Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!

Gestart door Sebas donderdag 08 september 2011, 17:19:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Ik ben benieuwd hoe de kast wordt!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: lukas op dinsdag 18 oktober 2011, 16:01:52
Ik ben benieuwd hoe de kast wordt!

Ikzelf ook haha! Ik zit alleen zonder gereedschap.. Weer... en dat is nogal vervelend. Want ik wil wat dingen eraan doen maar dat lukt dus niet omdat met alleen een schroevedraaier ik niet zo ver kom. Kortom balen........ En had mijn testbaan ook voor de helft uit elkaar dus kan daar ook niets mee doen nu. Het hele project komt voorlopig even stil te staan ben ik bang... Heel jammer...
:( :( :(
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Heb je mooi de tijd om te verwoorden hoe je tegenovergesteld kan rijden binnen koploper.
Ik loop er mee vast omdat het voorliggende blok wordt geclaimed en dan staat de boel stil (deadlock).
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Ikzelf, heb dat probleem ook gehad. Twee treinen stonden eerst achter elkaar en vervolgens tegenover elkaar. De ene wil vooruit en de andere achteruit.

Ikzelf heb toen bij het invoeren van de blokken. bij: onderhouden baan definities -> blokken. In het kopje voorkom deadlock aangegeven welke blokken vrij moeten zijn. En toen wachtte de vertrekkende trein keurig todat de andere trein zijn route tegenovergesteld had gemaakt. En daarna vertrok de trein pas.

Het loste bij mij de problemen op. Maar ik weet niet helemaal zeker wat er gebeurd in andere situaties. Want mijn baantje bestond toen uit vier blokken. Twee stationsblokken met wissel <--> Een normaal blok. <--> kopstationsblok. Dus het normale blokken moest op bepaalde momenten vrij blijven. Dit had ik aangegeven in deadlock. En daarna wachtte de trein vanuit het stationsblok keurig tot de trein vanuit het kopstation weer terug op het andere stationsblok stond.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Zeker heb ik daar wat aan ....

Wat ik nu heb gedaan is de treinen regelen door gebruik te maken van "Stoppen;vertrek treintype in blok(ken)"
Dit gaat lang goed maar is niet geheel fail-safe. Uiteindelijk was onderstaande het resultaat.



Maar eens kijken of ik jouw tip kan verwerken ..... tnx!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
@ Linuxer: Lukt het ermee? Ben benieuwd  :P

Dan over mijn eigen baan. Tja zoals hierboven gemeld heb ik alleen een schroevedraaier op het moment. Wel ik vond ook nog een handzaag en ben toen maar op noeste handenarbeid overgegaan.  :-) Want stilzitten, daar had ik toch echt even geen zin in vandaag.

Dus ik heb zojuist mijn testbaan provisorisch afgemaakt. De schroeven op de juiste plaats. Zaagenden op de juiste plekken en met heel weinig materiaal heb je toch genoeg stevigheid. (ohja en wat hete lijm her en der! 8o) haha. Dus ik zojuist mijn minischaduwstation+keerlus niveau afgemaakt. De verbinding tussen deze plaat en de klimspiraal is gemaakt met een klein tussenlatje en ondersteunt met houten palen. Voorzien van hete lijm aangezien het een niet met schroevedraaier te bereiken plaats is. En het geeft een betere stijve verbinding dan ik had gedacht. Nu baan neerleggen, bezetmelders maken, pc terugplaatsen, en alle andere voorzieningen aanleggen. En dan kan het testbaantje weer functioneren. En kan ik mijn locs, die na eurospoor ook een esu decoder krijgen, hier goed op testen.

Eindelijk weer een kleine nuttige update vanavond :)





Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Nice!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
De testbaan is neergelegd. Er is nog geen bezetmelding op deze baan. Maar omdat het een testbaan is weet ik nog niet of ik het erop ga maken. Ik kan hierop wel mijn locs goed testen.

Het is wel duidelijk dat ik de echte bouw egaler moet maken. Er ontstaan hier teveel knikken in de rails.  Maar voor een test en programmeerbaan is het prima. Het ziet er nu zo uit:



Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Leuke lengte op een relatief klein oppervlak.
Is meer dan een testbaantje hoor  :thumbup:
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Dankje :) Ja het is inderdaad al een leuk rondje geworden. Ik denk dat ik over een paar dagen toch met bezetmelding wil gaan rijden. (ik ken mezelf een beetje haha). Het toont ook een beetje de opzet van hoe mijn vitrine er van binnen uit gaat zien later. Want dit is wel een beetje mijn idee zoals het er nu uitziet.

Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Leuk filmpje!
Je kan in ieder geval lekker rijden nu! :D

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
sneller dan ik had gedacht  :-) Maar mijn baan is nu voorzien van bezetmelding. 16 stuks nu over zeven blokken. En ik merk nu direct waarom 3 melders per blok heel prettig is. Het idee voor mijn vitrine spoor komt wel heel fijn tot zijn recht nu :)



Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Hoi Sebas,

het mag allemaal wel iets rustiger 8o Halveer de max snelheid van de blokken eens, het is wennen maar je zult zien dat het dan allemaal wat prettiger aanziet ;)

Groetjes, John
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Daar ben ik het geheel mee eens. Tot nu toe is er maar een loc met lastregeling. Dat is de rode br216. Die rijdt het mooist. En kan ook geijkt met 2km/h omhoog kruipen. Maar alle andere locs zijn delta. En die kunnen gewoon niet mooi rijden. Ze staan stil omhoog en schieten naar beneden. dus zodra mijn locs zijn omgebouwd. ( na eurospoor ;) )  zal ik je advies zeker gaan opvolgen. Want het ziet er nu verschrikkelijk uit ;)

Ook heb ik een paar bezetmeld punten te weinig waardoor locs veel te vroeg remmen. Het zijn er nu 2 per blok. Het worden er zeker 3 of meer in zichtbare sporen.

Zodra mijn andere locs zijn omgebouwd ga ik ook zeker voor mooie rijkwaliteit.

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Hoi Sebas,

Leuk om jou filmpjes zo te zien, de oude Sony tuner op de achtergrond vind ik helemaal top  :) :)

Ik ben het met John eens om de snelheid naar beneden te halen, ik heb bij mijzelf gemerkt dat is steeds iets rustiger ben gaan rijden ( misschien ook mijn leeftijd wel  O:-D ).

Succes met verder testen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Hoi Sebas,

Kan niets anders doen dan me bij mijn voorgangers aansluiten.
Ik heb het bij mijn eigen testbaantje gemerkt.
Het kijkt ook een stuk rustiger  :thumbup: :thumbup:

Verder ziet het er allemaal al goed uit hoor.

Groet Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Kijk dat begind er al serieus uit te zien, het blijft toch een gaaf gebeuren dat alles door een pc word aan gestuurd. Ik ben het wel met mn voorgangers eens dat de snelheid allemaal wat omlaag moet, maar dat had je zelf ook al gezegd. Voor de rest ben ik benieuwd hoe deze baan gaat vorderen wat de bouw betrefd.

groeten jw
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 22 oktober 2011, 09:28:26
Hoi Sebas,

Leuk om jou filmpjes zo te zien, de oude Sony tuner op de achtergrond vind ik helemaal top  :) :)

Ik ben het met John eens om de snelheid naar beneden te halen, ik heb bij mijzelf gemerkt dat is steeds iets rustiger ben gaan rijden ( misschien ook mijn leeftijd wel  O:-D ).

Succes met verder testen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Die oude sony tuner! :) Ja ik ben gehecht aan dat apparaat, het zoeken van een zender gaat gewoon veel sneller :) Daar heb ikzelf de verlichting van deze tuner vervangen met hoogvermogen leds (1watt) Zo was de (deep blue) blauwe verlichting ooit groen. En ziet het er nu veel mooier uit! Hij doet het nog steeds perfect! haha.

Dan terug naar de baan, ik ben het zeker met de snelheid eens. De bedoeling van mijn vitrinesporen later worden ook dat een trein met hele lage snelheid het station binnen komen rollen. En zeer langzaam tot stilstand komen. Ik was nog vergeten te melden bij het eerdere commentaar dat ik nu meer kijk of alles werkt dan of het er mooi uitziet. Maar ik ben er vandaag toch maar even voor mooi rijden gegaan. Eens kijken of ik dat zo in een filmpje kan laten zien.

En rustiger rijden door de leeftijd? Nee hoor haha langzaam rijden is ook gewoon veel mooier! Het gele delta locje rijdt op decoderstap 8 al geijkt 300 km/h...... de overige decoderstappen doen niet eens mee. Ik gebruik nu maar max 5 decoderstappen. Eenmaal vervangen door esu decoders ben ik heel erg benieuwd hoe de boel dan gaat lopen. Ook had ik net voordat ik dit filmpje maakte de remgegevens verwijderd. Daarom schoot de br216 ook door. Want nu remt hij keurig voor de stopmelder al af en stopt keurig op de melder.

Citaat van: neesse op zaterdag 22 oktober 2011, 10:04:57
Hoi Sebas,

Kan niets anders doen dan me bij mijn voorgangers aansluiten.
Ik heb het bij mijn eigen testbaantje gemerkt.
Het kijkt ook een stuk rustiger  :thumbup: :thumbup:

Verder ziet het er allemaal al goed uit hoor.

Groet Niels

Dankje :) ik ga zo kijken of ik een filmpje kan laten zien hoe mooi het kan. (met de br216)

Citaat van: Janvis op zaterdag 22 oktober 2011, 10:19:23
Kijk dat begind er al serieus uit te zien, het blijft toch een gaaf gebeuren dat alles door een pc word aan gestuurd. Ik ben het wel met mn voorgangers eens dat de snelheid allemaal wat omlaag moet, maar dat had je zelf ook al gezegd. Voor de rest ben ik benieuwd hoe deze baan gaat vorderen wat de bouw betrefd.

groeten jw

Dankje! Ikzelf blijf het ook bijzonder vinden. Het went wel heel snel! Ikzelf ben ook heel benieuwd hoe de rest van de baan gaat worden. Ik zal er wel nog heel veel voor moeten plannen. Maar dat hij er gaat komen is zeker!

Groet,
Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Pff 2,5GB aan upload verder... Maar beter dan dit krijg ik het niet met die wispelturige deltalocs.

Let op de rode br216 die het wel mooi doet ;)

Twee locs:


vier locs: De ice maakt er echt een zooite van!!!


En weer twee op zn mooist
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Leuk die filmpjes!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Mooie baan en leuk idee van die vitrine. Ga je er ook scenery bij maken? Paar boompies, verdwaalde wandelaars etc?

Succes :)

Mick
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Hoi Mick,

Op deze testbaan die er nu ligt ga ik geen scenery maken. Maar wel in de vitrine baan. Het plan is om in de vitrine meerdere "showsporen" boven elkaar te maken. Elk van die niveaus kan dan een verschillend tijdperk of land krijgen. Zo zou ik een nederlands station of landschap kunnen maken. Terwijl een ander niveau een klein zwitsers "bergs" karakter kan krijgen. Het worden dan een soort werkende diorama's. Ik wil ze zo gaan maken dat als ik er een af vind dat ik hem weg zou kunnen halen en een ander thema kan bedenken. Maar wel zo dat de diorama terug zou kunnen plaatsen als ik dit zou willen.

Plannen genoeg. Ik ga komende maand besteden aan de locs en een opbouw voor een klimdaalspiraal van twee meter. Zodat ik elke hoogte in mijn kast kan bereiken. Het gaat nogal wat denkwerk kosten omdat de spiraal in delen van 1 bij 1 bij 0,5 meter moet maken zodat ze verhuisd kunnen worden.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Mooie baan en duidelijke voorbeelden. Erg leuk  om te zien.

groet, Marcel
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
@Marcel, Dankje!  :)

Een kleine update

Ik heb in de tussentijd veelal aan locs gewerkt en een heleboel gedigitaliseerd. Dat is gelukkig(na wat haperingen) goed gelukt. Daarnet heb ik twee nieuwe wisselaandrijvingen in de testbaan ingebouwd en op het station twee richtingsverkeer gemaakt. Dat bracht het nodige gerommel met koploper teweeg maar ook dat is gelukt.

Het idee voor mijn vitrinesporen later kan ik nu mooi oefenen. en ik moet zeggen dat het er leuk uitziet. Zo eens in de vijf minuten komt er een andere loc bovenrijden. Ik zal kijken of ik er iets in een filmpje van kan maken. Zodat het ook wat beeldender wordt ;)

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Eindelijk heb ik weer een schroefmachine!  :D :D Dan kan ik nu echt beginnen aan een frame voor mijn vitrine. Waarin als eerste een klimspiraal moet gaan verrijzen. Morgen heb ik een ochtend vrij dus kan ik eindelijk zoden aan de dijk gaan zetten.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Hoi Sebas, even een vraagje aan de ervaringsdeskundige :)

Op mijn testbaan komt het met regelmaat voor de de trein steeds iets verder op de stopsectie tot stilstand komt wat uiteindelijk een botsing (op de aangrenzende wissel) tot gevolg heeft.

Herkenbaar, zo ja wat is jouw oplossing geweest??
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
(Zohee zeg, het is lang geleden dat ik hier wat geplaatst heb)

Hoi,

Dit probleem herken ik zeker. Zeker omdat ik met een stopmelder werk van een 24188 merk je snel dat de trein eroverheen schiet. Hoewel dit in eerste instantie niet zo hoefde te zijn. Er waren bij mij diverse oorzaken.

1. De snelheid in het blok is te hoog. Daardoor schiet de trein te hard door.

2. De snelheid in het blok ervoor is te  hoog waardoor de trein bij de eerste bezetmelder om af te gaan remmen een te hoge snelheid heeft.

3. Hebben je locs afremvertraging? Ik dacht dat je loc 1 delta was en 1 digitaal. De afremvertraging in je locs, staat te hoog waardoor de loc pas na de bezetmelder stopt.

4. door meer wagons toe te voegen is de stopafstand van de locs langer geworden en schiet daardoor over de melder heen.

Eigenlijk is de meest effectieve oplossing om de rijsnelheid in dat blok aan te passen. Of sowieso de maximum rijsnelheid van de locs te vertragen. Ik had bijvoorbeeld een loc die max 100 km/h geijkt reed. Maar daardoor werd het stopppen soms onmogelijk. Nu heb ik de max snelheid van die loc teruggebracht naar 70km/h en gaat het weer prima.

Zodra je echt langere blokken hebt lukt het ook om met hogere snelheden te rijden. De bezetpunten zitten dan verder van elkaar en dan heeft de loc ook voldoende tijd om goed en mooi af te remmen.

Wat betreft mijn eigen baan. Die staat al even stil. Ik heb het even heel druk gehad. En heb niet de tijd gehad echt aan baanwerk te werken. Wel heb ik gedacht over hoe ik mijn vitrine baan precies uit ga werken en daar ben ik gelukkig over uit. Nu het hout nog. ;) (kun je dat ook laten bezorgen eigenlijk? Want ik heb geen mogelijkheid het met een auto te vervoeren..

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Als je rijd met koploper is het beter om de optrek/remvertraging op de laagste stap te zetten. Koploper zorgt er immers voor dat een lok mooi stopt.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Citaat van: Wijbe op woensdag 14 december 2011, 12:56:07
Als je rijd met koploper is het beter om de optrek/remvertraging op de laagste stap te zetten. Koploper zorgt er immers voor dat een lok mooi stopt.

Dat klopt. Dankje voor de toevoeging :)

Ik merk echter nog wel de stappen in de loc daardoor. Het is nog niet "perfect" om het zo te noemen. Of misschien stel ik mijn eisen een beetje hoog. Maar ik zie/hoor het liefst geen enkele stap meer in de verhoging of vertraging van de loc.

Wat ik dan bedoel is goed te zien/horen in deze video vanaf 0:40 De ICE remt daar keurig door koploper gelijkmatig af. Maar je hoort en ziet heel duidelijk de stappen.



Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Daar heb ik geen last van. Dan zou ik de optrek/remvertraging op een sec ongeveer zetten. Dan zou je het niet meer zien.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Video testbaan
Citaat van: Wijbe op woensdag 14 december 2011, 13:10:43
Daar heb ik geen last van. Dan zou ik de optrek/remvertraging op een sec ongeveer zetten. Dan zou je het niet meer zien.

Ik ga het proberen! Dankje!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Na enige tijd stilstand vanmiddag maar even werk van de baan gemaakt. Eindelijk weer even eraan klussen. Das veel lekkerder dan erover dromen. ;)


Het gehaalde hout:


Het idee is om de vitrine in secties van 100 x 100 x 50 cm te maken. Ik ga starten met vier van deze secties. Maar uiteindelijk wil ik het uitbreiden naar 8 secties. Tot een totaal van een kast die deze afmetingen heeft: 200x 200x 100 cm. Indeze kast komen meerdere vitrine sporen boven elkaar.

Vierkant 1 gemaakt.


Vierkant 2 gemaakt.


En toen was de accu van de boormachine leeg... :zucht:  :? :P Tja het is dan ook wel tijd om stilaan te gaan doen thuis. Dus van het weekend weer verder. Ik verwacht dan in de eerste twee secties een klimspiraal te kunnen maken.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Sebas, succes met het verder knutselen en bedankt voor je reactie.
Ik ga het uitpluizen.

Wijbe, eveneens bedankt voor je input/aanvulling.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Citaat van: linuxer op donderdag 15 december 2011, 21:56:15
Sebas, succes met het verder knutselen en bedankt voor je reactie.
Ik ga het uitpluizen.

Wijbe, eveneens bedankt voor je input/aanvulling.

Ik ga vandaag verder met het knutselen en mijn oorspronkelijke testbaan gedeeltelijk afbreken. Dit met name om wat ruimte te maken voor het echte werk. :)

Edit... Bah ik wil nooit meer een baan afbreken. Het voelt zo zonde van al dat werk!  :|

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Ken je dat gevoel? bij elke schroef die je erin draait kom je op zon klein oppervlak waar ik in zit te werken een nieuw probleem tegen..... Echt verschrikkelijk...
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Citaat van: Sebas op zondag 18 december 2011, 15:35:06
...Edit... Bah ik wil nooit meer een baan afbreken. Het voelt zo zonde van al dat werk!

Precies, dat gevoel ken ik... :-(
Veel succes dus met je vitrinebaan. Leuk idee!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Dankje! Het idee is makkelijk, de uitvoering valt me tegen. ;) Het is bijzonder lastig de klimpspiraal aan te leggen. Waarom? Ik moet in een kubes van 2x 1x1x0,5 meter een klimspiraal met r1 en r2 maken. Plus daarbij de ingangen en uitgangen.. Welnu. Het plaatsen van het m10 draad moet zo gebeuren dat overal in en uit kan. En zo dat de stevigheid er nog wel is.

Dat in een kleine ruimte maakt het extra lastig een beeld te vormen zonder iets te vergeten. Ik ga er zo weer mee verder en zal hopelijk vanavond nog het eerste deel van de spiraal kunnen laten zien.

En een mooie spreuk is het wel van je ernst! Ik ga deze ook maar eens gebruiken ;)
CiteerBeter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Hallo allemaal

Zo na de drukke feestdagen en andere verplichtigingen vandaag weer wat tijd gevonden om even wat aan de baan te doen. De vorige keer kwam het er niet van verder te gaan dus heeft de spiraal zich wat verlaat. Ook vandaag is er nog geen spiraal maar ik ben op weg en kan morgen gaan zagen. Ik heb een mal gemaakt zodat ik de spiraal kan zagen.

De kubus is gemaakt. Het wordt een module met een spiraal van maximaal vijf bereikbare niveaus. In 100 bij 100 bij 50 cm. Dalingspercentages in de binnenbaan worden 4.1% En het stijgen in de buitenbaan wordt 3.3%.

Hier de foto's van de mal. Waarin alle gaten geboord worden zodat ik deze eenvoudig op alle andere planken kan gaan tekenen.



En de getekende maten op de mal:
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
hoi sebas.

leuk dat je met een spiraal bezig bent.

kijk anders aan het begin van mijn draadje ik heb namelijk ook een spiraal met 5 ringen.
mijn ervaaring is 9 mm multyplex en dan 3 lagen hout te gelijketijd zagen.
de gaten voor de m 10 draden kun je het beste m12 of zelfs iets groter houden zeker hoe hoger je komt deze extra mm vang je weer met een dikke breede ring op op deze manier kan je de ringen goed stellen zonder dat de draden onder spanning komen en schuin gaan staan.

groetjes bas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Dat zijn een paar wijze tips! Ik ga ze zeker gebruiken! Want van die spanning om het m10 draad had ik wel last inderdaad bij mijn testbaan. Dankje!

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
ik boor gaten 14mm in de 9mm multiplex spiraal voor m10 draadeinden  .. dan heb je een mooie speling en wringt er niks.
onder en boven een ring maar op zich is dat nog niet eens nodig
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Hoi Koen,

Dankje voor de tip! Ik ga dat zeker doen. Vandaag kwam er weer vanalles onverwacht tussen dus ook vandaag niets kunnen doen. Vrijdag weer een poging...

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Nou het zit ook niet mee zeg.. Ik het halve huis afgezocht naar een 12 mm boor. Blijken deze te zijn uitgeleend.  :| Ooit als ik zelf een huis heb...

Dan hier maar een foto van de kubus waarin de spiraal gaat komen ;)



Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Citaat van: Sebas op zaterdag 14 januari 2012, 14:58:02
Ooit als ik zelf een huis heb...

HaHa ..... die gedachte had ik ook.

Blijkt in de praktijk alleen maar meer puinhoop bij te komen dus ben je het daartussen weer kwijt :)
En als je dan uiteindelijk maar nieuw heb aangeschaft kom je het tegen ;(

Ben wel nieuwsgierig naar de rest, nu de kubus er is.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 10 januari 2012, 22:58:47
ik boor gaten 14mm in de 9mm multiplex spiraal voor m10 draadeinden  .. dan heb je een mooie speling en wringt er niks.
onder en boven een ring maar op zich is dat nog niet eens nodig

Ik boorde voor de M8 draadeinden eerst met een 6mm boor door de diverse platen op elkaar en daarna met een 8mm boor. Vervolgens ging ik met de vijl erdoorheen. Het zit dus recht boven elkaar maar ik heb er desondanks toch een beetje spanning opstaan.

groet,
Michiel
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Citaat van: linuxer op zaterdag 14 januari 2012, 15:30:13
Citaat van: Sebas op zaterdag 14 januari 2012, 14:58:02
Ooit als ik zelf een huis heb...

HaHa ..... die gedachte had ik ook.

Blijkt in de praktijk alleen maar meer puinhoop bij te komen dus ben je het daartussen weer kwijt :)
En als je dan uiteindelijk maar nieuw heb aangeschaft kom je het tegen ;(

Ben wel nieuwsgierig naar de rest, nu de kubus er is.

Tja hoe groter je huis hoe meer rommel.. echt het gebeurd zo makkelijk. Maar goed ik heb dan het voornemen een kist met eigen gereedschap te maken. Das een stuk prettiger dan dat je met meerdere er gebruik van maakt.

Ik heb overigens een tweede kubus. En daarin wil ik de pc, booster(s) en  voedingen gaan bouwen. Over een stekkersysteem moet ik nog gaan denken. Voor de bezetmodules worden het netwerkkabels. Maar voor de boosterstroom moet ik nog een oplossing hebben.

Citaat van: Golfer op zaterdag 14 januari 2012, 15:39:46
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 10 januari 2012, 22:58:47
ik boor gaten 14mm in de 9mm multiplex spiraal voor m10 draadeinden  .. dan heb je een mooie speling en wringt er niks.
onder en boven een ring maar op zich is dat nog niet eens nodig

Ik boorde voor de M8 draadeinden eerst met een 6mm boor door de diverse platen op elkaar en daarna met een 8mm boor. Vervolgens ging ik met de vijl erdoorheen. Het zit dus recht boven elkaar maar ik heb er desondanks toch een beetje spanning opstaan.

groet,
Michiel

Ik vermoed dat 12 mm op 10mm draad genoeg speling moet geven. En anders kan ik altijd nog 13 of 14 mm nemen.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
hoi naamgenoot.

ik ben benieuwd naar je vorderingen :D
het zagen zal wel goed moeten gaan ik denk dat je in de tand techniek wel een slile hand heeft :? :D

groetjes bas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw Vitrine deel 1: het houtwerk
Citaat van: Alpen Bassie op zaterdag 14 januari 2012, 17:58:05
hoi naamgenoot.

ik ben benieuwd naar je vorderingen :D
het zagen zal wel goed moeten gaan ik denk dat je in de tand techniek wel een slile hand heeft :? :D

groetjes bas

Jazeker hahaha! Maar ik hou niet van dit houtwerk als ik eerlijk ben ;) Technisch werk zoals het ombouwen van een loc. Op kleine schaal werken veel techniek in een kleine ruimte stoppen. Dat ligt me meer.

Maar ik kan het wel hoor :)

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Goedenavond allemaal!

Enjawel! Eindelijk was daar een boor! :p En dan kan je met wat noeste arbeid in minder dan een uurtje ineens veel werk verzetten!

Allereerst de gaten geboord op de desbetreffende plekken.



Vervolgens aan het zagen gegaan en daar waren ineens 4 platen voor de spiraal en 1 mal die voor de gaten dient. De 6e nog niet zichtbare plaat vormt de bodem van het geheel waarin het m10 draad vast komt te zitten.




En vervolgens wat resthout. Zeker de 20 plankjes die nu een mooie schans vormen kunnen ooit nog wel eens van dienst ergens bij zijn. (berg of heuvel??) Maar wat ik met vijf wielen moet :P Voorlopig kan ik het nog goed kwijt



Het volgende onderdeel wordt het m10 plaatsen van het m10 draad (in de nog te maken basis). Ook deze worden 50 cm zodat ze precies in de module passen.

Dat was het voor vanavond.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
mooi voorbereid, Sebas.

Je wet wat ze zeggen:   "een goede voorbereiding is al het halve werk !"   Eens je al de stukjes klaar hebt, zal het makkelijk monteren worden.
Volgens mij heb je met M12 gaten voldoende speling op je gaten voor M10 draadeinden hoor.  Ik had ze met  M11 geboord en zelfs dat ging nog behoorlijk.

Succes met de verder bouw van de spiraal, het wordt een  fijne aanwinst voor je baan zo te zien