Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.

Gestart door Ferdi vrijdag 09 september 2011, 16:11:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Hallo allemaal,
Na een paar jaar weer terug op het treinenfront. Mijn zoon is inmiddels 9 jaar en we zijn weer begonnen met een eenvoudige baan, vooral voor de Thomas treinen van Jelle.
We rijden Märklin C-rails en hebben Thomas en Percy.
Ik heb een James (hornby) en Bill (Bachmann) gekocht om eens te experimenteren met ombouwen. Het zijn gelijkstroom treinen, zonder decoder etc.
Zijn er forumleden met ervaring deze om te bouwen naar Märklin digitaal? Is het te doen en waar moet ik op letten?

Vriendelijke groeten,

Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Het moeilijkste is meestal de sleper te plaatsen, als dat is gebeurt ben je al half weg.
Als de wielen goed zijn kunnen ze zo over wissels,... rails zonder aanpassingen.
Anders moet je ze aanpassen, Een decoder inbouwen is echt heel simpel,
rood => sleper
zwart=> massa
oranje + grijs => motor


groeten Dylan
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Beste mensen,
Inderdaad, eenvoudig een sleper geplaatst en een dedoder Locpilot V3.0 eraan gesoldeerd.
Probleem: trein rijdt zeer langzaam en lijkt ongevoelig voor richting/versnelling op de CS2.
Ik heb de grijze en oranje draad links/rechts aan de motor gesoldeerd, de rode aan de sleper en de zwarte aan de wielen van de loc.
Wie kan mij helpen? Zie ik iets over het hoofd?
Groeten,
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Hoe staan de instellingen van de decoder?

Je kan de maximum snelheid, optrekken en afremmen etc instellen bij Esu decoders.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Hallo Frank,
Dank voor de snelle reactie.
Ik vrees dat ik nog iets in de constructie verkeerd doe.
De wielen links/rechts waren met twee zwarte draden verbonden aan de motor. Deze heb ik weggehaald, maar de zwarte draad van de decoder geeft kortsluiting als ik hem op de wielen van de lok houd. Zowel links als rechts.
Groeten,
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Heeft het iets te maken met (geïsoleerde) wielen?
Of met het schild van de motor?
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Decoder als eens reset ? CV 8 => 8 schrijven.
Maar zulke motor lijkt op die van een Fleishmann maar ben niet zeker. Die moet je wel isoleren.


groeten Dylan
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Ik vrees dat je sleper kortsluiting makt met het chassis van de lok. Verder beide stroomafnemers van de wielen aan de zwarte draad plaatsen.
Alleen de orange en grijze draad mogen aan de motor zitten.

Tevens moet je de decoder nog instellen op de motor van je lok.

Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
De sleper maakte inderdaad contact met het chassis. Dat heb ik nu geïsoleerd. Nog steeds kortsluiting.
Dylan: ik moet de motor isoleren?
Ik kan geen CV instellen zonder stroomafnemer op de wielen?
Wijbe: hoe stel ik de decoder in op de motor?
Dank voor de reacties heren!
Groeten,

Ferdi.


Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Citaat van: Ferdi op woensdag 14 september 2011, 15:18:27
De sleper maakte inderdaad contact met het chassis. Dat heb ik nu geïsoleerd. Nog steeds kortsluiting.
Dylan: ik moet de motor isoleren?
Ik kan geen CV instellen zonder stroomafnemer op de wielen?
Wijbe: hoe stel ik de decoder in op de motor?
Dank voor de reacties heren!
Groeten,

Ferdi.




CV's ken ik niet zoveel van, Kappa/... en zo kan je dat beter vertellen.
Ik denk dat je de motor moet isoleren... Daarmee bedoeld men van het Chassis.
Meet anders met je multimeter het Chassis en de motor door. Gewoon diode stand en 1tje op de motor andere op het Chassis.


groeten Dylan
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Kom steeds een beetje verder. Als ik de sleper eraf haal en het rode draadje aan de middenrail en de zwarte aan de buitenste rail houd, dan ontstaat ook kortsluiting.
Betekent dat dat ik de motor moet isoleren en hoe doe je dat?

Groeten,
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Citaat van: Ferdi op woensdag 14 september 2011, 18:18:30
Kom steeds een beetje verder. Als ik de sleper eraf haal en het rode draadje aan de middenrail en de zwarte aan de buitenste rail houd, dan ontstaat ook kortsluiting.
Betekent dat dat ik de motor moet isoleren en hoe doe je dat?

Groeten,
Ferdi.
Meet anders met je multimeter het Chassis en de motor door. Gewoon diode stand en 1tje op de motor andere op het Chassis.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Motor en chassis doorgemeten: geen kortsluiting.
Daarna decoder doorgemeten: kortsluiting.
Helaas decoder dus overleden.
De oude decoder van de Harry Potter doorgemeten en functioneert nog goed. Ik ga deze nu inbouwen. Moet alleen nog kijken hoe ik de zwarte draden aan de wielen krijg. Bij uitproberen met sleper en de zwarte draad tegen de rails houden komt er meteen beweging in!
Dank voor alle reacties.
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen
Beste mensen,
James rijdt als een zonnetje.
Er is nog één probleem: bij de C-rails wissels 'duwt' de sleper de tender omhoog, waardoor de wielen geen contact meer hebben met de rails en James stilstaat, terwijl de motor natuurlijk wel gewoon doordraait. Kent iemand dit verschijnsel en hoe dit op te lossen?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Dag Ferdi,

't Hangt natuurlijk af van je vaardigheid en gereedschap, je kunt dit op allerlei manieren oplossen, maar het allereenvoudigste is een sleper hangen aan een wagonnetje dat je dan wel vast moet koppelen direct achter de lok.

Groeten,

Franky
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Hallo Franky,
Geniaal!
Dank.
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Koperen lipje inkorten ;)
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Het wordt nog mooier: de sleper aan de locomotief gemonteerd en via de koppeling verbonden aan de decoder. James loopt nu ook over de wissels als een zonnetje!
Morgen een foto verslag.
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Komt er ook een video?

groeten Dylan
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Dag Dylan,

Ik zal kijken of ik een filmpje kan plaatsen. Zal wel zondag worden.

Groeten,

Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Filmpje!
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/James.AVI
Fotoverslag volgt.
Ferdi
Re:Thomas (Hornby/Bachmann ombouwen
Dankje, ziet er mooi uit!
Bewegen die ogen ook mee?


groeten Dylan
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Dag Dylan,
Nee, helaas....
Deze is van Hornby. Bachmann heeft ook een aantal Thomas treinen. Zij bewegen wél de ogen. Het volgende project wordt Bill with the moving eyes (van Bachmann).
Ik heb ook al een Edward en een Duck van Hornby op de kop getikt. Deze ga ik ook ombouwen voor Marklin.
Groeten,

Ferdi.

Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Fotoverslag in een paar delen:
Uit de serie Thomas the train: James. Locomotief met tender.
Gelijkstroom model om te bouwen naar wisselstroom.
In de tender zit de motor, in de locomotief de stroomafnemers aan beide wielen.
De tender is makkelijk te openen: de kap kan er gewoon afgeklikt worden.
De voorste wielen van de locomotief moeten eraf geschroefd worden, dan kan het onderstel er zo uitgeschoven worden. Let op: de koppeling hoeft er niet af!
Je ziet de twee draden stroomafnemers naar de koppeling. De draad die aan de buitenste koppeling zat, heb ik bij de andere gesoldeerd, zodat ze samen de massa vormen en via de koppeling naar de decoder gaan.
Op de tender aan de voor- en achterkant de stroomafnemers verwijderd. Dat gaat heel makkelijk door de twee schroefjes los te draaien en de koperen plaatjes eruit te halen.
Er blijven twee zwarte draden zitten van de koppeling.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Vervolgens op het onderstel tape geplakt voor isolatie van de sleper die erop komt. Het rode draadje van de sleper aan de buitenkant van de koppeling gesoldeerd (waar de stroomafnemer afgehaald was).
Op de tender kan de rode draad van de decoder dan aan de zwarte gesoldeerd worden, zodat de sleper door de koppeling wordt verbonden met de decoder.
De blauwe en groene draad van de decoder gesoldeerd aan de motor.
Kap er weer op en rijden maar. Zie het filmpje:
http://www.xs4all.nl/~duodenum/trein/James.AVI
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
moest je ook de wielen aanpassen ?

Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Hallo Ruben,
Nee hoor, dat was helemaal niet nodig.
Ik heb nu zo'n 20 Thomas treinen omgebouwd. Vooral van Hornby, één van Bachmann.
Is heel goed te doen. Zeker met hulp van het forum!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Leuk om dat te horen.
Alvast bedankt
Ferdi
Re: Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Ferdi,

Bedankt voor je mooie verslag. Mijn zoon heet James en vindt treinen geweldig. Je zult begrijpen dat ik dus ook graag een James om zou willen bouwen (maar ik heb nog nooit een trein omgebouwd).
Kun je mij vertellen of het ook zou lukken met een oude Delta decoder? En zo ja, welke of zijn ze allemaal geschikt? Ik heb er namelijkn nog wel een paar die ik kan recylen in James.
Verder zou ik graag willen weten wat je aan materiaalkosten ongeveer kwijt bent. Bij de Spoorzoeker vragen ze ? 75 voor het ombouwen en dat vind ik toch wel veel.
Alvast bedankt!

Jilger.
Re: Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Hallo Jilger,
Ik heb niet zoveel verstand van decoders. Ik heb ervoor gekozen om ESU Lokpilot V3.0 en later V4.0 in te bouwen. Deze zijn ongeveer ? 35. Ik denk dat een deltadecoder ook goed werkt, het is alleen lastig om genoeg ruimte te vinden in de loc. Vandaar mijn keuze voor deze kleine decoders. In verschillende draadjes leg ik (met foto's) uit hoe je het moet doen. Ik heb een hele verzameling Thomas omgebouwd. Ik ben geen elektronica man, maar met wat gezond verstand en gewoon proberen, lukt het me toch. Verder moet je natuurlijk een sleper eronder zetten. Meer kosten zijn er niet.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Delta decoder kan niet is voor AC motoren.
Goedkoop maar niet vergelijkbaar met een Lokpilot is een TAMS van het type G. bv.: LD-G-32 of 33


groeten Dylan
Re: Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
Het probleem met de decoderkeuze is dat ik alleen maar Delta apparatuur heb. Ik kan dus niet zomaar alle decoders programmeren.
Wel heb ik de infraroodbediening. Daarmee kan ik wel de nieuwe, dipswitchloze Märklinloks programmeren. Zou dit voor een Tams of een Esu-decoder ook werken?

Jilger.
Re: Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen.
normaal wel, adres zou geen probleem moeten zijn.


groeten Dylan