Hallo iedereen!
Vandaag ben ik naar Houten geweest. Het was al weer een maand of 4 geleden, dus ik had een behoorlijk lijstje. Ik heb niet alles van m'n lijstje kunnen vinden (zoals de perrons die ik hard nodig heb om m'n station te kunnen maken), maar ik heb per ongeluk ook weer wat dingen meegenomen die ik niet vooraf bedacht had. Tja, zo gaat dat...
De buit:
En dit zit er allemaal bij:
- TEE Inox wagensets
- 4 oude catalogi
- een BR 151 (nog analoog)
- 2 setjes 60760 en 2 magneten
- een heleboel drukknopjes
- wat rails
- een boekje over de Duitse spoorwegen in 1976
- Een D-Zug rijtuig
- Een Umbauwagen
- Een 4-delige DDR-Dubbeldekker
Dit vereist vast wat uitleg:
- Die catalogi en dat boekje zijn gewoon leuk om te hebben. Af en toe lekker bladeren.
- De ombouwsetjes en de magneten had ik inmiddels hard nodig. Kom ik zo op terug.
- De rails zijn voor bij de kleine locloods en zijn bedoeld voor een cosmetische ingreep. De sporen knikken nu net een beetje, omdat er eigenlijk net niet 3x 2200 tussen de draaischijf en de achterkant van de loods past. Dat kan en moet dus beter.
- De drukknopjes zijn om wissels en seinen te gaan bedienen. Ik was eigenlijk op zoek naar schakelkastjes, maar daar vragen ze tegenwoordig een tientje per stuk voor. Eentje presteerde het zelfs om 14 pleuro te vragen (zonder doos en nogal tweedehands)! Dan mogen ze ze houden van mij...
Vroegâh kocht je die oude blauwe voor een gulden... - Het D-Zug rijtuig komt samen met 4 soortgenoten achter de rode BR10. Op termijn komen er daar waarschijnlijk nog twee bij.
- De Umbauwagen komt bij het setje van 7 wagens die ik een tijdje geleden van een forumgenoot heb overgenomen. Ik heb dan 2 stammetjes van 4 (2x 2e klas, 1x 1e/2e klas, 1x bagage).
- De BR 151 was een echte impulsaankoop. Ik heb al eens eerder met zo'n ding in m'n handen gestaan, maar voor 4 tientjes kon ik 'm niet laten liggen.
- De DDR-set kom ik laten nog op...
Verder spreekt de TEE-set denk ik voor zich; sinds ik die loc gekocht heb een paar maanden geleden was ik er al naar op zoek. Eigenlijk wilde ik deze keer alleen de 4-delige set kopen en later nog de 3-delige (om de kosten te spreiden), maar één handelaar bood ze voor zo weinig aan dat ik mijn voornemen maar even gelaten heb voor wat het was. De 3-delige was namelijk zo ongeveer de helft van de prijs en de 4-delige was ook erg goedkoop. Tja, wat moet je dan hè?
Het staat overigens ook niet heel verkeerd:
De hele trein (1:87) is bijna 230cm lang! Die lange rijtuigen zijn echt schitterend. Gelukkig maar dat ik een lang station gemaakt heb op deze baan.
Het digitaliseren van locs in inmiddels al weer voor een deel afgerond. Beide setjes 60760 zijn verstookt. Als eerste heb ik m'n lichtblauwe Mallet aangepakt. Dat is zo'n schitterende loc, maar de rijeigenschappen waren om te huilen. Er zat namelijk een Delta-decoder in. Nu is dat onding vervangen door een fatsoenlijke decoder en een 5-polige motor en eindelijk is de loc niet alleen heerlijk om naar te kijken, maar ook geweldig om mee te rijden.
De Delta-decoder heb ik vervolgens in m'n BR 212 ingebouwd, die al een half jaar analoog stond te zijn in een hoekje. Voor zo'n loc is dat een prima decodertje en hij rijdt nu tenminste eens. Hieronder zien jullie 'm met één van de stammetjes Umbauwagens.
Vervolgens heb ik ook eindelijk m'n T18 omgebouwd.
Dat was even lastig, want de grote magneet past eigenlijk net niet onder de kap. Inmiddels zit het redelijk, maar ik ga nog even hoe ik dat beter kan krijgen. Na bovenstaande foto heb ik het motorschild nog 180 graden gedraaid en dat scheelt al iets.
En dan tot slot deze dingen:
Wat moet ik daar nu over zeggen? Ik weet het eigenlijk niet. Het zijn niet bepaald technologische hoogstandjes, maar ik vind het gewoon stoere hokken.
Gemaakt door Sachsen Modelle en heel verrassend voornamelijk verkocht in de DDR. Ik zag ze aan het begin van de beurs al liggen en aan het eind van de beurs ben ik er toch nog even langs gelopen. Voor een erg leuk prijsje kon ik ze meenemen. Uiteraard zijn ze gemaakt voor 2-rail en de verlichting die er in zit werkt niet meer (komt goed), maar verder rijden ze best mooi. Ik heb die Oost-Duitse Doppelstockers altijd een erg bijzondere verschijning gevonden en nu tuffen ze ook lekker hier op de baan rond.
Omdat ik volgens mij nog geen DR-materlieel heb (er staat al een tijdje een Ludmilla in de planning, maar die is er dus nog niet), heb ik bedacht dat het wel een Transit-trein kan zijn. Bij de grens werd de DR-loc er dan afgehaald en vervolgens reed de trein in het westen verder met een V200. Of dit historisch gezien ergens op slaat moet ik nog uitzoeken, maar het staat in ieder geval niet verkeerd:
Het was dus weer eens een enerverend dagje. Ben benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes,
Rutger