Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelspoorbaan "h0ogovens"

Gestart door h0ogovens maandag 05 september 2011, 19:55:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: degeluidsman op woensdag 28 september 2011, 14:27:40
Hoi Michel,

Fijn dat je een link over blokken gevonden hebt, ik vind het altijd lastig uitleggen op papier terwijl het 1 op 1 uitleggen me goed afgaat  :)

Het is dus duidelijk dat je gelijk je blokken moet indelelen en gelukkig kan dat nu nog.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Yep, dankje!  :)

Ik moet e.e.a. als ik iets meer tijd heb dan nu, nog wel even goed bestuderen, maar een eerste vlugge lezing maakt duidelijk dat er in 1 blok 3 secties (kunnen) worden opgenomen, start, afrem en stop sectie. Jij had het over 2 secties (eerichtingsverkeer) dat begrijp ik dan nu even niet.

Als een blok korter is dan de langste trein, dan krijg ik bezetmelding van twee blokken, klopt dat? Als ik werk met seinen (wil het mooi gaan doen) ga ik dan in de knel komen?

Groetjes Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op woensdag 28 september 2011, 14:41:38
Citaat van: degeluidsman op woensdag 28 september 2011, 14:27:40
Hoi Michel,

Fijn dat je een link over blokken gevonden hebt, ik vind het altijd lastig uitleggen op papier terwijl het 1 op 1 uitleggen me goed afgaat  :)

Het is dus duidelijk dat je gelijk je blokken moet indelelen en gelukkig kan dat nu nog.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Yep, dankje!  :)

Ik moet e.e.a. als ik iets meer tijd heb dan nu, nog wel even goed bestuderen, maar een eerste vlugge lezing maakt duidelijk dat er in 1 blok 3 secties (kunnen) worden opgenomen, start, afrem en stop sectie. Jij had het over 2 secties (eerichtingsverkeer) dat begrijp ik dan nu even niet.

Ik zag ook dat ik om het even welke c rail kan aanpassen voor massadetectie, hoef dus niks in te passen wat er nu niet is, de contactrails van M kan ik bijvoorbeeld voor andere doeleinden gebruiken, zeg spoorwegovergang (?). Zijn er meer toepassingen?

Als een blok korter is dan de langste trein, dan krijg ik bezetmelding van twee blokken, klopt dat? Als ik werk met seinen (wil het mooi gaan doen) ga ik dan in de knel komen?

Groetjes Michel

Misschien moeten we eens afspreken dat je hier komt kijken, dan zal het snel een stuk duidelijker worden ( hoop ik  :D :D ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Ik zie je topic nu pas. Mooie ruimte en mooi plan.
Ik blijf dit draadje ook zeker volgen.

Groetjes Dennis
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: degeluidsman op woensdag 28 september 2011, 14:56:17

Misschien moeten we eens afspreken dat je hier komt kijken, dan zal het snel een stuk duidelijker worden ( hoop ik  :D :D ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter, PB onderweg, goed plan  :thumbup:

Citaat van: dennisreij op woensdag 28 september 2011, 15:18:09
Hoi Michel,

Ik zie je topic nu pas. Mooie ruimte en mooi plan.
Ik blijf dit draadje ook zeker volgen.

Groetjes Dennis


Dankjewel Dennis  :)

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Zit net voor het eerst je topic te bekijken. Je hebt een aardige verbouwing achter de rug. Wat een mooie lichte zolderverdieping heb je ervan gemaakt.
Een prachtige ruimte om een mooie baan op te bouwen en je hebt een hartstikke leuk baanplan.

Ben nu al benieuwd naar je scenery van het fabrieksdeel.

Groet, Ronald
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Leuk dat je nu eindelijk zelf ook aan een baan kunt werken.
Met scenery heb je al wel wat geoefend, nu de baan nog.

Aansluiten van de draden is nog een behoorlijk intensief werkje.
Zeker als je ook nog eens met massadetectie aan de gang gaat.
En niet vergeten het doorknippen van de massa-verbinding in je c-rail.

Sporen in het zichtbare deel zou ik zeker ook minimaal de railstaaf van een roestkleur voorzien. Ook een lekker tijdrovend werkje... maar we hebben geen haast, toch.  B)

Groeten,
Ton.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: Yeoman op woensdag 05 oktober 2011, 22:23:48
Aansluiten van de draden is nog een behoorlijk intensief werkje.
Zeker als je ook nog eens met massadetectie aan de gang gaat.
En niet vergeten het doorknippen van de massa-verbinding in je c-rail.

Sporen in het zichtbare deel zou ik zeker ook minimaal de railstaaf van een roestkleur voorzien. Ook een lekker tijdrovend werkje... maar we hebben geen haast, toch.  B)

Groeten,
Ton.


Hi Ton,

we hebben absoluut geen haast  :)

Een zeer leerzame zaterdagmiddag mogen beleven bij Peter (geluidsman) - bedacht me later dat ik moorkoppen beloofd had  :oops: -sorry Peter- en n.a.v. de uitleg hoop ik deze week nog een eerste blok incl. secties te realiseren op een al haast onbereikbaar gelegen stuk spoor. Heb al zo'n 500 rails geknipt maar nog niets van wat op de baan al ligt. Ik ga dat doen terwijl ik ook gelijk de decoderdraden en de aansluitdraden soldeer. Ook de AJ S88's zijn besteld en heb de rode isolaties van M* in grote getalen binnengekregen.

Vraagjes (just in case);


1) Voor de s88's heb ik 0.05 decoderdraad. Is dat geschikt daarvoor? lijkt me zo dunnig...

2) voor de wissels heb ik (nog) 10 losse M* decoders. Verder zal ik de esu switchpilots gaan gebruiken. Is daar dan ook de 0.05 voor geschikt?

vraagjes lijken wat suf (decoderdraad nietwaar) maar misschien is 0.05 alleen voor lokdecoders?)

Hoop ook deze week even een ovaaltje neer te leggen om te testen.

Groetjes Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op donderdag 27 oktober 2011, 11:05:20
Citaat van: Yeoman op woensdag 05 oktober 2011, 22:23:48
Aansluiten van de draden is nog een behoorlijk intensief werkje.
Zeker als je ook nog eens met massadetectie aan de gang gaat.
En niet vergeten het doorknippen van de massa-verbinding in je c-rail.

Sporen in het zichtbare deel zou ik zeker ook minimaal de railstaaf van een roestkleur voorzien. Ook een lekker tijdrovend werkje... maar we hebben geen haast, toch.  B)

Groeten,
Ton.


Hi Ton,

we hebben absoluut geen haast  :)

Een zeer leerzame zaterdagmiddag mogen beleven bij Peter (geluidsman) - bedacht me later dat ik moorkoppen beloofd had  :oops: -sorry Peter- en n.a.v. de uitleg hoop ik deze week nog een eerste blok incl. secties te realiseren op een al haast onbereikbaar gelegen stuk spoor. Heb al zo'n 500 rails geknipt maar nog niets van wat op de baan al ligt. Ik ga dat doen terwijl ik ook gelijk de decoderdraden en de aansluitdraden soldeer. Ook de AJ S88's zijn besteld en heb de rode isolaties van M* in grote getalen binnengekregen.

Vraagjes (just in case);


1) Voor de s88's heb ik 0.05 decoderdraad. Is dat geschikt daarvoor? lijkt me zo dunnig...

2) voor de wissels heb ik (nog) 10 losse M* decoders. Verder zal ik de esu switchpilots gaan gebruiken. Is daar dan ook de 0.05 voor geschikt?

vraagjes lijken wat suf (decoderdraad nietwaar) maar misschien is 0.05 alleen voor lokdecoders?)

Hoop ook deze week even een ovaaltje neer te leggen om te testen.

Groetjes Michel

Hoi Michel,

Jammer van de moorkoppen  :-( :-(

Voor mijn S88 gebruik ik 0.14 dit is de standaard modeldraad die je op beurzen en conrad enzo vind, er zit 100 M. op een rol.

Ik vermoed dat dit ook voor vraag 2 geld.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Dankje Peter,  :thumbup:

De railsen zijn geknipt. Het gaat hier om een sectie 1 naar 2 van een blok.



links een wissel, daarna het begin van een blok.

- ik heb de isolatie aan de wissel aangebracht (de (hier op de foto) bovenste railstaven zullen onderbroken massa zijn voor de detectie.)

vraagje: soldeer ik nu een S88 draad (inrijsectie) aan de bovenste 0 (van bovenaf gezien) van de eerstvolgende rechte rail? (maakt eigenlijk niet uit toch, als het maar de bovenste railstaaf is en tussen de isolaties van sectie 1 en 2?)






Ik lees her en der over modificeren van M* 74490 wisselaandrijvingen. Ik heb niet kunnen vinden waar de werkzaamheden staan omschreven. Is daar een beschrijving van, dan kan ik met 20 stuks aan de gang:)








Michel




Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
mooie treinen heb je!

ook een goeie tip over die draad, degeluidsman, zal morgen eens rondstruinen op eurospoor...
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hey Michel,

Leuke update en na 5 jaar zal dat vast geweldig aangevoeld hebben. ;)
Succes met de verdere bouw en ik blijf het volgen! :D

Groetjes,

Antal
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Ik ben op tijd wakker dus kan jij snel aan de slag.

De draad die naar de S88 gaat kun je ergens op de O van de geisoleerde staaf solderen het maakt niet uit in welke rails je dit doet alle railzen van deze sectie ( tussen de rode isolators ) zijn immers gelijk.

In een wissel kun je ook een volledige voeding aanbrengen dus de B en O aansluiten.

Gooi die kabelschoentjes maar wel en soldeer alles.

De massa van de voeding wordt NIET op de geisoleerde O aangesloten anders heb je weer de oude situatie voordat je de rails doorknipte.

Bij wissel aandrijvingen kun je 2 dingen doen:

1 Soldeer de schakelaar eruit en soldeer daarna een draadje over de aansluitingen heen.
2 Het hendeltje van de schakelaar afhalen.

Ook haal ik het hendeltje aan de bovenkant van de wissel eruit ( voor handmatige bediening ) dit scheeld allemaal weerstand.

Tot slot zie ik erg mooi materiaal  :D :D :D

Succes met het aansluiten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Volgens mij begrijp je het inmiddels wel. Je onzekerheden heeft Peter nog even hiervoor neergezet maar je bent uitstekend op weg. In de Wiki vind je nog info over het doorsolderen van de wisselaandrijvingen.

groet,
Michiel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel, ik lees net je topic (voor het eerst) en alleen al de afwerking van je zolder ziet er heel gelikt uit ! :thumbup:
De baan gaat dat zeker ook worden en gaaf dat je een keer een prive rondleiding krijgt om inspiratie op te doen. En met dat gefrutsel aan je rails met secties en zo komt het met behulp van je medeforummers ook alllemaal wel goed.

Kan ik ook mooi een beetje meespieken om dat gefrutsel allemaal te snappen, ik ga zelf binnenkort verhuizen en overnieuw beginnen  :D
Dirk-Jan
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: kippenlijntje op zondag 30 oktober 2011, 00:12:15
Hey Michel,

Leuke update en na 5 jaar zal dat vast geweldig aangevoeld hebben. ;)
Succes met de verdere bouw en ik blijf het volgen! :D

Groetjes,

Antal

Haha Antal  :), jazeker, op die middag bij jou na dan en een avondje tapijtrijden, was het maar een schamele bedoening tot nu.

Citaat van: Golfer op zondag 30 oktober 2011, 09:17:56
Hallo Michel,

Volgens mij begrijp je het inmiddels wel. Je onzekerheden heeft Peter nog even hiervoor neergezet maar je bent uitstekend op weg. In de Wiki vind je nog info over het doorsolderen van de wisselaandrijvingen.

groet,
Michiel

Dankje Michiel, ik heb het gevonden en gelezen. Mm, ik heb besloten de aandrijvingen ongemoeid te laten en met de decoder in te bouwen.

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 30 oktober 2011, 10:22:24
Hoi Michel, ik lees net je topic (voor het eerst) en alleen al de afwerking van je zolder ziet er heel gelikt uit ! :thumbup:
De baan gaat dat zeker ook worden en gaaf dat je een keer een prive rondleiding krijgt om inspiratie op te doen. En met dat gefrutsel aan je rails met secties en zo komt het met behulp van je medeforummers ook alllemaal wel goed.

Vandaag heb ik wat kunnen doen. Eerst een werkplekje gecreeerd.




Werkzaamheden MASSADETECTIE in het kort:


nb. basisinfo over blokken en massadetectie zie bijvoorbeeld: Uitleg blokken en secties

belangrijk:

- wissels horen nooit tot een blok en blijven dus 'blind spots' tussen blokken
- 1 blok heeft 3 secties, een inrij, een afrem en een stopsectie.
- de inrij en stopsectie hou je het beste 2 raillengtes lang, de afremsectie daartussen is dus variabel van lengte.
- Hou goed bij wat waar zit, zodat je later gemakkelijk kan terug zoeken. Ik gebruik labeltjes (stickertjes)

1) Railstaaf isoleren (Rails knippen of doorslijpen) (zie ook Rails knippen op WIKI 3Rail  (met dank aan Peter)





2) Secties maken. Ik doe dat met M* 74030.

hier dus t.b.v. sectie 2, de afremsectie.

De bovenste railstaaf wordt de door isolatie onderbroken railstaaf voor detectie binnen 1 sectie.



Bij omdraaien nu dus de onderste



Rood puntje over het contact als volgt:





3) aansluitrails maken. Niet de 0 van de geisoleerde railstaaf bedraden.

Vertinnen



solderen. Rood aan de B (puko's) Bruin aan de doorlopende massa (0)



4) Solderen S88 draad. (bij mij groen) De draad komt dus aan het lipje (de 0) van de geisoleerde railstaaf.



Heb het blok afgemaakt, de draadjes getrokken.




testbaan:



Rivarossi mat 46



Michel


Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michiel,

je bent al goed bezig zie ik :)

Goede tips van Peter trouwens :thumbup:

Overbrug die eindschakelaartjes in de aandrijving nu maar gewoon door, dit gaat je echt een hoop ellende in de toekomst besparen.

En dan nog even over het solderen: op de laatste foto met die groene draad is toch te zien dat de tin niet helemaal goed gevloeid is, kijk hiermee uit! Vertin de draad en het lipje en houd dan beide tegen elkaar en laat de tin goed vloeien zodat je een zekere verbinding krijgt.

Succes met de verdere bouw, John
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
hi, je moet ook de detectie railstaaf met dremel ietwat inkorten aan beide uiteinden anders krijg je daar weer massa contact

en wellicht meteen diode inbouwen

mvg koen
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: Tilly op maandag 31 oktober 2011, 08:57:38

Overbrug die eindschakelaartjes in de aandrijving nu maar gewoon door, dit gaat je echt een hoop ellende in de toekomst besparen.



Hoi John, ik heb op mijn vrije (lees) morgen genoeg problemen gezien op het forum.
is het enige dat moet gebeuren de soldeerpunten te verbinden (eindafschakeling) zoals op de foto op jouw draadje is te zien?

foto wisselaandrijving


Citaat van: 3railkoen op maandag 31 oktober 2011, 09:27:06
hi, je moet ook de detectie railstaaf met dremel ietwat inkorten aan beide uiteinden anders krijg je daar weer massa contact

en wellicht meteen diode inbouwen

mvg koen

Dank Koen, i.d.d. ik ga de dremel erop zetten!

diodes... maar daar had ik nog niets over gehoord, wezen lezen en 2 diode trucs ontdekt.

(quote Michiel)

truc 1 diode ter verbetering van het massacontact door overbrugging van het scheidpunt van de massacontacten,
truc 2 diode tussen de "meldrailstaaf" en de desbetreffende ingang op de meldeenheid, deze voorkomt dat er stoorspanning van de meldrailstaaf de S88 in kan

Ik zal die gaan toespassen!

mijn conclusie:
de benodigde diode voor truc 1: Schottky BY251
de benodigde diode voor truc 2: 1N4148

aan te brengen zoals in rail B getoontd in Michiels draadje topic hier

Er is wat discussie over het waar te plaatsen van de 1N4148. Is de railbedding okay?

gr Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
hi,

diode truc 1 is idd massa verbetering .. ik gebruik de 1n5408 3A .. en die soldeer ik meteen onder de rail van massa naar de detectie rail/lipje. maar die BY die jij noemt is ook ok dacht ik
diode 2 daar gebruik ik de 1n4003 voor maar die jij noemt is ook ok..   die heeft bij mij zij nut bewezen om icm opto s88 modules van ldt het aantal storingen te verminderen maar NIET geheel te onderdrukknen.. het heeft due nut maar is nog niet 100%.. in weze zit die diode dan in serie met de diode die in de referentie spanning zit bij die opto s88 modules (litffinski rm-88-n-o)

Momenteel heb ik de refentie spanning voor al mijn s88 opto terugmelders aangepast en die komt nu niet meer uit de digitale baanspanning maar uit een aparte 24v DC voeding (die met de 0 aan de baan massa hangt).. ik ben nu aan het testen of dit ook de laatste spookmeldingen onderdrukt.   Ipv die diode 2 wil ik nu eventueel gaan testen met een zener van 18v die in de terugmeld leiding komt en die de gevoeligheid moet verminderen ...

koen
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
het wordt een mooie baan zo te zien.

ben ook benieued naar je afwerking.

gr john
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Je bent lekker bezig, en hebt het al aardig onder de knie.

Ik weet nu niet wat je met de aandrijvingen gaat doen maar haal de schakelaars eruit, anders krijg je zeker spijt.

Op mijn baan wordt ook de diode truck toegepast met de BY251 diode, een aanrader.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op maandag 31 oktober 2011, 12:44:56

Hoi John, ik heb op mijn vrije (lees) morgen genoeg problemen gezien op het forum.
is het enige dat moet gebeuren de soldeerpunten te verbinden (eindafschakeling) zoals op de foto op jouw draadje is te zien?

foto wisselaandrijving


Michel,

yep, dat is het enige.

Groetjes, John
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Zie hier dat je lekker grondig bezig bent. Voorkomen is beter dan genezen is het motto  :D en op je zoektocht in de diodeproblematiek m'n draadje tegenkwam, leuk. Om die reden vermeld ik graag zoveel mogelijk wat ik doe. Die kennis heb ik om mijn beurt ook weer van dit forum verzameld. 
Je maakt mooie foto's! en de rivarossi mat46 is een zeer mooie aanwinst. Ga zo lekker door.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ik zag in een ander draadje een 1100 in TEE-uitvoering voorbij komen en meen me te herinneren dat die aan jou wordt toegeschreven. Gaan we die ook nog eens hier bewonderen, of klopt mijn geruchtenstroom (weer) niet?
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: 1200Blauw op maandag 07 november 2011, 14:47:11
Ik zag in een ander draadje een 1100 in TEE-uitvoering voorbij komen en meen me te herinneren dat die aan jou wordt toegeschreven. Gaan we die ook nog eens hier bewonderen, of klopt mijn geruchtenstroom (weer) niet?

Haha, ja dat klopt! Die gaat hier zeker te bewonderen zijn, ben er nog mee bezig maar ivm drukte op mijn werk moet ik even de hobby laten voor wat die is, maar niet te lang hopelijk  ;)

Groetjes Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Zoals voorspeld best een drukke tijd achter de rug., maar ik heb 9 blokken met 3 secties klaar. Ik heb de railstaven waar nodig afgeslepen en de 2 diode trucs toegepast.






B6-S3-882-2 betekent: Blok 6, Sectie 3, S88 nummer 2, ingang 2.




BR38











Ik vroeg mij af n.a.v. een klein blok van 5 railstukjes waar net aan 3 secties in konden komen: Hoe los je dat op  met een stuk spoor tussen 2 wissels, laten we zeggen 1 of 2 raillengtes lang?


Michel


Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
 Hi Michel,

Zon kort stukje tussen twee wissels moet je geen melders in maken. Gewoon als één wisselstraat hanteren. Neem ook aan dat je dat spoor niet effectief wilt gebruiken.

Gr. Daan
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Dankje Daan,

michel

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel.
Ondanks alle drukte heb je toch weer een hoop gedaan!
Vooral het uitzoeken hoe je alles gaat doen (veel lezen en zoeken op ons forum! ;)) en daarna het toepassen, daar gaat veel tijd in zitten.
Maar het begint er al héél goed uit te zien, het draden"bos" nog even wegwerken en dan weer een nieuwe loc tonen en weer verder.

Leuk idee om bij iedere update een andere loc te laten zien! :)

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
hoi allen!

Ook de draad weer 's  opgepakt na nu bijna 4 maanden niks :)

Heb een X-aantal nieuwe wisselaandrijvingen (74491) gekocht. Kunnen de eindschakelaartjes in deze verbeterde versie blijven zitten? (dit itt de 74490's waar ik alle eindschakelaartjes eruit heb gesoldeerd en doorverbonden?)

gr michel

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Michel,

Het schijnt inderdaad de verbeterde versie te zijn. Maar ik heb onder mijn wissels een uitsparing gemaakt, waardoor ik altijd de aandrijvingen kan vervangen als er problemen mee zijn.

Succes met de verdere bouw.

Groeten Ronald  :)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi hoi!

Zag dit topic voor t eerst...
Alleen al voor het beschikbare materieel (rond hoogovens)
Zou je ervoor kiezen :P

Eff voor mij: ga je het doen vroeger of nu?

Gr simon
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: Varekamp op dinsdag 27 maart 2012, 20:14:36
Michel,

Het schijnt inderdaad de verbeterde versie te zijn. Maar ik heb onder mijn wissels een uitsparing gemaakt, waardoor ik altijd de aandrijvingen kan vervangen als er problemen mee zijn.

Succes met de verdere bouw.

Groeten Ronald  :)

Hoi Ronald. Dat is op zich een goed idee. Gisteren alle wissels succesvol getest op juiste werking (d.i. zet hij om of niet na een stroompje). Zou veel moeten demonteren om nog een uitsparing te maken, dus ik laat het zoals het is. Kan bij calamiteit wel demonteren en evt. later de uitsparing maken. Voor de nog te leggen rails zal ik er zeker reking mee houden!  :)

Citaat van: Simon v.d. Tang op dinsdag 27 maart 2012, 22:22:07
Hoi hoi!

Zag dit topic voor t eerst...
Alleen al voor het beschikbare materieel (rond hoogovens)
Zou je ervoor kiezen :P

Eff voor mij: ga je het doen vroeger of nu?

Gr simon

Hoi Simon

Ik hou het op tijdperk III (smokkel wat naar IV). Heb door de jaren heen een grote collectie staal materieel en gebouwen / fabrieken verzameld. Vanwege de opslag (mbt fabrieken) nog niet gebouwd. De walthers hoogoven bijvoorbeeld is ca. 70 centimeter hoog  ;)

De baan wordt gefaseerd opgebouwd, fase 1: Hollands stadje, dat is wat je nu ziet ontstaan (langzaam dat wel) Fase 2 wordt dan de industrie.

gr Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op woensdag 28 maart 2012, 12:54:43
Hoi Simon

Ik hou het op tijdperk III (smokkel wat naar IV). Heb door de jaren heen een grote collectie staal materieel en gebouwen / fabrieken verzameld. Vanwege de opslag (mbt fabrieken) nog niet gebouwd. De walthers hoogoven bijvoorbeeld is ca. 70 centimeter hoog  ;)

De baan wordt gefaseerd opgebouwd, fase 1: Hollands stadje, dat is wat je nu ziet ontstaan (langzaam dat wel) Fase 2 wordt dan de industrie.

gr Michel

oke, die tijdperken vind ik verreweg het mooiste  :)
kijk nu al uit naar je fabrieken...
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 28 maart 2012, 15:26:37
oke, die tijdperken vind ik verreweg het mooiste  :)
kijk nu al uit naar je fabrieken...

Helemaal mee eens! En ja ik heb wel weer eens zin om iets te bouwen... te lang geleden.

Vwb de baan, leerzaam weekend achter de rug, veel lezen (handleidingen in Duits en Engels)
- gespeeld met mijn nieuwe ECoS 2 om de meeste geheimen te ontfrutselen.
- decoders geprobeerd: enkelvoudige M*, digirails digiswitch en ESU switchpilot.

De nieuwere versies van M* wisselaandrijvingen zijn geen verbetering, veel storingen. Had een aantal wissels gereserveerd om eens te testen hoe dat ging met de eindschakelaar intact, geen succes. Zodra ze er uit waren gesoldeerd: geen enkel probleem.

De digiswitch ben ik gewoon niet aan toe nog. Te hoog gegrepen. Voor het zichtbare deel later, wil ik met servo's gaan proberen te werken. Heb nog heel wat tijd om dat eens rustig uit te vogelen, denkelijk met ESU switchpilots. Viessmann heeft wisseldecoders die vrij zacht de wissel doen omgaan, wie weet het artikelnummer? Wil ik ook wel eens proberen.

Problemen ondervonden met het driewegwissel. Heb de wissel helemaal uit elkaar gehad, er leek mechanisch iets niet in orde. Kon niks vreemds vinden. Toen weer het afdekplastic erop geklikt en hoera: schakelt probleemloos met de ESU. In vergelijking met de enkelvoudige wisseldecoders lijkt er wat weinig kracht achter de pulses te zitten, soms hapert hij wat. Kan het zijn dat als ik de ringleiding heb gelegd met een korte draad naar baanspanning dat dat beter gaat?

Digiswitch vs ECoS 2 vwb wisseladres toekennen: Is geen multiprotocol, maar DCC. Preset = 13.

ESU is gebruikersvriendelijker, snel te programmeren met de schakelaar op de decoder: even ingedrukt houden tot de led blinkt, wissel aanmaken in centrale, adres ingeven en bedienen. Klaar.

Groetjes Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hey Michiel,

Jij bent druk bezig geweest, de Ecos kent voor jou geen geheimen meer  :thumbup:

Ik zag dat je een mooie loc gekocht had, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op maandag 02 april 2012, 21:48:56
Viessmann heeft wisseldecoders die vrij zacht de wissel doen omgaan, wie weet het artikelnummer? Wil ik ook wel eens proberen.

Hoi Michiel,

Viessmann 4554 , heb er nu 3 in bedrijf en ben er heel tevreden mee.
flink getest in het schaduwstion van mn baan door koploper aangestuurd
Gr, Jan
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: degeluidsman op maandag 02 april 2012, 22:10:23
Hey Michiel,
Jij bent druk bezig geweest, de Ecos kent voor jou geen geheimen meer  :thumbup:
Ik zag dat je een mooie loc gekocht had, veel plezier ermee.
Mvg,

Peter / degeluidsman.

Haha Peter, nou dat zou ik nu nog echt niet durven zeggen  8o. Ik rommel maar wat aan en al doende leert men. Wel de manual dicht bij de hand steeds, en ik ben heel tevreden over de ECoS 2. Hetgeen er nu ligt werkt perfect, volgende stap: de AJ S88's en weer flink wat leesvoer tot me nemen. (Eerder anderson denk ik)  ;)

Citaat van: 44er op maandag 02 april 2012, 22:38:44
Citaat van: h0ogovens op maandag 02 april 2012, 21:48:56
Viessmann heeft wisseldecoders die vrij zacht de wissel doen omgaan, wie weet het artikelnummer? Wil ik ook wel eens proberen.

Hoi Michiel,

Viessmann 4554 , heb er nu 3 in bedrijf en ben er heel tevreden mee.
flink getest in het schaduwstion van mn baan door koploper aangestuurd
Gr, Jan

Fijn, dankjewel Jan! Ik ga eens op zoek naar 1tje om te proberen op de testbaan.

Groetjes Michel

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ha die Michel.
Fijn om te lezen dat er na 3 maanden weer wat tijd voor jouw baan met het prachtige onderwerp hoogovens komt.
Nu maar hopen dat niet, net als na mijn laatste bericht, de bouw weer maanden stil komt te liggen!? 8o :-(
Mooi dat de Ecos probleemloos werkt, nu de verdere automatisering.

Veel succes en plezier met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi, ben bezig blokken te maken op de testbaan om de AJ s88 te gaan testen. Ik vroeg me af, dat stukje spoor op de foto waar het treinstel rijdt (en het verlengde daarvan na de wissel) is maar een kort stuk. Is het dan gebruikelijk dat ook in blokken onder te verdelen? Zou net gaan met drie secties - 3 secties heb ik overal toegepast), maar eerder in dit draadje werd opgemerkt dat korte stukjes ongeblokt kunnen blijven..

groetjes, Michel




Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ik maak van alles een blok, op die manier kun je zien waar een trein rijd.

Als dit eenrichtings verkeer is zou je ook met twee melders kunnen werken, anders zou ik er drie in zetten.
Stel dat treinen in dit gedeelte niet mogen stoppen dan kun je een stop verbod in dit blok instellen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op zaterdag 07 april 2012, 16:06:55

Ik vroeg me af, dat stukje spoor op de foto waar het treinstel rijdt (en het verlengde daarvan na de wissel) is maar een kort stuk. Is het dan gebruikelijk dat ook in blokken onder te verdelen? Zou net gaan met drie secties - 3 secties heb ik overal toegepast), maar eerder in dit draadje werd opgemerkt dat korte stukjes ongeblokt kunnen blijven..


Alleen als je in dat stukje spoor een trein wilt laten stoppen maak je er een blok van. Zo niet dan is het onderdeel van de wisselstraat en heb je geen detectie nodig.

Gr, Ben.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

dit stuk is vrij lang (er kan een trein staan) dus ik zou hier wel detectie aanbrengen. Als je er één sectie van maakt en een apart blok (dus met één melder) dan komt dit straks ook de doorstroming ten goede :)

Groetjes, John

PS: nog bedankt voor je PB :thumbup:
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 07 april 2012, 16:11:15
Ik maak van alles een blok, op die manier kun je zien waar een trein rijd.
Peter / degeluidsman.

Citaat van: Tilly op woensdag 11 april 2012, 10:59:56
dit stuk is vrij lang (er kan een trein staan) dus ik zou hier wel detectie aanbrengen. Als je er één sectie van maakt en een apart blok (dus met één melder) dan komt dit straks ook de doorstroming ten goede :)
Groetjes, John

PS: nog bedankt voor je PB :thumbup:
geen probleem  ;)

Dank voor de reacties! Dit is wel nieuw voor me, begrijp ik het goed dat ik dus -als ik dat wil- mini blokjes kan maken van 1 of 2 rails met 1 melder? Ik neem aan dat een trein in dat geval daar niet zal kunnen stoppen?

Vroeg me ook af of een blok van 4 meter niet een beetje lang is. Splits ik dat niet beter op in 2 blokken (van 3 secties)?

De testbaan is voorzien van de nodige bedrading. Ik heb de AJ S88 aangesloten aan ECoS 2 met de juiste kabel en de diverse blokken aan de daartoe bestemde uitgangen. Ik ben nog niet zo ver, maar de volgende stap lijkt me een track lay-out te tekenen in ECoS en de blokken toekennen aan de S88. De vraag die ik nu heb, heeft de AJ S88 verder geen voeding nodig? Of trekt die dat uit de EC0S 2.


Gr Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op donderdag 12 april 2012, 13:31:29
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 07 april 2012, 16:11:15
Ik maak van alles een blok, op die manier kun je zien waar een trein rijd.
Peter / degeluidsman.

Citaat van: Tilly op woensdag 11 april 2012, 10:59:56
dit stuk is vrij lang (er kan een trein staan) dus ik zou hier wel detectie aanbrengen. Als je er één sectie van maakt en een apart blok (dus met één melder) dan komt dit straks ook de doorstroming ten goede :)
Groetjes, John

PS: nog bedankt voor je PB :thumbup:
geen probleem  ;)

Dank voor de reacties! Dit is wel nieuw voor me, begrijp ik het goed dat ik dus -als ik dat wil- mini blokjes kan maken van 1 of 2 rails met 1 melder? Ik neem aan dat een trein in dat geval daar niet zal kunnen stoppen?

Vroeg me ook af of een blok van 4 meter niet een beetje lang is. Splits ik dat niet beter op in 2 blokken (van 3 secties)?

De testbaan is voorzien van de nodige bedrading. Ik heb de AJ S88 aangesloten aan ECoS 2 met de juiste kabel en de diverse blokken aan de daartoe bestemde uitgangen. Ik ben nog niet zo ver, maar de volgende stap lijkt me een track lay-out te tekenen in ECoS en de blokken toekennen aan de S88. De vraag die ik nu heb, heeft de AJ S88 verder geen voeding nodig? Of trekt die dat uit de EC0S 2.


Gr Michel

Ik maak dus altijd blokken die meerdere melders hebben.

Als je een blok van 4 meter hebt kun je misschien beter twee blokken van 2 meter maken ieder met drie melders.

Het ligt er wel aan hoelang je treinen zijn.

De AJ-S88 heeft geen aparte voeding nodig, wel moet je op de eerste AJ-S88 een massa draad aansluiten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ow! dankjewel Peter, ik zal 's kijken vanavond waar dat dan zou moeten gebeuren op de eerste print.  :)

michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op donderdag 12 april 2012, 15:32:34
Ow! dankjewel Peter, ik zal 's kijken vanavond waar dat dan zou moeten gebeuren op de eerste print.  :)

michel

Op de strip met aansluitingen zitten 4 massa aansluitingen.

Je hebt steeds 4 ingangen en dan een massa enz.
De massa,s zijn makelijk met een multimeter te meten deze hangen namelijk aan elkaar.

Je hoeft in totaal in de hele keten maar een massa verbinding te maken en dit zou op de eerste AJ-S88 moeten zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 april 2012, 21:49:21

Op de strip met aansluitingen zitten 4 massa aansluitingen.

Je hebt steeds 4 ingangen en dan een massa enz.
De massa,s zijn makelijk met een multimeter te meten deze hangen namelijk aan elkaar.

Je hoeft in totaal in de hele keten maar een massa verbinding te maken en dit zou op de eerste AJ-S88 moeten zijn.

Mvg,

Peter / degeluidsman.


De wereld zag er vast heel anders uit zonder jou!  :thumbup: :thumbup:

Okay, ik neem dus het vijfde ingangetje van boven aan het bovenste blokje.





Heb ondertussen de testbaan in EC0S ingevoerd. Mis nog wisselaandrijvingen + 1 wissel, dus die wil ik eerst nog even scoren.

Voor de leuk toch even laten zien






De te behalen doeltjes voor deze testbaan op korte termijn (ter leringh ende vermaeck):

- 1 alle wissels actief en via ecos track layout aanstuurbaar.

- De S88's / blok bezet medling werkzaam krijgen

- een pendeldienst invoeren in ecos

- twee treinen tegelijk rijden met bezetmelding (niet automatisch)

- Routes invoeren

- schakelrail aansturen

- Met K84 experimenteren beweging & geluid spoorwegovergang

- POM / cv's

- Seinwerk


Ooof....

:)

Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op donderdag 12 april 2012, 13:31:29

Dit is wel nieuw voor me, begrijp ik het goed dat ik dus -als ik dat wil- mini blokjes kan maken van 1 of 2 rails met 1 melder? Ik neem aan dat een trein in dat geval daar niet zal kunnen stoppen?


Hoi Michel,

yep, dat kan.

In mijn topic staat ook nog deze uitleg, misschien heb je er wat aan.

Groetjes, John
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Klopt helemaal,

Dat is een van de massa aansluitingen, deze massa aansluiten op de massa van je baanspanning.

Succes met al je klusjes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.