Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bouw spoor 0 zelflossers

Gestart door Kroko14253 maandag 29 augustus 2011, 21:10:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouw spoor 0 zelflossers
Kroko14253
gast

bouw spoor 0 zelflossers
Hallo,

Op verzoek van enkele mensen op dit forum plaats ik hier de bouw van spoor 0 zelflossers. Het is natuurlijk een H0 forum hier, dus ik zal er niet diep ingaan op elk detail. Als mensen meer willen weten, hoe ik iets in elkaar heb gezet, dan melden zij zich maar met een PB.

Een jaar of 2 geleden heb ik op een bijeenkomst van andere spoor 0'lers een bouwset gekocht. Om de èèn of andere reden heeft de oorspronkelijke eigenaar de bouwset verkocht; draaistellen waren wel in elkaar gezet, maar de bouwset bleek niet volledig.



Na een inventarisatie (er zat gelukkig wel een bouwbeschrijving bij) van de materiaallijst bleken er verschillende profielen niet bij te zitten. Deze profielen heb ik bij Conrad besteld. Met deze bouwset kun je 3 dezelfde typen zelflossers bouwen, die bij de SBB hebben dienst gedaan. Een goed gelijkend H0 model wordt door Liliput in diverse kleuren geleverd, en ook Märklin maakt(e) een set met Makies wagons.
De draaistellen waren nogal kaal vond ik. Er waren geen onderdelen voor een remwerk aanwezig. Remwerk-onderdelen werden bij Schnellenkamp besteld. De draaistellen bestaan uit 2 gegoten zijkanten, die door profielen en schroefjes aan elkaar gemonteerd zijn. Om de draaistellen een remwerk te geven, moesten er extra profielen komen, waaraan dan het remwerk bevestigd kan worden. Onderstaand een foto van een kaal en een gevuld draaistel:



Alles is zò aangebracht, dat de zijkanten moeiteloos gedemonteerd kunnen worden om de wielen in te kunnen zetten of te verwijderen. Boven de draaistellen zien we een framespant voor opname van de draaistellen.
Nadat ik de profielen binnen had gekregen, heb ik de ontbrekende onderdelen eerst op maat gemaakt en in genummerde zakjes gedaan. Vervolgens kan er aan het frame begonnen worden. Ik heb eerst de rechthoek gemaakt (dus de bufferbalken met de langsliggers), de draaistelspanten ingezet en toen pas de andere framebalken. Het zijn er nogal wat, en dat moet je dan ook nog eens 3 keer doen. Maar goed, ook daar kom je wel overheen, en na enkele dagen bouwen heb je dan de frames klaar.



We zien hier 2 van de 3 frames, een bovenzijde en een onderzijde, herkenbaar aan de ingesoldeerde schroefdraad voor opname van de draaistellen. Aan de onderzijde komt nog een extra plaatje op de draaistelspanten, om de juiste hoogte van het frame te krijgen.

Groetjes

Harry

Degenen, die het wat preciezer willen volgen kunnen HIER klikken.
Re:bouw spoor 0 zelflossers
Kroko14253
gast

Re:bouw spoor 0 zelflossers
Hallo,

Even een update-je hier.
Voor het bouwen van de kast, is het makkelijker, om eerst de kopwanden van de nodige profielen te voorzien. Deze zijn op de juiste afstand op de kopwanden gesoldeerd.



Geheel links zien we de gereed gekomen kopwand.
Hierna kan begonnen worden met de kast. Ik heb eerst de kuipdelen aan elkaar gezet, toen de kopwanden eraan gezet. Toen moest ik eerst de zijwanden zo goed mogelijk in vorm brengen. Dan kunnen de zijwanden aan de kuip en de kopwanden gesoldeerd worden.



Ik heb toen de kast even op het frame gezet. De wagen begint al mooi vorm te krijgen. Ik ben nu bezig met de diverse profielen op de zijwanden.

Groetjes

Harry
Re:bouw spoor 0 zelflossers
Je blijft een "kunstenaar" Harry  B)
Weer een mooi project van jou hand, ik blijf het volgen  :)

Groetjes Fulco