Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

HELP!!!

Gestart door ricky dinsdag 06 september 2011, 19:40:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HELP!!!
ricky
gast

HELP!!!
beste mede forum leden.

ik heb een model(weet ff niet het nummer) maar als ik die op het spoor zet (aneloog) gaan de lampjes in de lok wel branden maar hij rijd niet... na wel 5 x de asjes en de tand wielen ge olied te hebben doet hij nog niks 8o 8o  ik voelde me wel een beetje kloten(als ik dat zo mag zeggen..anders srry) na een half uur na denken..had ik het idee dat de motor geen stroom kreeg..ik met een mini schroeven draaier in die twee rondjes op de behuising van de motor(er zitten in die rondjes koperdraatjes??) hij begon te rijden??8o en hij stopte weer :-( ik weety nu egt geen raad meer?? HELP!! GRTJES ricky
Re:HELP!!!
Treinenwereld
gast

Re:HELP!!!
probeer een de koolborsteltjes vervangen
Die zijn nodig om het motertje rond te laten draaien
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
ja dankje voor re: op mijn berichtje..

is dat geen groten in greep voor en jongen van 15.5 jaar???

en waar zou ik die koolborstels moeten kopen?
mvg rick
Re:HELP!!!
efl045
gast

Re:HELP!!!
Dag Ricky,

Het zou ook kunnen dat de borstels niet netjes meer aangedrukt worden omdat er vuil tussen zit.
Dus eerst eens 'demonteren', van onder de aandrukveertjes halen, het 'gaatje' waar ze in zaten proper maken en dan weer monteren.
Let er op dat de veertjes de borstels goed aandrukken.
Misschien is je probleem dan al opgelost.
Dit is de 'minimum' ingreep.

Beter is nog de collector 'bloot' te maken om die te 'poetsen' door het motorschild even te demonteren, maar dat is misschien al een stap te ver...

Maar als de borstels maar enkele milimeter meer lang zijn moet je ze echt vervangen.

Groeten,

Franky
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:HELP!!!
Ricky
Neem de borstels uit, maak ze vet-vrij en meet de lengte op.
kleiner dan 3 mm vervangen.
Maak de borstelhouders schoon met een wattenstokje en wat alcohol 99%\
Iedem voor de collectorplaat, stokje hier zacht tegen aan drukken en met de hand de wielen draaien.
Zorg bij het terugplaatsen dat de zwarte koolbortel in de houder komt met het rechte messing veertje.
Het gaasdoek borsteltje komt in de houder met een op het einde een haak-vormig messing veerrjte.
Zie ook de WIKI hierover
Cees
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2008

offline
Re:HELP!!!
Met pincet veertje naast de ronde busjes zetten , locje scheef houden en zachtjes tikken meestal komen koolborsteltjes er dan uit .

Als ze onder de 4 mm zijn zijn ze versleten .

was me iemand al voor met antwoord , zou het gaasje  niet met wattenstaafje doen in een klein bakje met wasbenzine schoonmaken /spoelen is meestal voldoende

als ze wel versleten zijn meenemen naar een speelgoed/treinen winkel waar ze als ze marklin verkopen nieuwen op voorraad zouden moeten hebben .

Zijn ze 6 / 8 mm kan inderdaad de druk van de veertjes of een flink vervuild binnen werk van moter oorzaak zijn , en zal je toch voorzichtig lok uit elkaar moeten halen .

Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
oke ik begrijp het:) ik probeer het eerdaags ff te doen om dat ik de lok nu niet thuis heb:( maar ik ben altijd blij met nieuwe tips:) grtz
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:HELP!!!
Ricky,

Een ideaal moment om je loc een goeie onderhoudsbeurt te geven. Zoals je zegt heb je hem nu ook 5 x geolied. Dus zal hij nu goed vervuild zijn.

Op een gegeven moment hebben ze dit nodig. Tevens zul je ooit eens moeten leren om een loc een goeie onderhoudsbeurt te geven. Als je meerdere locs hebt komt elke loc om de paar jaar eens langs met problemen. (of elke keer het in een treinenwinkel laten doen ???)

Stap voor stap de boel demonteren, het motorhuis dan. Het beste is om de boel eens goed schoon te maken met alcohol/wasbenzine. Vervolgens de boel weer netjes in elkaar zetten en de loc nieuwe koolborstels geven.

Durf je dit niet aan, is het misschien handig om het met iemand te doen die er ervaring mee heeft. Bijvb forumleden in de buurt, of familie/kennisen.
Re:HELP!!!
efl045
gast

Re:HELP!!!
Citaat van: ricky op dinsdag 06 september 2011, 20:44:49
ik probeer het eerdaags ff te doen( maar ik ben altijd blij met nieuwe tips:)
Dag Ricky,

Daar kun je best eerst eens het Servicehandboek 0735NL downloaden en lezen.
Er staan daar ten andere nog veel interessante zaken.

Groeten,

Franky
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
beste medeforum leden... ik heb het idee dat ik eerdaags is ff de kool borstels ga meten(lengte) en is ff schoon maken!! :thumbup: en dan maar ff weer aan de baan gaan beginnen:)

dan had ik nog ff een vraagje heb je speciaalen bochten nodig voor een lok met draaistellen??? eerdags ff een foto (komt pas na weekend:( )

hoop wat te horen??
mvg

Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
De lok die ik heb is een br 038 382-8 en heb de koolborstels ff gekeken en inderdaad er is er een half afgebrokkeld..:( maar niet getreurt ik heb tenminsten wel 3 rondjes achter elkaar gereden:) ik heb hem niet helemaal uit elkaar gehaald maar ik moest ff de drijfstellen oliĆ« en nu is ook de piep verholpen .. YES i'm happy hahaha hoop dat ik ff door kan nu:p hebben jullie wel tips waar ik die koolborstels kan kopen?? Mvg rick. Ps er zit een asje door die motor en die zit los:(   Mvg rick
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re:HELP!!!
Waarom zou je" heb je speciaalen bochten " nodig hebben voor loc's met draaistellen ?
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Hier ff een update:)

Ik heb namelijk m-rails en heb 2 maten bochten:( ik weet niet of dat uitmaakt??

Mvg rick
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2008

offline
Re:HELP!!!
Olie: niet te veel gebruiken ! Dit is hoogst waarschijnlijk al mis aan het gaan  :)

rails: op de onderkant van je rails staat een nummer 5100 of 5200,
dit zijn de 2 normale maten en de loks rijden er allemaal door.
Er zijn ook nog krappere bochten (5120) herkenbaar aan slechts 8 rails voor een hele cirkel.
Daar kunnen helaas niet alle loks doorheen, de meeste wel trouwens.

o ja, het asje door de motor, dat klopt, niet elke motor heeft er een klemringetje op zitten...
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Goedenavond

Ja idd volgens mij zijn de bochten nr5200
Maar dat asje in de motor zit los en ik moet tegen de achterkant van het asje drukken om de motor te laten draaien::(( een beetje heel erg vreemd???
Mvg ricky
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2008

offline
Re:HELP!!!
Als je het nummer van de lok weet dan kan je in de exploded views opzoeken of het ringetje er wel of niet in hoort.

Zit er een gleufje in het asje, misschien ?
Trouwens hier een voorbeeld, motor gezien vanaf de schild-kant.
In het midden van het schild zie je de motoras.

Re:HELP!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re:HELP!!!
Ricky,

als de motor alleen werkt als je tegen het asje druk, duidt op 2 mogelijke oorzaken:

1) je koolborstels zijn te kort maw versleten.
2) je asje is het borgveertje kwijt, waardoor de collector niet goed tegen de    koolborstels aandrukt.

Mvg Gert
Re:HELP!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:HELP!!!
Ricky, als je het nummer van de lok niet weet, kun je dan wel het nummer op de lok vermelden?
En de kleur etc.
De motor op de foto van Huub is een SFCM (klein anker) en heeft geen ringetje om de ankeras.
Onderstaande motor is een LFCM (groot anker) en heeft wel een ringetje om de ankeras.
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Beste mensen..
De lok die ik heb is al eerder vermeld.. Br038
Het ka. Wel zijn idd dat het het veertje is hahahah
Maar dat zoek ik morgen wel uit ga nu lekker uitrusten voor morgen:)

Mvg rick
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2008

offline
Re:HELP!!!
We willen graag het bestelnummer weten !
Niet het type lok.
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Dat nummer weet ik eerlijk gezegt niet want heb hem overgekocht..,
Dus waar Zou ik dat kunnen vinden??
Mvg ricky
Re:HELP!!!
Wasmi
gast

Re:HELP!!!
dit is de BR 38 uit startset 29525, koll 3099.20. De exploded view is te downloaden bij M*

Walter
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:HELP!!!
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Er staat wel een nummer onder het draaistel... Nr m9092008??? Is dit de goede? Mvg
Re:HELP!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:HELP!!!
Citaat van: ricky op dinsdag 13 september 2011, 21:31:25
De lok die ik heb is al eerder vermeld.. Br038
Het ka. Wel zijn idd dat het het veertje is hahahah
Rick, de br 38 (3099, 3098) heeft een SFCM en die hebben geen borgring om de ankeras.
Bestellen heeft dus ook geen zin, want er zit geen groef in de ankeras waar de ring vast kan klemmen.
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2010

offline
Re:HELP!!!
Citaat van: Cees B op woensdag 14 september 2011, 22:57:55
Een adres voor de ringetjes, as-borgclips
http://www.gerritse.nl/kelfort/bevestigingsmaterialen/moeren_en_ringen/splitpennen_zekerings_en_asborgringen/K0107614/asborgring_verenst_1_5mm/

Deze zaak heeft de ringetjes niet in voorraad en de leverancier levert ze (tijdelijk??) niet. Ik wacht er al weken op.
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Beste forum leden.
Ik heb het idee dat als je koolborstels te klein zijn dat je dan zoizo het anker een beetje kan bewegen??..
Dus als dat zo is moet ik nieuwe koolborstels komen!! dus ff zoeken naar de koolborstels..

Mvg ricky
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2006

offline
Re:HELP!!!
Waarom zoeken naar koolborstels elke trein winkel verkoopt deze toch.
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2008

offline
Re:HELP!!!
Had ik ook al is gemeld beetje treinzaak zou ze moeten hebben nog naar mijn mening ook al zijn er van dit type motor natuurlijk wel steeds minder op een baan onderweg .

En om dat veerringetje om asje hoef je je niet druk te maken rijd zonder ook wel .

Ik spreek uit ervaring demonteren van loc plop weg is die en vind um dan maar weer is terug  :D.
Re:HELP!!!
Wasmi
gast

Re:HELP!!!
Ricky,

ook met borstels kan je het anker normaal bewegen. ga nou gewoon een nieuw setje halen, want met al die olie die je erin gegooid hebt zijn de huidige toch doordrenkt met olie, en is zo zacht geworden dat het net een potlood is. Hierdoor raken de groeven op het anker vol met grafiet en dan werkt de motor echt niet meer. bestelnummer 600300. Als je er niet uitkomt probeer dan een forumlid om hulp te vragen. je probleem is in een kwartiertje opgelost. Je bent nu al weken bezig......

Walter

en er hoort ook geen veerringetje op!!!!!!
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Oke dank jullie voor alle reacties ik ga ff kijken voor nieuwe koolborstels:)

Als ik er niet uit kom reageer ik weer:)
Mvg rick
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:HELP!!!
Rick,

Koolborstels alleen helpen niet. Je hebt zo te lezen in dit topic je loc een aantal keer geolied. Oftewel je loc moet eens goed schoon worden gemaakt.
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Mede forum leden

Zal ik eens beginnen met de koolborstels.. Ik ben pas 15 heb op zich geen ervaring met marklin heb pas sins de kerst een doos gehad van me opa en nu kwam ik dit probleem tegen dus ik probeer ff een keertjetijd te maken tussen me school
Dus mensen ik bedank jullie voor al jullie hulp tot nu.. Ik ga ff proberen de motor uit elkaar halen en dan ff schoon maken met was benzine en dan weer in elkaar zetten en dan kijken we vedder...

Mvg ricky
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:HELP!!!
Ricky,

Niet alleen de motor. Maar de hele loc.
Maak vooral de lammellen van het anker goed schoon.

Een loc heeft slechts 2-3 druppels olie nodig op de tandwielen.
Re:HELP!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:HELP!!!
Citaat van: jumbo op zaterdag 17 september 2011, 20:25:47
En om dat veerringetje om asje hoef je je niet druk te maken rijd zonder ook wel .
Klopt Ruud, want hij heeft van nieuw af al zonder ringetje gereden. ;)
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31611.msg565156#msg565156
Re:HELP!!!
loc6400
gast

Re:HELP!!!
Hoi Ricky,

Ik heb miss een tip voor je. Op mijn baan rijden ongeveer zo'n 25 treinen rond (waarvan 6 constant) en het worden er alleen maar meer. Ik houd bij via een lijst hoelang een trein/loc bedrijfuren heeft gedraaid en bij 40 bedrijfsuren gaat de loc uit dienst en krijgt een onderhoudsbeurt. Nu houd ik dit nog bij via lijsten maar in de toekomst gaat dat alles via de pc daar ga ik een onderhoudssysteem opzetten. Ik heb een aantal loccen in werkplaatsen staan zodat als er een loc onderhoud nodig heeft die in de werkplaats kan en dan een loc die onderhoudsbeurt heeft gehad weer 40 uur op de baan zijn rondjes rijden, zou blijven mijn loccen/treinen in goede conditie en op mijn baan is altijd treinverkeer.

groetjes Cobus
Re:HELP!!!
ricky
gast

Re:HELP!!!
Hallo:)

Ik heb nog geen site gevonden waar ik koolborstels kan bestellen!!
Maar heb de loc een kleinstukje uitelkaar gehaald en ja er zat overal olie!!:( hoopelijk kan ik eerdaags vedder en kan dan kijken wat de schade is:) maar ga eerst huswerk maken natuurlijk :P

Mvg rick
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:HELP!!!
Rick,

Elke modelspoorzaak die marklin verkoopt heeft die dingen. Misschien eens een mailtje sturen naar een winkelier. Verder kunnen ze met gemak in een envelopje worden verzonden.
Re:HELP!!!
Lid sinds: 2011

offline
Re:HELP!!!
conrad.nl
daar heb je de ronde en vierkante koolborstels.

mvg stephan