Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onze kleine baan

Gestart door Paul de Gans dinsdag 23 oktober 2012, 20:51:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Onze kleine baan
Beste liefhebbers,

Ik had mij hier al even voorgesteld vanmiddag en ik had wat foto's beloofd van onze baan.
Van de bouw zelf heb ik even geen foto's op dit moment maar die zijn er wel. Ik heb wel wat foto's van de vorderingen van de baan. Het begon eigenlijk met het gras opplakken, dit geeft al een mooier aanzicht.
De complete baan:

Toen heb ik de electrische wissels aangesloten:

En wat lampjes in het station en de huisjes gemaakt:




Voor m'n schoonvader z'n verjaardag wilden we een stoomlocomotief cadeau geven. Omdat de bochten nogal scherp zijn mocht ik 2 locs proberen van de winkel waar ik inmiddels 1x in de 2 weken op de stoep sta (de Posttrein Barendrecht).

En deze (2e hands) is het geworden:

Daarna van een collega nog het 1 en ander aan aankleding overgenomen en op de baan geplaatst.



Ik hoop dat dit filmpje af te spelen is, mooie kolenwagen als 1e achter de loc, de kleine wagentjes zijn gevuld met kolen wat eigenlijk vulling is voor onder in een vissenkom :-)

Foto met andere loc.


Beetje aankleding:


Inmiddels hebben we ook een kolenkraan met licht erin en op het filmpje zijn al wat meer huisjes neergezet.
Er moet nog een berg met tunnel in de rechter hoek komen en een weg voor de auto's en paard en wagens :-).
Verder moet het echt analoog blijven want digitaal vind m'n schoonvader niks. Ik wel maarja het is zijn baan.
Dit was het tot nu toe even. Ik hou jullie op hier op de hoogte met de vorderingen.

Groetjes Paul
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Filmpje werkt niet :-(, ga even kijken hoe ik dat ga doen....

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze kleine baan
Hoi Paul

Ik vind het al een leuk baantje worden zo.
Het ziet eral leuk uit.
Ik wens je veel plezier met de baan.
En blijf dit draadje volgen.

mvg Tony
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Thnx Tony.
Even dit linkje proberen:
Klik hier voor het filmpje.

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Onze kleine baan
ziet er leuk uit jou baan

gr john
Re: Onze kleine baan
destrikjes
gast

Re: Onze kleine baan
Wat zijn er toch een hoop verschillende banen.
Maar jij laat toch ook maar weer zien dat je met een kleine baan toch ook weer wat leuks van te maken is.

Ziet er leuk uit, suc6 verder


Gr. Arno
Re: Onze kleine baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze kleine baan
Grappig! Deze baan doet me erg denken aan mijn allereerste baantje: M-rails, zo'n groene grasmat als ondergrond, die twee beige/rode wagonnetjes erbij en ik zie zelfs twee autootjes die ik ook had: de blauwe eend en die grijze Goliath Pritschenwagen/'pick-up'.
Misschien kun je met een paar wissels de twee ovalen ook nog met elkaar verbinden (dat lijkt nu niet het geval op de foto's en het filmpje), dan wordt de baan nog leuker. Verder een superinitiatief om dit voor je schoonvader zo op te bouwen. :thumbup:

Groet, Marc
Re: Onze kleine baan
oetbeem
gast

Re: Onze kleine baan
Dat is een erg mooi baantje :)
Erg mooi de ruimte benut vind ik

Mvg Danny
Re: Onze kleine baan
Aliebengalie
gast

Re: Onze kleine baan
Mooi toch,zeker als je maar een beperkte ruimte tot je beschikking hebt , schoonpa kan immers niet meer naar boven , dan valt dit baantje echt nog niet tegen.
Tip: als pa van dat roken houd , die vloeistof is ook te koop met denne geur.....ruikt nog lekker ook..... :D
Maar een prima baantje  :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Bedankt voor alle leuke reacties!

@Marc, ik had dit al van meer mensen gehoord, wel moet ik dan een stopstuk ergens maken omdat er meerdere locs rijden. Aan de andere kant moet het niet te lastig worden voor m'n schoonvader omdat hij het dan niet meer begrijpt door z'n ziekte.

@Alex, dit lijkt me dan een mooi cadeau voor de kerst :-D

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Hoi Paul,
Het moet niet altijd groot zijn om leuk te wezen.  Een mooi "gestoffeerde" kleine baan kan een mens even veel voldoening schenken als een nooit afgewerkte super-baan.  Het is allemaal wat jij er zelf van verwacht. En wie weet wat de toekomst nog zal brengen :-)

Ik volg je vorderingen !
Dani
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze kleine baan
Hoi Paul

Bedankt voor het filmpje.
Erg leuk met die smoke uit je stoomer.
En dat je M rails gebruikt vind ik ook top.
Ik ben een M rail liefhebber namelijk.

groet Tony :thumbup:
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Vanmiddag even terug met de stoomloc, er zijn problemen met de dubbele schakeling die erin zit. Hij blijft nogal vaak hangen als je van achter naar voor wilt schakelen, er zit 2x vooruit en 2x achteruit op. Hiermee kun je de wagens afkoppelen, op zich een mooi systeem, als het werkt.

Groetjes Paul
Re: Onze kleine baan
wesleycockerill
gast

Re: Onze kleine baan
Erg leuke baan en mooi materieel. Ga zo door
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Dank je Wesley ;-).

Net even wat palen met verlichting geplaatst voor op het rangeer spoor. Moeten er nog 2 bij zie ik. Het zijn Gittermastleuchten van Viessmann in messing uitvoering, ik had liever wat witter licht gehad maarja dat had m'n collega niet in de aanbieding :-).


Foto's zijn met de telefoon gemaakt dus zijn niet optimaal helaas.

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze kleine baan
Het zijn toch leuke foto s.

Tony :thumbup:
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze kleine baan
mooi baantje.Je doet zeer mooi werk.

Ben met veel enthousiasme je update's aan het volgen.Ik ben namelijk een beginner en ik heb al een een paar mooie dingen bij jouw gezien.Hoe groot is je tafel eigenlijk?(voor te weten hoelang je helling is)

greetz
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Hoi Bart,

Dank je voor de complimenten, ben zelf ook nog niet zo lang bezig. Vroeger had ik een baan die ik elke x moest afbreken. Nu m'n schoonvader de spullen en de ruimte heeft kan ik eigenlijk pas echt aan de gang. En zo nu en dan koop ik er zelf ook wat voor hoor.
De tafel moet ik dan even opmeten, durf ik zo niet te zeggen, dat hoor je nog ;-).

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze kleine baan
ik heb vorige winter de trein van mijn vader gekregen,hij had nooit de plaats om te zetten(om te blijven staan).Nu heb ik de zolder geïsoleerd(vorige winter),dus ik heb plaats.Maar van het een komt het ander,dus heb ik al treintjes bijgekocht en rails.Ben nu bezig grasmaten aan het plakken.Ik zou willen digitaal rijden en de wissels analoog houden.

gr
Re: Onze kleine baan
Mr. Marklin
gast

Re: Onze kleine baan
Paul,

Ziet er toch mooi uit zo, het hoeft niet groot te zijn.
Geniet van je hobby, en ik blijf je volgen.

Groet,
Arie
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Citaat van: Paul de Gans op donderdag 01 november 2012, 21:49:26
Hoi Bart,

Dank je voor de complimenten, ben zelf ook nog niet zo lang bezig. Vroeger had ik een baan die ik elke x moest afbreken. Nu m'n schoonvader de spullen en de ruimte heeft kan ik eigenlijk pas echt aan de gang. En zo nu en dan koop ik er zelf ook wat voor hoor.
De tafel moet ik dan even opmeten, durf ik zo niet te zeggen, dat hoor je nog ;-).

Gr. Paul
Hey Bart,

Ben het niet vergeten hoor maar ik heb een beetje weinig tijd gehad de laatste weken. Ik probeer het van de week even te meten ;-).

@Arie, Thnx ;-).

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze kleine baan
geen probleem hoor

ghreetz  8)
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Citaat van: bartv op vrijdag 23 november 2012, 17:39:47
geen probleem hoor

ghreetz  8)
Hoi Bart,

Na enige tijd weer eens bezig geweest met de baan, de tafel is 1,55m lang bij het oplopende stuk.

Verder hebben we vandaag wat inkopen gedaan. We hebben een NS 1000 loc gekocht van Roco, een leuk klein dingetje. Maar er zit zoveel storing in de M-rails dat we er gek van worden!! Het plan is dan ook om alles naar C-rails te veranderen maar dit is nogal een berekening aangezien er nogal wat passtukjes tussen zitten :?. Een klein deel is nu gedaan met 2 verloop  stukken van M naar C en terug. Pffff, morgen maar weer verder, zal dan ook wat foto's plaatsen.

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Onze kleine baan
storingen in M-Rails....verklaar je eens nader.
er zijn maar weinig rails zo makkelijk goed rijden te krijgen als de oude vertrouwde m-rails
rijden alle lokomotieven op dezelfde rails slecht, of zijn het verschillende lokomotieven.
als er namelijk maar 1 loc slecht loopt ligt dat niet aan de rails, maar eerder aan de loc zelf.
ik had namelijk ook een aantal locomotieven die niet lekker liepen op de rails, vanalles geprobeerd, tot dat ik las dat de wielen een slecht contact onden hebben.
deze los gemaakt, en helemaal vet en vies, na schoonmaken van de assen en de asbussen, loopt deze geruisloos en zonder te stotteren over de baan.
zelfs de verlichting knipperd niet meer,
dus ik denk dat je eerst moet bekijken of er inderdaad slechte rails tussen zitten, dus dat elke trein daar stopt of happert....
als dat niet zo is dan toch per lokomotief bekijken of het daar aan ligt....

groet Winno
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Hoi Winno,

De baan is voor weinig gekocht op marktplaats. De problemen begonnen met de stoomloc kwamen als eerste, niet goed schakelen (hier zit een dubbele schakeling in om af te kunnen koppelen). Dus weggebracht voor een beurtje, helemaal top op de baan in de winkel, thuis weer hetzelfde probleem :?. De andere locs doen het wel beter maar haperen ook vaak.
Ik kan wel zeggen dat de baan schoon is, voor het in elkaar zetten zijn de railsjes stuk voor stuk geschuurd en schoongemaakt.

Volgende waren de trafo's, dit waren nog de oude metalen. Gisteren dus de nieuwe digitale loc erop gezet die veel gevoeliger is en die haperde als een gek. Ineens stoppen en na een zetje de andere kant weer oprijden, klopte dus niks van. Dus gisteren 2 blauwe plastic trafo's gehaald: probleem al een stuk minder maar nog steeds het haperen op sommige stukken.
Probleem zijn onder andere de kleine passtukjes om de draai met de oude M-rails 5120 bochten pas te maken. En om dat weg te krijgen zal het echt vervangen moeten worden.
Het stukje C-rails wat er nu tussen zit is werkelijk een verademing, zowel qua geluid als qua rijplezier.

Het lijkt erop dat de meeste stukken rails dan ook hun beste tijd hebben gehad. Sommige steken net wat uit of wijken en dit lijkt gewoon verbogen te zijn door in en uit elkaar halen ( niet door ons ;-)). Goede 2e hands M-rails is ook weer een investering dus ik hoop met de nieuwe C-rails een hele verbetering te krijgen. Sorry M-rails liefhebbers ;-).

Gr. Paul

Edit:
De binnenbaan blijft nog wel even zoals hij is.
Re: Onze kleine baan
Günther
gast

Re: Onze kleine baan
Hallo Hans,

Leuk klein baantje, waar toch nog veel rangeer en treinbewegingen mogenlijk zijn.

vr.gr. Günther. :thumbup:
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Hierbij de beloofde foto's.
De nieuwe aanwinst:


Gisteravond heb ik nog even wat bijgeleverde accessoires erop gezet zoals handrails en slangen.
De trapjes heb ik weggelaten omdat de bochten anders niet te maken zijn. Erg jammer want dat maakt het mooi af :-(.

Nieuw stukje C-rails:


Dit omdat de treinen hier weleens stil vallen en je er zo lastig bij kunt.

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze kleine baan
Hoi Paul

Het ziet er allemaal goed uit zo.
Die blauwe 1000 vind ik ook altijd prachtig.
Maar wat ik wilde zeggen maak je de contactlipje van de M rails ook goed schoon.
Ik heb namelijk zelf pas een heleboel metalen brugdelen gekocht op marktplaats.
Nou de loks reden voor geen meter telkens vielen ze stil.
Eerst de delen schoongemaakt boven op de spoorstaven dus,toen ging het iets beter.
Maar op vele delen bleven ze weer stil staan.
Toen heb ik met wasbenzine de contact lipje schoongemaakt.
Nu loopt alles perfect.
Verder veel plezier met je baan.
Ik blijf het volgen.

mvg Tony
Re: Onze kleine baan
Mr. Marklin
gast

Re: Onze kleine baan
Hallo Paul,

Misschien is overwegen waard om de rail nog een keer schoon te maken met railgum.
Wil nl heel vaak helpen.

Mvg
Arie
Re: Onze kleine baan
Günther
gast

Re: Onze kleine baan
Hallo Paul,

Zo'n klein baantje en dan zo'n mooie E-loc.
Tjong, tjong veel plezier met de NS 1000. ;)

vr.gr. Günther.
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Heren, bedankt voor de reacties en tips! ;-)
Railgum heb ik inderdaad al gedaan, de middenrails zou helaas met schuurpapier moeten dan, auw.
De lipjes schoonmaken is inderdaad een goed idee! Zat ik gisteren na het verwijderen ook nog even naar te kijken en vroeg me af waarmee ik dat kon doen, bedankt Tony.

Günther, tsja het is soms behelpen hè haha ;-). Maar nu zijn de centjes bijna weer op dus even een maandje of wat wachten voor de volgende update.

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Vanmiddag nog opdracht gekregen om wat op te halen :-), de kerstwagen 2012 van Märklin.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/658320/Maerklin-48412-H0-Maerklin-kerstwagen-2012

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze kleine baan
Ik zou over die stopcontacten een tunnel zetten.  :thumbup:
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
De baan wordt sowieso in z'n geheel groter maar dat is wel een goed idee! Ook moet er een wolkenachtergrond komen tegen die muur. En het plan om c-rails te gebruiken gaat door maarja, wanneer dit gaat gebeuren weet ik niet, zal over een paar maanden zijn, mei/juni.

Gr. Paul
Re: Onze kleine baan
Paul de Gans
gast

Re: Onze kleine baan
Beste allemaal,

Ik wilde jullie melden dat m'n schoonvader vorige week is overleden na een lang ziekbed, hij is 61 jaar geworden.
Hierbij is er geen tot weinig aandacht meer aan de baan besteed.
De spullen zijn dan nu ook allemaal naar m'n zoontje gegaan.
Helaas moet de treinbaan nu verplaatst worden en we hebben er even geen andere plaats voor als in een paar dozen op zolder. Het plan is om de baan uit te breiden en op de zolder op te bouwen als er duidelijkheid is over of m'n schoonmoeder in het huis blijft wonen.
Ik sta te popelen om het opnieuw op te bouwen maarja, het is helaas nog even afwachten.
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze kleine baan
Erg vervelend dat je schoonvader is overleden nog gecondoleerd.
En veel succes als je weer wat nieuws op gaat zetten.

mvg Tony
Re: Onze kleine baan
Mijn deelneming met het overlijden.
Re: Onze kleine baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze kleine baan
Dag Paul en familie.
Gecondoleerd met het verlies van je schoonvader.
Veel sterkte voor jou en je familie met het verwerken van dit verlies.

De treinbaan schuift voorlopig wel even naar de achtergrond (zolder) maar er komt zeker wel weer een tijd dat deze weer een mooie plek gaat krijgen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Onze kleine baan
Gecondoleerd Paul en familie.
Re: Onze kleine baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Onze kleine baan
Ook mijn deelneming met het overlijden.
Dat is wel heel erg jong.
Dat treinenbouwen komt vanzelf wel weer als de tijd daar is.
Sterkte.

Dirk-Jan
Re: Onze kleine baan
keeszondag
gast

Re: Onze kleine baan
Gecondoleerd met het veel te vroege verlies van je schoonvader. Zet alles rustig op een rijtje en besteed je tijd aan dingen die nu belangrijk zijn voor de familie.
Re: Onze kleine baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Onze kleine baan
Beste Paul en familie,

Gecondoleerd met het verlies van je schoonvader.
Sterkte bij het verwerken van dit enorme verlies.

Wim