Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rutgers zolderbaan - Einde van een tijdperk

Gestart door Rutger woensdag 31 augustus 2011, 18:33:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Hoi Rutger, wat ik me afvraag hoe hoog is een draaischijf?
Ziet er allemaal weer mooi uit, maar dat zijn we van jou ook gewend  ;)

Gr Ruud
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Hoi Ruud,

Welke hoogte bedoel je? Die van de kuil / hoe ver 'ie onder de baan uit steekt?
Als je de schijf verzinkt, dus in zo'n mooi rond gat laat vallen, dan ligt de rails op dezelfde hoogte als bij K-rails.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
ja hoeveel cm steekt hij onder de plaat of hoeveel is ie hoog met plaatdikte erbij? dat is beter

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Rutger,

Jij werkt wel lekker door zeg, ik kan me nog herinneren dat we op pagina 1 waren. Goed om de voortgang te zien.

Begrijp ik nu goed dat je digitaal rijdt en analoog schakelt?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Citaat van: nkeer3 op zondag 08 januari 2012, 23:14:06
ja hoeveel cm steekt hij onder de plaat of hoeveel is ie hoog met plaatdikte erbij? dat is beter

Ik heb even voor je gemeten: tot aan de rand is 'ie ca. 2,5 cm diep (dus bij een plaatdikte van 5 mm zal 'ie ca. 2 cm onder de plaat uitsteken). In het midden zitten echter nog een paar bevestigingspuntjes voor schroeven die nog ietsje dieper zijn. In totaal zal het dus neer komen op 3 à 3,5 cm.

Citaat van: Dennis1984 op zondag 08 januari 2012, 23:16:17
Jij werkt wel lekker door zeg, ik kan me nog herinneren dat we op pagina 1 waren. Goed om de voortgang te zien.

Ja, ik neem graag grote stappen. Dan kan ik tenminste lekker de treinen laten rijden in m'n vrije tijd; op m'n werk kom ik daar niet aan toe... oh, wacht... 8o :P >:-D

Citaat van: Dennis1984 op zondag 08 januari 2012, 23:16:17
Begrijp ik nu goed dat je digitaal rijdt en analoog schakelt?

Dat klopt ja. Alleen de treinen zijn digitaal. De baan is niet onderverdeeld in blokken en de wissels stel ik ook op de ouderwetse manier in. Misschien dat ik dat over een paar jaar nog eens anders ga doen (want het zijn nog al wat wissels :P), maar voorlopig werkt 't prima zo.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
oke bedankt voor die info dan gaat het niet passen in wat ik bedacht had hier.

Gr Ruud
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Mooie vorderingen Rutger, Dat gaat wel goedkomen met jou. Ik moet mijn handgemaakte schijf wat aanpassen, de aandrijving is niet naar mijn zin maar daar heb jij geen last van denk ik.

Gr. Peter
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Heel mooi werk, Rutger.  jij weet duidelijk van aanpakken.   En je maakt goeie vorderingen al denk ik dat je baan altijd kaal gaat blijven, je laat er namelijk "geen gras over groeien" met de werkzaamheden.   (flauwe woordspeling van mijnentwege, ik weet het).

Knap gedaan alweer.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Citaat van: PH op maandag 09 januari 2012, 06:08:07
Mooie vorderingen Rutger, Dat gaat wel goedkomen met jou. Ik moet mijn handgemaakte schijf wat aanpassen, de aandrijving is niet naar mijn zin maar daar heb jij geen last van denk ik.

Gr. Peter


Jaaaaaa maar eens in jouw draadje kijken, hoe jij dat hebt gedaan met die draaischijf Peter....

Gr Ruud
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Citaat van: nkeer3 op maandag 09 januari 2012, 16:14:31
Citaat van: PH op maandag 09 januari 2012, 06:08:07
Mooie vorderingen Rutger, Dat gaat wel goedkomen met jou. Ik moet mijn handgemaakte schijf wat aanpassen, de aandrijving is niet naar mijn zin maar daar heb jij geen last van denk ik.

Gr. Peter


Jaaaaaa maar eens in jouw draadje kijken, hoe jij dat hebt gedaan met die draaischijf Peter....

Gr Ruud

Dat zouden meer mensen moeten doen. :-(  :D

Nu weer gauw back on topic.

Gr. Peter
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
beste Rutger,

Komt er allemaal strak uit te zien.

groet Arno
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Vorderingen plaatsen draaischijf
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Ik ben inmiddels weer iets verder; de schijf ligt op z'n plek!



Er moest nog een klein stukje kurk bij voor de aansluiting op de kleine locloods. Dat ligt hier te drogen onder het bakje met metalen hoekstukjes (vrijwel allemaal van de constructie van m'n vorige baan :D).



Ook op andere plaatsen wordt weer gewerkt. Ik wil z.s.m. ook het laatste stuk van de baan van een kurkbedding voorzien hebben. De treinen rijden er zo veel mooier op.



Deze had ik hier dacht ik ook nog niet laten zien (het gaat om de Umbauwagens):



De 7 Umbauwagens heb ik van een forumgenoot kunnen overnemen. De BR24 had ik al (één van m'n eerste ombouwprojectjes met een grote oude decoder in de tender) en staat er erg leuk voor. Inmiddels heb ik de 7 wagens wel gesplitst in twee stammen: 4 wagens achter de BR24 en 3 achter een V100. Die laatste moet nog omgebouwd worden, maar m'n bestelde magneetjes zijn er nog steeds niet... ;)



Tot spoedig met een nieuwe update!

Groetjes,

Rutger

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hallo iedereen!

Vandaag m'n laatste dag vrij voorlopig, dus nog maar een stukje verder gewerkt aan de baan.

Als eerste heb ik de bedrading voor de sporen van de kleine locloods doorgetrokken. Het was wat gepriegel, maar het is gelukt.



Toen alle draadjes in de daarvoor bestemde gaten waren gesmurft kon ik de sporen zelf gaan uitlijnen. Dat ging niet helemaal van harte...



...maar ook dat is uiteindelijk goed gekomen!



Vervolgens heb ik nog even de spoorkopjes rondom goed gelegd. Ik kwam er achter dat ik 2 "doorschietsporen" te kort kom. Volgende beurs maar eens naar zoeken...
De BR24 mocht als eerste op de schijf om te testen. De schijf draait (in het begin een beetje moeizaam, maar nu weer goed) en het contact met de rails doet 't ook.



Eindelijk kan ik wat locs kwijt. Het opstelterrein is toch een veel minder geschikte plek dan deze loods. :)



In de tussentijd gaat het kurk leggen ook gewoon door. Hier is goed te zien hoe de nieuwe bedding uit komt in de ruime bocht bij de rivier.



Tot slot nog een plaatje van de vorderingen bij de machinefabriek:



En dat was 'm weer even. Maar: wordt vervolgd! ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hoi Rutger,

Dat is een mooie update die je hebt geplaatst. :thumbup:
Blijft toch wel erg mooi een draaischijf, en je lokloods ziet er ook gaaf uit, nog een beetje verouderen.....?

Wel grappig om te zien dat je alle schroefdoosjes e.d. gebruikt als ballast om je kurk aan te drukken, zelf heb ik geen kurk maar heb wel eens te maken met aandrukken van bepaalde zaken, daarvoor het ik lege glazen  groentepotjes schoongemaakt, gevuld met zand, deksel erop en je hebt een mooi gewicht. :D

Blijf je draadje volgen.

Groet,
Erik
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Heey Rutger,

Even off topic maar wat een geweldige foto van je museumwagen trein!
Echt super!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hallo allemaal,

Citaat van: wimdekker op dinsdag 10 januari 2012, 19:49:10
Even off topic maar wat een geweldige foto van je museumwagen trein!

Het was best leuk om deze zo eens te laten rijden. Toen ik er nog maar een paar had reden ze regelmatig mee op de baan, maar nu ik ook wat zeldzamere heb staan ze toch vooral in de vitrine. En dat terwijl het toch ook mooie wagens zijn voor op de baan. Ik heb zelfs een nieuwe onderschriftfoto gemaakt na deze rit, samengesteld uit de foto's die ik voor de Wiki heb gemaakt. :)

Citaat van: EKdesign op dinsdag 10 januari 2012, 17:21:21
Blijft toch wel erg mooi een draaischijf, en je lokloods ziet er ook gaaf uit, nog een beetje verouderen.....?

Die draaischijf is een geweldige aankoop geweest. Ik heb 'm een jaar of 4 geleden voor ? 75,- gekocht en het is gewoon een erg gaaf ding om op de baan te hebben.
De locloods moet inderdaad nog een keer goed geweatherd worden en bovendien moet ik 'm eigenlijk nog eens verder af bouwen. Er zijn nog een hoop tierelantijntjes zoals schoorstenen en regenpijpen die ik nog in een doos heb liggen...

Citaat van: EKdesign op dinsdag 10 januari 2012, 17:21:21
Wel grappig om te zien dat je alle schroefdoosjes e.d. gebruikt als ballast om je kurk aan te drukken, zelf heb ik geen kurk maar heb wel eens te maken met aandrukken van bepaalde zaken, daarvoor het ik lege glazen  groentepotjes schoongemaakt, gevuld met zand, deksel erop en je hebt een mooi gewicht. :D

Da's ook een goede methode inderdaad. Ik pak meestal gewoon de dingen die ik in m'n omgeving zie liggen. De dozen met schroeven zijn nog van het in elkaar zetten van de onderbouw van de baan en ik heb ze nooit opgeruimd omdat ze steeds van pas kwamen. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hoi Rutger,

Die draden die je hebt getrokken naar de locloods zijn die voor bezetmelding of voor stroom?

Groet, Ronald
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hallo Rutger,

Ziet er mooi uit.

Nu staan de stomers mooi te pronken in de prachtige loods

Marc
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Citaat van: M.user op dinsdag 10 januari 2012, 21:33:12
Die draden die je hebt getrokken naar de locloods zijn die voor bezetmelding of voor stroom?

Die zijn voor stroom. Kijken of de sporen bezet zijn doe ik met m'n ogen, want ik zet de locs toch nooit helemaal binnen. Het is juist zo'n leuk gezicht als ze net een stukje naar buiten staan. ;)

Waarschijnlijk komt en nog wel een rijtje schakelaars bij de voedingsdraden, zodat ik de sporen individueel aan en uit kan zetten. Dan kan ik ook locs in de loods zetten die nog analoog zijn en wachten op een ombouwbeurt (zoals nu de T18).
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hallo Rutger,

Mooie plek voor die loods, ziet er mooi uit zo,
ben benieuwd hoe het er uit ziet als je ronde loods er staat.

Gr Einte
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Ik ook.  :D
Daar heb ik de laatste weken echter niet zo heel veel aan gedaan. Ik heb even een bouw-dipje, maar dat komt vanzelf wel weer goed (is niet de eerste keer). Er zijn nog zo veel leuke dingen te doen... ;)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Citaat van: Rutger op woensdag 11 januari 2012, 01:22:05
Ik ook.  :D
Daar heb ik de laatste weken echter niet zo heel veel aan gedaan. Ik heb even een bouw-dipje, maar dat komt vanzelf wel weer goed (is niet de eerste keer). Er zijn nog zo veel leuke dingen te doen... ;)

Ik heb daar ook even last van. Er komt werkelijk niets uit mijn handen maar ik heb ook geen haast (meer).

Het mooie van zo'n schijf (of schijfje, in mijn geval :D ) is dat het gelijk het aanzicht van de baan een beetje "smoel" geeft en de loods erbij geeft reden om even achterover te leunen. ;)

Gr. Peter
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Op zich komt er nog genoeg uit m'n handen, maar even niet meer bij de grote locloods. Ik wilde de baan voor een flink stuk af hebben (overal kurk onder de rails) voordat m'n vakantie voorbij was. Dat is gelukt. ;)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Heb het net eventjes door gekeken ziet er mooi uit! Ik vind ook vooral die draaischijf mooi :thumbup:

Gr, Bas
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Ziet er goed uit, als ik de ruimte er voor had, had ik er al lang een.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Hallo Rudger ,


altijd leuk een draaischijf op de baan, past in het geheel !!!  ;)



Groeten

Caponordtraveller - Steven.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Hier nog wat plaatjes van de loods gevuld met locs. Zoals jullie kunnen zien zijn de sporen goed aangesloten.





Nog wat kurk leggen:



De linker sporen liggen hier al goed.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Dit word ook een mooi hoekje,  8o jij hebt veel blikvangers op je baan.
Komen hier je grote stomers in te staan Rutger? omdat in je super mooie ronde loc loods alleen maar kleintjes passen...

Gr Ruud

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Rutger,

2e plaatje is het mooiste vind ik. Heb je al verlichting in de loodsen? Dan is het mooi om als het donker is een goede camera te pakken, lange sluitertijd te selecteren en dan een foto te maken. Dan heb je hetzelfde idee als bij mij 2 pagina's terug in mijn draadje. Dat zou echt een mooie foto zijn.
Op de sporen in mijn loodsen blijft ook altijd spanning staan voor de verlichting in de loks. Is gewoon het mooiste. Ik heb wel met idee gelopen om er een weerstand tussen te plaatsen voor de veiligheid. Dan kunnen de loks niet rijden, maar branden wel de lampen.

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Hallo iedereen,

Citaat van: nkeer3 op woensdag 11 januari 2012, 21:11:46
Komen hier je grote stomers in te staan Rutger? omdat in je super mooie ronde loc loods alleen maar kleintjes passen...

Inderdaad. Ik kan ze er niet allemaal in kwijt, maar iedere loc die niet in een doosje hoeft te liggen is vooruitgang. ;)
In de ronde loods is de BR24 (met tender) de grootste die er in past. De kleine stomers en diesels komen daar dus te staan.

Citaat van: dennisreij op woensdag 11 januari 2012, 22:53:25
Heb je al verlichting in de loodsen?

De ronde loods heeft al werkende verlichting, maar deze kleine loods nog niet. Als het goed is komt vandaag m'n nieuwe soldeerstation binnen en dan kan ik eindelijk lampjes en kleine LED's gaan inbouwen, zonder dat het meteen een vijver van soldeertin wordt. :P

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Citaat van: dennisreij op woensdag 11 januari 2012, 22:53:25
Rutger,

2e plaatje is het mooiste vind ik. Heb je al verlichting in de loodsen? Dan is het mooi om als het donker is een goede camera te pakken, lange sluitertijd te selecteren en dan een foto te maken. Dan heb je hetzelfde idee als bij mij 2 pagina's terug in mijn draadje. Dat zou echt een mooie foto zijn.
Op de sporen in mijn loodsen blijft ook altijd spanning staan voor de verlichting in de loks. Is gewoon het mooiste. Ik heb wel met idee gelopen om er een weerstand tussen te plaatsen voor de veiligheid. Dan kunnen de loks niet rijden, maar branden wel de lampen.

Groetjes Dennis

Als je een gelijkrichter gebruikt en alleen de negatieve pulsen doorstuurd maak je een remsectie.
kijkevenop flooland.nl bij huibmaaskant voor verdere info. Ik kan je vanaf hier geen link geven.

Robin
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Ik ben bijna bij met foto's plaatsen. Hier nog een fotoserie van het rails plaatsen op het rechter deel van de baan.

In de hoek worden de laatste reepjes kurk aangedrukt (in bochten werk ik met 2 smalle repen naast elkaar).



De buitenbocht wordt aangedrukt.





Even later is de kurkbedding in de hoek en langs de muur klaar. Voor de mensen die niet van 90 graden-hoeken houden: dit stuk komt in een berg. ;)



Van het lange rechte stuk wordt wel een deel zichtbaar, dus het was belangrijk dat dat zo netjes mogelijk kwam te liggen. Dat is goed gegaan; later nog even netjes de rails uitlijnen natuurlijk.



Het eerste spoor ligt er hier al.



Telkens als ik een stuk gelegd heb controleer ik even of de trein helemaal tot het eind kan rijden. Als dat lukt weet ik dat er elektrisch contact is. Er komen uiteraard nog een aantal extra aansluitpunten, maar als die eenmaal verbonden zijn is het wat lastiger om te controleren en het zou jammer zijn als er hikjes in de baan blijken te zitten.



Groetjes,

Rutger
die zo nachtdienst heeft...
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Je vorderingen zien er goed uit! Zeker mooi die draaischijf en lokloods. Ben ik wel een beetje jaloers op :).
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
Op deze baan komen de schijf en de loods eindelijk goed tot hun recht. Op m'n vorige baan stonden ze eigenlijk in een veel te klein hoekje. Maar ja, meer ruimte was er toen niet. ;)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en loods geplaatst -locs er in !
leuk detailtje, die rooie vlagjes op het einde van het spoor ;-)   
Je maakt alweer flinke vorderingen, Rutger !
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
M'n nieuwe soldeerstation is binnen! :)





Ik ben al wat er mee aan het spelen geweest: twee 0603-LED's zijn inmiddels van draadjes voorzien. Speciaal voor dit werk heb ik er twee zeer fijne tips bij gekocht en het werkt erg fijn.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
hallo rutger,

je update's zien er mooi uit,je kurk onder je k rails gaat zeker mooi worden als je gaat balasten.ik heb jammer genoeg maar een loods met 3 sporen,die bouwdoos gaat de komende dagen in elkaar gezet worden.en soldeerstation wil ik mij ooit nog aanschaffen,mss een leuke cadoo voor mijn verjaardag.


groeten peter(ke33)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Erg mooi ding Rutger maar voor die prijzen zou ik verwachten dat ze van de fijne "tips" er wel enkele bij zouden doen.

groet,
Michiel
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Foto's: Draaischijf en kleine loods geplaatst!
Ha Rutger

Leuke update, maar je hebt dus ruimte voor en die grote 5-lokloods en jouw eigen geweldige exemplaar... 8o :D :thumbup:
Citaat van: Rutger op dinsdag 10 januari 2012, 17:13:48
...kon ik de sporen zelf gaan uitlijnen. Dat ging niet helemaal van harte...

Zie ik het goed dat het een loods is van Pola? Want die heb ik ook (zoek er alleen nog een passende plek voor op een module van 1000x500 mm  :oops: :oops:) en daarbij had ik niet gelet op de hoek die de standaard Märklin draaischijf heeft. Want daar zit verschil tussen. Hoe heb jij dat opgelost?

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Citaat van: Golfer op vrijdag 13 januari 2012, 18:08:56
Erg mooi ding Rutger maar voor die prijzen zou ik verwachten dat ze van de fijne "tips" er wel enkele bij zouden doen.

Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar er zijn heel veel verschillende tips en welke moet je er dan bij doen? Het is inderdaad een flinke investering, maar (zoals met vrijwel al het nieuwe gereedschap dat ik koop) als het goed is hoef je 'm maar 1 keer te doen.

Citaat van: ernstcramer op vrijdag 13 januari 2012, 18:12:06
Zie ik het goed dat het een loods is van Pola? Want die heb ik ook (zoek er alleen nog een passende plek voor op een module van 1000x500 mm  :oops: :oops:) en daarbij had ik niet gelet op de hoek die de standaard Märklin draaischijf heeft. Want daar zit verschil tussen. Hoe heb jij dat opgelost?

Het zijn twee loodsen van Faller met samen 6 sporen. De twee buitenste sporen hebben nu een klein knikje, dit komt denk ik doordat 3x 2200 net niet past. Ik had echter niet genoeg kortere rails om het op te lossen. Dat wil ik overigens nog wel doen. De hoek (7,5 graden per spoor) is wel goed.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
hoi, ziet er netjes uit .. waarom maak je niet meteen de draden/aansluitingen aan die rails (baanspanning / terugmelding) voordat je ze neerlegd ? k-rails raillassen wordt er niet beter van als je die paar keer in-uit elkaar moet halen en je gebruikt toch dubbelz plakband ?

gr koen
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
die weller heb ik ook trouwens .. echt een aanrader.. zeer goede soldeer punt, snel op temperatuur, goed regelbaar

gr koen
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Citaat van: 3railkoen op zaterdag 14 januari 2012, 13:29:26
hoi, ziet er netjes uit .. waarom maak je niet meteen de draden/aansluitingen aan die rails (baanspanning / terugmelding) voordat je ze neerlegd ? k-rails raillassen wordt er niet beter van als je die paar keer in-uit elkaar moet halen en je gebruikt toch dubbelz plakband ?

gr koen

Hoi Koen,

Als ik de rails op het dubbelzijdig tape leg, zitten alle aansluitdraden er al aan. Dat doe ik dus wel vooraf. ;)
Het aansluiten onder de tafel komt altijd wat later, omdat ik dan direct een aantal aansluitpunten tegelijk kan doen (en maar één keer dikke kabels hoef door te trekken).

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
ok vroeg het me ff af omdat ik niks onder de tafel zag bungelen..

wat is dat voor plakband trouwens ? is dat van dat spul dat je ook gebruikt om de naden van een gipsplaten wandje te vestevigen bij dichtplamuren

gr koen
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Nieuw soldeerstation
Nee, dat is wat stugger en plakt niet dubbelzijdig. Dit is tapijttape van de Gamma.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Hallo iedereen,

Een nachtupdate deze keer. Er is weer het een en het ander gebeurd op de baan.

Steeds meer rails krijgt een bedding:



De rails liggen lekker dicht bij elkaar op dit stuk. Dat ziet er altijd wel mooi uit vind ik.



De eerste trein rijdt een testrondje over het buitenste spoor.



Kaarsrecht over het net opgeleverde spoor.



Even later ligt ook het andere spoor er. Op de foto staan 2 treinen naast elkaar, waarbij goed te zien is dat alles mooi recht ligt en de tussenruimte ook enigszins realistisch is. :)



Deze trein is tot nu toe nog niet veel op de baan geweest, omdat er wat problemen waren in de meest verre hoek van de baan (aan de rechter kant). De decoder deed soms een beetje raar en dat kwam vermoedelijk door te weinig aansluitpunten op dat deel. Nu er overal dikke draden naar toe lopen en er ongeveer iedere meter aansluitpunten zijn, gaat het helemaal zonder problemen.



Zo, nu is eindelijk de hele baan voorzien van een kurkbedding.



Nu al het kruk ligt kan ik aan de scenery gaan beginnen. Als eerste ga ik waarschijnlijk aan de slag met de perrons op het station. Als die liggen kan ik gaan ballasten. In Houten moet ik alleen nog een paar perrons vinden, want ik heb er nu nog niet genoeg. De firma Auhagen zal weer blij zijn met me. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
einde van het kurk avontuur dus voor onze Rutger.   Ga je die werkjes niet missen ?  Ik denk het niet, toch ?

Ik ben zoooo benieuwd naar je scenery werken.  Ik heb nu al een paar dingen van jou gezien en ik verwacht hoogstandjes, je hebt (o.a. door je grote ronde taartdoos - lokloods) al hoge verwachting gecreëerd ;-)

Ecth een zalig project om te volgen is dit...   Doe zo voort, mijn beste man , doe vooral zo voort.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Heey Rutger,

Hoe staat het met dat andere project bij jou thuis? Ik heb al een tijdje niets meer gehoord van de U-bahn ingenieurs, het gaat toch niet zo lang duren als de N-Z lijn in Amsterdam??  >:-D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Op naar het volgende deel  :)

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Laatste kurk (voorlopig?)
Citaat van: dani op maandag 16 januari 2012, 10:39:31
einde van het kurk avontuur dus voor onze Rutger.   Ga je die werkjes niet missen ?  Ik denk het niet, toch ?

Nee hoor, dat kurk leggen is na de eerste bocht al niet zo spannend en leuk meer. Als je echter het verschil hoort tussen rijden op kurk en rijden op een kale plaat, dan loont het toch best wel de moeite. ;)

Citaat van: wimdekker op maandag 16 januari 2012, 15:23:07
Hoe staat het met dat andere project bij jou thuis? Ik heb al een tijdje niets meer gehoord van de U-bahn ingenieurs, het gaat toch niet zo lang duren als de N-Z lijn in Amsterdam??  >:-D

Hmmm, tja... Dat project is op dit moment nog niet heel veel verder dan de tekenfase. Laten we het er op houden dat niet iedereen bij ons thuis het zelfde knutseltempo heeft. :P :D