Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.

Gestart door 44er zondag 04 september 2011, 19:51:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een modificatie heb uitgevoerd naar aanleiding van
ontsporingen op meerdere bochtwissels in mijn baan.
Na aandachtig kijken over hoe en waarom had ik de konklusie dat wielen "opgetild"werden op het
verenstaal wat naar het puntstuk loopt en een eigen richting namen, na dit verenstaal eruit gepeuterd te hebben nooit geen
ontsporingen op een bochtwissel gehad, zie de bijgaande plaatjes, (altijd leuk) >:-D
Voor wie het probleem herkend, astublaf, probeer het , je weet het nooit als je het niet probeerd.

Suk6,

Gr, Jan
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
WIKI tijd bij hoofdstuk C-rails ?
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Hoi

Ik weet niet hoe je er op bent gekomen maar dit ga ik zeker onthouden.

Heb zelf 10 bocht wissels en hoop dat het niet gebeurt maar als........

Bedankt

mvg

Leon
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Top tip!
Ik zou zeggen: zet hem in de WIKI!
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Volgens mij dient dat ding de geleiding van de massastroom van de wielen naar de rails. De spoorstaaf zelf is namelijk van kunststof, omdat het sleepcontact er overheen moet kunnen glijden, en zo kortsluiting wordt uitgesloten.
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Het maakt niet uit waar het voor dient. Bij een bezetmelder heb je ook maar 1 spoorstaaf die stroom afgeeft ipv 2. En dat hebben we denk ik liever dan ontsporingen
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Citaat van: mDDM op zondag 04 september 2011, 21:19:15
Volgens mij dient dat ding de geleiding van de massastroom van de wielen naar de rails. De spoorstaaf zelf is namelijk van kunststof, omdat het sleepcontact er overheen moet kunnen glijden, en zo kortsluiting wordt uitgesloten.

Ik heb geen rijproblemen ondervonden vwb met massa , het verenstaal is nergens mee verbonden.

Gr, Jan
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Ik vermoed dat het dient om de sleper voldoende over de rail staaf te tillen.
Hij zit namelijk in het midden van het wissel.
Ik heb toevallie 1 bochtwissel waar het regelmatig gebeurd dat er een rijtuig (ook altijd de zelfde  toevallig) uit de rail word geduwd.
Maar dit kan nooit het probleem verhelpen daar hij niets raakt in het midden.
Het rijtuig is niet voor zien van een sleper.
Dus geld het vermoedelijk voor locs en rijtuigen met een sleper.
Maar daar ondervind ik gek genoeg (gelukkig) geen probleem.

Mvg: Alex
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Alex,

Maakt niet uit met of zonder sleper , verenstaal drukt  een wielflens  omhoog
en gaat dan niet altijd de goede kant op.

Gr, Jan

Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Heel mooi gevonden Jan! Vraag me wel af waarom een wielflens dan omhoog gedrukt moet worden. Enfin als ik mijn bochtwissels ga inbouwen ga ik zeker volgen wat daar gebeurt.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Hallo Jan,

Kan dit ook het probleem zijn bij een engelse wissel? Ik heb bepaalde loks die, als je langzaam over een engelse wissel rijd, deze een zetje moet geven anders vallen ze stil en staan ze te slippen. Deze loks gaan er alleen goed over als ze een bepaalde snelheid hebben. Of is dit te ver gezocht? 8o

Groetjes, Ad
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Bochtwissel M* ontsporingen./ en de oplossing.
Citaat van: Golfer op maandag 05 september 2011, 09:15:16
Heel mooi gevonden Jan! Vraag me wel af waarom een wielflens dan omhoog gedrukt moet worden. Enfin als ik mijn bochtwissels ga inbouwen ga ik zeker volgen wat daar gebeurt.
vriendelijke groet,
Michiel

Hallo Michiel,
Tja dat vroeg ik mij ook af waarom het opgetild moest worden , ik zie nog steeds het nut niet hiervan in,
Dus wegwezen, soort appendix :D

Gr, Jan

Citaat van: Ad48 op maandag 05 september 2011, 09:30:53
Hallo Jan,
Kan dit ook het probleem zijn bij een engelse wissel? Ik heb bepaalde loks die, als je langzaam over een engelse wissel rijd, deze een zetje moet geven anders vallen ze stil en staan ze te slippen. Deze loks gaan er alleen goed over als ze een bepaalde snelheid hebben. Of is dit te ver gezocht? 8o
Groetjes, Ad

Hallo Ad,

Ik herken wat je bedoeld, heb geen last van ontsporingen op kruiswissels maar enkele loks hebben idd wat
eigenaardigheden bij het berijden ervan, ik heb er wel eens vluchtig naar gekeken maar verder eigenlijk niet zo belangrijk .
Ik zal eens nu mn baan op een hoop ligt een kruiswissel bestuderen , kijken of er ook iets uit te halen is waardoor de rijeigenschappen verbeteren,

Gr, Jan