Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rijrichting omschakelaar

Gestart door Jan Boen woensdag 07 september 2011, 09:29:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijrichting omschakelaar
Jan Boen
gast

Rijrichting omschakelaar
Deel 1:
Heeft iemand per toeval een schema van een electronsiche rijrichting omschakelaar voor bvb Märklin 3078 en/of 3029 type motor?
Ik zou dit zelf willen proberen bouwen indien dit goedkoop en relatief eenvoudig is.

Deel 2:
Als optie overweeg ik een Uhlenbrock ANDi 75000 in te bouwen.
Heeft iemand dit al met succes gedaan?
Wat zijn de resultaten?
Re:Rijrichting omschakelaar
Hallo Jan

In onze Wiki vind je wel wat over een elektronisch omschakelrelais;
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:analoog_mechanisch_electrisch_omschakelrelais_afstellen

Geen ervaring met de Uhlenbrock Andi 75000 maar heb wel in het verleden meerdere malen het relais 55700 van Uhlenbrock met goed resultaat toegepast.

succes

Jos

Re:Rijrichting omschakelaar
Dag Jos,

Dat draadje je had ik al gezien :-)
Mijn bedoeling is om het printje zelf te maken maar ik heb dan wel een schema nodig.
De 55700 is gewoon te duur (ongeveer 40 Euro).

Bedankt,

Jan
Re:Rijrichting omschakelaar
Je kunt ook een eenvoudige decoder van TAMS erinzetten, zoals de LD-W32.
Kosten ca. 14,95.

Werkt prima als analoge rijrichtingschakelaar, en eventueel kun je ook nog eens digitaal gaan besturen.

Groetjes,
Kiezel  :)
Re:Rijrichting omschakelaar
Silbermann
gast

Re:Rijrichting omschakelaar
Hallo Jan,
1. Een Mä electronisch omschakelrelais meestal wel 2e hands op EBAY te krijgen.

2. De lichtuitgang van de Mä electronische omschakelrelais geven minder stroom af dan er normaal op de rails staat. In combinatie met laag-voltage frontlampjes krijg je dan toch een goed brandend frontsein, ook bij lage analoge spanningen. Bij vervanging door een ANDI of iets anders ook het lampje van de lok vervangen, anders:.... poef.

3. Ik heb in een aantal loks een Uhlenbrock ANDI ingebouwd. Werkt goed. Is makkelijk in te bouwen en niet al te duur. En ook goed voor de toekomst als je digitaal wilt rijden.

Succes,
Rob
Re:Rijrichting omschakelaar
Top!
Ik denk dat ik dan maar een met een TAMS LD-W-32 aan de slag ga.
Daar heb ik er 2 van voor dezelfde prijs als 1 ANDi 75000.