Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

STS passage Hilversum

Gestart door Acido donderdag 01 september 2011, 18:59:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
STS passage Hilversum
Chaos in Hilverdorp vanmiddag nadat vermoedelijk de IC naar Almere om  kwart over vijf stoptrein naar Schiphol van half zes door een stoptonend sein is gereden. De DD-AR, stam 7455 met loc 1711, stond met het voorste draaistel op het hartstuk van het wissel waar de sporen 4 en 5 bij elkaar komen.



Hierdoor kon ook de IC naar Amsterdam, op spoor 5, niet verder en raakte de overweg gestoord.



Het wissel lag goed voor de trein op spoor 5 en is dus nét niet opengereden. Het is mij niet bekend of spoor 5 veilig stond op het moment van de STS passage, maar het zou kunnen.



In de cirkel het gepasseerde sein voor spoor 4.

Beide treinen waren leeggemaakt maar moesten, i.v.m het onderzoek neem ik aan, blijven staan. Daardoor draait Hilversum op 3 van de 5 perronsporen en moet er tussen Hvs en Hvs Noord enkelspoor gereden worden.

Onder het mom van een "gestrande trein" en "logistieke problemen" worden op dit moment nogal wat treinen opgeheven.

De foto's zijn gemaakt om tien voor zes.
Re:STS passage Hilversum
Weer een veiligheids incident. Het gebeurd zo'n 300 keer per jaar dat er een sts plaats vind. Die mch zal ben ik bang voor zijn baan moeten vrezen want een sts is een zware overtreding binnen het spoor.
Re:STS passage Hilversum
Blausee-Mitholz
gast

Re:STS passage Hilversum
Dat zou betekenen dat er elk jaar 300 mcn minder zijn?

Mvg, Johan
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:STS passage Hilversum


 751     Teletekst do 01 sep          
********************************   1/5
   S P O O R W E G E N         actueel

   18:43 uur                          
                                       
Hilversum<->Naarden-Bussum<->Almere    
                                       
Door een gestrande trein rijden er    
tussen Hilversum en Almere Centrum geen
treinen.                              
                                       
Vertraging: 15-30 minuten.            
                                       
Reisadvies:                            
* Reizigers tussen Hilversum en Almere
  Centrum kunnen omreizen via Weesp.  
                                       
Prognose:                              
* Naar verwachting tot 21:00 uur.      
                                       
                                       
                                       
***************************************
volgende    nieuws    index    sport  



 751     Teletekst do 01 sep          
********************************   2/5
   S P O O R W E G E N         actueel

   18:36 uur                          
                                       
Utrecht<->Hilversum                    
                                       
Door een gestrande trein rijden er    
tussen Utrecht Centraal en Hilversum  
minder treinen.                        
                                       
Vertraging: 15-30 minuten.            
                                       
Reisadvies:                            
* Reizigers tussen Utrecht Centraal en
  Almere Centrum kunnen omreizen via  
  Duivendrecht.                        
                                       
Prognose:                              
* Naar verwachting tot 21:00 uur.      
                                       
                                       
***************************************
volgende    nieuws    index    sport  



 751     Teletekst do 01 sep          
********************************   3/5
   S P O O R W E G E N         actueel

   18:03 uur                          
                                       
Schiphol<->Amersfoort                  
                                       
Door een gestrande trein rijden er    
tussen Amersfoort en Schiphol minder  
treinen.                              
                                       
Vertraging : 15-30 minuten.            
                                       
Reisadvies:                            
* Doorgaande reizigers tussen          
  Amersfoort en Schiphol kunnen        
  omreizen via Utrecht Centraal.      
                                       
Prognose:                              
* Naar verwachting tot 21:00 uur.      
                                       
                                       
***************************************
volgende    nieuws    index    sport  



 751     Teletekst do 01 sep          
********************************   4/5
   S P O O R W E G E N         actueel

   18:03 uur                          
                                       
Amsterdam<->Amersfoort<->Zwolle        
                                       
Door een gestrande trein rijden er    
tussen Amersfoort Schothorst en        
Amsterdam Centraal minder treinen.    
                                       
Vertraging: 15-30 minuten.            
                                       
Reisadvies:                            
* Doorgaande reizigers tussen          
  Amersfoort en Amsterdam Centraal    
  kunnen omreizen via Utrecht Centraal.
                                       
Prognose:                              
* Naar verwachting tot 21:00 uur.      
                                       
                                       
***************************************
volgende    nieuws    index    sport  



Alle prognoses tot 21 uur... gaat dus nog wel even duren.
Re:STS passage Hilversum
dat niet maar het ligt er wel aan wat voor gevaar het is geweest en wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Ik heb een aantal jaren bij de herspoorploeg gezeten en heb twee keer gezien dat een mch geboeid werd afgevoerd dat hij een aanrijding had veroorzaakt door een sts te passeren.
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:STS passage Hilversum
Echt waar? Dat zal toch niet nodig zijn? Ik zou als mcn na een STS - en zéker na een aanrijding - totaal van de kaart zijn maar toch niet op een manier dat ik geboeid zou moeten worden... :confused:
Re:STS passage Hilversum
helaas is dat wel gebeurd als een mch een veiligheids incident maakt word hij als een zware crimineel behandelt
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:STS passage Hilversum
Er komt een onderzoek naar desbetreffende MCN, maar ook verkeersleiding etc. Tijdens dit onderzoek is de MCN op non actief en afhankelijk van de uitkomst van dit onderzoek mag hij weer aan het werk, krijgt hij vervangend werk aangeboden of wordt hij de laan uit gestuurd.
Re:STS passage Hilversum
dit verhaal klopt helemaal :thumbup:
Re:STS passage Hilversum
Lid sinds: 2007

offline
Re:STS passage Hilversum
Foutjes zijn menselijk.
Maar zulke fouten worden wel gevaarlijk.

Zelfde risico's heb je ook als buschauffeur, piloot en in feite ook als automobilist.
Stoppen bij rood en rijden bij groen (of oranje :mrgreen:)

Dennis
Re:STS passage Hilversum
Dat klopt wel maar als een botsing veroorzaakt met een trein vallen er meer gewonden/dode dan bij een auto of bus ongeluk.
Re:STS passage Hilversum
Lid sinds: 2007

offline
Re:STS passage Hilversum
Feit.

Dennis
Re:STS passage Hilversum
Heftig als het klopt dat de mcn geboeid werd afgevoerd!

Bedankt voor het nieuwtje,

Mvg, Elden
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:STS passage Hilversum
Citaat van: chopper op donderdag 01 september 2011, 22:00:17
Heftig als het klopt dat de mcn geboeid werd afgevoerd!

Bedankt voor het nieuwtje,

Mvg, Elden

Dat werd-ie niet.

loc6400 beweert dat dat wel eens is voorgekomen, hetgeen ik eigenlijk erg onwaarschijnlijk vind aangezien er eerst een uitgebreid onderzoek wordt gedaan voordat er gezegd kan worden dat de machinist de schuldige is. De beschijving van Laurent lijkt me dichter bij de waarheid: op non-actief gedurende het onderzoek. Boeien en "behandelen als een zware crimineel"? Geloof er niks van.
Re:STS passage Hilversum
ik heb jaren bij de ongevallenploeg gewerkt en bij de NS en op 22-05-2004 zware aanrijding op Amsterdam cs is de MCH van de 1838 en het V-irm stel aangehouden en als zware criminele afgevoerd. Ik ben hier Thuis ook in het bezit van de foto's die toen voor het strafrechtelijk onderzoek zijn gebruikt. Uit onderzoek is toen gebleken dat de mch van het V-irm stel een sts had gemist en vol op de ic trein is gereden. De mch van het rangeerde v-irm stel (nedtrain) heeft toen ontslag gekregen.
Re:STS passage Hilversum
Lid sinds: 2010

offline
Re:STS passage Hilversum
Niet heel belangrijk,maar het was niet de ic van 17.15.

Daar ben ik namelijk uitgestapt en per sprinter naar Hilversum Noord vertrokken om 17.21
(vanaf spoor 5 )

Robin
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:STS passage Hilversum
Dan is het waarschijnlijk niet de IC naar Almere van 17:16 maar de stoptrein naar Schiphol geweest, van 17:29. Mijn trein uit Amersfoort had om 17:41 moeten vertrekken maar strandde dus voor het station. Daar nog voor zat de IC naar Schiphol, die op spoor 5 is terechtgekomen (IRM). Mijn trein werd naar spoor 2 geleid (waar ik ben uitgestapt) en is daar vandaan doorgereden naar Amsterdam.
Re:STS passage Hilversum
Dennis1984
gast

Re:STS passage Hilversum
Prorail zou eens iets aan de afhandeltijden moeten doen. Om 20:54 moest ik de intercity van Amersfoort naar Utrecht nemen in verbnd met deze stremming. Het ongemak wat reizigers meer dan drie uur wordt opgelegd is buitensporig.

Men zou dit soort zaken toch binnen het uur af moeten kunnen handelen, zeker als er geen botsing heeft plaatsgevonden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:STS passage Hilversum
Helaas is het afhandelen van dit soort gevallen een tijd rovende klus. het komt omdat er bij zo'n incident te veel partijen der eigen mee moeten bemoeien. Er komt iemand van prorail bij (al) de klpd (rail) komt terplaatsen dan komt er nog een monteur van Nedtrain ter plaatsen voor het uitlezen van de arr van de trein en niet te vergeten de storingsdienst van de aannemer komt er bij (seinwezen). Sinds 1997 dat het spoor is geprivatiseert is het alleen aar achteruit gelopen met het spoor en ik wil het niet hard op zeggen maar binnen nu en een paar jaar gaan er zware ongelukken gebeuren op het nl spoor.
Re:STS passage Hilversum
Dennis1984
gast

Re:STS passage Hilversum
Marco,

Dat moet op zich toch sneller kunnen. Ik snap dat het zorgvuldig moet gebeuren, maar men moet toch binnen het uur kunnen uitlezen wat hier heeft plaatsgevonden? In ieder geval had men die trein 10 meter terug kunnen rijden, zodat spoor 5 weer vrij was gekomen.

Wat betekenen trouwens die afkortingen die je gebruikt, zoals al en arr? Heb je het over een soort zwarte doos in de trein?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:STS passage Hilversum
arr betekent automatische rit registratie. En helaas mag men de trein niet 10 meter terug rijden
Re:STS passage Hilversum
Seinwezen
gast

Re:STS passage Hilversum
Citaat van: Dennis1984 op vrijdag 02 september 2011, 17:47:07

Men zou dit soort zaken toch binnen het uur af moeten kunnen handelen, zeker als er geen botsing heeft plaatsgevonden.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hoi Dennis,

Binnen het uur gaat natuurlijk nooit lukken.
Want iedereen die onderzoek moet doen, moet natuurlijk ook ter plaatse komen.
En de reistijd zal voor sommige al een uur zijn.

Daarnaast moet eerst de klpd onderzoek doen, voordat aannemers iets mogen gaan doen.
Maar er is een algemeen leider(al) ter plekke die er alles aan doet om het treinverkeer zo snel mogelijk weer te hervatten. Maar nadat is vastgesteld dat alles gewerkt heeft zoals het moest en er geen schade aan de infra is.

Dus ik vind het nog snel gedaan :D.
Maar wachten is altijd vervelend.

Groeten Sander
Re:STS passage Hilversum
Dennis1984
gast

Re:STS passage Hilversum
Sander,

Ik weet dat een vergelijk niet eerlijk is, maar als er een aanrijding op de snelweg is, dan doet de politie er ook geen uur over om ter plaatse te komen en is de snelweg zeker niet drie uur afgesloten.

Een enkele keer gebeurt dat trouwens wel, maar dat is meestal als er een kettingbotsing heeft plaatsgevonden en er doden of zwaargewonden vallen. Daar hebben we het niet over.

Nouja, misschien moet ik er maar gewoon begrip voor opbrengen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:STS passage Hilversum
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:STS passage Hilversum
Wat valt er eigenlijk te onderzoeken?
Er is toch al een STS geconstateerd en aangezien de mcn de trein bestuurt ligt de oorzaak bij de mcn of er is een technisch mankement, bijv de remmen.
Maar remmen lijkt mij uitgesloten, want de trein heeft tot het station vaart kunnen verminderen, dus de remmen werken blijkbaar.
Kan dit onderzoek dan niet gedaan worden als de trein 50 meter naar achteren wordt gereden?
Re:STS passage Hilversum
Seinwezen
gast

Re:STS passage Hilversum
Hoi,

een STS kan pas worden vastgesteld als men er zeker van is dat de beveiliging correct heeft gewerkt.
Dus daar is onderzoek voor nodig B).
Als je de trein naar achteren rijdt veranderen de relaisstanden, dus dan ontstaat een verkeerd beeld.

Ook niet iedereen geeft zijn fouten (makkelijk) toe, dus ook daarom is onderzoek nodig.
En de machinist mag niet meer rijden en ook daarvoor moet een vervanger komen.

Dus al met al zijn het tijdrovende klussen.

Groeten Sander

Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:STS passage Hilversum
Citaat van: Dennis1984 op zaterdag 03 september 2011, 00:16:11
Ik weet dat een vergelijk niet eerlijk is, maar als er een aanrijding op de snelweg is, dan doet de politie er ook geen uur over om ter plaatse te komen en is de snelweg zeker niet drie uur afgesloten.

Dat is inderdaad geen eerlijke vergelijking; maak hem dan ook niet...

Een aanrijding, bijna-aanrijding of veiligheidsincident op het spoor mag niet voorkomen. Gebeurt het toch, dan moet er gedegen onderzoek gedaan worden omdat de gevolgen van een ongeval op het spoor veel ernstiger kunnen zijn dan van een ongeval op de weg.

De weg kent verder nauwelijks of geen beveiligingssystemen die ongevallen moeten voorkomen, het spoor zit daar juist vol mee. Als twee auto's tegen elkaar aanrijden is er simpelweg minder te onderzoeken dan wanneer er op het spoor iets gebeurt wat niet zou mogen gebeuren.

Bij een incident op het spoor moeten de acties van de machinist, de werking van de beveiliging, de staat van de infrastructuur, de handelingen van de treindienstleiding en de werking van het materieel onderzocht worden. Of er wel of geen slachtoffers zijn, maakt daarbij niet uit.

Kortom: een incident op het spoor is een heel ander soort incident dan een ongeval op de snelweg, en heeft een heel ander soort nasleep, die nou eenmaal veel tijd kost.
Re:STS passage Hilversum
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:STS passage Hilversum
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 03 september 2011, 10:10:16
een STS kan pas worden vastgesteld als men er zeker van is dat de beveiliging correct heeft gewerkt.
Dus daar is onderzoek voor nodig B).
Als je de trein naar achteren rijdt veranderen de relaisstanden, dus dan ontstaat een verkeerd beeld.
Daar kan ik inkomen, maar nu even het volgende:
Als er geen sprake geweest zou zijn van een STS, waarom is de trein dan gestopt?
Er is een reden dat de trein vlak na het passeren van het bewuste sein gestopt is en dat doe je niet bij een groen licht, dus dan is er toch sprake van een STS? (Lijkt wel een Paradox)
Onderzoek afgerond, of ga ik te kort door de bocht.


Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:STS passage Hilversum
Het kan natuurlijk zijn dat de beveiliging van mening was dat het sein op rood stond, terwijl het sein op groen stond door bijvoorbeeld een verkeerde aansluiting of kortsluiting. Dan krijg je alsnog een noodremming en die wordt tegenwoordig, door ATB VV, al eerder ingezet (voor het sein al, omdat VV uitrekent hoe hard je ergens mag rijden en anders hem al stop zet).
Re:STS passage Hilversum
Dennis1984
gast

Re:STS passage Hilversum
Denk je dat hier een snelremming is geweest? Met minder dan 40 km/h kun je toch een rood sein passeren, of kan dat hier niet meer door een nieuwer type beveiliging?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:STS passage Hilversum
Met ATB VV kan dat niet meer.
Re:STS passage Hilversum
Seinwezen
gast

Re:STS passage Hilversum
Citaat van: Kappa op zaterdag 03 september 2011, 11:58:46
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 03 september 2011, 10:10:16
een STS kan pas worden vastgesteld als men er zeker van is dat de beveiliging correct heeft gewerkt.
Dus daar is onderzoek voor nodig B).
Als je de trein naar achteren rijdt veranderen de relaisstanden, dus dan ontstaat een verkeerd beeld.
Daar kan ik inkomen, maar nu even het volgende:
Als er geen sprake geweest zou zijn van een STS, waarom is de trein dan gestopt?
Er is een reden dat de trein vlak na het passeren van het bewuste sein gestopt is en dat doe je niet bij een groen licht, dus dan is er toch sprake van een STS? (Lijkt wel een Paradox)
Onderzoek afgerond, of ga ik te kort door de bocht.




Is inderdaad iets te kort door de bocht.
Er moet natuurlijk eerst vastgesteld worden dat het een STS was.

Zoals al aangegeven kon het sein misschien wel veilig gestaan hebben.
Of in ieder geval dat de machinist dacht dat het sein veilig stond.

Ik denk dat de machinist het wissel verkeerd zag liggen en toen een remming heeft ingezet.

Maar het rapport komt vanzelf online :D.
En daarin staan alle feiten en conclusie.

groeten Sander
Re:STS passage Hilversum
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:STS passage Hilversum
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 03 september 2011, 14:33:12
Maar het rapport komt vanzelf online :D.
Sander, heb je een link waar dit soort info te lezen valt?
Re:STS passage Hilversum
Seinwezen
gast

Re:STS passage Hilversum
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:STS passage Hilversum
Yep, da's inderdaad interessant leesvoer. Hou er wel rekening mee dat het zo maar een half jaar kan duren voordat een rapport afgerond is en gepubliceerd wordt.

Om een indruk te geven van de omvang van het onderzoek dat verricht wordt bij een STS passage, zie dit rapport.
Re:STS passage Hilversum
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:STS passage Hilversum
Zo'n rapport is idd zeer uitgebreid, ik krijg wel de indruk dat heel veel info tig keer wordt herhaald.
Re:STS passage Hilversum
Dennis1984
gast

Re:STS passage Hilversum
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 september 2011, 12:18:23
Met ATB VV kan dat niet meer.

En in Hilversum heb je dat dus?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:STS passage Hilversum
Spoorman
gast

Re:STS passage Hilversum
Re:STS passage Hilversum
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:STS passage Hilversum
Ik heb dat artikel ook gelezen, maar de info is verre van compleet. Er staat niet bij of dit inclusief alle seinen is die zijn afgevallen of herroepen (bij gevaar). Daarnaast worden volgens mij ook aanwijzingen STS meegenomen. Het aantal keren dat een trein "echt" door rood gaat is bijzonder laag hoor.