Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rutgers zolderbaan - Einde van een tijdperk

Gestart door Rutger woensdag 31 augustus 2011, 18:33:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Citaat van: Wijbe op dinsdag 11 oktober 2011, 15:06:33
Lukas,

De min, gem, en max snelheid afregelen op elkaar. Dit kan je instellen met CV waardes.

Oh, ok.
Als ik later nog een loc heb ga ik dat een keer proberen.
Maar eerst een baan, anders kan die geeneens rijden... :P

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Ik heb ze gewoon met de snelheidsregelaars van de Mobile Stations op elkaar afgestemd. Vmax etc. aanpassen was niet nodig; gewoon zelf kijken hoe het gaat.

Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 11 oktober 2011, 15:11:12
De 1145 in opzending neem ik aan  :roll:

Zie het zo maar ja. Voor die 5 goederenwagens zijn twee locs eigenlijk wel wat veel natuurlijk. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Citaat van: Rutger op dinsdag 11 oktober 2011, 16:26:12
Ik heb ze gewoon met de snelheidsregelaars van de Mobile Stations op elkaar afgestemd. Vmax etc. aanpassen was niet nodig; gewoon zelf kijken hoe het gaat.

Dat kan natuurlijk ook... :D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Citaat van: Rutger op dinsdag 11 oktober 2011, 16:26:12
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 11 oktober 2011, 15:11:12
De 1145 in opzending neem ik aan  :roll:

Zie het zo maar ja. Voor die 5 goederenwagens zijn twee locs eigenlijk wel wat veel natuurlijk. :D

Groetjes,

Rutger

11, 12 en 1300-en hebben nooit in dubbeltractie gereden, als je meer dan één lok in de trein had was het altijd opzending.

Mvg, Johan
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Ah, vandaar. Zo leer je telkens weer wat nieuws. :)

Toch ziet het er best leuk uit. Er zijn niet zo heel veel locs die ik dubbel heb. Verder alleen de 3087, de V60 en de DHG500. De T12 heb ik 3x, maar dat heeft iets met een bijpassende locloods te maken. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Leuk treintje  :D

Mvg, Johan
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Leuke foto, Johan! Zonder het te weten heb ik dus best een redelijk goed praktijkvoorbeeld nagedaan. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Dubbeltractie 1100's
Geen opzending maar nog een leuke foto van een kort treintje  :thumbup:

Mvg, Johan
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Het is weer eens behoorlijk druk met werk, dus het gaat allemaal niet zo hard. Maar inmiddels is die lelijke overstekend plaat verdwenen en ziet het er allemaal wat beter uit. :)

Eerst heb ik een extra steunbalkje gemaakt; de rivier gaat daar immers iets afbuigen:



Vervolgens heb ik de plaat op maat gezaagd, met het bruggenhoofd voor de voorste brug daarin verwerkt:



En na wat gepruts past de onderplaat er ook weer in:



Ik zal morgen de rails er ook weer op leggen, maar nu ga ik weer even wat doen aan de loods. ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Okidoke. Op naar het loodsdraadje. Tot zo. :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Ik mag toch sterk hopen dat de zichtbare locloods niet in de rivierbedding komt te staan!
Leuk idee met zo'n verlaging te werken.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Eh, nee dat is inderdaad niet de bedoeling... >:-D

Foto's met de rails op z'n plek volgen vanmiddag denk ik. ;)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Zo, de rails ligt er weer op. Het ziet er meteen een stuk beter en natuurlijker uit nu. :)





Ik kan weer rondjes rijden in ieder geval. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Rutger,

heel mooi met die ruime bogen :thumbup:

Groetjes, John
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
eens met Tilly, erg fraai die ruime bogen. Krijgt het een realistische indruk van. Dat gaat straks mooi lijken met rijdende treinen!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Hoi Rutger,

Ondanks de drukte ga je aardig voortvarend te werk. De vaart zit er z goed in. Leuk dat verdiepte gedeelte.

Groet,

Ronald
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Riviervorm zagen
Het is even rustig geweest rond dit draadje. Nu denken jullie vast dat ik de laatste tijd bijna niks meer heb gedaan aan de baan. En dat is ook zo. :P
Het beetje vrije tijd dat ik heb gaat op aan de locloods. Toch heeft het niet helemaal stil gelegen...

Wat de beloofde verrassing gaat zijn zullen jullie inmiddels wel weten. Zo niet, klik hier. ;)

Inmiddels ben ik begonnen met kurk leggen onder de rails. Eerst heb ik het kurk op maat geknipt:



Met een high-tech oplossing heb ik er voor gezorgd dat de afstand tussen de sporen overal gelijk is:



Voor het vastlijmen haal ik de rails even omhoog.



Met roerstokjes voorkom ik dat de rails aan het kurk vastgelijmd wordt:



En vervolgens wat zwaar materieel er op om het aan te drukken.



Stukje voor stukje ga ik dit zo doen. Voordat de hele baan een ondergrond heeft duurt dus wel even. ;)

Verder heb ik nog wat mooie aanwinsten binnengehengeld de laatste tijd:



Vooral de 1200 ben ik erg blij mee. De museumwagen van 2007 vult een gat op in de verzameling. Die verzameling begint overigens niet met de eerste wagentjes hoor, die zijn me veel te duur...
Op de foto staan ook 13 wisselaandrijvingen. Die had ik nog nodig om alle wissels te kunnen aansturen.

Tot slot nog een kleine materieelshow van Nederlands mat (ook geplaatst bij line-up foto's):





Groetjes,

Rutger

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Nice! :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Hoi Rutger,

treinen gebruiken als aandrukkers heb ik nog niet eerder gezien B)

Ziet er wel netjes uit met die kurk.

Groetjes, John
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Ze reden toevallig toch in de buurt. :D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Volgend stukje onderkurkt:



Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Kurk leggen
Hoi Rutger,

het ziet er netjes uit met dat kurk. Dat het er netjes uit zou zien had ik toch al geen twijfel over haha.

Groetjes Dennis
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Het leggen van het kurk gaat intussen onverminderd door. Het opstelterrein is nu aan de beurt.

Hier ligt alle rails er nog.



En nu is alles weg...



De treinen staan zo lang op de plek die ooit het station gaat worden. Overigens kan er nog steeds over één spoor rond gereden worden.



De wissels zijn netjes afgetekend zodat ik weet waar het kurk moet komen. Daar tussen heb ik zo veel mogelijk rechte lijnen getrokken, zodat het kurk en de rails er straks mooi recht boven op kunnen.



Aan de andere kant van het opstelterrein liggen de wissels er nu nog, maar dat zal niet lang meer duren.



De eerste kurkstrips worden gelijmd.



Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
ziet er mooi uit! doe zo door!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Dank je. Het gaat zeker door, want het volgende stuk ligt ook al weer te drogen:



Voor de zekerheid heb ik maar 2 extra kurkrollen besteld. Het gaat hard zo. ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Gezien de stortvloed aan reacties (1) is dit niet het meest interessante deel van de bouw. En dat klopt natuurlijk ook wel, maar het moet wel af. :P

Er is alweer een stuk bij gekomen:



Alle rechte stukken liggen; de passtukken voor onder de wissels zijn het lastigst.



Groetjes,

Rutger


Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
ja, dat interesseert mij ook wel, om te weten hoe je dat met 2 MS's doet
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Hallo Rutger,

Mij interesseert het ook erg, want dit hoor ook bij de bouw.
Zonder deze verdere bouw staat je loods er straks ook maar zielig er bij.
Dus laat ons ook mee genieten van de baan opbouw.

vr.gr. Günther.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Zal ik doen hoor. Het is de komende tijd vrees ik vooral meer van 't zelfde, maar i9k vind het zelf wel leuk om te zien hoe het opschiet. Uiteindelijk moet toch de hele baan een kurken onderlaag krijgen...

Citaat van: dani op maandag 05 december 2011, 10:33:46
ja, dat interesseert mij ook wel, om te weten hoe je dat met 2 MS's doet

Hoe bedoel je dat? Het aansluiten ervan of de besturing van de treinen?

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
het aansluiten heb ik intussen al onder de knie, Rutger.
Ik bedoelde vooral het besturen van de 2 loko's tegelijk.

Stel je dan de CV's zodanig in dat ze gelijk opgaan kwa snelheid en optrekvertraging, zodat je "vol gas" kan gaan en dat de MS en de decoder het werk voor je doen ?
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Als ik vaak in dubbeltractie zou rijden zou ik dat denk ik wel doen. Bij de 1100 kwam het redelijk netjes uit (de ene 3 blokjes, de andere 4). Het voordeel van 2xMS is dat je lekker kan spelen met verschillende treinen. Ik heb al gemerkt dat ik probleemloos 4 treinen tegelijk kan laten rijden.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
inderdaad, dat klopt , en als je meerdere boosters hebt  (ik heb er 3) kan je zelfs nog verder gaan dan dat, maar dan moet je wel effe je ogen en verstand der bij houden en 1 vinger op de noodstop, in geval er wat mis gaat
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Twee MS is voorlopig genoeg. Daar red ik het wel even mee (zo groot is de baan nou ook weer niet). :D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Citaat van: dani op dinsdag 06 december 2011, 00:19:19

maar dan moet je wel effe je ogen en verstand der bij houden en 1 vinger op de noodstop, in geval er wat mis gaat


Dani,

is niet nodig als je de software goed geprogrammeerd hebt ;)

Groetjes, John
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
In geval van software wel, John... maar als je puur met mobile stations rijdt, durft het nogal es anders lopen dan je hoopt.   Zeker als je geen stopsecties en dergelijke hebt.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Dani,

inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in.

Groetjes, John
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Opstelterrein Buiten Dienst
Ach, als je goed je wisselstanden controleert voordat je een trein laat rijden en kijkt of er geen trein tegemoet kan komen (of dat er al een trein staat), dan kun je alles gewoon rustig laten rijden. Die stopknop heb ik op m'n werk ook niet, dus probeer ik 'm thuis ook niet nodig te hebben. >:-D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
De eerste stukken rails kunnen inmiddels weer terug op de plek:



Aan de andere kant van het opstelterrein heb ik de laatste stukjes kurk gelijmd.



Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Hoi Rutger,

Je gaat weer aardig vlot.

Grappig is om te zien dat jij nog een boel wissels hebt met de oudere BETROUWBARE wisselaandrijvingen.
Deze zijn een stuk beter dan de nieuwe opsteekaandrijvingen.

Groet, Ronald
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Hoi Ronald,

Ik heb ongeveer de helft van de wissels met oude (vaste) en de helft met insteekaandrijvingen. De 2 voorste wissels op de bovenste foto moeten wel een insteekaandrijving hebben, omdat lange rijtuigen anders vastlopen op de wissellantaarns. Verder gebruik ik bij het station veel slanke (Engelse) wissels, waar sowieso een losse aandrijving op moet. Tot slot heb ik nog 2 plekken waar helemaal geen ruimte is voor een wisselaandrijving. Dat kan ik hopelijk oplossen met 2 onderbouwsetjes; de aandrijving komt dan onder de tafel. Ik ben heel benieuwd of / hoe goed dat werkt.

In totaal komen er 45 wissels op de baan, waarvan 3 Engelse en 1 driewegwissel. :)

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Rutger,

Ik heb de onderbouwsetjes van Märklin ook geprobeerd maar dat was een drama. Ik hoop dat het bij jouw wel lukt.

Ik heb volgens mij nog een geopend setje liggen die mag je wel hebben om het uit te proberen.


Groet,, Ronald
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Een tijdje geleden heb ik van een mede-forumlid 2 van die setjes overgenomen. Binnen een week weet ik of 't werkt of niet; dan moet ik namelijk een oplossing bedacht hebben voor een wissel bij het opstelterrein. ;)

De eerste 5 wissels liggen inmiddels vast.
Op het kurk plak ik een laag dubbelzijdig tape. Dat houdt straks de ballast mooi vast en bovendien is het later nog mogelijk de rails zonder schade te verwijderen.





Grote voordeel van het definitief plaatsen van de wissels: eindelijk kan ik de draadjes onder de tafel stoppen. Het kwam toch nog te vaak voor dat een trein een draadje mee pakte, dat toch niet helemaal goed genoeg aan de kant geplakt was...

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Zal een erg leuke baan worden dit,

Blijf ik zeker volgen.
En misschien wel ambetante vragen af en toe.  :D

m,v,g
Dieter
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Dat mag hoor, het houdt een beetje leven in het topic. Alleen maar foto's van kurk en plakband wordt op een gegeven moment ook een beetje saai denk ik. :D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Rutger,

Waarom heb je niet de hele  tafel bekleed met kurk? Gaat stuk sneller :)
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
En of dat sneller gaat. Maar het leuke van deze methode is dat je direct een spoordijkje hebt waar de rails op ligt. Dan gaat het er wat realistischer uit zien.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Zo, weer een stukje verder...



De eerste ontkoppelrails zijn ook geplaatst. Alle 7 opstelsporen krijgen er één.



Wordt weer vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Wat een bekende groene wagens zijn dat! :P

Engelengeduld hoor met al die stukken kurk en tape, maar waarschijnlijk gaat zich dat terugbetalen in het resultaat. Je kan wel zien dat je een zeer systematische aanpak hebt, alles lekker recht en strak! :thumbup: :thumbup:

Groet,
Vincent
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Hallo Rutger,

Je werkt mooi precies met die kurkbedding. Waar heb je deze kurk vandaan?

Straks nog de locloods en de metro toevoegen en je hebt een heel bijzondere baan.

Groet,
Ronald
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Eerste rails weer terug
"straks" hehe... :D
Kan even duren voor 't allemaal af is. ;)

De kurk komt van www.kurkrol.nl. Redelijk betaalbaar en het is gewoon mooi spul.

Citaat van: VincentKloeg op donderdag 08 december 2011, 11:34:14
Wat een bekende groene wagens zijn dat! :P

Klopt, ze hangen momenteel achter de rode BR10. Eigenlijk staan ze mooi bij heel veel locs. :thumbup:

Citaat van: VincentKloeg op donderdag 08 december 2011, 11:34:14
Je kan wel zien dat je een zeer systematische aanpak hebt, alles lekker recht en strak! :thumbup: :thumbup:

Systematisch werken is waar ik goed in ben; daarom gaat het ook lekker snel. Jammer dat die lijm steeds moet drogen. >:-D

Groetjes,

Rutger