Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kolenmijnindustrie (Theo).

Gestart door th maandag 12 september 2011, 18:42:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
goedendag theo

Ik heb jou topic eens nagekeken maar een ding valt me op je hebt groot materieel
en op bepaalde punten heb je jou rails wel erg dicht tegen elkaar aan liggen.
Heb je dat al eens getest ivm matrieel dat mekaar kan raken?
verder ziet het er indruk wekkend uit mijn complimenten

groetjes Frank
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste Frank,

De rails van mijn 2-sporige hoofdbaan liggen nog korter bij elkaar: hart op hart is 51,5 mm.
Ik gebruik C-rail

Cees
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Oke dus dat moet geen problemen geven dus
Ik zelf gebruik ook C-rails en houd gewoon de standaard tussen maat aan
Maar dan weet ik nu dat het geen probleem is als de rails dichter bij elkaar liggen

Groetjes Frank
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Frank,

Ik heb de boel getest en op één punt is er een probleem maar die los ik later nog later op. (zie foto)
Dank je voor de complimenten :thumbup:
Mvgr,
Theo.

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
blij om te horen Theo dat gaat helemaal goed komen met jou baan.
graag gedaan vond en het vind het nog steeds een compliment waard

Mvg Frank
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Frank dank je wel :thumbup: en het doet je altijd weer goed om door te gaan ook al zou er geen complimenten zijn ga ik door.
Dit om de reden dat ik al 6 jaar bezig ben en uiteindelijk als thema kolenmijnindustrie heb gekozen en dit wil maken voor mijn familielid die in een kolenmijn heeft gewerkt.
Dit was voor mij een mooie doelstelling voor hem om dit te mogen doen als ter nagedachtenis.
Het heeft voor mij een doel maar ook weer voor andere dingen met als opzet hier dingen te plaatsen waar één ieder weer ideeën uit kan halen en op eigen manier het weer net of geheel anders kan maken.
Wat is deze hobby toch mooi :P ik geniet hiervan :-)
Mvgr,
Theo.
.

     
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo beste allemaal :)

Ik ben heel druk bezig om mijn achterstand in te halen dit van wegen het werk en het even heb laten varen.
Zo ook dat ik misschien weer dingen moet missen op 5 november waar zo graag bij wil zijn en heel graag weer nieuwe mensen wil ontmoeten :)
Zo ook met mensen die al langer ken, ik heb dit allemaal moeten missen zoals in Houten op 8 oktober b.v
Je wil zo graag maar ik zie wel dat ik zoveel mis hier en baal daar van en weet even niet meer hoe ik dit nog moet doen :evil:
Ik ben de 60 gepasseerd  en heb een enorme energie om op deze forum te kunnen helpen met allerlei dingen maar ik kom er niet aan toe.
Ik zit helemaal vol en doe mijn uiterste best om anderen te volgen, maar het doet mij zeer om geen oplossingen te kunnen geven of anders.
Ik heb teveel gebrek aan tijd helaas en wil het liever ook anders zien maar doe mijn uiterste best.
Hopelijk dat ik nog op 5 november erbij zit in Den Bosch want daar verheug ik mij toch wel op en is voor mij wel belangrijk aangezien de personen die gaan komen.
Ik kruis mijn vingers dat het goed komt.
Mvrgr,
Theo.
 
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo Theo,

Ik zou je van harte willen meegeven : neem je tijd. In Ierland hebben ze een gezegde "God heeft de tijd geschapen. En hij heeft er veel van gemaakt". Heel simpel : probeer zo relaxed mogelijk te leven. Een ander Iers gezegde is "morgen is er een nieuwe dag".
Het mooie op dit forum is dat NIETS HOEFT, alles mag. Dus voel je vooral niet verplicht om overal op te reageren en overal mee te helpen.

Je hebt het nodige achter de rug. Is het dan gek dat je af en toe even gas terug moet nemen? Kijk, Houten is (bijna) elke maand, onze gastendag maar één keer per jaar.
Je bent niet de enige die een beetje gebrek aan tijd heeft. Ik zou ook graag meer tijd voor de modelbaan willen hebben, maar ja, er is meer, ook al ben ik officieel met pensioen en hobby nog wat door in de adviessfeer. Daarom focus ik mij op die meer spaarzame dagen zoals onze gastendag en minder op Houten.  In Den Bosch hoop ik vele forumleden te ontmoeten.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).

Hallo Theo,

Ik sluit me graag bij Roel aan !

Uit mijn eigen ervaring kan ik je zeggen, dat actief aan het forum meedoen, heel erg veel tijd kost.
Als je veel draadjes volgt en overal een reactie wil plaatsen, ben je iedere dag al een paar uur kwijt.
Dat wordt gaandeweg alleen maar meer, want er komen steeds nieuwe leden en topics.
Dat lijkt me ook een van de redenen te zijn, dat veel van de 3000+ (!) leden, vrij "stille" leden zijn; ze lezen en kijken mee en reageren heel af en toe.

Je ontkomt er dus niet aan, om keuzes te maken; wil je graag aan je baan werken ? Dan is er minder tijd om op het forum te zijn.
Zo kan ik nog wel even doorgaan  ;)

Soms werk ik mijn "achterstand" op het forum weg, door alle berichten als gelezen te markeren  :D
Daarna ga ik lekker iets anders doen en kijk later wel weer eens.

Alleen al het schrijven van deze reactie heeft me meer dan 3 kwartier in beslag genomen; toevallig heb ik die tijd en heb hem er graag voor over, om je ( hopelijk ) wat verder te helpen. En niemand neemt het je kwalijk, wanneer je niet overal en altijd reageert. En als dat wel zo zou zijn, jammer dan.

Warme grtz, Tony
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dag Roel en Tony,

Dank je voor jullie bericht @citaat en blijf mezelf hoor alleen ik ben soms zo gedreven dat ik teveel wil.
Zo ook wat ik hierboven heb geschreven komt dan zo over alsof morgen de wereld vergaat.
Ik bedoel het echter allemaal niet zo en kan het moeilijk uitleggen.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik nogal impulsief ben en gedreven dit zit nu eenmaal in het aard van het beestje.
Zoals Tony ook al aangeeft is dat je keuzes maakt van wat wil je en daar zit het bij mij denk ik zo.
Stof om over na te denken en ga ermee aan de slag :thumbup: :)
Ik ga deze berichten nog eens goed doornemen en het goed tot mijn door laten dringen om zo alles op een rijtje te zetten :P
Heren genieten doe ik zeker hoor iedere dag weer en komen wij elkaar eens tegen dan kunnen wij het er altijd nog over hebben.
Deze berichten zullen mij zeker verder helpen en gaat goed komen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvgr,
Theo.

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo,

Ik las een hele mooie en rake  uitspraak van KdeB (Koos) op het forum; laat je niet opjagen door verwachtingen van het forum !
En of die verwachtingen er zijn of niet; je kunt zelf al (onbewust) het gevoel hebben dat ze er zijn.

Grtz Tony

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Zo is dat, dit forum is erg leuk maar moet geen verplichting worden. Vandaar ook dat er naast een aantal -ik noem ze maar even- "vaste topicschrijvers" ook leden zijn waar je soms weken of zelfs maanden weinig tot niets van hoort. Soms hebben andere zaken even prioriteit, dat komt nou eenmaal op je pad, gewenst of ongewenst. Ikzelf heb t ook even druk met van alles en nog wat, lees wel mee en reageer soms, maar heb even geen tijd voor verhalen en foto's vanuit Lilleby of Altenstein. Geeft niks, komt vanzelf weer als ik wat meer tijd (over) heb ;). Rustig aan dus en loop jezelf niet voorbij!
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 @citaat Idem hier: geen tijd voor Monte Vecchio! :confused:
Ik moet er eerlijkheidshalve bij vermelden dat dat niet enkel aan mij,
maar ook aan het fraaie weer van de afgelopen tijd ligt.
Wat dat betreft komt de hobbytijd wel weer in zicht :wink:

Groeten,

Erik.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo Theo,

Dat ik niet altijd direct reageer heeft te maken met tijd, zin en de noodzaak om iets te moeten zeggen.
Ik blijf je volgen èn steunen waar mogelijk.

Er zijn hiervoor al genoeg inspirerende woorden door Tony, Hans en Eric gezegd.
Succes! En hopelijk tot ziens in Den Bosch

Groeten,
Roel
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo,

Tja tijd, helaas zitten er maar 24 uur in een dag ik denk dat we dit allemaal wel herkennen.
En soms heb je zo hard gewerkt dat je gewoon behoefte hebt om ff op de bank te zitten, ik heb nu zo,n moment  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo,

Heel erg bekend probleem, kan ik helemaal onderschrijven!

Een uitspraak die ik lang geleden geleerd heb tijdens een uitzending naar donker Afrika: wij hebben een horloge, in Afrika hebben ze de tijd.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo

Ik ben nu ook weer aan het werk, en OK het zijn mss maar 3 dagen in de week.
Maar het buiten staan en werken, vraagt veel energie van me dat ik niet elke dag op forum ben.
Of aan de baan werk, maar als het kan dan doe ik wat heb hier nog wat spullen liggen die wat de nodige lijm vragen.
Daar ga ik eerst aan beginnen, dan ga ik lekker aan de baan verder doen rustig aan geen haast.



Groeten

Peter
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste Tony deze aanwijzing geeft meer dan een voldoening en dank je wel :thumbup:
Ook ik heb nog eens terug gekeken wat ik heb geschreven hiervoor allemaal in mijn topic en kom tot conclusie dat een op andere wijze dit al meer op soortelijke wijze heb aangegeven en misschien in andere woorden maar komt op hetzelfde neer naar mijn idee.
Goed het is gebeurd allemaal (excuus voor iedereen) en ik focus mij nu weer op hetgeen waarmee bezig ben.
Ik dank iedereen voor de goede steun hierboven maar ik moet het uiteindelijk toch zelf doen het zit tussen je oren.
Waarom ik dit doe is dat ik ontladingen heb en het hier neerzet in een totaal onbewuste moment en het ook niet kan goedkeuren in goede woorden des zin.
Tony heeft mij al eens een hint gegeven hiermee via een PB en heb het ook al verbeterd.
Beste allemaal ik werk ook nu aan dit probleem en doe mijn best om verder te gaan en mede ook jullie steun hoor waar ook mee aan het werk ben wat hier is geplaatst :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik cijfer mij teveel weg en wil er alleen maar voor anderen klaarstaan dat ik veel belangrijker vindt maar je kan dit niet altijd ook al is het een frustratie en moet dit leren dat ik ook aan mijzelf moet denken.
Hopelijk zijn deze woorden een voldoening voor één ieder en ga ik door met mijn vervolg van mijn opbouw van de modelbaan.
Mvrgr, Theo.

Vervolg komt eraan en ik heb weer wat meldingen en updates.
Een belangrijke bericht over voeding van je modelbaan die aan het uitzoeken ben met schakelende voeding
Een voeding die alles kan overnemen die 18V zijn gevoed op de modelbaan.
Ik heb nu 3 voedingen van Esu die de Ecos, booster en switch pilot voorzien van externe voeding.
Dit is mogelijk allemaal met één schakelende voeding die een 18v uitgang heeft voor M HO spoor.
Hierbij denk ik aan een Pc schakelende voeding met hoge kwaliteit die is voorzien van heel goede componenten (zeer zeker niet altijd uit China) wat heel veel bepaald of je schakelende voeding goed en betrouwbaar is na zelfs 30 jaar.
Componenten zijn hier van heel groot belang maar daar hangt ook een prijskaartje aan en bedenk wel dat je dan wel iets goed hebt.
Ik ga dit nog nader uitzoeken en kost misschien heel veel tijd of ook weer niet daar ga ik achterheen en hou jullie nog wel op de hoogte hiermee.
Schakelende voeding komt steeds meer op de markt en heeft vele voordelen met normale voedingen die veel energie verloren laten gaan en de kosten verhogen wat allemaal niet nodig is.
Schakelende voeding is compact alleen al met heel veel onderdelen en is niet om zelf te repareren daar het heel complex is en zeer zeker brandgevaarlijk is als je echt zonder enige kennis eraan gaat knutselen als deze stuk is.
Hier is veel professioneel app voor nodig en vele duizenden euries kosten om deze voeding weer op een veilige manier te laten functioneren.
Beter om deze maar weg te doen en een nieuwe aan te schaffen.
Wordt vervolgd.
Mvgr,
Theo. 
       
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste allemaal :)

Weer een aantal foto's van de vorderingen.
De terugmelders moet ik nog plaatsen van Rosoft met daarbij de opstelsporen.
De verbinding van de ecos centrale naar de pc is middels al tot stand gebracht voor communicatie.
Hiervoor heb ik een cross kabel gebruikt i.v.m geen internet.
Koploper 9.1 moet ik nog installeren daar ik nu nog 8.7 heb.
De zware voeding heb ik ook gevonden en plaats later nog wel een foto hiervan.
Op 5 november ben ik ook van de partij bij gastendag MSG Den Bosch :thumbup:
Van de week eens kijken of nog wat vorderingen kan maken en plaats uiteraard weer foto's.
Mvgr,
Theo. 

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hey Theo
je maakt weer mooie vorderingen
veel succes bij het verder aansluiten
Groetjes Frank
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).

Knappe update, Theo  :thumbup:

Hoewel ik niks van digitaal snap, ziet het er indrukwekkend uit !
Fijn, dat je ook naar de gastendag komt  ;)
Kunnen we elkaar eens in levende lijve spreken  @citaat

Grtz Tony
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo,

Mooie update. :thumbup:
Je gaat lekker mooie foto's ook van hoe alles geïnstalleerd is.
De Esu boosters moet ik ook nog eens aanschaffen 2 stuks heb ik nodig gelukkig nog wat tijd om te sparen voordat ik ze ga kopen. ;)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Frank.
Dank je :thumbup: en heb nog wel wat aan te sluiten nog maar komt goed.
Groet, Theo.

Tony thanks :thumbup: en ik vindt het ook fijn om eens een praatje te maken en ook met anderen die ik nog niet en wel ken :P
Ik heb er zin in :) en tot a.s zaterdag.
Groet, Theo.

Michel.
Dank je :thumbup: en het ziet er al beter uit als de vorige keer.
Ook is het heel goed opletten allemaal met het aansluiten en ik controleer alles liever een paar keer meer dan dat alles in rook opgaat e.d >:-D
Geduld is een schone zaak hierbij.
Voor al het Esu materiaal heb ik ook moeten sparen en je kan er een voordeel mee doen door naar actieprijzen te kijken op internet.
Het kan altijd wat schelen wat onderlingen prijs betreft en is altijd mooi meegenomen ;)
Succes met je aanschaf van je boosters en je zal er geen spijt van hebben.
Groet, Theo. 

Even een foto van de zware voeding die ik heb gevonden op internet.
Deze is regelbaar van 12- 18V dc 30A voor 100 euries.
Mvgr,
Theo.


Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).

Daar kun je een tractor mee starten, Theo  :D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dat is een flinke jongen Theo  :thumbup: :thumbup:
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo


Daar kan je wat mee, ziet er wel een prachtig ding uit.

Heb je een linkje voor me Theo, mss toekomst gericht ook zo ene aankopen.





Groeten

Peter
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Tony wat dacht je van deze >:-D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Peter met deze voeding kan je wel een heleboel losse voedingen uitsparen en zeker als je voor vele dingen een 18V kan gebruiken zoals je centrale, boosters, enz.
Deze is er ook in 60A uitvoering voor 399 euries >:-D
Misschien iets voor jou toekomstige baan? :P
Gr, Theo.

Peter deze is hier verkrijgbaar Conrad.nl
Groet, Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
:warning: Mooie voeding Theo, maar gebruik alsjeblieft bedrading die dik genoeg is voor 30A (is practisch geen doen), of verdeel de verbruikers in groepen met ieder hun eigen zekering! Doe je dit niet dan heb je een gegarandeerde kans op oververhitting (brand :O) bij een kortsluiting! Denk niet het valt wel mee, want in 30A bij 16V wordt bij kortsluiting een kachel van bijna 500 Watt! :warning:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hans deze heeft een geregelde ventilator voor koeling, tegen overbelasting beveiligd temperatuurbeveiliging en tegen kortsluiting beveiligd.
Zoals je op de foto kan zien zijn er 2 aansluitingen aanwezig om de boel te verdelen.
Het is altijd goed om de boel te verdelen in groepen met extra zekering per groep
Gr, Theo.
PS dikkere draden zijn wel van belang
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Voor oververhitting van de voeding zelf ben ik niet bang, maar wat denk je dat 30A doet met een lantaarnpaaltje met sluiting in het lampvoetje?
Die voeding schakelt af bij overbelasting en/of kortsluiting, dat zal bij 30A zijn (in de praktijk vaak nog hoger, zeker bij kortestondige kortsluitingen). 25A kan hij dus gemakkelijk leveren, en zal hij ook blijven leveren, ook als je dunnere bedrading vrolijk aan het wegfikken is. Onderschat dit risico alsjeblieft niet, Theo :warning:
Bij dikke bekabeling zal er bij kortsluiting een grote stroom gaan lopen waardoor je voeding veilig en op tijd afschakelt; bij te dunne bekabeling gaat er er ook een flinke stroom lopen, maar omdat de bekabeling te dun is zal de stroom mogelijk niet hoog genoeg oplopen om je voeding uit te doen schakelen (maar wel om je isolatie te laten smelten en je aders witheet te krijgen).
Ik adviseer je dringend om vanaf deze voeding met dikke bedrading (4mm2) naar een soort zekeringenkast te gaan vanwaar je met dunnere bedrading verder kunt. Niet zwaarder afzekeren dan het dunste draadje dat er achter de desbetreffende groep is aangesloten!
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hans wees maar niet bang hoor ik onderschat niets en weet hoe te handelen ;) en heb voor meerdere dingen gestaan die velen malen gevaarlijker zijn.(rep tv, buizenversterkers e.d)
Bij benadering zitten hier 2 uitgangen op die elk 15A kunnen leveren en dus niet elk 30A maar in totaal.
Overigens zie ik toch al af van deze voeding en los het anders op.
Eigenlijk hoeft het allemaal niet zo zwaar te zijn.
Het is goed dat je dit vermeldt  @citaat  :thumbup: en stel het ook op prijs daar er vaak door deze gevallen ongelukken gebeuren en sta ook achter jou verhaal.
Mvgr, Theo.

Zoals hierboven omschreven ben ik van gedachten veranderd wat voeding betreft en heb een nieuwe voeding binnen voor de Ecos 50200 19V/9,5A die wat zwaarder is.
De regelbare voeding die er nu op zit kan ik mooi gebruiken voor verlichting e.d want die heb ik nu toch over.
Even een foto van de nieuwe voeding met nog 2 eiken.
Wordt vervolgt.
Mvgr,Theo.

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
-Theo:
Wat een joekel van een voeding, daar kan je wel een hoop ledjes mee voeden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Jorg deze voeding was eigenlijk bedoeld ter vervanging van de bestaande voeding die er nu op zit.
Ik ga deze weer retour terugzenden want deze is volgens mij voor grotere sporen en niet voor HO
Esu is hier niet duidelijk genoeg in vindt ik wat de omschrijving betreft.
Overigens zit er een 4-polige plug op die niet eens op de Ecos 50200 past wat voeding betreft.
Naar mijn idee is dit meer een booster voeding maar dan voor groter spoor.
Ik ben even aan het kijken geweest op deze forum en Ben had een link waar je goedkope voedingen kan verkrijgen op internet.
Ook ben ik een lab voeding tegengekomen waarvan de stroom en spanning regelbaar zijn n.l 0-30V en
stroom van 0-20A.
Ik kijk nog even aan en je ziet vanzelf welke het gaat worden het heeft geen haast :P
In het verleden waren er bouwpakketten van Vogels die een multimeter,ossiloscoop, (uitbreiding naar 2 kan),toongenerator en regelbare voeding verstrekte en heb deze allemaal in huis en waarvan ossiloscoop met 2 kanalen heb weggedaan :-( vanwege slijtage aan het scherm en niet meer nauwkeurig genoeg.
De rest heb ik nog en maak nog wel foto's hiervan.
Repareren van buizen tv en versterkers toen was mijn grootste hobby waar op mijn 13e mee begon en buizenversterkers doe ik nog steeds in tot de dag vandaag.
Van mijn neef heb ik heel geleerd die hoogbegaafd was en was er wel eens jaloers op maar is niet belangrijk allemaal en was blij op mijn manier om dingen te begrijpen die voor mij het belangrijkste waren en is wat hierboven heb genoemd.
Hij wist wat mijn doel was en daar hielp hij mij enorm mee en elke dinsdagavond was het praatavond over de elektronica en dingen uitvoeren of gebouwde dingen testen etc.
Achter dit verhaal kwam ook M bij mij als geroepen en ben ook aan deze hobby begonnen dit toen mijn voormalige buurman mij een treinset gaf van M en was dolgelukkig.
Al snel kwam er steeds meer ook al was het toen allemaal analoog maar ik zag in wat er allemaal mogelijk was en er gaat er een wereld voor je open.
Weer een mooie hobby erbij dacht ik en ja hoor digitaal werd geboren bij M en ben erin gestort om er zoveel mogelijk over te weten te komen.
Ook moet nog heel veel leren hierover maar ik kom steeds meer tot het einde en ben er heel veel intensief mee bezig voor zover er tijd voor heb maar komt goed >:-D ;) :thumbup:
Mvgr, Theo. 



     



Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal :)
Het was vandaag een leuke gastendag geweest in Den Bosch en ik heb eens mensen ontmoet vanachter dit scherm en vond het erg gezellig met meer luisteren dan praten.
Mijn mond ging ook wel open hoor en gaf ook wel antwoorden >:-D of stelde een mening of vraag.
Gewoon een dag geweest waarvan ik kan zeggen:thumbup: en is een herhaling waard.
Mvgr,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Het was een genoegen, om je live te ontmoeten, Theo  :thumbup:

Grtz Tony
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo,

Ook ik vindt het een genoegen om je eens de hand te schudden. :)
Nu heb ik een beeld van wie die mooie update's plaatst. :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
-Theo:
Leuke kennismaking met je gehad en nog een leuke babbel er bij,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo Theo,

Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt gehad op de gastendag. Helaas hebben wij elkaar niet de hand geschud. Hoorde wel van Tony dat hij jou ontmoet had. Volgende keer beter  :)

In ieder geval hebben we het forum nog voor het contact  :D

Hartelijke groeten,
Roel
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Tja Theo, ik heb je helaas ook gemist, volgend jaar toch maar naamplaatjes op doen :?? Was desondanks een leuke dag!
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Is wederzijds Tony :thumbup: en komen elkaar nog wel meer tegen :)
Groet, Theo.

Michel dank je en het was mij ook een waar genoegen en jou updates mogen er ook zijn hoor :thumbup:
Groet, Theo.

Jorg ik vond het ook een leuk gesprek over modelbaan e.d kun je altijd weer wat van elkander leren :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groet, Theo.

Roel volgende keer beter komt goed :thumbup:
Het is wel jammer maar goed en er is inderdaad nog deze forum voor contact :P :)
Mvgr, Theo.

Hans daar zat ik gisteren ook aan te denken naamplaatjes van personen zou een goed idee zijn :thumbup: :)
Goed te horen dat een leuke dag was want dat was het ook en zag velen met lachende gezichten :)
Volgend keer ga ik gewoon vragen naar een persoon aan iemand kom je er ook :P
Hans wij komen elkaar nog wel tegen.
Mvgr, Theo.

Best allemaal :)

Ik heb gisteren van Rosoft de S88RJ45 binnen gekregen maar kom er niet uit hoe het verder moet.
Ik dacht eerst van die kan ik zo achter in de centrale prikken en klaar maar het past niet daar de 6 pins female te ver naar achter zit op de print.
Dit wel mogelijk om het te veranderen dat deze verder naar voren komt te zitten heb je geen losse draad nodig om alsnog aan de centrale(50200) te maken.
Desnoods een nieuwe printje maken en overzetten, maar misschien dat iemand mij kan helpen met deze aansluiting hoe dit in werkelijkheid aangesloten dient te worden?
Eventueel een schema van goed volgorde van de draadjes naar de centrale.
Pin 1-8 zijn volgens mij niet nodig die hebben geen aansluiting maar kan mij vergissen.
Even een aantal foto's voor meer duidelijkheid en waar een en ander heb bijgezet.
(Je kan de foto's vergroten door erop te klikken)
Graag een oplossing als iemand mij verder kan helpen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvgr,
Theo.



Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ik heb nog iets gevonden :P
Zo zou ik het in die geest willen hebben maar dan enkel.
Mvgr, Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo

Je bent weer lekker bezig, en was heel fijn jou even te zien en babbel met jou te hebben.  :)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Peter dank je en het was zeker leuk om elkaar te ontmoeten en wat te babbelen :thumbup:
Maar wij zien elkaar nog wel meer hoor.
Mvgr, Theo.

Beste allemaal :P

Het probleem met de aansluiting is opgelost en ik heb gewoon een verkeerd beeld op gehad :O :? 8)
Ik heb er nu 4 ineens daar eerst dacht dat dit zo hoorde dat deze delen aan elkaar moesten blijven zitten.
Even een foto.
Wordt vervolgd.
Mvgr,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dien je nu elke S88n één voor één aan te melden in koploper?
Dus eert de eerste aanmelden en dan de tweede eraan koppelen en aanmelden enz?
Kan iemand mij wat meer vertellen hierover en alvast mijn dank hiervoor.
Mvgr, Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Fijn zo'n berg nieuwe vrienden Theo, je kunt al bijna een babbelklasje beginnen. :D

Maar een antwoord op je vraag  @citaat: het aantal S88 modules kun je ingeven in Koploper bij "onderhouden digitale onderdelen" en dan kiezen voor bezetmelders, zie de pijl.



Het S88RJ45 geheim heb je zelf al ontdekt, het zijn setjes welke bij elkaar horen. Je weet nu ook dat er pijlen op staan, je gebruikt die adapter die met de pijl naar de centrale wijst. Veder kan de adapter er op 2 manieren in, als de melders niet doorkomen de adapter gewoon even omdraaien.

Gr, Ben.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 kunt al bijna een babbelklasje beginnen.
@citaat Yep cursus koploper >:-D :lol: maar eerst maar zelf eens onder controle krijgen.
Goed lezen wat er staat en begrijpen wat er staat stap voor stap.
Ben dank je voor de uitleg :thumbup:
De adapter had ik er al goed in zitten met pijl naar de centrale toe.
Ik kan nu aan de slag om de bezetmelders te gaan aansluiten en de boel gaan uitproberen.
Mvgr,
Theo.