Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rutgers zolderbaan - Einde van een tijdperk

Gestart door Rutger woensdag 31 augustus 2011, 18:33:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rutgers zolderbaan - Einde van een tijdperk
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Rutgers zolderbaan - Einde van een tijdperk
Hallo iedereen,

Na de sloop van de baan in m'n vorige huis (zie hier) is het hoog tijd dat er wat nieuws komt. In de nieuwe baan wordt ook de locloods opgenomen, al blijft die wel verwijderbaar.

De nieuwe baan moet een aantal elementen hebben:
- Lange sporen, waar de treinen mooi op zichtbaar zijn.
- Opstelsporen bij de locloods, zoals het vroeger ook in het echt was.
- Een station van ca. 2,5 meter.
- Een schaduwstation (maar dat komt om financiële redenen later pas).

De baan wordt grotendeels vlak, er mogen in ieder geval geen hellingen in zitten van meer dan 3%.

Na wat uitproberen is dit voorlopig het plan:



Bovenin is de deur. Rechts is de grote ronde loods. Het station komt onderaan (14 rails lang perron; 252cm). Links is dan nog een "kleine" locloods met een grote draaischijf.
De sporen onderaan buigen af richting het schaduwstation dat er voorlopig dus nog niet komt.
De rode bochten zijn tijdelijk; de rest van de baan moet nog ontworpen worden.

De baan is zo opgezet dat je als het ware een grote dubbele ovaal hebt. In het midden is de ovaal samengeknepen en daar ligt het station. Je kan op veel plekken van het linker naar het rechter spoor en andersom, zodat je ook over kan steken. Op die manier zijn er veel routes mogelijk en heeft het station maar aan één kant een kruising nodig. Er zal op de vrije baan standaard op het rechter spoor gereden worden.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase
Citaat van: Rutger op woensdag 31 augustus 2011, 18:33:38
- Lange sporen, waar de treinen mooi op zichtbaar zijn.
- Opstelsporen bij de locloods, zoals het vroeger ook in het echt was.
- Een station van ca. 2,5 meter.
- Een schaduwstation (maar dat komt om financiële redenen later pas).

Hoi Rutger, je bent al veel verder dan ik. :D

Ik hou ook van lange sporen, dan kan je zo mooi genieten als het geheel in de volle lengte voorbij komt rijden.
Verder ben ik het helemaal eens met je wensen, en ziet je baanplan er goed uit.
Door inderdaad zo je wissels te gebruiken creëer je zoveel mogelijk routes, en dat zorgt weer voor veel rijplezier. :D

Succes met de opbouw,

Mvg,

Jeroen
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase
Hoi Rutger,

Als ik het plan zo bekijk, dan zal het vooral een "stationbaan" met toebehoren (loods, draaischijf) worden en minder een landschapsbaan met veel scenery.
Maar daar is niets mis mee uiteraard. De loods alleen al zal natuurlijk al een geweldig mooie blikvanger worden!
Wat me opvalt is de plek van het stationsgebouw. Je gaat nu wel de hele tijd tegen de achterkant/ingang van het station kijken en zo wordt denk ik ook het zicht op de perrons en sporen een beetje belemmerd. Is dat geen probleem voor je?
Verder een mooi, rustig ontwerp.

Groet, Marc 
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase
Hallo,

Het gedeelte dat nu is uitgetekend is inderdaad vooral spoor. Dat wil ik ook graag, want m'n vorige baan had dat te weinig (te weinig zichtbaar in ieder geval). Het deel dat nog bedacht moet worden wordt vooral scenery. Uiteraard wel met spoor, maar vooral ook leuke dingen, zoals een burcht en een klein stationnetje voor korte treinen.

Dat je nu tegen de voorkant van het station gaat aankijken is bewust gedaan. Het station van Neustadt a/d Weinstraße is een erg mooi gebouw en, ook al ben ik nooit verder gekomen dan de papieren versie (het echte station moet ik nog steeds in elkaar lijmen), het was ons al wel opgevallen dat de schitterende voorkant een beter aanzicht verdient. Bovendien is het station maar 80cm breed, dus dat laat nog 1,70m aan treinkijkruimte over. ;)

Hoe de rest van de baan gaat worden weet ik nog niet. Er zijn alleen wat ruwe schetsen en verder is m'n rails ook wel zo'n beetje op als dit plan er ligt. Het geld is overigens ook ver op, want het verhuizen heeft natuurlijk ook de nodige Eypo's gekost...

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Mooi baanplan!
Ik ga dit draadje volgen :D!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo iedereen,

Tijd voor een kleine update. Het ontwerp wordt wat bijgeschaafd, maar in grote lijnen bevalt het wel.
De baan wordt voor een deel op de "klassieke" wijze ontworpen:



Met AutoCAD gaat het echter toch wat sneller. :D

We hebben, voor zover ik de benodigde wissels al in huis heb, een vloerbaantje gelegd met hoe het ongeveer moet worden.

Het opstelterrein met de loods:



Het station met 2,5m lange sporen:



En het andere hoekje, waar de rest van de baan nog aan vast komt:



Op de plaats van het gele bord komt dus de grote draaischijf met de "kleine" locloods.
De reden van de vloerbaan is simpel: kijken of je inderdaad met veel treinen de baan op kan zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Het lijkt allemaal goed te werken. :)

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Ziet er goed uit!

Citaat van: Rutger op maandag 05 september 2011, 17:50:20
De reden van de vloerbaan is simpel: kijken of je inderdaad met veel treinen de baan op kan zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Het lijkt allemaal goed te werken. :)
Dat is dan mooi :D!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo Rutger,

Vind het nu al een mooi en doordacht plan en ben blij dat de rondeloods ook in je plan voor komt.
Hoop alleen niet dat je straks spijt krijgt dat je niet eerst het schaduwstation hebt gelegd.
Ik heb het ook zo gedaan bij mij vorige baan en dat was voor mij de reden om op nieuw te beginnen.

vr.gr. Günther.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Dat word een heel leuk baan
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Mooi!  :thumbup: :thumbup:
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Citaat van: Günther op maandag 05 september 2011, 18:48:31
Hoop alleen niet dat je straks spijt krijgt dat je niet eerst het schaduwstation hebt gelegd.

Dat hoop ik ook, maar het kan helaas niet anders. Financieel red ik het niet om het nu al aan te leggen. :(
Maar ik zal vast wel wat verzinnen waardoor het uiteindelijk toch goed komt (denk ik ;)).

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo Rutger,

Ik ga niet over je bankpas!!
Maar ik heb ook alleen maar rails voor mijn schaduwstation.
En voor de rest een roestige spijker.
Ik zit ook niet op een gouden berg.
Maar toch heb ik voor het schaduwstation gekozen om niet nog een keer in de ellende te komen door het om te draaien.
Maar jij zal hier ongetwijfeld een bedoeling mee hebben.
Als ik over enkele weken klaar ben met mijn schaduwstation en alles rijd dan zie ik wel verder.
Wil je niet over halen maar je krijgt er spijt van omdat je niet meer overal bij kan.
Stel je legt een schaduwstation neer met 10 sporen en de boven verdieping licht al hoe wou je dan de terugmelders plaatsen en solderen???????

vr.gr. Günther.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo Rutger,


Ziet er fraai uit! Ik zou wel nog een wisselstraat plaatsen aan de andere kant van het station, en de plaats van de kleine locloods is niet goed, omdat je zo tegen de achterkant aankijkt.


Verder leuk!


Ik zou idd wel eerst een schadwstation neerleggen, anders krijg je er spijt van! Eventueel kun je alvast de frames maken, en de complete bovenbaan uitneembaar maken (moduleplaten) zoals Rene (Lokkie dat heeft gedaan, of ikzelf bij mijn kopstation (beetje terugbladeren in mijn topic) Op die manier kan je er altijd bij om het later te maken.

Eventueel kun je natuurlijk later ook een schaduwstation aanbouwen op de plek waar je nu het baanontwerp laat stoppen, gewoon op hetzelfde niveau!


Regeren is vooruitzien zullen we maar zeggen!

Roland
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hoi Rutger,

Je hebt een fraaie ruimte tot je beschikking voor het bouwen van je baan. B)
Mooi baanplan met een prominente plek voor je prachtige loods. :thumbup:
Veel succes met de bouw. :)

Gr.
René
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo Rutger,

Leuke ruimte heb je ter beschikking. Ik verheug me nu al op de foto's van de ronde locloods op je baan.
Ik blijf dit volgen, net zoals trouwens je draadje over de bouw van de locloods.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hoi Rutger,

Ben erg benieuwd hoe de bouw zal verlopen.
Ik kan je niet helpen met de keuze wel of geen schaduwstation op dit moment.
Zelf ben ik pas net begonnen en heb net mijn testbaantje liggen.

Wens je veel succes en wijsheid met het nemen van een besluit (of had je dat al gedaan  >:-D)

Blijf de bouw van je baan volgen.

Groet Niels
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo iedereen!

Bedankt voor het meedenken; jullie zetten me goed aan het denken. :thumbup:

Ik ben het ontwerp nog wat aan het bijschaven. Eigenlijk denk ik dat ik ook wel zonder schaduwstation kan. Omdat ik maximaal 3% helling in de baan wil, zou de route naar het schaduwstation al zeer lang worden. Bovendien kan ik het schaduwstation voorlopig toch niet aanleggen, omdat ik nu geen geld heb om nog even 20 meter rails en 20 wissels te kopen (naast wat er verder nog nodig is voor de baan). Kortom, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen, dus heb ik besloten geen schaduwstation te maken.

De toeleidende sporen blijven wel liggen (maar dan horizontaal) en daarmee creëer ik 2 extra lage sporen bij het station. Op een gegeven moment moet het maar genoeg zijn. Als er 20 treinen op de baan kunnen  is het mooi genoeg toch? Vol Druk is vol druk. :P

Wordt vervolgd!

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo Rutger,

Nogmaals ik ga niet over je bankrekening, maar het excuus wat je maakt is flauwekul.
Waarom denk je waarom dat ik 10 maanden over mijn schaduwstation heb gedaan.
En je wil toch niet beweren dat je geen spoorspiraal kunt aanleggen dubbel en/of enkelspoor.
Want dit zou betekenen dat je ook geen keerlus kunt aanleggen.
Als het ene kan, kan het andere ook.
En je moet zo veel spullen ook niet gelijk kopen, je gaat naar Houten en koopt rail en een wissel naar gelang je geld hebt.
In mijn schaduwstation liggen 11 wissels en een kruiswissel op 12 sporen, dus dat valt wel mee.
Maar ik zeg het nog maals ik beslis niet over jou geld, je spaart en in de tussen tijd maak je de loods af.

vr.gr. Günther.
Elk nadeel heeft z'n voordeel :D :D
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Rutger,

Ik zou gewoon op de plaats van het schaduw station een enkel spoor neerleggen.
Wel het volledige station met de ruwbouw plaatsen. En als je de geldboom kunt plukken de rails aanschaffen.Dit zou zelfs spoor voor spoor kunnen.(Doet een mede forum lid ook )

Robin
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
ach, schaduwstation of niet, het hangt allemaal erg af van hoeveel treinen je op je baan wilt laten rijden. Wanneer je op een verdekt spoor een paar blokken achter elkaar maakt kun je zo een paar treinen uit het zicht houden. Weliswaar kun je dan niet kiezen welke er het eerst weer tevoorschijn komt, maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf je rij- wensen.

Gewoon doorgaan. Ik vind het erg mooi worden.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Er is nog één optie voor een schaduwstation, maar dat wordt dan heel lange termijn. Tot die tijd wil ik me gewoon focussen op de bovenbaan. Voor een groot deel kan ik die namelijk al neerleggen.

Qua aankopen moet ik nog heel veel doen. Een aantal wissels heb ik nog niet en er zullen vrees ik ook wel de nodige seinen op de baan moeten komen. Maar seinen kunnen ook later. ;)

Er zijn weer wat aanpassingen geweest en langzaam maar zeker gaat het richting een definitief plan (voor de horizontale bovenbaan in ieder geval). Schematisch gaat het er dan uit zien als hieronder; een sporenkaartje uit AutoCAD volgt binnenkort.



Lijkt best klein zo hè? :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Hallo Rutger,

Ziet er goed uit je baanontwerp met veel mogelijkheden en mooi lange rijstroken waarin je lange treinstellen kan maken waar ook voorstander van ben.
Veel succes met je baan en blijf het volgen  :thumbup:
Met vr groet
Theo.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Slim om je station op die plaats te maken dat de keerlus weer  langs komt.Dan krijg je wel op een simpele manier veel sporen.

Ik neem aan dat de route DC via de spiraal naar het schaduw gedeelte loopt. :D
Je hebt (onbewust) de ideale plaats voor een eventueel verstop traject al ontworpen.


Groeten Robin
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Vind je sporen plan er goed uitzien.
Het is net wat je zegt, je kan je schaduwstation ook als alleen een hoofd spoor leggen.
En later er een vedere invulling aangeven.

grt. Günther.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Die aftakking op het DC-spoor geeft inderdaad de mogelijkheid om naar een schaduwstationnnetje af te dalen. Verder sluit AB op AB aan, BA op BA etc.
Dat de rondjes de draaischijven voorstellen hadden jullie ook vast al door. :D

De sporen CD en DC worden erg lang; als paradebaan dus.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hallo Rutger,

Wat betekend DC/CD, AB/BA :help: :help:

vr.gr. Günther.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Staat in m'n vorige post: de sporen lopen rond. Dus AB komt op AB uit enz.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
bedankt
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Bij deze de beloofde tekening. Ik heb de tekening 180 graden gedraaid, zodat hij beter klopt met het schematische kaartje.



En zo dus nogmaals schematisch, dan kunnen jullie vergelijken. :D



De rechtsonderhoek wordt dus paradebaan, mogelijk met een riviertje er naast. Lange treinen zouden dan erg mooi uit moeten komen. De binnenste lus verdwijnt voor een klein stuk (een meter of zo in de binnenbocht) in een berg.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hallo Rutger,

Het ziet er erg mooi uit en biedt zeer veel rijmogelijkheden. Prachtig de twee locloodsen erin, daar heb je net de ruimte ervoor. Wellicht een idee om in het dubbelspoor rechts wat flauwe bochten te leggen, zodat je dat niet ook evenwijdig aan de muur/tafelrand houdt. Op mijn baan probeer ik me zo min mogelijk te laten leiden door de tafelranden bij het uitdenken van een concept. Lastig genoeg, ik weet het.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hoi Rutger,

Met die extra lus aan de rechterzijde denk ik dat je een hele mooie baan gaat krijgen, waar de locs alle ruimte hebben om eens lekker rond te draven.

Groet, Marc
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: idee voor een baanplan
Citaat van: bluey op dinsdag 06 september 2011, 12:18:27
Ik zou wel nog een wisselstraat plaatsen aan de andere kant van het station

Dat zou helaas betekenen dat de perrons een stuk korter moeten worden. Zoals het nu is kunnen er hele lange treinen (zeker 8 bakken) langs het perron. Verder is het voor de routes ook niet nodig; je kan overal komen. Zo'n constructie als dit komt in het echt ook voor trouwens. Zoek op Sporenplan maar eens de tekening van Boxtel op. ;)

Citaat van: Golfer op maandag 12 september 2011, 09:20:58
Wellicht een idee om in het dubbelspoor rechts wat flauwe bochten te leggen, zodat je dat niet ook evenwijdig aan de muur/tafelrand houdt.

Wellicht een goed idee. :D
Hert zou echter kunnen dat ik een deel van dat spoor in een tunnel laat verdwijnen, waardoor het minder opvalt. Het stuk rechtsboven gaat gedeeltelijk over een brug lopen. Maar het is in die hoek allemaal nog niet defenitief. Ik zal binnenkort wat schetsjes scannen die de gedachte achter het sporenplan i.c.m. de scenery wat verduidelijken.

Citaat van: 10103 op maandag 12 september 2011, 10:47:30
Met die extra lus aan de rechterzijde denk ik dat je een hele mooie baan gaat krijgen, waar de locs alle ruimte hebben om eens lekker rond te draven.

En dat is inderdaad ook de bedoeling. Mooie lange treinen die lange routes volgen door een rustig landschap; dat zou toch leuk moeten worden. Heel misschien kan ik zelfs de volledige wijntrein over de baan laten rijden. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Die site kende ik nog niet!
Bedankt voor de link!
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Overigens wil ik niet te lang wachten met het bouwen van de baan. Zodra de tafel enigszins staat kunnen er dozen onder, waarmee ik ruimte kan creëren om weer verder te gaan met de locloods. Ik kan nu niet bij m'n knutselbureau. :D

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Citaat van: Rutger op maandag 12 september 2011, 20:20:14
Overigens wil ik niet te lang wachten met het bouwen van de baan. Zodra de tafel enigszins staat kunnen er dozen onder, waarmee ik ruimte kan creëren om weer verder te gaan met de locloods. Ik kan nu niet bij m'n knutselbureau. :D

Rutger
Ik kan ook niet wachten op je ronde locloods! Zelden zo'n mooi zelfbouwproject gezien...
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Zoals het baanplan er nu uit ziet zou ik 45 wissels en zo'n 50 seinen nodig hebben (exclusief voorseinen). Ik heb nu 38 wissels (dus dat is nog te overzien) en 7 seinen. :D

Misschien dat het kopen en plaatsen van seinen wat langer gaat duren. Ook heb ik nog lang niet voor alle wissels aandrijvingen. 8o
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hallo Rutger,

Gebruik je ook slanke K-wissels?

vr.gr. Günther.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hi Rutger,

Gaaf baanplan, zeker met die vette rond locloods :-)
Enige opmerking, om je rijmogelijkheden te vergroten zou ik 2 extra wisselverbindingen maken.

Op het schematische plaatje, zou ik vanaf het groene stations gebouw aan de linker kant vanaf het eerst naar het 3e spoor een verbinding maken, en rechts het kruis tussen spoor 2 en 3 naar links doortrekken tot spoor vier. Op deze manier kunnen 2 treinen elkaar gelijktijdig kruisen op station. Rood is wat ik bedoel, blauw is eventueel nog een aanvulling daarop.



Groeten,

Daan

Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Wat flex rails in de bochten links en rechts boven zouden ook niet mistaan. Ruimt egenoeg. Vind persoonlijk dat je nu scherpe bogen gebruikt.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
mss een BWtje bij 1 van de locloodsen en ergens een spiraal om op verschillende niveau's te werken met je dubbelspoor.Zou veel mooier worden.Kijk mss eens naar mijn niveau's en je weet wat ik bedoel.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Citaat van: Daan op woensdag 14 september 2011, 12:55:44
Enige opmerking, om je rijmogelijkheden te vergroten zou ik 2 extra wisselverbindingen maken.

Hoi Daan,

Die wissels aan de linker kant kosten me teveel perronlengte, dat zou ik jammer vinden omdat ik dan m'n langste treinen niet kwijt kan. Het doorsteekje links vind ik op zich wel een goed idee; ik ga eens kijken of ik het in kan passen.

Citaat van: wijbe op woensdag 14 september 2011, 19:31:39
Wat flex rails in de bochten links en rechts boven zouden ook niet misstaan. Ruimte genoeg. Vind persoonlijk dat je nu scherpe bogen gebruikt.

Er zitten nu nog een paar scherpe bogen in (2231; vrijwel alle 2221 zijn verbannen), maar door voor de lange stukken overgangsbogen te maken bereik ik denk ik het zelfde als met flexrail. Alleen dan met minder gepruts. :D

Citaat van: bellejt op woensdag 14 september 2011, 19:39:26
mss een BWtje bij 1 van de locloodsen en ergens een spiraal om op verschillende niveau's te werken met je dubbelspoor.Zou veel mooier worden.Kijk mss eens naar mijn niveau's en je weet wat ik bedoel.

Een BW komt er zeker bij. Verschillende niveau's wil ik voor het hoofdspoor niet, omdat ik dan hele lange stukken nodig heb om te klimmen. Door m'n vorige baan ben ik een beetje afgeknapt op (te steile) hellingen. Mogelijk komt er nog wel een bergspoortje.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hoi Rutger.
Met verbazing de snelheid van presentatie voor je nieuwe baanontwerp bekeken.
Nog maar net je vorige baan afgebroken, een nieuwe ruimte in gebruik genomen en nu al dit prachtige ontwerp! B)
Mooie rijlengtes en beide draaischijven mooi gesitueerd op je baan.
Er zullen heus nog wel wat wijzigingen komen maar voorlopig is dit een ontwerp waar je mee ande gang kan.
Het is jammer dat een spiraal zoveel ruimte kost, hiermee zou je snel de hoogte in kunnen (of omlaag naar toekomstig schaduwstation)

Veel succes met ontwerp en bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Citaat van: Rutger op woensdag 14 september 2011, 20:30:56
ik ga eens kijken of ik het in kan passen.

Nou, ik heb er nog eens goed over nagedacht, maar het plaatsen van extra wissels bij het rechter rode streepje voegt niet zoveel toe. De kruisende beweging blijft en echt in de weg zit het ook niet, omdat er genoeg perronsporen zijn. Dan houd ik dus liever zoveel; mogelijk perronlengte. ;)

Ik ben het plan nog wat aan het bijschaven, maar erg veel zal er denk ik niet meer veranderen. Bovendien wil ik er een beetje haast mee maken, omdat we door de vloerbaan een belangrijk stuk opslagruimte missen. Die opslagruimte komt weer terug onder de treinentafel; net zo als het in Didam was.

Het tapijt (pluis) waar de vloerbaan op ligt is overigens ook niet erg bevorderlijk voor de werking van de treinen.

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: baanplan krijgt vorm
Hier een schetsje van hoe ik het ongeveer in gedachten heb met scenery:



(sorry voor de wazige kwaliteit, ik had alleen even m'n telefoon beschikbaar voor het "scannen")

Het idee is dus dat er rechtsonder een riviertje gaat meanderen met twee bruggen er overheen. De meest rechtse brug gaat bestaan uit twee dubbele bogen; voor de linker brug heb ik nog geen plan, maar die wordt iets kleiner. Achter het bochtige spoor komt een berglandschap waar de spoorlijn deels in verdwijnt. Als voorbeeld voor de scenery gaat de lijn langs de Mosel dienen, omdat ik uit ervaring weet hoe mooi het is als daar (stoom)treinen rijden. :D

Links bij de ronde locloods komt een Bw en in het midden het station (van Neustadt a/d Weinstraße) met 3 lange perrons. Daar kan ik 8 of 9 bakken makkelijk langs kwijt.

Zo langzamerhand begint het een beetje vorm te krijgen. In m'n hoofd ziet het er al heel mooi uit. :P

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery
Hallo rutger

Leuke opzet! Ik zou alleen proberen om al je 90 graden bochten dmv scenery uit het zicht te halen. De lus onderaan zou ik in zijn geheel in de berg verstoppen en ook de andere bochten dmv stadsviaducten of bomen/ gebouwen camoufleren

Roland
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery
Rutger,

Behalve dat ik je prachtige rondloodsbouw volg, zag ik nu dat je een nieuwe mega baan plant, nou ja, best wel omvangrijk.

Af en toe vind ik het ook leuk om mee te denken en voor mij te dromen over banenplanen.
Aan jouw huidige ontwerp zag ik in de rechter bovenhoek nog wel iets dat ik anders zou doen, wat vloeiender en zonder 90 graden haakse bochten (iets waar ik vreselijk op tegen ben en met mijn vloerbaantjes ook zo veel mogelijk vermijd).

Zou je dit graag even willen voorleggen.
Heb dus je plaatje gedownload, wat geschetst en geupload.
Hierbij.



De draaischijf stukje naar onderen geschoven, en de 30 graden hoek die vanaf de bovenkant al is ingezet doortrekken en na stukje recht de rest van de boog .

Nog wat wissels daar voor nodige spoorwissels en wellicht ruimte voor een extra kopspoortje, of 2. Dit lijkt mij aardig realistisch.

In de hoek achter de lila/paarse lijnen is wellicht nog een doorgang / mansgat te maken om de achterkant te bereiken.

De onderste stationssporen en aansluiting draaien dan links van de lokloods en draaischijf heen. Moet natuurlijk wat soepeler dan hier is getekend, maar even voor het idee.

Die aanlsuiting op de draaischijf zo hop, rechtstreeks vanaf de hoofdbaan, dat weet ik niet of dat er nu zo echt uit ziet. Heb het niet weggevlakt, maa rwellicht beter van niet.
En wel wat sporen naast de loods, buiten opstelsporen, als daar ruimte voor is naast de loods.

Ik zie nu dat ik de aansluitsporen naar de draaischijf bovenaan nog vergeten ben weer in te tekenen, maar die zijn dus wel daar bovenaan de draaischijf richting station bedoeld. Zijn vast in te passen. 1 of liefst 2 (volgens mij zie je vaak in- en uitgaand spoor in zo'n situatie).


Welllicht heb je hier wat aan.

Gr., Hajo
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery
Rutger

Ik ben het daar wel mee eens. Wellicht is het een idee om de bochten vanuit het station te overdekken met een stuk stad en de draaischijf op het hogere niveau te leggen. De aansluiting op de draaischijf zou je dan een stuk verder op het stationsspoor of paradespoor kunnen maken om het hoogteverschil te overbruggen. Hierdoor komt je draaischijf niet tussen de hoofdsporen in te liggen maar erop en ben je direct van die 90 graden bochten af.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Roland
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery
Ik ben naar aanleiding van jullie tips een beetje aan het schuiven in de rechter bovenhoek. Er zijn wat mogelijkheden, maar dan moet ik weer andere wissels kopen en ik ben nog even aan het overwegen of ik het daarvoor de moeite vind. Met hoogteverschil ga ik niet werken; om naar een hoger niveau te komen (dus waar treinen onderdoor kunnen) heb je minstens 3 meter rechte baanlengte nodig, dus dat wordt me een beetje te gek.

De baan lijkt groot, maar ik denk dat het stiekem net wat kleiner is dan jullie het je voorstellen. Dat is absoluut niet lullig bedoeld; wat ik er mee wil zeggen is dat je meer ruimte nodig hebt voor bochten dan dat je in eerste instantie zou denken. Of ik zou weer 2221-bochten moeten gaan gebruiken, maar dat wil ik graag voorkomen. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery

Klein hoogteveschil werkt optisch wel erg mooi. Hoeft niet gelijk +9 cm en onderdoorgang te zijn. Ene spoor -2 andere +2 of 3cm geeft leuk verschil en je hebt al ruimte voor een weggetje dat onder het spoor door duikt of zoiets leuks.

En naar een lokloods rijden meestal losse loks of korte kolentreintjes, dus daar een kleine helling in mag geen probleem zijn.

Een paar andere wissels mag toch niet je bottelneck zijn?
Re:Rutgers nieuwe zolderbaan - Ontwerpfase: Schetsje scenery
Hallo Rutger,

Ik ben het hellemaal met je eens.
En het is ten slotte jou baan en om zoals in de bijgewerkte tekening aangegeven de aankomst wissel weg te halen naar de draaischijf dat is hellemaal niets.
Er is op elke baan wat aan te merken, ook op mijn schaduwstation, maar het is jou baan en om nou terug te gaan naar 2221 is wel heel erg...........
Ik heb nou juist ook al mijn gebogen rails 2221 uit mijn baan gehaald om die reden.
Ik vind dat je een goed plan hebt en als het andere niet uitkomt niet doen.

vr.gr. Günther.