Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw baanplan in M-rails

Gestart door GHN-Marklin maandag 12 september 2011, 16:35:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan in M-rails
GHN-Marklin
gast

Nieuw baanplan in M-rails
Naar redelijk wat gestoei met Win-track heb ik een nieuw railplan bedacht. Het plan wordt straks uitgewerkt in M-rails. Ik zou het op prijs stellen als jullie, als ervaren Marklinners hier eens kritisch naar willen kijken.
De ruimte is 285 bij 125 cm. Ik kan hier een L kwijt.

Zie hieronder het plan van het onderste niveau.



En hier het bovenste niveau.



Is er nog iets wat voor verbetering vatbaar is?
BVD voor jullie reacties!
Re:Nieuw baanplan in M-rails
Leuk doordacht ontwerp, wel erg veel rails en weinig ruimte voor gebouwen etc.
Misschien moet je nog vertellen met wat voor materiaal je rijdt en of je wilt rangeren ed?
Re:Nieuw baanplan in M-rails
Daar is heel goed over nagedacht! Je hebt enorm veel rij mogelijkheden.  En dat op die oppervlakte, dat is knap. Dat zal zeker niet snel vervelen.
Ik zou daar niks meer aan veranderen.
Om meer plaats te creëren voor scenery, als je dat al wil, kun je altijd nog een stukje afdekken (bijvoorbeeld rechter bovenhoek) om er bovenop wat huisjes te bouwen.

Groeten,

Franky
Re:Nieuw baanplan in M-rails
GHN-Marklin
gast

Re:Nieuw baanplan in M-rails
Bedankt voor jullie reacties. Veel materilaal om te rijden heb ik nog niet. Maar, het worden diesels en stoomloc's. De treinlengte zal maximaal 1,10cm bedragen. Rangeren? Ja. Echter, beperkt. Ik heb geen lange opstelsporten. In de rechterhoek mogelijk nog ruimte voor een enkele locloods.

Ruimte om rails af te dekken is er qua hoogte nauwelijks. Aan de lange achterzijde zit ik met een schuindak. Daarom heb ik ook slechts in 2 verdiepingen kunnen bouwen. In een eerste baanontwerp had ik met keerlussen een driehoog baan ontworpen. Dit leek mij gezien de geringe ruimte tussen de vloer en het onderste niveau niet praktisch.
Re:Nieuw baanplan in M-rails
GHN-Marklin
gast

Re:Nieuw baanplan in M-rails


Hierboven een indicatie hoe de baan er in 3D uit zal zien.
Re:Nieuw baanplan in M-rails
Dag GHN-Marklin,

Als ik het in 3D zie zou ik er wel iets aan veranderen, ik trek mijn woorden van hiervoor dus terug...
Ik zou onderaan rechts (in het onderste been van de L) de 5106en evenwijdig met de tafelrand weglaten.
Dus de boog rond de opstelsporen verder laten doorlopen en dan ineens schuin naar het midden terugkeren.
Het railverloop zal er 'rustiger' door worden en meer nog, het dubbele tunnelportaal zal verder van het enkele portaal komen te liggen. Dat ziet er nu toch niet zo goed uit vind ik.

Groeten,

Franky
Re:Nieuw baanplan in M-rails
GHN-Marklin
gast

Re:Nieuw baanplan in M-rails
Hoi Franky,

Ik snap wat je bedoeld! Ik had de 5106 er juist ingelegd om zoveel mogelijk lengte in het stijgende en dalende spoor te krijgen.
Daarnaast had ik naast het korte spoor op het rangeerterrein (moet je mij horen) een goederenloodsje in gedachten. Ik denk dat je gelijk hebt en dat twee tunnels zo vlak bijelkaar niet mooi staat. Ik zal een oplossing moeten zoeken in het verplaatsen van de enkelvoudige tunnenportaal. ik heb daar immers geen hoogte verschil te overbruggen. Ik ga dit eens uitwerken. Wordt vervolgd en bedankt voor je postief kritische inbreng.

Groet,
Gerrit
Re:Nieuw baanplan in M-rails
Citaat van: GHN-Marklin op dinsdag 13 september 2011, 21:26:48
Ik had de 5106 er juist ingelegd om zoveel mogelijk lengte in het stijgende en dalende spoor te krijgen.
Dag Gerrit,

Daar had ik ook al een beetje voor gevreesd...Je begint waarschijnlijk met je helling, of toch met het grootste stijgingspercentage, na de wissels, en dat is niet onverstandig want dat kan je heel wat ellende besparen, en dan wordt het allemaal heel kort.
Je kunt natuurlijk niet alles hebben op zo een relatief kleine oppervlakte. 't Is nu al heel knap wat je er van gemaakt hebt. Dit kan echt als een voorbeeld dienen.
Een paar bomen of zelfs een bosje in het driehoekje tussen de 2 portalen kan de zaak ook wel redden, dat kan voor een mooie optische scheiding zorgen waardoor je de 2 portalen eigenlijk van de meeste kanten niet meer tegelijk kunt zien. 

Groeten,

Franky
Re:Nieuw baanplan in M-rails
eventueel kan je het dubbele portaal ook nog wat naar voren halen zodat de 2 portalen niet zo naast elkaar komen te zitten, dan ziet het er ook al weer heel anders uit. Voor de rest vind ik het een knap baanplan en ziet alles er goed doordacht uit.
Re:Nieuw baanplan in M-rails
GHN-Marklin
gast

Re:Nieuw baanplan in M-rails
Ik heb de afgelopen dagen flink geknutseld. De dragende constructie is nu af. Zie foto:

De spaanpaten liggen er om wat gereedschap neer te kunnen leggen. Het oranje snoer moet nog weggewerkt worden.

De volgende stap wordt nu de constructie voor het schaduwstation in elkaar te zetten en de electra te regelen.
Re:Nieuw baanplan in M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Nieuw baanplan in M-rails
Dag Gerrit.

Citaat van: GHN-Marklin op maandag 12 september 2011, 16:35:09
Is er nog iets wat voor verbetering vatbaar is?
Weinig:

Zelf ben ik niet zo van al die opstelsporen en zou met twee ook genoegen nemen
zodat er genoeg ruimte blijft om het industrieterrein aan te kleden, maar dat is
natuurlijk mijn persoonlijke mening! :wink:
Wat ik echt heel mooi in dit, maar ook jouw eerste ontwerp vind is dat de stationssporen
naar elkaar toe gebracht zijn, zodat een fatsoenlijk perron geplaatst kan worden. :thumbup: :thumbup:
Jammer trouwens dat het eerste ontwerp niet uitkwam voor wat betreft de hellings-
percentaces, want die vond ik wel mooier hoor . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Nieuw baanplan in M-rails
GHN-Marklin
gast

Re:Nieuw baanplan in M-rails
Hoi Erik,

Het naar elkaar toebrengen van de sporen in de stations is inderdaad iets wat in al mijn baanontwerpen voorkomt. Om eerlijk te zijn heb ik nog wel veel mooiere en grotere banen ontworpen maar, die passen niet in het kamertje wat ik ter beschikking heb.  :(
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom de R1 en de R2 bochten zo ver uit elkaar liggen. Zal wel iets te maken hebben als je rijtuigen van 30cm lang door zulke bochten probeert te persen.

Je hebt op de foto de beschikbare ruimte kunnen zien. Als ik daar driehoog moet rijden dan komt het onderste niveau wel heel erg laag te liggen en moet je daar plat op de buik werken. Met de baan in dit topic heb ik nog 66cm ruimte. Houdt niet over maar ik zal daar de komende jaren met eten en drinken rekening mee moeten houden.  :-)

Ik houd het toch maar op dit ontwerp. Er zijn als beginnende modelspoorder nog genoeg zaken te ontdekken!