Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Re:Ombouwen Locs sebas: br81 verslag

Gestart door Sebas woensdag 31 augustus 2011, 16:43:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouwen 3032 br81 en 3075 br 216 - Programmeren BR216 Gelukt! :)
Nadat ik enkele waardes op internet heb gevonden vond ik de waardes van esu voor dit type motor het beste rijden tot dusver. Het kan nog perfecter maar voorlopig laat ik het hierbij.

CV 2 = 4
CV 3 = 0
CV 4 = 0
CV 52 = 32
CV 53 = 70
CV 54 = 15
CV 55 = 48

Dan nog even over het omkeren van de voor en achter verlichting  als een van de kabels niet correct is aangesloten. Al schrijvende ben ik me erin aan het verdiepen. Ik zie in de gebruiksaanwijzing dat je de zogenoemde register cv's moet wijzigen. Daarvoor moet je ook cv 32 op waarde 2 of 3 zetten. Zie daarvoor de tabel.

Daarvoor is de tabel (figuur 16 in de esu v4 lokpilot handleiding) te zien.

Hierbij moeten we dus cv 330 en 346 van een waarde voorzien

Light forward: cv 330 moeten dus de achterlichten branden = 2
Light backward: cv 346 moeten dus de voorlichten branden = 1

Dit ga ik nu invoeren met mrdirect:
CV 32 = 2
CV 330 = 2
CV 346 = 1



Het resultaat is dat de verlichting nu omgekeerd staat en als je het foutief hebt aangesloten de decoder dit corrigeert. In mijn geval had ik zelf al de motor aansluitingen omgedraaid en was het alweer in orde. Nu ik het toch ingevoerd heb staat de verlichting weer fout. (tegensteld aan de rijrichting)
Ik heb de cw waardes weer teruggezet op

CV 32 = 2
CV 330 = 1
CV 346 = 2

En de verlichting staat weer juist aan de rijrichting.


(edit 6-10 typfout ontdekt )
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
kijk, nou ben ik helemaal trots op je  :D :D :D :D :D zie je wel, je kan het toch!  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Ik ga de post even opnieuw maken. Want het zat net even anders. (alleen de f0 moet anders)

Edit: Voorgaande post is opnieuw gemaakt en aangepast naar de juiste cv's. (de 4 cvs die boven de f0 staan overrulen de digitale aansturing. Ze branden dus altijd wat je ook aangeeft)

Ik ga nu nog even spelen met de opties voor dimmen en knipperopties die je bij deze decoder kan instellen.
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Adviesje:

Witte draad voor verlichting aan voorzijde en dan de gele voor achterzijde.
(de blauwe is de gezamelijke PLUS-aansluiting)
Als het verkeerd om werkt dan de draden naar de motor verwisselen (grijs en oranje).

Zo zit het correct en dan heb je alle loks het zelfde.
Klooien met CV's is misschien leuk maar ik zou dat hier effe niet doen  :)

grv Huub
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Citaat van: huub op maandag 19 september 2011, 17:15:33
Adviesje:

Witte draad voor verlichting aan voorzijde en dan de gele voor achterzijde.
(de blauwe is de gezamelijke PLUS-aansluiting)
Als het verkeerd om werkt dan de draden naar de motor verwisselen (grijs en oranje).

Zo zit het correct en dan heb je alle loks het zelfde.
Klooien met CV's is misschien leuk maar ik zou dat hier effe niet doen  :)

grv Huub

Ik ben het met je eens dat eenduidig aansluiten de beste optie is. Ik heb daarom ook zelf de aansluitingen van de motor omgewisseld. Die zaten verkeerd om bij mij.

Overigens, is het zo dat bij deze lokpilot de verlichting op de massa wordt aangesloten. De aux 1 en aux 2 gaan via de blauwe gezamenlijke plus.


Ach ik vind het gerommel met cv's allang niet eng meer. Het klinkt enger dan het is. Als het niet meer werkt dan geef je gewoon een algehele reset. Natuurlijk moet je wel zeker weten waar je bezig mee bent en wat je in gaat stellen. Zodat je niet je decoder omzeep helpt. Maar stel je hebt net heel veel moeite gedaan om verlichting in een loc te krijgen en het zit verkeerd om. En ja draadjes zijn net te kort om het om te solderen. Dan is de optie om dit om te draaien met cv's voor mij heel aanlokkelijk ;)

Maar als je de ruimte hebt kan je het inderdaad beter fysiek oplossen ;) dus daarin heb je gelijk haha

Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
die verlichting mag je ook aan de blauwe draad aansluiten als de lampvoet geïsoleerd is van het chassis...
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Dit betekent dus dat de lokmassa NIET HET ZELFDE is als de decodermassa.
Massa, ground, aarde, potgrond, wat maakt het mij nou uit  :P

Bij de 8-polige decoder-stekker zit geen pen met Massa, die moet je desnoods direct op de decoder aansluiten.

Enfin, je begrijpt het wel  :thumbup:
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Citaat van: Sebas op maandag 19 september 2011, 19:46:20
Ik heb daarom ook zelf de aansluitingen van de motor omgewisseld. Die zaten verkeerd om bij mij.
Dat adviseerde ik je al in #31.  ;)

Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Citaat van: Kappa op dinsdag 20 september 2011, 20:02:58
Dat adviseerde ik je al in #31.  ;)

Ach in eerste instantie een beetje gezond eigenwijs zijn ;) Maar ik weet nu wel hoe het omgedraaid zou kunnen als ik het in een klein locje nog eens fout zou doen ;)
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Sebas,

Probeer voor de rijeigenschappen eens de volgende instellingen:

CV5   =40Max snelheid
CV52 =32K slow
CV53 = 57Regelreferentie
CV54 =100K parameter
CV55 = 50I parameter

Ik heb deze waarden uit mijn Br 216 met LFCM met magneet en lokpilot M4 V3 en omgezet voor een lokpilot V4.
Met deze waarden rijdt mijn Br216 zeer goed en kan heel langzaam kruipen.
Omdat de M4 V3 lokpilot geen CV52 heeft, kun je hier nog mee spelen, als het nodig is.
Hopelijk werken deze CV waarden ook goed voor jouw Br 216.
Die van mij is al 35 jaar oud en heeft vroeger heel veel kilometers gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Dankje voor de cv's! Echter toen ik ze invoerde reed hij als een verkouden hoest. Met grote schokken :(. Ik heb de oude cv's weer terug gezet en dat ging gelukkig wat beter. Nog steeds niet optimaal want hij schokt nog bij twee snelheden maar dat wordt echt nog even puzzelen.

Groet Sebas
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Door de grote toleranties, reageert
elke motor weer anders..

de lastregeling flink terugschroeven helpt het meest

sukses met pielen
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
Het kan ook zijn dat de V4 lopi de CV waardes heel anders gebruikt dan de M4 V3 lopi.
Ook omdat de V4 een extra CV heeft voor slow K parameter kan het zijn dat CV54 anders regelt.
Re:Ombouwen BR 216 - Corrigeren omgekeerde verlichting aan rijrichting met cv's
De BR216 is klaar.

Ik heb mijn loc nu zo goed en kwaad als ik hem wil. Er zijn nog steeds hele kleine verbeterpunten aan het rijgedrag te verbeteren maar ik laat het hierbij. Mocht ik ze nog een keer aanpassen dan laat ik het natuurlijk weten.

CV2: 2 (start voltage)
CV3: 0 (misschien nog naar 1 of 2) (acceleratievertraging)
CV4: 0 (misschien nog naar 1 of 2) (afremvertraging)
CV5: 32 (maximumsnelheid) geijkt nu 140km/h opgebouwd in 28stappen. (stap 1 is 3km/h) stap 28(140)
CV6: 12 (halve snelheid)
CV52: 32 (Lastregeling k-slow)
CV53: 70 (Lastregeling regelreferentie)
CV54: 15 (Lastregeling K)
CV55: 48 (Lastregeling I)

Op hele lage snelheden rijdt hij prachtig. En ook op hogere snelheden klinkt hij heerlijk! Ik ben heel tevreden. En kan niet wachten om de rest ook om te bouwen. (video komt eraan)

Groet sebas
Re:Ombouwen Locs sebas: De BR 216 is gereed.
Hier de rijvideo: het abrupte stoppen komt door koploper, daar staat nog geen remvertraging vanwege de korte stopsecties. (1x 21488) Mooi is het verschil te zien met de delta loc...

Re:Ombouwen Locs sebas: De BR 216 is gereed. (video)
Leuk en nuttig om te lezen. Ga in m'n vakantie ook een poging wagen om m'n br 216 om te bouwen.

Groeten Dennis
Re:Ombouwen Locs sebas: Delta locs -> esu v4
Goedenavond allemaal,

Citaat van: d.vanaalst op zaterdag 08 oktober 2011, 12:13:54
Leuk en nuttig om te lezen. Ga in m'n vakantie ook een poging wagen om m'n br 216 om te bouwen.

Groeten Dennis

Dankje! Ik hoop dat je wat aan mijn topic hebt (of hebt gehad al). Succes in ieder geval!


Dan mijn eigen locs

Na lange tijd van bouw aan mijn baan ben ik er toch echt achter dat ik mijn delta locs niet langer meer delta wil laten blijven. Een gemis van lastregeling is eigenlijk mijn grootste probleem.

Met eurospoor in het vooruitzicht wil ik deze week mijn pijlen gaan zetten op het gereedmaken van de locs voor een esu decoder en de locs een schoonmaakbeurt geven. (wat hebben sommigen dat nodig!!!) En een inventarisatie maken van de onderdelen die ik nodig ga hebben. Het is veel achter de schermen werk maar ik ben heel benieuwd naar de rijeigenschappen straks. Daar ik gehoord heb dat het niet veel verschil maakt kwa rijeigenschappen tussen een 5* en 3* (behalve op hele lage snelheden) Wil ik in eerste instantie de locs ombouwen naar DC en een esu lopi v4. Een loc (de br81) krijgt wel een 5* om voor mezelf het verschil te ervaren.

Dan nu de slachtoffers :) :D Wat is (gericht) slopen toch lekker!!

Als eerste het rangeerdieseltje een lief klein locje maar wat een gekraak en gebrom tijdens het rijden.

De kap is eraf.


Toch nog even een controle foto.


En dan schroeven maar, de hoeveelheid rommel valt me mee.


Dan een BR38 uit een startset. Ook delta dus een flinke brombeer. Het paste wel bij deze loc, maar er gaat toch een esu in.


Ook hier nog even een controle foto, de oranje led gaat opnieuw gebruikt worden. Het wordt nog wel even vogelen welke weerstand op de print bij deze led hoort. (hij zit direct op de sleper dus het moet niet heel moeilijk worden)


Op de volgende twee fotos is de vervuiling toch wel duidelijk. Overal zit slijpsel van de te strak zittende koolborstel. Hij was dan ook al bijna helemaal doorgesleten. Ook de koperen borstel zat aardig te strak.



En dan de ICE2. De motor is al dc alleen de print is delta. Deze laat ik nog even zitten want hier gaat nog even wat denkwerk in zitten wat de verlichting in de wagons. en eventueel verlichting inde cabine aanbrengen.


Dan een lijstje met wat ik nodig denk te hebben aan materiaal.

1- br81 van eerder in dit topic.
M ombouwset 60943
Losse esu v4 decoder

2- br38
Esu ombouwset: 54631.
koolborstels

3- rangeerloc
Esu ombouwset: 54632.

4- ICE
Esu decoder. 54614 (21-mtc om alle vier de functieuitgangen te kunnen gebruiken.) + adapter.

5- Losse decoder om andere oude niet 3-rail locs proberen om te bouwen.

En acht 8 polige nem koppelingen. om alvast een klein voorraadje te hebben.

Ik heb nu al zin in eurospoor haha :)

Groet sebas
Re:Ombouwen Locs sebas: Delta locs -> esu v4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen Locs sebas: Delta locs -> esu v4
Citaat van: Sebas op zondag 23 oktober 2011, 20:21:06
En dan de ICE2. De motor is al dc alleen de print is delta. Deze laat ik nog even zitten want hier gaat nog even wat denkwerk in zitten wat de verlichting in de wagons. en eventueel verlichting inde cabine aanbrengen.

Dan een lijstje met wat ik nodig denk te hebben aan materiaal.

4- ICE
Esu decoder. 54614 (21-mtc om alle vier de functieuitgangen te kunnen gebruiken.) + adapter.

Sebas, weet je zeker dat die ICE delta is,  want delta werd in mijn beleving nooit met DC motor geleverd, maar met de oude Allstrom motor met veldspoel.
Om welke ICE gaat het hier?
Zit er soms een hobby Fx decoder in?
Je hoeft er in ieder geval geen ESU 54614 voor te kopen, want de motor is al DC !!
Een losse decoder volstaat.
Re:Ombouwen Locs sebas: delta -> esu v4
Ik heb even gekeken want ik begon zelf ook te twijfelen. Maar het is toch echt een delta decoder.
Het is een ICE2 met marklin nummer 33712. Voorzien van 5* dc motor.
Er is overigens van deze ice2 ook een digitale decoder(c90) versie uitgebracht. Dat is de 37712.

En inderdaad is er geen ombouwset van esu nodig, de 54614 is de losse 21MTC decoder van esu.

Ook ben ik toch omdat ik ook zelf wel nieuwsgierig was nu :) even naar de marklin site gegaan.
Klik
ersatzteile 33712

Dit staat er op de print: versie 1.2  uit 01/96. En heet delta-ICE2 574009. Ik heb er wat foto's van gemaakt.






Re:Ombouwen Locs sebas: delta -> esu v4
Dit draadje is net wat ik zocht :)
Re:Ombouwen Locs sebas: Delta locs -> esu v4
Citaat van: Sebas op zondag 23 oktober 2011, 20:21:06

En dan de ICE2. De motor is al dc alleen de print is delta. Deze laat ik nog even zitten want hier gaat nog even wat denkwerk in zitten wat de verlichting in de wagons. en eventueel verlichting inde cabine aanbrengen.


En wellicht een sleperomschakeling want die zit namelijk ook op deze Deltaprint.

Gr, Ben.
Re:Ombouwen Locs sebas: delta -> esu v4
Citaat van: Grimolas op maandag 24 oktober 2011, 23:56:23
Dit draadje is net wat ik zocht :)

Ik hoop dat het je verder kan helpen ;)

Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 oktober 2011, 07:49:35
En wellicht een sleperomschakeling want die zit namelijk ook op deze Deltaprint.

Gr, Ben.

Ik weet dat een sleperomschakeling gewenst is indien je met stroomdetectie, of schakelrails werkt. Of op analoge banen. Maar als er straks een esu decoder inzit. Kan ik dit nog verwezenlijken dan? Want zijn er nog andere redenen waarom het prettig is om de voorste sleper als stroomafnemer te hebben?

Groet
Sebas
Re:Ombouwen Locs sebas: delta -> esu v4
Citaat van: Sebas op woensdag 26 oktober 2011, 10:15:54

Want zijn er nog andere redenen waarom het prettig is om de voorste sleper als stroomafnemer te hebben?


Als je met "remmodules" werkt. Verder kan ik niets bedenken.

Gr, Ben.
Re:Ombouwen Locs sebas: delta -> esu v4
Ben,
Dank voor de info :)

Ik denk dat ik die tweede sleper niet ga gebruiken. En het levert me ook weer meteen een extra stroombaan op in de koppeling tussen de rijtuigen. En het scheelt weer extra sleepgeluid. Eigenlijk alleen maar voordelen :)

Groet
Sebas

Re:Ombouwen Locs sebas: SBB re482 2-rail -> 3rail
Door conrad ben ik nu echt heel blij :) deze loc heb ik zojuist omgebouwd. Het betreft een trixloc.
De ombouw is gegaan zoals Johan(Klik) en Dennis (Klik)dit al hadden beschreven. Duidelijk beschreven hoor!

Eenmaal geprogrammeerd heeft deze loc echt uitmuntende rijcondities. Die niet te vergelijken zijn met de marklin motoren. Ik ben dan ook heel blij dat ik deze loc heb. Ik zal er nog een filmpje van laten zien zo. Nu eerst de foto's.







Moet ik nog wat met dit component? Door de samenvoeging van de linker en rechterwielen zit deze daar nu tussen en heeft geen functie meer. Hij rijdt echter perfect dus ik laat hem maar zitten.


Maar ik ben echt heel tevreden over deze loc :)
Re:Ombouwen Locs sebas: SBB re482 2-rail -> 3rail
Citaat van: Sebas op zondag 30 oktober 2011, 14:35:11
en de ombouw is gegaan zoals Dennis dit al had beschreven. Klik Duidelijk beschreven hoor!

.... waar zou Dennis dat weer vandaan hebben gehaald........... klikkie  ;)

Succes en veel plezier met je lok  B) goede keuze!

Mvg, Johan
Re:Ombouwen Locs sebas: SBB Ae 6/6 (3339) analoog- esu
Dan verder met loc 2 gevonden op eurospoor. Een Marklin SBB Ae 6/6 (nr 3339). Analoog dus het juiste ombouwsetje van esu erbij gezocht. En gisteravond nog even aan de slag gegaan. Het was eigenlijk zo gepiept. Dacht ik........


Allereerst de loc zelf! :)


De kap eraf. Ja duidelijk analoog. Dus meteen alle onderdelen eruit geknipt.


Motorgedeelte eruit gehaald:


En de esu magneet geplaatst. Je moet wel goed opletten dat je de magneet goed plaatst. Want hij heeft wat ruimte en anders loopt het anker aan.


En de ontstoorspoeltjes geplaatst.


En de 8-polige kabel geplaatst.


Vervolgens de decoder eringezet.


Overigens voordat je deze loc meteen op de baan zet moet je wel eerst de decoder wat aanpassen. De lampen die in deze loc zitten zijn namelijk 14 volt. Ze zouden dus meteen doorfikken als je ze op de baan zou zetten. Daarom heb ik de decoder de lampen laten dimmen. Ongeveer 60%. Zo worden ze ook niet zo heet meer. Want anders zou de kap ook smelten. Kortom ik heb de esu decoder de volgende cv waarden gegeven.
(cv 31: 16 cv32: 0)

CV 262: 10 (LICHT VOOR)
CV 270: 10 (LICHT ACHTER)
CV 278: 10 (AUX 1)
CV 286: 10 (AUX 2)

Aux 1 en 2 heb ik ook gedimt omdat ik later deze uitgangen ga gebruiken voor de zwitserse lichtwisseling. (er zitten vier lampjes in deze loc)

En eenmaal op de baan zag het er meteen goed uit. De lampjes branden vel zat!


En alle kabels netjes weggewerkt.


En toen..... Toen ja.,... Toen natuurlijk de lastregeling. Dus ik voer de waarden in die in het boekje staan die optimaal zijn voor dit type motor. En de test was niet succesvol. Ik twijfelen waarom werkt dit nou niet. Alle dingen opnieuw gecontroleerd. Magneet zelfs opnieuw geplaatst. Geen resultaat... Een en al geschok.. En toen viel het me ineens op. Op het boekje stond nummer 1 terwijl op andere boekjes nummer 3 staat. En het kwartje viel om... Firmware... Ohnee toch ik heb oudere decoders gekocht.. Waarom heb ik daar niet naar gekeken??? Stom stom stom.

Dus ik moet die decoders updaten maar dan heb ik nu toch echt die lokprogrammer nodig. En das net de 130 euro die ik net heb uitgegeven haha... :( Ik heb gelukkig ook een paar goede decoders gekocht dus het komt wel goed. Want ik ga zo even een goede decoder inbouwen en kijken wat ie dan doet. Mijn andere locs wachten maar even ;). Zodra hij mooi loopt dan krijgen jullie het te zien hoor :)

Groet Sebas
Re:Ombouwen Locs sebas: SBB re482 2-rail -> 3rail
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 30 oktober 2011, 14:50:44
Citaat van: Sebas op zondag 30 oktober 2011, 14:35:11
en de ombouw is gegaan zoals Dennis dit al had beschreven. Klik Duidelijk beschreven hoor!

.... waar zou Dennis dat weer vandaan hebben gehaald........... klikkie  ;)

Succes en veel plezier met je lok  B) goede keuze!

Mvg, Johan

Oeff sorry johan ;) Ik heb jou draadje inderdaad ook gebruikt! Zal hem erbij zetten natuurlijk ;)

Groet Sebas
Re:Ombouwen Locs sebas: Ice 2
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ombouwen Locs sebas: Ice 2
ik wordt een beetje moe van dingen die niet lukken.... Bouw ik mijn ice om, gaat alles prima, Zelfs de decoder werkt mee. Hij rijdt prima. En dan de rijverlichting. Diegene die dit bedacht heeft is niet de slimste bij marklin. Want de plussen en minnen van de leds zitten zo onhandig verkeerdom dat het aansluiten ervan gewoon onmogelijk is.... De print is ook niet even om te bouwen.. en de leds zijn kleiner dan de kleinste smd.. Echt niet mee om te gaan. Hoe... en hoe ga ik dit ooit doen. ??? ik weet het echt niet. Een van de printplaatjes heeft al wat kapotte leds nu omdat hard blazen de draadjes die echt minescuul zijn al losmaakt van de led zelf... Ik zie geen andere optie dan gewoon smd's te bestellen.

Kijk maar hoe klein dit is.


Ik dacht slim een van de banen door te krabben en er een draad aan te solderen. Maar een licht veegje is kennelijk genoeg geweest om de draadjes van de leds zelf te vegen. Afijn kijk maar.












Ik baal wel nu een beetje dat het niet lukt en de helft niet af is nu.. Aldoende leert met wel.

Re:Ombouwen Locs sebas: De aanhouder wint! :)
Hoi allemaal,

Dan is er ook weer goed nieuws :) Ik heb gister enige tijd aan de locs weer besteed en dan met name het juist instellen van de esu decoders. Ik weet nu eindelijk welk hapertje aan welke cv ligt en hoe je dat kan verhelpen. Aangezien ik drie te updaten decoders heb heb ik voor de SBB Ae 6/6 de decoder even uit een andere loc gehaald. (de br216). Ook heb ik even een ander anker geplaatst en dat deed ook wonderen. Nu rijdt hij bijna als een zonnetje! Maar ik vind die 3* polige trommelcollectormotoren toch wel de minst fijne motoren. In lage snelheid zijn ze niet al te goed. (de 3* LFCM in de br216 doet het 10x beter!!) Afijn.. Kijk maar hoe hij het nu doet!



Dan de ICE, Ik heb de problemen wat betreft de rijrichtingverlichting even gelaten voor wat het is. Ik ga er smd's voor bestellen maar dat mag nog even wachten vind ik. De rijeigenschappen waren ook nog even puzzelen. Vooral in laag snelheidsbereik moest er een hoop gefinetuned worden. Hij rijdt nu schokvrij maar heeft nog een veel te hoge max snelheid waardoor de rijstappen te groot zijn. Hier moet nog wat gefinetuned worden maar dat gaat ook goed komen. Hier de video. (hij klinkt wel mooi elektrisch nu) :)



Hier is de SBB 482 goed te zien. Die rijd echt prachtig!!!!! (kunnen marklin locs ook zo stil zijn???)



Groetjes Sebas
Re:Ombouwen Locs sebas: Video: ICE, SBB Ae6/6, SBB 482
In de SBB 482 zit een DC motor met wormwielen, wat niet in de oudere loks zit.

groeten Dylan
Re:Ombouwen Locs sebas: SBB Ae 6/6 (3339) analoog- esu
Citaat van: Sebas op zondag 30 oktober 2011, 15:01:51
Overigens voordat je deze loc meteen op de baan zet moet je wel eerst de decoder wat aanpassen. De lampen die in deze loc zitten zijn namelijk 14 volt. Ze zouden dus meteen doorfikken als je ze op de baan zou zetten. Daarom heb ik de decoder de lampen laten dimmen. Ongeveer 60%. Zo worden ze ook niet zo heet meer. Want anders zou de kap ook smelten. Kortom ik heb de esu decoder de volgende cv waarden gegeven.
(cv 31: 16 cv32: 0)

CV 262: 10 (LICHT VOOR)
CV 270: 10 (LICHT ACHTER)
CV 278: 10 (AUX 1)
CV 286: 10 (AUX 2)

Aux 1 en 2 heb ik ook gedimt omdat ik later deze uitgangen ga gebruiken voor de zwitserse lichtwisseling. (er zitten vier lampjes in deze loc)

En eenmaal op de baan zag het er meteen goed uit. De lampjes branden vel zat!
Groet Sebas

Kijk, daar hebben we iets aan! Als ik mijn lok op de baan zet dan klagen de overburen dat ze het beeld op hun TV niet meer kunnen zien, volgens de winkelier kan het warm worden van de lampjes geen kwaad door de metalen kap (die smelt niet zo snel). Maar dimmen, dat is een stuk beter!  :thumbup:
Re:Ombouwen Locs sebas: Video: ICE, SBB Ae6/6, SBB 482
Citaat van: minitreintje op woensdag 02 november 2011, 07:53:32
In de SBB 482 zit een DC motor met wormwielen, wat niet in de oudere loks zit.

groeten Dylan

Dat zal inderdaad het grote verschil zijn. :)

Citaat van: frank-103 op woensdag 02 november 2011, 08:36:32
Kijk, daar hebben we iets aan! Als ik mijn lok op de baan zet dan klagen de overburen dat ze het beeld op hun TV niet meer kunnen zien, volgens de winkelier kan het warm worden van de lampjes geen kwaad door de metalen kap (die smelt niet zo snel). Maar dimmen, dat is een stuk beter!  :thumbup:

Die kap niet inderdaad maar het plastic gedeelte van de kabine misschien wel.

Groet,
Sebas

Re:Ombouwen Locs sebas: BR81 verslag
Hier het totale verslag van de ombouw van de loc waar het bij mij allemaal mee begonnen is! :) Nu zit de oude 3* sfcm motor er nog in. Dit wordt straks nog een 5* maar met de 3* loopt hij eigenlijk al prima. Hier het totale verslag met ook al wat foto's uit eerdere posts. Dit alleen om het ombouw verslag tot een geheel te maken.

Als eerste de loc hoe hij nog was in analoge staat:


Dan hoe hij er gestript en wel uitziet.



Daarna heb ik de loc schoongemaakt.


Hier zit de 3* sfcm motor met hamo magneet van esu in.



De ontstoorspoelen en vervolgens de 8polige connector geplaatst met de connectoren op de juiste plaats.


(de oplettende kijker ziet dat ik (opnieuw) de motordraden verkeerdom aangesloten heb. oranje moet rechts en grijs moet links. Dit ga ik nog omsolderen)

En daarna de esu decoder geplaatst.



Dan begint het programmeren van de decoder:

Allereerst begonnen met de instellingen die in het esuboekje staan. maar deze waarden vond ik niet optimaal. Dit zijn de waarden die het nu zijn. en waarbij de loc schokloos en zeer langzaam kan rijden.

cv2: 2
cv3: 4
cv4: 4
cv5: 22
cv6: 8
cv52: 32
cv53: 50
cv54: 15
cv55: 48

Dit is tijdens het ijken op decoderstap 1.


Geijkt is de snelheid nu minimaal 1 en maximaal 70.

Zodra de br81 naar de 5* motor omgebouwd is komt het hier bij te staan.