Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbinding tussen verschillende AJ boosters

Gestart door Dennis1984 maandag 15 augustus 2011, 20:45:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hallo,

Na het inbouwen van interieurverlichting in zes rijtuigen loopt de capaciteit van mijn AJ booster tegen zijn grens aan. Gelukkig dacht ik vooruit en heb ik nog een paar extra setjes in huis, maar nu mijn vraag:

Ik wil in sommige rijtuigen 2 slepers inbouwen en kan niet uitsluiten dat de ene sleper in de ene en de andere in de tweede boostersectie blijft stilstaan. Gaat dit een probleem opleveren?

Zijn er mensen die een soortgelijke situatie hebben en hier ervaringen mee hebben?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Ik voorzie hier geen problemen, je zou John eens een pb kunnen sturen die heeft iets van 15 booster ofzow van aj in gebruik
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
John heeft zijn baan zodanig ontworpen dat stilstaan op zo'n punt onmogelijk is, dus... ;). Vandaar dit topic!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Ivb met die kortsluiting door de sleper ik denk dat ldt zo een kortsluitmodule daar voor heeft ivb met boosters  :D

Booster Scheidings Module:

CiteerWordt voor een digitaalcentrale van een fabrikant (bijv. de Central Station 2 van Märklin) een complete elektrische scheiding met andere boosterstroomkringen aanbevolen, dan is een gemeenschappelijke  baanmassa niet geoorloofd.

De beide spoorstaven en bij het 3-rail systeem bovendien de middenleider, moeten op de scheidingsplaatsen tussen twee boosterstroomkringen elektrisch worden geïsoleerd.
Althans dat is de theorie! In de praktijk heft iedere over de scheidingsplaats rijdende trein de isolatie kortstondig op. Blijft de trein op de scheidingsplaats staan, dan zorgt deze voor een aanhoudende elektrische verbinding tussen de boosterstroomkringen, die schade aan de digitaalcentrale en de booster tot gevolg kan hebben.

De booster scheidings module BTM-SG draagt zorg voor een veilige elektrische scheiding van de boosterstroomkringen. Daarvoor wordt een omschakelspoor, dat tussen de beide boosterstroomkringen als scheidingsplaats ligt, altijd uit slechts een van de beide boosters met digitaalstroom gevoed.
In overeenstemming met de rijrichting, wordt de digitaalstroomvoeding van het omschakelspoor automatisch onder de rijdende trein op de juiste booster omgeschakeld.
De booster scheidings module BTM-SG herkent de rijrichting van de trein over twee geïsoleerde spoordelen, de zogenaande 'sensorsporen' waarvoor een lengte van 5 tot 20 centimeter optimaal is.
Tussen de sensorsporen bevindt zich het omschakelspoor, dat tenminste zo lang moet zijn als de langste trein op de modelbaan.

De booster scheidings module BTM-SG is geschikt voor alle digitaalformaten, digitaalcentrales en boosters.

Nederlandse bouw- en gebruiksaanwijzing (btmsg_11_nl.zip / 600KB / Versie 03/11) voor uitgebreidere informatie nu downloaden!
Bron http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Bij Marklin had je de sleperwip hierdoor kon je van de ene kring makelijk de andere in rijden.

Nu is dit bij jou niet het geval en ik heb wel eens gelezen dat het voltage precies gelijk moet zijn en dan schijnt het geen probleem te zijn.

Ik denk dat Peter Freak hier wel een antwoord op heeft.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Alvast bedankt voor jullie reacties, ik hoop op nog meer ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hallo Dennis,

Citaat van: Dennis1984 op maandag 15 augustus 2011, 20:45:25
Ik wil in sommige rijtuigen 2 slepers inbouwen en kan niet uitsluiten dat de ene sleper in de ene en de andere in de tweede boostersectie blijft stilstaan. Gaat dit een probleem opleveren?
Waarom 2 slepers in 1 rijtuig, kost alleen wrijving en doet verder niet zoveel af.
Twee slepers kan niet veel kwaad zolang de niet me elkaar verbonden zijn.


Mvg,
Peter
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
De bedoeling is natuurlijk om ze in het rijtuig wél met elkaar te verbinden :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: Dennis1984 op maandag 15 augustus 2011, 23:18:59
De bedoeling is natuurlijk om ze in het rijtuig wél met elkaar te verbinden :).
Dan kun je problemen verwachten.

Mvg,
Peter
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hoi Peter,

mij is het niet duidelijk. Ik dacht er pas later aan maar de "Oriënt Express" bij mij heeft ook 2 slepers en een doorlopende verbinding tussen de rijtuigen en er zijn natuurlijk meerdere mensen met dit soort sets. Welke problemen kun je dan eigenlijk verwachten?

Groetjes, John
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Iemand die nog iets kan toevoegen op de vraag van John? :help:

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Helaas niet, maar ben ook benieuwd 
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Als je 2 boostersecties min of meer langdurig met elkaar verbindt via de twee slepers kun je je boosters opblazen. Gebruik maken van zo mogelijk exact dezelfde trafo spanningen is zeer aan te bevelen om te voorkomen dat er verevenings stromen gaan lopen.

Het risico verklein je ook door boostersectie scheidingen op slimme plaatsen te maken waar stilstaande treinen niet voorkomen.

Zelf heb ik alle trafo's ook nog eens in fase gezet maar daar verschillen de meningen over.

Gr, Ben.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hoi allen,

Zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik nog niet zo lang bezig.
Maar als ik lees dat het goed is om de booster scheiding op "slimme" te plaatsen waar geen stilstaande treinen voorkomen.
Is het dan ook mogelijk om een blok aan te maken waar een trein niet MAG stoppen !!!
In dit blok maar je dan ook de booster scheiding.

Probleem opgelost  :thumbup: Of denk ik dan te simpel?

Groet Niels
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: neesse op donderdag 18 augustus 2011, 21:15:58
Hoi allen,

Zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik nog niet zo lang bezig.
Maar als ik lees dat het goed is om de booster scheiding op "slimme" te plaatsen waar geen stilstaande treinen voorkomen.
Is het dan ook mogelijk om een blok aan te maken waar een trein niet MAG stoppen !!!
In dit blok maar je dan ook de booster scheiding.

Probleem opgelost  :thumbup: Of denk ik dan te simpel?

Groet Niels

Je kunt aangeven dat er in een blok niet gestopt mag worden, het nadeel hiervan is dat de trein een blok eerder stopt en misschien de boel vertraagd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Doe het direct naast een wissel of in een wisselstraat. Daar staan nooit treinen stil.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Daar staan gelukkig nooit treinen stil.
Als er ergens een kans op ontsporing is .........
Ik zou juist zover mogelijk bij alle wissels vandaan blijven met die scheiding.

Gewoon tussen 2 blokken een scheiding maken.Je stopt toch in een blok en niet ertussen
De trein zal dus altijd doorrijden tot over de scheiding.

Ik heb al mijn dubbele slepers op achtereen volgende rijtuigen zitten vanwege dit mogelijke probleem.
Ik gebruik dan wel 1 booster met meerdere stroomkringen maar zit ook niet op een kortsluitstroom door de trein te wachten.

Groeten Robin
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: Hero op donderdag 18 augustus 2011, 21:30:15

Als er ergens een kans op ontsporing is .........


Bij een onstporing is het de bedoeling dat de baanspanning afschakelt dus ik weet niet waar je op doelt. :help:
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Op de periode voordat de baanspanning afschakelt.
Als je verevenings stromen wil vermijden lijkt mij dat die vooral lopen op het moment dat de spanning in een booster kring inzakt (ontsporing/kortsluiting).

Maar de spanning hoort dan af te schakelen natuurlijk.

Robin
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Ik vind de antwoorden tot nu toe toch nog niet helemaal bevredigend. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er een cruciale "maximum" tijd is, dat er contact mag zijn tussen twee boosters.

Ik heb ook in ieder geval één treinstel van zo'n 80 cm lengte waar de slepers op zo'n 35 centimeter van elkaar zitten. Ik weet niet of deze intern zijn verbonden, maar het zou me niets verbazen.

Ik hoop dat iemand nog iets meer kan schrijven hierover :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Wellicht geen antwoord op je vraag, maar ik voed mijn stammen rijtuig verlichting via een stroom doorvoerende koppeling op de loc :D, m.a.w. geen slepers onder de rijtuigen ;)

Mvg Gert
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Als je op safe wilt spelen dan zet je tussen iedere booster en het stuk baan wat door die booster word gevoed een weerstand van 0.15 ohm/ 5watt. Mochten er dan klijne spanningsverschillen zitten in de verschillende boosters dan komen die over die weerstanden te  vallen en zal er naar mijn mening weinig fout gaan. Ik weet in ieder geval zeker dat je booster heel zullen blijven dus je kan het rustig proberen.
En eerlijk gezegd weet ik 99.9999999 procent zeker dat er niks mis zal gaan.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: Janvis op zondag 28 augustus 2011, 12:58:40
...
En eerlijk gezegd weet ik 99.9999999 procent zeker dat er niks mis zal gaan.
...

Merk ik daar toch nog een héél klein beetje twijfel op ?  B)
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Ach ja niks in het leven is zeker hé  8) Alleen dat we worden geboren en weer dood zullen gaan  :D.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: Janvis op zondag 28 augustus 2011, 12:58:40
Als je op safe wilt spelen dan zet je tussen iedere booster en het stuk baan wat door die booster word gevoed een weerstand van 0.15 ohm/ 5watt.
Dag Janvis,

Heel vroeger sloot ik mijn baan op een zware transformator aan via meerdere (zware) autolampen. In de sectie waar ik dan een kortsluiting had ging de lamp branden en werd de serie weerstand veel groter en werd de baanspanning sterk gereduceerd. Ik gebruikte de lamp dus als PTC (lage 'koudweerstand/ hoge 'warmweerstand) en visuele indicatie dat er ergens een sluiting was.
Werkt dat trucje hier ook niet om je boosters te beschermen? Of beginnen jullie nu allemaal hard te lachen :-)

Groeten,

Franky

Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
In tegendeel het is juist een goed iedee.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hallo Dennis,

Citaat van: Dennis1984 op zondag 28 augustus 2011, 12:26:52
Ik heb ook in ieder geval één treinstel van zo'n 80 cm lengte waar de slepers op zo'n 35 centimeter van elkaar zitten. Ik weet niet of deze intern zijn verbonden, maar het zou me niets verbazen.
Kun je meten, meet de weerstand tussen beide slepers en als deze zéér laag is dan zijn de doorverbonden.

CiteerIk hoop dat iemand nog iets meer kan schrijven hierover  .
Beveiligen in dergelijke gevallen doe je het beste met (auto)lampen.


Uit de topic van John (Tilly)

Mvg,
Peter
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Dag Lucien,

Als die 2 slepers intern doorverbonden zijn maak je inderdaad een sluiting tussen 2 boosteruitgangen. Die 'wippen' werken enkel als je maar 1 sleper hebt want ze werken 'plaatselijk'.
Vandaar mijn idee (en blijkbaar is er daaraan de laatste 40 jaar niets veranderd :-) ) met die autolampen.
Nu ben ik van gedacht dat het 'koppelen' van 2 booster uitgangen helemaal niet erg is als de signalen maar in fase en ongeveer even groot zijn. En door die sluiting nivelleert dat vanzelf, als een booster 'meer' spanning geeft zal die spanning in elkaar zakken bij grotere belasting; dus dat zal meestal wel mee vallen.
Ik dacht dat die 'wippen' voornamelijk bedoeld waren als je een 'digitaal' stuk van je baan aansluit op een 'analoog' stuk. Dan zijn ze broodnodig en zijn dubbele slepers die met elkaar verbonden zijn funest voor je booster! Maar ook hier zou de eeuwenoude truc met de autolampen je booster moeten beschermen.

Groeten,

Franky
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hallo lucien,

Citaat van: lokje 23 op zondag 28 augustus 2011, 16:04:12
nu de vraag ik zet mijn reingold op de baan twee slepers een voor een achter geven deze dan sluiting als de ene sleper op baan 1 staat en de andere op 2 .
Normaal is de faseverschuiving tussen de boosters minimaal waardoor beide nagenoeg tegelijkertijd dezelfde spanningsniveaus hebben. Bij een klein verschil kunnen de eindtorren dat best hebben alhoewel ze toch behoorlijk op zijn donder kunnen krijgen. Beveiligen met lampen is dan een goed middel.

Mvg,
Peter
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Peter en anderen,

Bedankt voor de uitleg. Op elektronicagebied stel ik niet veel voor, maar begrijp ik goed dat die lampen van John/Tilly normaal niet branden omdat ze 24V zijn? En hoe werkt het dan precies waardoor ze wel gaan branden? Het staat hierboven beschreven, ik heb het gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal met die weerstanden. Wie kan het iets duidelijker uitleggen nog. Sorry voor mijn onbegrip.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Dag Dennis,

Ik waag een poging.

Zolang er 'normale' stroom vloeit door zo een lamp blijft die 'koud' en de weerstand (zeer) laag. Je merkt dus eigenlijk niet dat ze er tussen zit en ze brandt niet. Nagenoeg alle spanning staat over de rails.
Als er nu 'veel' stroom begint te vloeien bij overbelasting of kortsluiting zal die lamp gaan opwarmen en wel branden waarbij de weerstand zeer snel toeneemt . Nagenoeg alle spanning staat dan over de lamp.

Er wordt hier dus gespeeld met het veranderen van de weerstand van de lamp.


Groeten,

Franky
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Franky,

Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp het nu een stuk meer.

En doordat de weerstand van de lamp toeneemt, gaat er dan minder spanning naar de baan vloeien? Waardoor er daar niets kapot kan gaan? Kortom, wordt de lamp hier als een soort zekering gebruikt?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
precies, de lamp word als soort van zekering gebruikt en gaat bij een kortsluiting op de baan oplichten. Dus je kan ook meteen zien als er wat fout zit.
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Dennis,

We gaan nog een stapje verder :-)

Als je 2 weerstanden in serie zet zal de spanning over die weerstanden zich evenredig verhouden zoals de waarden van de weerstanden.
Val nu niet van je stoel hé, ik maak het duidelijker!
Stel, je hebt 2 gelijke weerstanden: dan is de spanning over beide even groot en over elk de helft van de totale spanning.
Stel je hebt een grote weerstand en en kleine weerstand: dan is de spanning over de grote weerstand groot en de spanning over de kleine weerstand klein, maar samen zijn ze gelijk aan de totale spanning.
En in die truc met die lamp speelt de lamp normaal de rol van 'kleine weerstand' en de belasting op je baan die van 'grote weerstand'.
En bij kortsluiting speelt de lamp de rol van grote weerstand en de kortsluiting op je baan de rol van kleine weerstand.
De lamp is dus een soort zekering, een weerstand met varabele waarde.

En voor meer details moet je op school elektriteit gaan studeren :-)

Groeten,

Franky
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Ik snap het helemaal, bedankt Franky en Jan!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
ivb met die beveiliging verbruikt die lamp dan niet teveel ? (ben nogal een leek op dit gebied)
Groeten Tim
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Dag Tim,

Als je een 20W lamp gebruikt kan ze maximaal 20 W verbruiken hé. En in de praktijk zelfs minder want de spanning is minder dan 24V.

Groeten,

Franky
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 19:00:55
Dag Tim,

Als je een 20W lamp gebruikt kan ze maximaal 20 W verbruiken hé. En in de praktijk zelfs minder want de spanning is minder dan 24V.

Groeten,

Franky

John heeft, zoals op de tekening hierboven te zien is, 75W gebruikt. Wat is dan verstandig?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Hallo Dennis,

De maximale spanning die over de lamp kan staan maal de korsluitstroom, de maximale stroom die kan lopen. Is 20V x 3,5A = 70W. Neem een 24V lamp dicht in de buurt van het max. vermogen dus 24V/75W.

Mvg,
Peter
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Citaat van: Dennis1984 op zondag 28 augustus 2011, 19:57:08
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 19:00:55
Dag Tim,

Als je een 20W lamp gebruikt kan ze maximaal 20 W verbruiken hé. En in de praktijk zelfs minder want de spanning is minder dan 24V.

Groeten,

Franky

John heeft, zoals op de tekening hierboven te zien is, 75W gebruikt. Wat is dan verstandig?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Dag Dennis,

Sorry als het wat verwarrend overkomt.
John gebruikt 1 lamp per booster en dan kun je inderdaad best zorgen dat die het boostervermogen kan opnemen. Maar blijft, hoeveel de lamp verbruikt kan nooit meer zijn dan het gespecifieerde vermogen van de lamp omdat je onder de maximale spanning blijft. P=UxI.

Ik denk in termen van meerdere lampen per booster die verschillende secties voeden. En dan moet de lamp aangepast zijn van wat je maximaal in die sectie aan stroom wil toelaten. Vandaar mijn voorbeeld van 20W.

Ik ben namelijk van plan 1 dikke booster te gebruiken van 10A en dergelijk vermogen wil ik nooit naar 1 plaats van mijn baan voeren bij calamiteiten. Ik zal de uitgang splitsen via meerdere lampen die elk een deeltje van de baan van stroom zullen voorzien.

Eigenlijk vind ik die 70W ook wel al best veel hoor, ik zou dat ook al splitsen. Maar ja, ik ben dan ook een heel voorzichtig mens :-)

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Groeten,

Franky
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Beiden,

Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
CiteerEigenlijk vind ik die 70W ook wel al best veel hoor, ik zou dat ook al splitsen. Maar ja, ik ben dan ook een heel voorzichtig mens
Nergens voor nodig om dat te splitsen.

Mvg,
Peter

Re:Verbinding tussen verschillende AJ boosters
Bedankt voor de goede uitleg allemaal  :D zal eens achter lampen gaan  :P
Groeten Tim