Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rutgers zolderbaan - Einde van een tijdperk

Gestart door Rutger woensdag 31 augustus 2011, 18:33:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Vandaag naar aanleiding van dit topic de Glaskasten met "bijbehorend" setje wagens maar weer eens uit de dozen gehaald. Op m'n vorige baan reed het ding voor geen meter. Op de rechte stukken ging het wel, maar de hellingen waren te steil en dus ging het locje zonder wagens slechts vol gas met veel pijn en moeite omhoog. Met wagens kon ik het al helemaal vergeten. M'n huidige baan is vlak en dat is te merken. Vanaf 6 blokjes op de Mobile Station komt 'ie zonder problemen de hele baan rond met een sleep van 6 wagens. Een slakkengangetje dus.





Ik ben blij dat 'ie zo mooi rijdt. Ik heb die loc al een jaar of twee en vandaag heeft 'ie al meer rondjes gereden dan in de twee jaar daar voor. :D

Groetjes,

Rutger

P.S. Volgende update ga ik deze in elkaar zetten:

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Das een beste watertoren.   :O
wanneer ga je weer verder met je loods?

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Binnenkort. Ik heb al wel wat dingen gedaan, maar ik vind 't nog niet echt genoeg voor een update. ;)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Je hebt al vedel mooie spulletjes, dus kom maar op met die update.

Gr. Arno ( HollandRail )
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Hij is bijna af, maar nog niet helemaal. :P :D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
wachten.............


Groetjes dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Je maakt mooie stappen! En prachtig prachtig materiaal!

mvg,
Mathijs
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Oude bekende: de Glaskasten
Citaat van: dennisreij op woensdag 18 januari 2012, 17:55:54
wachten.............
Groetjes dennis

Ongeduldige. :P >:-D

Hij is af; ik zal proberen morgen foto's te plaatsen. ;)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Hallo iedereen!

Zoals hierboven te lezen was heb ik een watertoren gekocht voor op de baan. Het is nog al een forse (ruim 31 cm hoog) en dat staat denk ik ook wel op een wat grotere baan. Ik heb 'm besteld bij de Post Museums Shop; ik had 'm van de zomer al in hun foldertje zien staan. Eerst heb ik nog in diverse winkels gekeken en gezocht op beurzen, maar daar kon ik 'm niet vinden. Uiteindelijk heb ik 'm dus toch maar uit Duitsland laten komen. :)

Dit is de doos. Het model is als het goed is al enigszins geweatherd.



De inhoud bestaat uit veel grote stukken. Dat is wel prettig, want dan zie je niet zo veel naden.



Eerst heb ik de basis in elkaar gezet. Het dak is één deel.



Wat hier direct opvalt is dat de muurstukken van de bovenbouw niet erg wit zijn, zoals op de verpakking, maar meer een beetje twijfel-beige. Er is in ieder geval nauwelijks whitewash overheen gegaan waardoor het bovendeel een vervaalde kleurvariant heeft van het benedendeel. Ik heb geen idee wat jullie daar van vinden, maar ik vond het gruwelijk lelijk!

Met primer heb ik de muurdelen onderhanden genomen en het ziet er meteen een stuk beter uit (ze zitten hier nog niet vast). :)



Terwijl de 2e laag primer droogt (waarbij ik direct ook de dakkapellen heb gespoten), heb ik de stenen onderrand vastgelijmd.



De bovenbouw wordt vastgelijmd. Onderaan op de foto staat het masker dat later in de bovenin de toren wordt geplaatst. In het gaatje zou je volgens Faller een lampje moeten frotten, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee...



In de bodem van het masker heb ik een plastic plaatje met een gat gelijmd. Daaronder kan een 2e plaatje met het lampje geschroefd worden. Het op dit plaatje gelijmde lampje staat dan op een stabiel platform dat ook nog eens makkelijk verwijderd kan worden (voor het vervangen van het lampje). Tevens ligt het lampje niet op het papier, wat me een stuk veiliger lijkt. Het is immers een watertoren en geen vuurtoren...



De dakkapellen zijn inmiddels ook op het dak gelijmd en dan is de toren wel zo'n beetje klaar.



De waterpijp zit voorlopig nog met dubbelzijdig tape vast, tot ik een idee heb waar de watertoren precies moet komen te staan.



Het plan met het lampje werkt overigens ook perfect.



En hier staat 'ie dan voorlopig. Als de grote locloods af is zal 'ie wel een ander plekje krijgen.



Ook in het donker ziet het er leuk uit. Jammer alleen dat het masker totaal geen licht tegen houdt en je dus nog steeds een verlicht dak en verlichte muren hebt. Daar zal ik t.z.t. nog wel een keer wat aan doen. ;)



En, hoe vinden jullie 'm?

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Mooi en GROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOT. :-)

Gr. Peter
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Rutger,

In een woord geweldig.

Gr. Arno
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Ik ben er ook erg blij mee. :D

Misschien dat ik het witte van de bovenbouw ooit nog eens ga weatheren, maar eigenlijk vind ik het er zo ook wel goed uit zien.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Ik vind 'm ook prachtig.
Misschien kan je proberen om de binnenkant van het dak af te werken met wat aluminium folie, dan gaat er geen licht meer door.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
mooie toren, Rutger !   stukken groter dan die van mij hier, maar dat mag ook met zo een lokloodsje als dat van jou ;-)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Hoi Rutger,

heel en mooi en niet onbelangrijk: heel apart :)

Groetjes, John
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Citaat van: Sattrickske op donderdag 19 januari 2012, 22:26:49
Ik vind 'm ook prachtig.
Misschien kan je proberen om de binnenkant van het dak af te werken met wat aluminium folie, dan gaat er geen licht meer door.

Dat is denk ik wel een goeie voor deze. Alufolie laat zich ook makkelijk vormen. :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Mooie toren, en ook een redelijke omvang... :D
past wel bij jouw locloodsen!  :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Qua grote past ie goed bij je loods haha.
Ik zou het dak wel donkerder maken. Ziet er verder puik uit  :thumbup:

groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
prachtig helemaal als hij verlicht is.

tony :P :P :P :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Hoe heb jij die lampjes aangesloten? Ik ben zelf ook opzoek naar iets om mijn lampjes aan te sluiten, maar ik weet niet hoe :$.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Deze toren past geweldig bij je locloods, ziet er toppie uit.

Gr.
Piwie.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Citaat van: Bob van Leeuwen op zaterdag 21 januari 2012, 11:52:31
Hoe heb jij die lampjes aangesloten? Ik ben zelf ook opzoek naar iets om mijn lampjes aan te sluiten, maar ik weet niet hoe :$.

Ik heb naast m'n voeding voor de MS nog 2 zware lichtblauwe trafo's hangen voor de verlichting (en nog 2 in reserve).
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Ik gebruik mijn witte trafo voor de verlichting.
Makkelijk en degelijk.

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Hallo iedereen!

Vandaag ben ik naar Houten geweest. Het was al weer een maand of 4 geleden, dus ik had een behoorlijk lijstje. Ik heb niet alles van m'n lijstje kunnen vinden (zoals de perrons die ik hard nodig heb om m'n station te kunnen maken), maar ik heb per ongeluk ook weer wat dingen meegenomen die ik niet vooraf bedacht had. Tja, zo gaat dat... >:-D

De buit:



En dit zit er allemaal bij:
- TEE Inox wagensets
- 4 oude catalogi
- een BR 151 (nog analoog)
- 2 setjes 60760 en 2 magneten
- een heleboel drukknopjes
- wat rails
- een boekje over de Duitse spoorwegen in 1976
- Een D-Zug rijtuig
- Een Umbauwagen
- Een 4-delige DDR-Dubbeldekker 8o

Dit vereist vast wat uitleg:
- Die catalogi en dat boekje zijn gewoon leuk om te hebben. Af en toe lekker bladeren.
- De ombouwsetjes en de magneten had ik inmiddels hard nodig. Kom ik zo op terug.
- De rails zijn voor bij de kleine locloods en zijn bedoeld voor een cosmetische ingreep. De sporen knikken nu net een beetje, omdat er eigenlijk net niet 3x 2200 tussen de draaischijf en de achterkant van de loods past. Dat kan en moet dus beter.
- De drukknopjes zijn om wissels en seinen te gaan bedienen. Ik was eigenlijk op zoek naar schakelkastjes, maar daar vragen ze tegenwoordig een tientje per stuk voor. Eentje presteerde het zelfs om 14 pleuro te vragen (zonder doos en nogal tweedehands)! Dan mogen ze ze houden van mij... Vroegâh kocht je die oude blauwe voor een gulden... :(
- Het D-Zug rijtuig komt samen met 4 soortgenoten achter de rode BR10. Op termijn komen er daar waarschijnlijk nog twee bij.
- De Umbauwagen komt bij het setje van 7 wagens die ik een tijdje geleden van een forumgenoot heb overgenomen. Ik heb dan 2 stammetjes van 4 (2x 2e klas, 1x 1e/2e klas, 1x bagage).
- De BR 151 was een echte impulsaankoop. Ik heb al eens eerder met zo'n ding in m'n handen gestaan, maar voor 4 tientjes kon ik 'm niet laten liggen. ;)
- De DDR-set kom ik laten nog op... 8o

Verder spreekt de TEE-set denk ik voor zich; sinds ik die loc gekocht heb een paar maanden geleden was ik er al naar op zoek. Eigenlijk wilde ik deze keer alleen de 4-delige set kopen en later nog de 3-delige (om de kosten te spreiden), maar één handelaar bood ze voor zo weinig aan dat ik mijn voornemen maar even gelaten heb voor wat het was. De 3-delige was namelijk zo ongeveer de helft van de prijs en de 4-delige was ook erg goedkoop. Tja, wat moet je dan hè? >:-D

Het staat overigens ook niet heel verkeerd:



De hele trein (1:87) is bijna 230cm lang! Die lange rijtuigen zijn echt schitterend. Gelukkig maar dat ik een lang station gemaakt heb op deze baan. ;)



Het digitaliseren van locs in inmiddels al weer voor een deel afgerond. Beide setjes 60760 zijn verstookt. Als eerste heb ik m'n lichtblauwe Mallet aangepakt. Dat is zo'n schitterende loc, maar de rijeigenschappen waren om te huilen. Er zat namelijk een Delta-decoder in. Nu is dat onding vervangen door een fatsoenlijke decoder en een 5-polige motor en eindelijk is de loc niet alleen heerlijk om naar te kijken, maar ook geweldig om mee te rijden.

De Delta-decoder heb ik vervolgens in m'n BR 212 ingebouwd, die al een half jaar analoog stond te zijn in een hoekje. Voor zo'n loc is dat een prima decodertje en hij rijdt nu tenminste eens. Hieronder zien jullie 'm met één van de stammetjes Umbauwagens.



Vervolgens heb ik ook eindelijk m'n T18 omgebouwd.



Dat was even lastig, want de grote magneet past eigenlijk net niet onder de kap. Inmiddels zit het redelijk, maar ik ga nog even hoe ik dat beter kan krijgen. Na bovenstaande foto heb ik het motorschild nog 180 graden gedraaid en dat scheelt al iets.



En dan tot slot deze dingen:



Wat moet ik daar nu over zeggen? Ik weet het eigenlijk niet. Het zijn niet bepaald technologische hoogstandjes, maar ik vind het gewoon stoere hokken. :P
Gemaakt door Sachsen Modelle en heel verrassend voornamelijk verkocht in de DDR. Ik zag ze aan het begin van de beurs al liggen en aan het eind van de beurs ben ik er toch nog even langs gelopen. Voor een erg leuk prijsje kon ik ze meenemen. Uiteraard zijn ze gemaakt voor 2-rail en de verlichting die er in zit werkt niet meer (komt goed), maar verder rijden ze best mooi. Ik heb die Oost-Duitse Doppelstockers altijd een erg bijzondere verschijning gevonden en nu tuffen ze ook lekker hier op de baan rond. :D



Omdat ik volgens mij nog geen DR-materlieel heb (er staat al een tijdje een Ludmilla in de planning, maar die is er dus nog niet), heb ik bedacht dat het wel een Transit-trein kan zijn. Bij de grens werd de DR-loc er dan afgehaald en vervolgens reed de trein in het westen verder met een V200. Of dit historisch gezien ergens op slaat moet ik nog uitzoeken, maar het staat in ieder geval niet verkeerd:





Het was dus weer eens een enerverend dagje. Ben benieuwd naar jullie reacties! :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Ziet er top uit Rutger ^^

~Elden
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs

Die DDR dubbeldekkers, dat is een beetje de oer uitvoering van de NS eerste serie dubbeldekkers. Komen uit dezelfde fabriek, van oorsprong Gorlitz wagon bau, nu via-via Bombardier of weer wat anders.

Na de LBE (1936) met dubbeldeks begon, voor het eerst sinds ergens 1860, was dit de eerste na-oorlogse  dubbeldekker. Een succesvol concept wat dus ook internationaal verkocht.

Door de Jacobs-draaistellen, en bijna dubbele belading, zijn ze erg voordelig: minder onderhoud aan wielen, want per vervoerde reiziger-km zijn er minder van, en je kunt langs korte perrons toch veel reizigers ophalen.


Ik heb er verscheidene en ben ze aan het superen. Nog wel gekocht voor oude prijzen (99 euro voor een uitbreidings-set was de hoogste  8o  :?).
Omdat er een wederuitgave is aangekondigd, of eigenlijk nieuw model van een andere fabrikant (Rivarossie), worden deze 30-40 jaar oude(!) nu gedumpt.
Rivarossie model heb ik vorig jaar al zien staan op een beurs, handmonster.  


Jij hebt zo te zien een vrij nieuw exemplaar: meer bedrukking, groene bufferhulzen.
En fraai rood intrieur.
Ik heb alle intrieurs van een 4-set al zitten verven.


Ze reden voor zover ik weet niet transit. Soms in kombi met enkel deks rijtuigen. En smerig, van de stoomloks er voor. Er kan perfect een DDR 50er goederen lok voor, want dat gebruikte ze veel.


Je kunt een ombouw doen met stuurstand, is online wel een en ander over te vinden. Ze zijn in andere kleuren meen ik nog korte tijd door de DB gebruikt. Maar zo, robuste hokken in oorsprongsuitvoering, doen ze het ook perfect.


Wat je eenvoudig aan supering kunt doen:

deurhandels zilver maken
raamstijlen voorramen (kopwanden) alu/zilver maken (ik heb een zilver-stift gebruikt)
Electra aansluiting op de kopwant, rechts, plaatsen, met onderdelen uit de restbak (Roco levert vaak extra onderdelen in een rekje waar je een deel niet gebruikt voor een model)


En dan de 3rail ombouw: Er gaan perfect Märklin wielen onder, de 10.4 mm diameter, aslengte 24.4 mm. Indien er te lange asjes onder zaten zoals ik bij meerdere exemplaren tegen kwam: even de ijzeren beugels iets toeknijpen :)  

Soms zitten er 11.4 mm wielen onder, en dat laat deze wagons te hoog staan t.o.v. andere modellen.

Sleper heb ik nog niet geplaatst, maar kan perfect, is meer gedaan.


[EDIT]  BTW, hij staat er mooi op de foto's, je vier-set DDR dubbeldeks. En je Franse trein is met zijn lengte toch ook gewoon gelijk mooi, goed dat je de 2 sets in één keer kon kopen.


Groet van uw DDR materieel verzamelaar,

Hajo
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Rutger, leuk update weer :)

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Mooie verzameling Rutger, Geslaagde dag dus.

Gr. Peter
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Hallo Rutger,

Ik kan me goed voorstellen dat je een blokje terug loopt voor die DDR dubbeldekkers. Wat speciaal zeg! Erg spannend op de baan erbij  :thumbup:

@Hajo bedankt voor de toelichting!

groet,
Michiel
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Watertoren
Citaat van: Rutger op zaterdag 21 januari 2012, 19:42:06
Citaat van: Bob van Leeuwen op zaterdag 21 januari 2012, 11:52:31
Hoe heb jij die lampjes aangesloten? Ik ben zelf ook opzoek naar iets om mijn lampjes aan te sluiten, maar ik weet niet hoe :$.

Ik heb naast m'n voeding voor de MS nog 2 zware lichtblauwe trafo's hangen voor de verlichting (en nog 2 in reserve).

Dan gewoon van geel contact op trafo naar plus lampje, en dan naar de bruin terug de trafo in?
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
hallo

mooie aanwinsten ziet er top uit :thumbup:


gr hans
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Geinig thema: DDR!
Ik heb vlak na 'die Wende' veel in (oost) Duitsland gereisd met de trein, en veel in die wagens-met-lysol-lucht. Het lijkt me een geweldig thema voor een modelspoorbaan. Weet iemand een modelspoorbaan uit DDR tijden? Lijkt me super! Mooie aanwinst Rutger! :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Lekker bezig geweest op Houten, Rutger! 8o

Dat DDR materieel roept om een BR 50.35-57 of 52.80-82! Maar die zien we vanzelf (of een andere oer-DDR locomotief) wel verschijnen. Het stammetje dubbeldekkers is in ieder geval een bijzonder item in je verzameling!

Le train du France? (Ofzo? :P) Wauw! Dát is wel modelspoor in het kwadraat! Dat het station dit formaat treinen aankan is natuurlijk met voorbedachte raden! Dat kan geen toeval zijn!

Je collectie wordt op deze manier wel heel divers en zelfs een tikkeltje exclusief! Misschien moet je van je ronde lokloods maar het Internationale Spoorwegmuseum maken? Het museum waar materieel uit diverse landen bij elkaar gebracht wordt? Ik vind het in ieder geval erg indrukwekkend en erg mooi!

Veel plezier ermee! Ik blijf je updates volgen!

Groet,
Vincent
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Hallo Rutger,

Ik geef je even een goede tip: Ik zag dat je treinbaan dicht langs een radiator loopt. Laat vooral deze radiator UIT staan. Plastic rijtuigen houden nl. niet zo van een warme kachel naast zich! Ik heb ooit een schip van lego naast een gaskachel gezet en ja daar konden de lego steentjes niet zo goed tegen. Maar ja dat is dan weer een goeie voor het topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4548.0;topicseen Kortom voorkomen is beter dan genezen.

Jasper
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Citaat van: doef op zondag 22 januari 2012, 23:23:58
Geinig thema: DDR!
Ik heb vlak na 'die Wende' veel in (oost) Duitsland gereisd met de trein, en veel in die wagens-met-lysol-lucht. Het lijkt me een geweldig thema voor een modelspoorbaan. Weet iemand een modelspoorbaan uit DDR tijden? Lijkt me super! Mooie aanwinst Rutger! :thumbup:

Hallo Doef,

Er bestaat inderdaad een modelbaan naar DDR tijdperk en die heet: Van Wisjni naar Wosjni. Deze baan staat regelmatig op beurzen en heeft ook op Eurospoor gestaan. Als je modelbaan van Wisjni naar Wosjni intoetst dan kom je een hoop info tegen.

Jasper
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs

Aha Rutger!!! Dit is niet zomaar, die DDR set bij jou!

Mag ik even aanhalen, dit draadje over de NS DD-AR?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18958.msg554748#msg554748


En de bewerking / het ontwerp wat jij daar plaatste:



:D  :D  O:-D


Dit benadrukt nog eens de oorsprong.


Geïnspireerd door de foto's van Rutger heb ik de ene set DR dubbeldekkers die ik al gesuperd had en nu al weer paar maanden zonder wielen lag, eindelijk maar eens van de voorbestemde oude mooi donkere Mä wielen 10,4 x 24,4 mm voorzien, en vanavond laten rijden  :). Met een Roco  DR 23.10 (DDR dus) er voor.


De set reed hier perfect over mijn testbaan met R1 36cm radius bochten en door een wisselstraat (M-rails). Ook geduwd. En het loopt zo licht, dat tot mijn verbazing de Roco 23er geen enkeel moeite had op het korte stukje 8-10% helling. Ik heb daar nog wel eens Märklin loks zien zwoegen en doordraaien met een goederentrein er achter...

Nou ja, 'zien rijden doet rijden', zeg maar.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Hallo Rutger,

Je hebt weer zeer mooie aanwinsten gekocht.
Dat ziet er allemaal weer mooi uit zo!
Mijn geldboom moet weer ff groeien na een nieuwe computer, nieuwe mobiel is dat wel nodig!
Veel plezier ermee!

Mvg
Falco
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Zo, wat een hoop reacties! 8o
Ik moest werken (ook op zondag), dus ik ben een beetje laat met reageren. ;)

Citaat van: AnalogDriver op zondag 22 januari 2012, 09:48:43
Die DDR dubbeldekkers, dat is een beetje de oer uitvoering van de NS eerste serie dubbeldekkers. Komen uit dezelfde fabriek, van oorsprong Gorlitz wagon bau, nu via-via Bombardier of weer wat anders.

Da's best leuk om te weten. :)

Citaat van: AnalogDriver op zondag 22 januari 2012, 09:48:43
Ik heb er verscheidene en ben ze aan het superen. Nog wel gekocht voor oude prijzen (99 euro voor een uitbreidings-set was de hoogste  8o  :?).
Omdat er een wederuitgave is aangekondigd, of eigenlijk nieuw model van een andere fabrikant (Rivarossie), worden deze 30-40 jaar oude(!) nu gedumpt.
Rivarossie model heb ik vorig jaar al zien staan op een beurs, handmonster.

Hmmm, da's inderdaad wat meer dan ik er voor heb betaald. ? 42,- voor de 4 bakken. Daar konden ze echt niet voor blijven liggen. :D

Citaat van: AnalogDriver op zondag 22 januari 2012, 09:48:43
Jij hebt zo te zien een vrij nieuw exemplaar: meer bedrukking, groene bufferhulzen.
En fraai rood intrieur.
Ik heb alle intrieurs van een 4-set al zitten verven.

Yep en er zitten ook een paar Preisertjes in. En verlichting, maar die moet ik nog werkend maken...

Citaat van: AnalogDriver op zondag 22 januari 2012, 09:48:43
Ze reden voor zover ik weet niet transit. Soms in kombi met enkel deks rijtuigen. En smerig, van de stoomloks er voor. Er kan perfect een DDR 50er goederen lok voor, want dat gebruikte ze veel.

Het transit-idee is meer om mezelf een excuus te geven de trein tussen de rest van m'n materieel te laten rijden met een DB-loc er voor. Jammer dat het historisch niet correct is; dan moet ik maar op zoek naar een mooie Reichsbahn-loc. Ook leuk! :)

Citaat van: AnalogDriver op zondag 22 januari 2012, 09:48:43
Je kunt een ombouw doen met stuurstand, is online wel een en ander over te vinden. Ze zijn in andere kleuren meen ik nog korte tijd door de DB gebruikt. Maar zo, robuste hokken in oorsprongsuitvoering, doen ze het ook perfect.


Wat je eenvoudig aan supering kunt doen:

deurhandels zilver maken
raamstijlen voorramen (kopwanden) alu/zilver maken (ik heb een zilver-stift gebruikt)
Electra aansluiting op de kopwant, rechts, plaatsen, met onderdelen uit de restbak (Roco levert vaak extra onderdelen in een rekje waar je een deel niet gebruikt voor een model)

En dan de 3rail ombouw: Er gaan perfect Märklin wielen onder, de 10.4 mm diameter, aslengte 24.4 mm. Indien er te lange asjes onder zaten zoals ik bij meerdere exemplaren tegen kwam: even de ijzeren beugels iets toeknijpen :)  

Soms zitten er 11.4 mm wielen onder, en dat laat deze wagons te hoog staan t.o.v. andere modellen.

Sleper heb ik nog niet geplaatst, maar kan perfect, is meer gedaan.

De wielen die er nu onder zitten zijn volgens de verkoper niet de originele. Ze lopen er ook regelmatig onder uit. Daar moet ik dus inderdaad wat aan doen.
een sleper plaatsen lijkt op het eerste gezicht niet zo moeilijk, maar ik zal eens even kijken hoe de bedrading voor de verlichting nu aangesloten zit.

Verder superen laat ik nog heel even achterwege, dat komt misschien nog wel eens. Ik heb nog wat projectjes die af "moeten"... :oops:

Citaat van: AnalogDriver op zondag 22 januari 2012, 09:48:43
[EDIT]  BTW, hij staat er mooi op de foto's, je vier-set DDR dubbeldeks. En je Franse trein is met zijn lengte toch ook gewoon gelijk mooi, goed dat je de 2 sets in één keer kon kopen.

Groet van uw DDR materieel verzamelaar,

Hajo

Die Franse TEE is echt een heel mooi ding. Vooral als 'ie door de ruime bochten op de baan zwaait ziet het er schitterend uit.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Hajo!

Citaat van: Bob van Leeuwen op zondag 22 januari 2012, 23:04:47
Dan gewoon van geel contact op trafo naar plus lampje, en dan naar de bruin terug de trafo in?

Yep, geel en bruin is voor de verlichting.

Citaat van: VincentKloeg op zondag 22 januari 2012, 23:24:12
Dat DDR materieel roept om een BR 50.35-57 of 52.80-82! Maar die zien we vanzelf (of een andere oer-DDR locomotief) wel verschijnen. Het stammetje dubbeldekkers is in ieder geval een bijzonder item in je verzameling!

Dit is inderdaad wel een mooi excuus om een BR 50 te kopen. Reden ze in het Oosten ook met cabinetender? Die vind ik namelijk het leukst. :P

Citaat van: VincentKloeg op zondag 22 januari 2012, 23:24:12
Le train du France? (Ofzo? :P) Wauw! Dát is wel modelspoor in het kwadraat! Dat het station dit formaat treinen aankan is natuurlijk met voorbedachte raden! Dat kan geen toeval zijn!

M'n perronlengte is ruim 2,5 meter. Dat de Franse TEE daar zo dicht in de buurt zou komen had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Maar het past, dus geen paniek. >:-D

Citaat van: VincentKloeg op zondag 22 januari 2012, 23:24:12
Je collectie wordt op deze manier wel heel divers en zelfs een tikkeltje exclusief! Misschien moet je van je ronde lokloods maar het Internationale Spoorwegmuseum maken? Het museum waar materieel uit diverse landen bij elkaar gebracht wordt? Ik vind het in ieder geval erg indrukwekkend en erg mooi!

Zoiets als in Augsburg bedoel je? Op zich geen gek idee. Het vasthouden aan één land en één tijdperk was toch al een tijdje om zeep. Wat mooi en/of speciaal is mag hier rondjes rijden.

Citaat van: Jasperkc op zondag 22 januari 2012, 23:27:14
Ik geef je even een goede tip: Ik zag dat je treinbaan dicht langs een radiator loopt. Laat vooral deze radiator UIT staan.

Die staat inderdaad uit. Ik heb niet zo'n zin in onaangename verrassingen, zoals uitgezakte wagons. :P

Citaat van: AnalogDriver op maandag 23 januari 2012, 21:01:11

Aha Rutger!!! Dit is niet zomaar, die DDR set bij jou!

Mag ik even aanhalen, dit draadje over de NS DD-AR?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18958.msg554748#msg554748

En de bewerking / het ontwerp wat jij daar plaatste: (plaatje zie hierboven)

Oeps, betrapt! :oops:

Klopt, ik heb af en toe een zwak voor "Ostalgie". Al had ik niet verwacht dat ik deze ooit eens zelf op de baan zou hebben ;)

Ook hoop ik dat er een keer een mooi model van de VT18.16 uit komt.

Citaat van: AnalogDriver op maandag 23 januari 2012, 21:01:11
Geïnspireerd door de foto's van Rutger heb ik de ene set DR dubbeldekkers die ik al gesuperd had en nu al weer paar maanden zonder wielen lag, eindelijk maar eens van de voorbestemde oude mooi donkere Mä wielen 10,4 x 24,4 mm voorzien, en vanavond laten rijden  :). Met een Roco  DR 23.10 (DDR dus) er voor.

De set reed hier perfect over mijn testbaan met R1 36cm radius bochten en door een wisselstraat (M-rails). Ook geduwd. En het loopt zo licht, dat tot mijn verbazing de Roco 23er geen enkeel moeite had op het korte stukje 8-10% helling. Ik heb daar nog wel eens Märklin loks zien zwoegen en doordraaien met een goederentrein er achter...

Nou ja, 'zien rijden doet rijden', zeg maar.

Da's leuk om te lezen. Deze hobby werkt soms best wel aanstekelijk. ;)

Citaat van: falco1994 op dinsdag 24 januari 2012, 17:10:17
Mijn geldboom moet weer ff groeien

De mijne ziet er nu ook wat winters uit.
Lekker veel werken de komende tijd, dan kan ik het allemaal uitstekend voor mezelf goed praten. >:-D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs

Over je DDR dubbeldekker (Doppelstock):

Citaat van: Rutger op dinsdag 24 januari 2012, 21:26:10

Yep en er zitten ook een paar Preisertjes in. En verlichting, maar die moet ik nog werkend maken...

De wielen die er nu onder zitten zijn volgens de verkoper niet de originele. Ze lopen er ook regelmatig onder uit. Daar moet ik dus inderdaad wat aan doen.
een sleper plaatsen lijkt op het eerste gezicht niet zo moeilijk, maar
ik zal eens even kijken hoe de bedrading voor de verlichting nu aangesloten zit.


Haal van een bak de 2 schroefjes aan de onderkant even los en laat je verrassen:
GEEN draden  >:-D


Hoe het wel zit en werkt, super eenvoudig. En dus goed. Alleen niet voor 3rail.

Origineel dan, wellicht is er verbouwd aan jou exemplaar, van origine alleen 2 gloeilampjes bovenin.

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Inderdaad een verrassing: geen draden en geen lampjes. 8o
Er zit dus helemaal niks in, alleen een lichtgeleider bovenin. Tja, dan moet ik zelf maar aan de slag. De Weller gaat overuren draaien denk ik. :D

Overigens kwam ik er ook achter dat de bankjes rood geverfd zijn. Van oorsprong waren ze geel.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
Ai ja, inderdaad.
Ik heb ook exemplaren met lichtgeleider zonder lampjes...
Maar dus ook zonder lichtgeleider maar mét lampjes. En ene hoort niet bij andere.

Lamp of led houder, daar ben ik nog niet uit. Dus deel als jij een oplossing hiervoor hebt. LED er in plakken lijkt mij het makkelijkste. Maar is voor mij ook geen project wat ik snel aanvang, genoeg andere.

In de versie met lampjes zit er aan beide kanten een metalen klip in de kap die recht naar beneden op het draaistel bevestigingspunt (ook metaal) rust.
Tussen de lampjes in het dak zitten een printstrook met 2 banen (+ en -).
En de gelijkstroom wielen zitten met hun geïsoleerde klant in ene draaistel ene kant op, en in andere draaistel de andere, waardoor ene draaistel de + oppikt in gelijkstroom systeem, andere draaistel de -.
Wat een simpele en doeltreffende constructie  :P


Goed, voor 3 rail andere constructie. Ik heb al zo'n ding gezien met een mini blokje hout tussen de assen om als sleper steun te dienen.


Fijn dat dat verfwerk al vboor je gedaan is. Ik heb 2 kleuren gedaan, vloer en zittingen apart, en dat was behoorlijk werk.   
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto-update: Aanwinsten Houten en ombouwen locs
De vloer is bij mij grijs gemaakt, de banken zijn (enigszins donker) rood geverfd. Ziet er erg fraai uit vind ik.

Als ik wat andere projectjes heb afgerond zal ik eens kijken wat ik kan verzinnen voor de verlichting. Die Jacobsdraaistellen bieden in ieder geval genoeg ruimte voor een sleper.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Hallo iedereen,

Even een geinig tussendoortje:



(Klik hier voor groot formaat)

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
hallo rutger,

even naar je laaste updute foto's gekeken,en moet zeggen je watertoren ziet er heel mooi uit.je set uit houten is ook wel best een knappe score waard,je laaste foto vind ik supper gemaakt.

groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Hoi Rutger,

Ik vind die foto echt mooi gemaakt!
Knap hoor, dat houd de sfeer er zeker in :)

Mvg
Falco
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Zo, da's echt goed gedaan met die climmende rails en veelkleurige belichting.

Lijkt op 2010 Gerolstein, hadden ze 's avonds ook zo hun lokloods belicht en stomers neergezet voor fotoshoot.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Das nou een hele vette foto  :thumbup:
Als ik nou eens al mijn rails zou hebben zou ik mijn baan kunnen gaan bouwen en gaan spelen met licht en foto's

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Coole foto!!!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Hallo Rutger,

mooie foto's die 'steam by night'

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Sfeerplaatje kleine locloods bij nacht
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 26 januari 2012, 19:43:53
Zo, da's echt goed gedaan met die climmende rails en veelkleurige belichting.

Lijkt op 2010 Gerolstein, hadden ze 's avonds ook zo hun lokloods belicht en stomers neergezet voor fotoshoot.

Dat heb ik helaas gemist. Ik ben wel in Gerolstein geweest toen, maar op die bewuste avond zaten wij al weer thuis in Nederland.