Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

andere merken

Gestart door D. Eshuis vrijdag 09 september 2011, 10:45:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
andere merken
D. Eshuis
gast

andere merken
Ik rij met marklin op C rails (digitaal)
Welke andere merken (locs en wagons) kan ik ongestraft op mijn baan gebruiken?
Re:andere merken
D. Eshuis
gast

Re:andere merken
Daar ik terugmelders gebruik, moet ik dus wel de wielen veranderen?
Re:andere merken
Lid sinds: 2007

offline
Re:andere merken
Dat hangt van de melders af. Gaat het om de S88 en sluit je die zonder meer op een geïsoleerd stukje railstaaf aan (detectie door het elektrisch verbinden van de railstaven via de wielen), dan wel.
Re:andere merken
Lid sinds: 2008

offline
Re:andere merken
De vorm van "gelijkstroomwielen" is anders dan de Märklinwielen, de afstand tussen de wielflenzen is 14,3 mm i.p.v. 14 mm en deze wielen zijn geïsoleerd van elkaar, wat lokje 23 ook al meldde.

Er kunnen dus tal van problemen optreden als je bij aankoop de wielen niet direct laat omwisselen voor correcte exemplaren.

Ontsporen, massadetectie werkt niet etc.

Maar het hoeft niet direct een probleem op te leveren daarom staat er "kunnen"  ;).
Re:andere merken
Lid sinds: 2007

offline
Re:andere merken
Koppelingen
De standaard koppelingen van bijvoorbeeld LSModels en Artitec materieel staan vaak op een andere hoogte dan die van Märklin. Die koppelingen raken dan de buffers  van Märklin materieel. Het beste is die koppelingen te vervangen door Roco Universeel koppelingen (art. nr. 40352).

Wielassen
Gelijkstroom wielassen zijn geïsoleerd en de wielafstand is groter dan bij Märklin wisselstroomwielassen. Bovendien is de flens van de wielen een stuk lager dan die van Märklin wielen. Bij wissels lopen de wielen niet op het loopvlak over de rails naar op het smalle loopvlak van de flens wanneer de spoorstaven bij kruisingen ophoudt. Gelijkstroomwielen "zakken" op die plekken naar beneden daar waar de spoorstaaf ophoudt in de wissel door hun minder hoge flens, en moeten dan een "sprong" maken wanneer het loopvlak van het wiel opnieuw de spoorstaaf "tegenkomt". Dit laatste heeft vaak ontsoring tot gevolg.

Lengte
De lengte van LSModels en Artitec materieel - vooral dan rijtuigen - is op schaal 1:87 en zijn dus vaak langer dan Márklin rijtuigen die 1:100 of iets minder zijn. In wisselstraten moeten de draaistellen dan meer uitwijken door de lengte van die rijtuigen en dat is ook vaak niet zonder problemen.

Ik heb o.a. de Benelux Plan W en E rijtuigen. De gelijkstroom wielassen van de Plan W zijn eenvoudig te vervangen door wisselstroom wielassen (art. nr. 20.340.00). Bij de Plan E geldt dit alleen voor de binnenste wielassen van elk draaistel. Voor de buitenste wielassen dient men een "stukje" van het draaistel weg te snijden. Dit laatse heb ik niet gedaan omdat dit m.i. de draaistelconstructie behoorlijk verzwakt. Van de buitenste gelijkstroom wielassen heb ik de wielafstand licht aangepast zo dat er geen ontsporing plaatsvindt.

Hou er ook rekening mee dat materieel van LSModels en Artitec zeer gedetailleerd is en daarom kwetsbaarder. Märklin materieel is minder gedetailleerd maar robuuster.


Willy