
Volgens Wikipedia was de brandstof kolen..
Spoorwegmij's Union Pacific Railroad
Bedrijfsnummers
4000 - 4019, 4020 ? 4024.
Fabrikant American Locomotive Company (ALCO):
1941 - (20 stuks, class 1) 1944 - (5 stuks, class 2)
Aantal gebouwd 25.
Bouwjaren 1941 - 1944.
Asvorm (2′D)D2′ h4
Wieldiameters:
Drijfwielen:∅172,7cm, Voorloop:∅ 91,4cm, Achterste:∅ 106,7cm
Lengte:
Loc + Tender: 40,47 m
Keteldruk 20,7bar(211.0298 kg/cm2)
Verdampingsoppervlak 533 m2
Dienstgewicht
Loc: 345,6 ton, Tender: 155,22 ton(2/3 geladen).
Brandstof: Kolen,
Brandstof capaciteit: 25,4 Ton, Water capaciteit: 95000 Lr.
Vermogen: 4690 kW / 6290 pk
Tractie: 602,18 KN
Max. Snelheid 130 km/h
Uitdienst 1959
Maar ook olie verbranden resulteert in CO2 uitstoot...en een loc met dat vermogen verbruikt nogal wat.
En als ik de zwarte rook zo zie, is de verbranding alles behalve efficiënt.
Trouwens de opmerking was gestart als een grapje over de toendertijd algemeen aanwezige vervuiling van de stoomlocs die in deze tijden niet meer geaccepteerd zou worden.
Als men dan de opmerking krijgt dat het alleen stoom is, dan ja...
Luc