Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Diodetruc bij analoog gebruik?

Gestart door hossie woensdag 31 augustus 2011, 19:15:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diodetruc bij analoog gebruik?
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels het een en ander gelezen over de diodetruc. Dit geeft een betere stroomvoorziening bij detectiestukken. In de eerste afbeelding heb ik een schema getekend hoe deze truc wordt toegepast als er een S88 op wordt aangesloten. Dit schema klopt toch?

Nu wil ik een analoog baantje bouwen met enkele opstelsporen. Hier wil ik door middel van M-contactrails detectiestukken in maken, zodat ik op mijn zelf te maken bedieningspaneel de bezetmeldingen kan zien door middel van brandende LED's.

Klopt het bijgevoegde schema van het analoog gebruik van de diodetruc + bezetmelding?
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Of dit gaat werken weet ik niet (geen/weinig kennis van electronica).
Ik wil je met deze post alleen wijzen op dit wiki artikel.

Mogelijk kan je daar iets mee.
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Hallo Hossie

Je kan een led niet aansluiten op wisselspanning (of je moet hem willen laten knipperen) dus dat gaat hem al niet worden.

Er moet namelijk een gelijkrichter voor, zie daarvoor ook de wiki.
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 31 augustus 2011, 19:21:31
Je kan een led niet aansluiten op wisselspanning (of je moet hem willen laten knipperen) dus dat gaat hem al niet worden.

Ben ik niet geheel met je eens John.

Ik heb nagenoeg al mijn led's van het schakelbord zonder gelijkrichter in gebruik.
Het knippereffect is echt te verwaarlozen hoor .....
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Citaat van: linuxer op woensdag 31 augustus 2011, 19:21:02
Of dit gaat werken weet ik niet (geen/weinig kennis van electronica).
Ik wil je met deze post alleen wijzen op dit wiki artikel.

Mogelijk kan je daar iets mee.

Dank je, die kende ik nog niet. Het onderste schema in dat artikel is haast gelijk aan mijn schema, al heb ik dus nog een diode tussen de detectierail en de massa hangen.


Citaat van: Looney Tunes op woensdag 31 augustus 2011, 19:21:31
Hallo Hossie

Je kan een led niet aansluiten op wisselspanning (of je moet hem willen laten knipperen) dus dat gaat hem al niet worden.

Er moet namelijk een gelijkrichter voor, zie daarvoor ook de wiki.

Je kunt een LED inderdaad op wisselstroom aansluiten. Het knipperen (50Hz) valt reuze mee. Je ziet het bijna niet. Ik neem het voor lief, het gaat maar om enkele opstelsporen en dus maar enkele LED's.
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Citaat van: hossie op woensdag 31 augustus 2011, 19:29:06
Citaat van: linuxer op woensdag 31 augustus 2011, 19:21:02
Of dit gaat werken weet ik niet (geen/weinig kennis van electronica).
Ik wil je met deze post alleen wijzen op dit wiki artikel.

Mogelijk kan je daar iets mee.

Dank je, die kende ik nog niet. Het onderste schema in dat artikel is haast gelijk aan mijn schema, al heb ik dus nog een diode tussen de detectierail en de massa hangen.


Citaat van: Looney Tunes op woensdag 31 augustus 2011, 19:21:31
Hallo Hossie

Je kan een led niet aansluiten op wisselspanning (of je moet hem willen laten knipperen) dus dat gaat hem al niet worden.

Er moet namelijk een gelijkrichter voor, zie daarvoor ook de wiki.

Je kunt een LED inderdaad op wisselstroom aansluiten. Het knipperen (50Hz) valt reuze mee. Je ziet het bijna niet. Ik neem het voor lief, het gaat maar om enkele opstelsporen en dus maar enkele LED's.


Ik los dat op door een gewone diode tussen te plaatsen... Dan wordt het toch DC maar wel geen nette gelijkspanning natuurlijk.


groeten Dylan
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Hallo Hossie,

Citaat van: Looney Tunes op woensdag 31 augustus 2011, 19:21:31
Je kan een led niet aansluiten op wisselspanning (of je moet hem willen laten knipperen) dus dat gaat hem al niet worden.
Plaats een diode in serie met de LED en voorschakelweerstand.

Mvg,
Peter
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Heren,

De leds die ik ken hebben allemaal een maximum reverse-spanning van 5 Volt.
Als je ze op wisselspanning aan wil sluiten - tegen alle goede raad in - dan mag de wisselspanning niet boven de reverse-spanning uit komen.

Dus als je af en toe of regelmatig problemen hebt met uitvallende LEDs dan weet je nu waardoor het komt.
Hoe hoger de wisselspanning hoe sneller er problemen komen.

Het advies van Peter (Freak) is een prima advies.

grv Huub
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Een diode in serie zetten met een LED (die ook een diode is) wat kan dat nu aan de zaak verbeteren? Dan staat de reversespanning over LED en diode, en dan kan er nog net zo goed teveel over de LED staan. Of zou de diode 'zo vriendelijk' zijn alle reversespanning op zich te nemen? Ik denk het niet...

En als je het helemaal goed wilt doen zet je de diode in 'anti-parallel' over de LED, en dan op een serieweerstand. Dan is de reversespanning ten allen tijde maximaal 0,7V. Zo doen ze het nagenoeg altijd.
Of je zet 2 LEDs 'antiparallel' met een serieweerstand als je er 2 wilt gebruiken. Dan beschermen ze elkaar door hun brandspanning.

Groeten,

Franky
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Citaat van: efl045 op donderdag 01 september 2011, 16:49:29
En als je het helemaal goed wilt doen zet je de diode in 'anti-parallel' over de LED, en dan op een serieweerstand.

Groeten,
Franky

Franky, bedoel je met anti-parallel zoals op onderstaande afbeelding uit de wiki? Werkt de diodetruc dan alsnog? En kan deze anti-parallel diode hetzelfde zijn als die van de diodetruc (1N5408)?



Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Citaat van: hossie op vrijdag 02 september 2011, 21:39:19
Citaat van: efl045 op donderdag 01 september 2011, 16:49:29
En als je het helemaal goed wilt doen zet je de diode in 'anti-parallel' over de LED, en dan op een serieweerstand.

Groeten,
Franky

Franky, bedoel je met anti-parallel zoals op onderstaande afbeelding uit de wiki? Werkt de diodetruc dan alsnog? En kan deze anti-parallel diode hetzelfde zijn als die van de diodetruc (1N5408)?


Dag Hossie,

Gelieve mijn bijdrage los te lezen van de diodetruc. Ik heb mij daar nog niet in verdiept.
Ik wilde enkel en alleen reageren op het algemeen gebruik van een LED op wisselspanning. En daarbij heeft het geen zin om een diode in serie te zetten met een diode (LED). Maar dat staat hier dus al uitgelegd.
En ja die diode mag dezelfde 1N5408 zijn. Maar ook een veel lichter exemplaar zal voldoen, de stroom is die, die bepaald wordt door de voedingsspanning en de serieweerstand. En de reversespanning kan uiteraard ook niet hoger worden dan de brandsspanning van de LED. Een 1N4148  zal al voldoen.

Groeten,

Franky

Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Citaat van: efl045 op vrijdag 02 september 2011, 21:52:32
Dag Hossie,

Gelieve mijn bijdrage los te lezen van de diodetruc. Ik heb mij daar nog niet in verdiept.
Ik wilde enkel en alleen reageren op het algemeen gebruik van een LED op wisselspanning. En daarbij heeft het geen zin om een diode in serie te zetten met een diode (LED). Maar dat staat hier dus al uitgelegd.
En ja die diode mag dezelfde 1N5408 zijn. Maar ook een veel lichter exemplaar zal voldoen, de stroom is die, die bepaald wordt door de voedingsspanning en de serieweerstand. En de reversespanning kan uiteraard ook niet hoger worden dan de brandsspanning van de LED. Een 1N4148  zal al voldoen.

Groeten,
Franky

Hoi Franky, dank voor je antwoord. Als dit gaat werken zal ik een kleinere diode anti-parallel aan de LED zetten.

Kan iemand misschien vertellen of deze schakeling überhaubt kan werken?

Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Wil me verder nergens mee bemoeien.

Reverse spanningen van Led?s.

Zie Driving LEDs with AC: http://www.gizmology.net/LEDs.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/LED_circuit
http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode

Zie verder ook diverse datasheets van Led fabrikanten.

Edit: link toegevoegd

Mvg,
Peter

P.s. Indien nodig wil ik nog wel meer (onafhankelijke) informatie opzoeken.
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Omdat ik vrees dat de zeer interessante uitleg op voorgaande links misschien net iets te ver gaat voor de meeste lezers, hier hetzelfde maar dan veel simpeler uitgelegd en in het Nederlands.
Het enige waar we het hier nog niet over hadden en ook vermeld is in de aangehaalde artikels is dat bij HOGE wisselspanningen, bv. zelfs 240V de weerstand moet vervangen worden door een condensator die gebruikt wordt als 'wisselstroom-weerstand'. Anders brand het weerstandje op...
Dat zie je daar uitgelegd.

Groeten,

Franky
Re:Diodetruc bij analoog gebruik?
Beste Allemaal!

Deze discussie is al tijden geleden ook een keer gevoerd. Het heeft weinig zin om dit nog eens te doen.

vanuit de professionele en hele robuuste electronica die in ons bedrijf wordt gemaakt (wereldspeler verkeerstechniek) kan ik alleen maar zeggen: we doen het altijd met een diode antiparallel. dit is om de al genoemde reden: niemand weet welke tegenspanning de LED te verwerken krijgt.

Toch wat uitleg:
In de hobbysfeer zie je redelijk vaak de diode in serie met de LED opduiken. En dat werkt ook nog goed! Uit onbevestigde bronnen is vernomen (google) dat de reverse spanning van LED's veel groter is dan de specs aangeven. Bovendien wordt de sperlaag van de LED heel langzaam steeds dunner als er een hoge sperspanning wordt aangesloten. Het gaat dus niet met een klap maar de LED brandt gewoon steeds minder fel.

reden voor mij om ieder de keuze te laten (wie weet blijft die LED wel 5 jaar branden!) maar ik weet hoe ik het zelf doe.

Dus doe je voordeel en doe het vooral op je eigen verantwoording! Het spelen met treinen en elektronica is veel te leuk, en als het stuk gaat, dan repareer je het toch gewoon?

Succes allemaal!

Hessel.