Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Uitvoer ombouw BR 146.1

Gestart door madmenno zaterdag 24 februari 2007, 21:27:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo medeforumleden,

Zoals in een aantal andere draadjes aangekondigd, dan nu eindelijk na veel vertraging de start van de ombouw van mijn BR 146.1.
Ik zal eerst even uitleggen wat de bedoeling is van dit ombouwproject en wat ik van plan ben.
Zoals jullie wel weten is de BR 146.1 van Märklin een hobbyloc en heeft daarom maar matige prestaties en weinig functies. Aangezien ik wel graag dit type loc op mijn baan wil hebben, maar dan met meer functies heb ik gekozen om de loc om te bouwen. Ik heb het idee opgedaan van Blausee-Mitholz zijn ombouw. Alleen zal die van mij wat meer electronische aanpassingen bevatten en wat minder uitvoerige structurele 'aanpassingen'.
De bedoeling is om de huidige decoder, motor, verlichting, sleper en koppelingen te verwijderen en deze te vervangen door een Zimo MX64H locdecoder, een Maxon REmax17 4,5W klokankermotor, verlichtingprintjes van x-train.de, ROCO fluistersleper en electrisch bedienbare Krois UV2 koppelingen. Eigenlijk wordt dus het hele binnewerk vervangen. Zie hier voor het electrische aansluitschema.

Ik zal nu het eerste deel van de ombouw uitleggen aan de hand van wat foto's, omdat foto's natuurlijk veel leuker zijn dan een lap tekst ;)


Hierboven de BR 146.1 met de kap eraf, maar nog in originele staat. (Maar niet voor lang meer ;))


Hier de loc al deels uit elkaar gehaald. Zoals je wel kunt zien zit de loc erg eenvoudig in elkaar en is met de bijgeleverde onderdelentekening zonder moeite uit elkaar te halen.


STAP 1: roco fluistersleper inbouwen. Zoals je hierboven op de foto ziet, verschilt de roco sleper (bovenste van de 2) nogal van de standaard Märklin sleper. De metalen lipjes zitten te ver naar binnen om door de gleufjes van het plastic plaatje te passen en de sleper is een stuk korter, wat later problemen zou blijken te geven.


De oplossingen voor de niet passende lipjes, was om met een figuurzaag de gleufjes wat naar binnen toe te vergroten. Zoals je in de foto hierboven kunt zien zit de fluistersleper nu aan het Märklin plaatje vast. De bijgeleverde schroef was helemaal niet eens nodig. De sleper zit nu stevig vast.


De eerste problemen!!. Wat bleek nou, de roco fluistersleper was zoals gezegt korter en ook wat dikker in de hoogte. Het gevolg was, dat de sleper op wissels de loc wel 2mm omhoog drukt wegens te krappe ruimte en de loc daardoor ontspoorde. Eerst heb ik geprobeerd om met een Dremel wat plastic weg te halen op het frame, maar dit bleek nog steeds niet voldoende. Na wat nadenken heb ik uiteindelijk de zwarte plastic strips van de sleper afgehaald en de uiteinden voorzichting wat afgeplat. Dit bleek gelukkig te helpen, met het bijkomende voordeel dat de sleper iets flexibeler is geworden en dus de middelrailpinnetjes beter volgt. Op de foto hierboven is ook te zien dat ik de voedingdraad direct op de sleper heb gesoldeerd, omdat de bestaande draad niet meer gevoed werd door de nieuwe sleper.


STAP 2: de motor. Ik heb voor de ombouw gekozen voor een Maxon REmax17 klokankermotor. Dit is type 216012 en heeft een maximaal vermogen van 4,5W en een maximaal voltage van 21V. Ik heb het motortje zo gekozen, dat het precies tussen de bestaande schotjes past en dat zo min mogelijk aan het frame hoeft te worden veranderd. Op de bovenstaande foto is te zien hoe klein het motortje wel niet is. Slechts 25,4mm lang en een diameter van 17mm.


Hier is op de foto te zien, dat er toch een klein stukje uit het frame moest om plaats te maken voor de voedingspootjes. Ook is duidelijk te zien dat de uitsparing in het frame aan de kop van de motor te groot is voor de hals van de Maxon motor, hier heb ik al een oplossing voor en wordt ook aan gewerkt.

Voor zover de ombouw, ik kan pas volgende week zaterdag (3 maart) weer verder werken. ik zal dan later zien hoe ik het probleem met het halsje oplos en ook zal ik laten zien hoe het motortje vast komt te zitten in het frame.

Laat gerust weten als er iets niet duidelijk is of als er andere vragen zijn, ik beantwoord ze graag.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1

Hé..Dat ziet er uit als goed werk..

Die loc zit idd. simpel in elkaar.

Mooie heldere reportage. Goeie foto`s. Ben benieuw naar het verdere
verloop.

Hier hebben we wat aan.

Groet Harry
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo Harry,

Bedankt voor je positieve reactie. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een locomotief ombouw uitvoer is het voor mij toch nog een beetje proberen met vallen en opstaan. Ik ben tot nu toe zeer tevreden met het resultaat.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1


Zelf ben ik  volkomen leek op dit gebied.Er valt voor mij veel te leren.

Dat motortje dat er in gaat, ziet er niet veel sterker uit dan dat er uit komt .

Mag je door het klokankerprincipe meer vermogen verwachten uit dat kleine
ding ?

Waarom vraag ik dit; ik heb zelf ook twee locs van dit type op het programma staan. Zijn de eigenschappen van deze hobby-locs zo beroerd?

Het gaat mij dan hoofdzakelijk omde rijeigenschappen. Qua electronica stel
ik niet zulke hoge eisen. Wanneer ik de verlichting kan aan en uit zetten is
dat voor mij voldoende.

Groet Harry
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Het motortje dat erin gaat is een Maxon klokankermotor, deze is zelfs kleiner dan de motor die eruit komt. Echter deze Maxon motor heeft een heel hoog vermogen van 4,5W en is van heel goede kwaliteit. De standaard motor die erin zit zal misschien net 1 of 1,5W zijn en is in principe een 'wegwerpmotortje'.
Ik ben geen expert in de klokankermotoren, maar wat ik ervan begrijp is dat de motoren van hele hoge kwaliteit zijn en ze het voordeel hebben dat ze een lineair toerenverloop hebben als je het voltage opvoert. De motor gaat volgens mij zelfs bij 0,5V al draaien, waardoor je heel mooi langzaam kan rijden en versnellen.
In combinatie met een decoder die klokankermotoren ondersteunt (bijv Zimo MX64) zal je dus hele goede rijeigenschappen krijgen.

Nou zijn de rijeigenschappen van de hobby locs niet echt heel beroerd hoor, maar toch zou ik persoonlijk wat betere willen.

Als je zelf genoegen neemt met alleen schakelbare voorverlichting, zou ik de loc gewoon laten voor wat die is. Voor het geld wat een hobby loc van Märklin kost, zijn de eigenschappen redelijk goed.
De ombouw die ik aan het uitvoeren ben kost ook dermate veel, dat je in totaal ongeveer even veel kwijt bent, dan als je een high end Märklin loc koopt met MFX decoder. Dan praten we over ongeveer 270 Euro. Alleen het motortje heeft me al 58 Euro gekost.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: Harry H op zondag 25 februari 2007, 14:06:19
Waarom vraag ik dit; ik heb zelf ook twee locs van dit type op het programma staan. Zijn de eigenschappen van deze hobby-locs zo beroerd?

Het gaat mij dan hoofdzakelijk omde rijeigenschappen. Qua electronica stel
ik niet zulke hoge eisen. Wanneer ik de verlichting kan aan en uit zetten is
dat voor mij voldoende.

Harry, ik heb zelf de modelbespreking hobbylocs op de website geschreven klik hier. Aan je electronica eisen zal de loc zeker voldoen. Het licht is schakelbaar en de optrek- en afremvertraging is schakelbaar.

Qua rijeigenschappen vind ik de locs echt niet slecht. Het loopt allemaal rustig en netjes. Maar zoals je al zegt hoe hoog stel je je eisen? Het is en blijft een hobbyloc en in dat licht gezien is de prijs/kwaliteit verhouding gewoon prima. Ik heb er inmiddels een stuk of 7 en nr. 8 staat op het wensenlijstje voor dit jaar.


@Menno, als je ombouwproject straks gereed is, is dat een prachtig stuk om op de website te plaatsen  8) Ik hou het in de gaten en kom er nog wel bij je op terug.
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1


OK is allemaal helder.

Rest mij nog één ding te vragen:

Hoe zit het met het "wegwerpmotortje"? Hoe lang gaat dat mee en wat kost
een nieuwe.

In dat kader is het misschien ook zinvol om er een andere motor in te zetten.

Groet Harry
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Blausee-Mitholz
gast

Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hi Menno, je bent goed bezich zie ik al wel  8)

Paar opmerkingen.
Waarom zo moeilijk doen met een fluistersleper? De Märklin sleper is van het nieuwe type zonder gat in de midden. Juist die onderbereking van het gat in de midden maakt het typisch Märklin slepergeluid. Bij het nieuwe type is dat niet aanwezig dus in mijn ogen doe je werk wat niet noodzakelijk is.

Citaat van: madmenno op zondag 25 februari 2007, 14:42:29Alleen het motortje heeft me al 58 Euro gekost.

Vindt ik toch vrij veel geld. De door mij gebruikte Maxon motoren zijn groter in afmeting maar kosten mij in de dump slechts 7 euro stuk (ik heb er 6 van). Vraagt wel meer freeswerk maar dat is nu juist de lol (oke ik ben mij van bewust dat ik door mij werk over perfecte facaliteiten mag beschikken  :| )




Mijn dringend advies, maak de uitsparing flink groter en zorg voor een goede isolatie naar het frame toe. Je hebt er niks aan dat het frame onder de motorspanning komt te staan, één kontakt naar massa toe en je hebt problemen waar je niks aan hebt.
(Nu is een Zimo decoder wel kortsluitvast maar dat is geen garantie dat ie niet kapot kan gaan!) Goed isoleren dus!!!!!!

Ik volg je verrichtingen op de voet  :mrgreen:

P.s. voor mensen die het nog niet gezien hadden, dit verhaal heeft Menno geinspireerd tot ombouw.

Op de moderators/beheerders meeting hebben de heren moderatoren de rijeigenschappen van "wonder" kunnen aanschouwen  :mrgreen:

Mvg, Johan.
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Een klokanker motor gaat volgens onze technische expert op de club ongeveer 1000 uur mee.

Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
@ Blausee-Mitholz

Wat betreft die sleper, ik heb de sleper van marklin en de roco fluistersleper gewoon eens met de hand langs de puntcontacten van de middenrail gehaald en ik merk toch dat de roco sleper aanmerkelijk stiller is. De marklin sleper maakt naar mijn mening een 'schurend' geluid. Ook wilde ik de roco sleper gewoon eens proberen. Ik heb er een hoop positieve reacties over gehoord en dacht, laat ik eens gek doen ;)

Het motortje heb ik direct bij Maxon Benelux moeten bestellen, omdat ik het nergens anders kon krijgen. Die 58 Euro is trouwens al wel incl. BTW en transportkosten. Kijkende dat het motortjes echt 'top of the line' is met 4,5W uit een motortje van slechts 17mm, vind ik het de prijs wel waard. Zoals je zelf al zegt, jij hebt beschikking over goede freesapparatuur, ik helaas niet :(.

Ook wat betreft de isolatie van de aansluitcontacten van het motortje heb je gelijk. Het gat op de foto is nog een eerste poging, het ging me er puur om, om even te kijken hoe het paste. Volgende week zaterdag ga ik het motortje goed plaatsen in het frame. Ook denk ik eraan om krimpkousjes om de contacten te schuiven.

Groetjes,
Menno

P.S. Ik heb ook jouw idee voor het decodertafeltje 'geleend', ik hoop dat het idee niet gepattenteerd is ;)
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
UPDATE:

Beste medeforumleden,

Zoals vorige week beloofd, vandaag weer een update van mijn BR 146.1 ombouwproject.
Ik heb niet heel veel kunnen doen, omdat ik nog niet alle benodigde onderdelen in huis heb, maar ik wilde jullie mijn werkzaamheden toch niet onthouden.
Vorige week ben ik geeindigd met het passen van het motortje in het frame. Vandaag zal ik uitleggen hoe het motortje in het frame vastgezet gaat worden en hoe het decodertafeltje gemaakt is.


VERVOLG STAP 2: Zoals op deze foto van vorige week te zien is, is de uitsparing in het frame voor het halsje groter dan het halsje van het motortje zelf, het motortje kan dus heen en weer bewegen en dat wil je natuurlijk niet hebben. Op de volgende foto is de oplossing te zien, die ik bedacht heb.


Het onderste plaatje op de foto is gemaakt van 1mm dik aluminium plaat en past precies in het frame tegen het dwarsschotje. Het bovenste plaatje is gemaakt van een 2mm aluminium plaat en vult precies het gat op tussen de uitsparing in het frame voor het halsje, en het halsje van de motor zelf.


Op deze foto is goed te zien hoe de plaatjes nu precies in het frame zitten. Zoals je kunt zien, past het motortje goed in het halsje en zijn geen zijwaardse bewegingen meer mogelijk. Ook is te zien dat het onderste voedingspootje van de motor door de aluminium plaatjes heenkomt. Het gat wordt echter nog groter gemaakt, maar dat hangt af van de dikte van de draad en isolatie (krimpkousje).


Het volgende probleem waar ik erg tegenop zag, was dat het motortje ongeveer 1mm te hoog in het frame lag, dit was te zien aan het motorhalsje aan de andere kant, (dus niet bij de voedingspootjes). Het motortje paste gewoon net niet.
De oplossing was om circa 1mm uit het frame te verwijderen onder het motortje, zodat het wel precies paste. Aangezien ik alleen de beschikking heb over een Dremel met slijpschijfjes, werd het een behoorlijk karwei, maar zoals op de foto hierboven te zien is, is het uiteindelijk gelukt en kan het motorje nu ver genoeg in het frame wegzakken.


Op bovenstaande foto is goed te zien, hoe het motortje precies vastgezet gaat worden. Ik heb een printplaatje gemaakt op de plek waar de oorspronkelijke decoder zat en deze gaat het motortje vastklemmen op het frame. Het printplaatje is gemaakt van een standaard europrintplaat en gaat ook dienen om een aantal draden voor de electronica op te solderen.
Ik ben alleen nog aan het twijfelen of alleen de klemming door de printplaat voldoende is om te voorkomen dat het motortje gaat draaien. Ik denk dat ik er wat stevige dubbelzijde tape tussen ga plakken, dat moet wel voldoende zijn.


Hierboven nog een overzichtsfoto. Hier is ook het decodertafeltje te zien. Ik heb deze precies zoals Blausee-Mitholz zijn decodertafeltje gemaakt. Dus een printplaatje op 6mm afstandsbusjes. De gaten zaten al in het frame en moesten alleen met een M2 tappertje van schroefdraad voorzien te worden. De M2x10 boutjes gaan ook nog vervangen worden door mooiere, maar die moet ik nog even ergens vandaan toveren, aangezien de lokale bouwmarkt ze niet had :(

Tot zover de update van vandaag. Voorlopig kan ik niet verder werken, omdat ik de decoder nog niet heb en ook moet ik nog een messing buisprofieltje bestellen bij Conrad om de motorasjes iets dikker te maken. De komende 3 tot 4 weken zal er dus geen grote update komen, maar daarna zal ik weer een mooie update posten. Even geduld dus nog voor het eindresultaat ;)

Zoals altijd zijn vragen en opmerkingen zeer welkom.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo allemaal,

Even ter informatie. Dit draadje is absoluut niet "dood" hoor. Ik ga komend weekend de resterende onderdelen bestellen, dan kan ik het project grotendeels afmaken. Update volgt dus binnen 2 weken :)

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Even ter informatie. Vanavond volgt een grote update. Nog even geduld ........ gemeen he!!

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
UPDATE:

Zo, daar is die dan, de langverwachte update van mijn ombouwproject.

Ik ben vorige keer geeindigd met het decodertafeltje en het afklemplaatje op de motor.
Nu zal ik vertellen hoe het motortje is vastgezet en ook laat ik zien hoe de decoder geplaatst en aangesloten is.


Ik heb afgelopen week de decoder en de digitale Krois koppelingen besteld. Deze kwamen al na een paar dagen binnen. Op de foto hierboven zie je links de decoder. Het betreft een Zimo MX64H dcc decoder. Ik heb voor deze decoder gekozen, vanwege de 8 versterkte functieuitgangen, ondersteuning voor klokankermotoren en koppelinguitgang met tijdschakeling voor de Krois koppelingen. De koppelingen zijn Krois digitale koppelingen MK2, geschikt voor alle railtypen. Deze koppelingen zijn straks met mijn ECoS op afstand te bedienen, waardoor geen ontkoppelrails meer nodig zijn.


Ik heb ook een bestelling geplaatst voor een messing modelbouwprofieltje. Een buisje met een buitendiameter van 2mm en binnnediameter van 1,4mm. Dit buisje heb ik nodig om het motorasje van de motor te vergroten van 1,5mm naar 2mm omdat anders de cardanmeenemers en het vliegwiel niet passen. Dit buisje over het motorasje krijgen was echt een ellendewerk en ik heb zoveel geweld moeten gebruiken dat ik een tijdje bang was dat ik het motortje had gesloopt. Op de foto hierboven zie je dat ik de cardanmeenemers en vliegwiel al geplaatst heb.



Op de foto's hierboven kun je zien dat ik het motortje even in het frame gezet heb en de cardanasjes op maat heb gemaakt. Bij toeval was één van de asjes precies de goede lengte. De andere moest echter wat langer gemaakt worden. Ik heb net als Blausee-Mitholz een stukje van een pennetje gebruikt, omdat dit precies om de cardanasjes past en zonder te lijmen al voldoende klemt.
In principe is het motortje nu klaar om definitief in het frame gemonteerd te worden. Er moeten echter nog een paar kleine dingetjes worden gedaan voordat ik dit kan doen.


Eén van de kleine klusjes is het boren van een extra gat nabij de koppelingen. Deze zijn nodig voor de draden van de digitale Krois koppelingen. Door de gaten te boren zijn de draden bijna onzichtbaar weg te werken. Op de foto hierboven kun je zien dat ik iets rechts van het midden van het frame een extra gat heb geboord. Aan de andere kant van het frame heb ik precies zo'n gat geboord.


Op de foto hierboven is te zien dat ik een klein probleempje had met de plaatsing van de decoder. Op de plek bovenop het decodertafeltje dat ik al had gemaakt was niet genoeg hoogte beschikbaar. Zoals je op de bovenstaande foto kan zien zat de bevestigingslip van het dak in de weg. De oplossing was om een nieuw, langer, tafeltje te maken en de decoder gewoon wat op te schuiven.



Hierboven kun je zien dat ik nu de motor definitief in het frame heb vastgeklemd. Ook zijn de draden naar de sleper en de massa vastgesoldeerd, alsmede de draden naar de motor. Ik heb ook maar meteen een nieuw plaatje voor bovenop de motor gemaakt. De eerst poging zag er namelijk niet uit.


In de foto hierboven is te zien dat nu ook de draden naar de decoder vastgesoldeerd zijn. Alle andere draden zijn even voorlopig weggewerkt. Hier komen de koppelingen en verlichtingsprintjes aan te hangen. De loc is nu klaar voor zijn eerste testrit. Hopelijk werkt alles naar behoren.


De eerst testrit liep beter dan ik ooit gedacht had. De loc loopt perfect en kan echt superlangzaam rijden zonder te schokken of vast te lopen. Ik heb nog niet geexperimenteerd met alle opties die de decoder heeft, dat doe ik als de koppelingen en de verlichting geplaatst zijn. Dat de volgende keer.
Tot nu toe kan ik zeggen dat de ombouw geslaagd is.

Zoals altijd zijn vragen en/of opmerkingen van harte welkom.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
UPDATE:

Zo, hier nog een kleine bonusaanvulling op de update van gisteravond. Ik had na het typen van de update nog wat tijd en heb de digitale Krois koppelingen vast gemonteerd en meteen de buffers e.d. weer op de loc vastgezet. De koppelingen zijn nog niet op de decoder aangesloten, maar ik kan wel alvast laten zien hoe de draden weggewerkt zijn en waar dat extra gat waar ik het in de update van gisteravond over had voor is.


Hierboven kun je zien dat de koppeling al in de schacht is geplaatst.
Even voor de duidelijkheid. Het gaat hier om de digitale Krois koppeling MK2, niet te verwarren met het oudere type UV2. Er was nogal wat verwarring bij mij over de verschillende typen digitale Krois koppelingen, maar ik heb het even goed uitgezocht. Het blijkt dat de oude UV1 (voor 2 rail banen) en de UV2 (voor 3 rail banen) niet meer worden geproduceerd en vervangen zijn door de MK1 (zonder koppelingtong) en MK2 (met koppelingtong). Deze zijn beide geschikt voor 3 rail systemen, maar de MK2 heeft een tong waardoor ook 2 loc of wagens die beide met de MK2 zijn uitgerust aan elkaar gekoppeld kunnen worden.


Op deze foto is te zien dat de draden van de koppeling bijna onzichtbaar weg te werken zijn, mede door het gat wat ik in het frame heb geboord.


Hier een foto van de onderzijde van de loc. Je kunt zien dat ik de draden met een stukje tape heb vastgeplakt, zodat de koppeling naar links en naar recht kan bewegen zonder dat de draden ergens vast kunnen komen te zitten of in de weg zitten. Aan de rechterkant van het plakbandje zit het gat in het frame waar de draden door heen getrokken zijn. Het gat komt precies uit onder de cabine.


Hier dus de draden die de loc inlopen. De draden lopen precies achter de verlichtingssteuntjes langs. Het past echt allemaal precies. De draden zijn nu mooi weggewerkt en kunnen vanaf hier naar de decoder getrokken worden.


Hier dan nog even een overzichtsfoto van hoe de loc er nu uitziet. De draden moeten nog een beetje ingekort worden en de verlichtingsprintjes, (die ik nog moet bestellen), moeten worden aangesloten. Het dak kan ook nog even niet op de loc vastgezet worden, omdat ik een klein stukje van het busje, waarmee de kap aan het frame word vastgezet, moet dremelen.

Tot zover de bonusupdate.

Ik moet eerst de verlichting bestellen voordat ik weer verder kan werken. Ik hou jullie op de hoogte!!!

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Menno, neem me niet kwalijk maar die koppeling doet mij denken aan de haak van kapitein haak uit de strips van ............ juist  :? met andere woorden ik vind die even verschrikkelijk.  :oops:
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: Johnnytrein op zondag 01 april 2007, 13:28:17
Menno, neem me niet kwalijk maar die koppeling doet mij denken aan de haak van kapitein haak uit de strips van ............ juist  :? met andere woorden ik vind die even verschrikkelijk.  :oops:

Hahaha..... het ziet er inderdaad nogal onheilspellend uit ja.
De koppeling is volgens mij gebaseerd op de Roco universeelkoppeling, vandaar de rare haak.
Ik zoek trouwens nog één of twee stuks van die universeelkoppelingen (art. nr. 40350, 40351 en/of 40352). Lastig aan te komen, omdat ze op het moment niet meer worden geproduceerd door Roco (iets met patenten ofzo).

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Zit er leuk allemaal. Maar volgens mij was het niet echt goedkoop. Maar ja als je graag knutselt begrijp ik het wel.

Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: Davy op maandag 02 april 2007, 11:46:33
Zit er leuk allemaal. Maar volgens mij was het niet echt goedkoop. Maar ja als je graag knutselt begrijp ik het wel.

Beste Davy,

Als je niets zinnigs aan een draadje toe te voegen hebt, laat je reactie dan achterwege.

Sorry hoor.
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Heey Menno,

Ziet er erg knap uit!
Heel netjes gedaan.
En ben benieuwd naar je verlichting!

Groetjes Antal.
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Ziet er goed uit Menno,

Ga je het koersbord boven het raam ook een verlichting geven?
De koppelingshouders had je volgens mij wel wat kunnen inkorten, deze steken erg ver uit .

Bart
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
He, bedankt voor jullie positieve reacties.

Wat betreft het koersbord. Dit is gewoon geprint/geverfd op de kap. Hier valt dus helaas niets te verlichten, tenzij je een stuk uit de kap zou kunnen frezen ofzo. Hier ga ik echter niet aan beginnen, maar het is wel een leuk idee :)

De koppelinghouders kunnen niet ingekort worden, want dan passen de koppelingen niet meer goed in de schacht. Het zijn standaard koppelingsschachten, waar normaal de standaard M* kortkoppelingen ook inzitten. Als je hier een kortgekoppelde wagon aanhangt ziet het er prima uit hoor.

De verlichting ga ik trouwens van het weekend bestellen. Ik weet alleen nog niet precies wanneer ze dan binnen komen. Ik ga van het weekend ook de decoder CV's programmeren en testen en de Krois koppelingen aansluiten. Een update volgt dus snel :)

Groetjes,
Menno

Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Een nieuwe update zit er voorlopig even niet in. Heb wat moeite om in contact te komen met Reinhard van x-train.de voor de verlichting. Hij reageert niet op mailtjes, dus dat is even afwachten. Ook ben ik druk met het opbouwen van mijn modelbaan.
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn laat ik het hier weten.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo beste mensen,

Er zit eindelijk wat schot in de zaak....... hehe zullen jullie wel denken, dat duurde lang.
Ja, ik weet het. Ik heb volgens mij wel 3 maanden nodig gehad om in contact te komen met Reinhard van xtrain.de voor de verlichtingsprintjes.
De printjes zijn nu echter besteld en het geld is overgemaakt. Nu alleen nog maar wachten op de levering, die volgens mij ook nog wel even op zich zal laten wachten.

maar goed, ik had beloofd jullie op de hoogte te houden over de vorderingen.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Re 482-fan
gast

Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo allemaal,

Ik heb ook gekeken op de website x-train.de, maar hoe kun je daar eigenlijk onderdelen bestellen (en dus thuis geleverd krijgen)?

Groeten,
Hans
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: Re 482-fan op maandag 11 juni 2007, 19:10:08
Ik heb ook gekeken op de website x-train.de, maar hoe kun je daar eigenlijk onderdelen bestellen (en dus thuis geleverd krijgen)?

Hoi Hans,

Je kunt het beste gewoon even een mailtje sturen naar Reinhard (de held achter de website ;)) via de 'feedback' button op de website. Dan kun je vermelden waarin je geinteresseerd bent en de prijs vragen enzo. Het kan trouwens erg lang duren voordat je antwoord krijgt, Reinhard is meestal niet bepaald snel met beantwoorden van zijn e-mails.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo, zeer geduldige medeforumleden ;)

Het is dan eindelijk zover, na een aantal maanden wachten, heb ik eindelijk vandaag mijn bestelde verlichtingsprintjes van x-train.de binnen. Ik kan nu dan toch eindelijk het ombouwproject afronden binnen afzienbare tijd.

Ik hoop vanavond nog de printjes voorlopig te kunnen inbouwen en testen op correcte werking, dus misschien vanavond laat nog een update.

Hieronder een fotootje van de printjes. Wat zijn ze klein he !!



Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
UPDATE:

Hallo allemaal,

Zoals beloofd, vanavond nog een update van de inbouw van de binnengekomen verlichtingsprintjes. In de eerste post van dit topic is een link te vinden naar het aansluitschema van de printjes voor degenen, die er wat meer over willen weten.

Het inbouwen ging op een slecht soldeercontactje na prima. Geen problemen gehad en de printjes werken uitstekend.

De geinstalleerde printjes zijn van het type BR185/46BL-SRF van x-train.de
Deze printje bieden witte frontverlichting, rode sluitseinen én witte schijnwerpers. Alle 3 de verlichtingstypen zijn onafhankelijk aan en uit te schakelen voor realistisch keertreinbedrijf.

Hieronder een aantal foto's. Excuses voor de slechte kwaliteit van sommige foto's, de Macro stand wilde even niet meewerken denk ik.


De bedrading van het geheel. Alle bedrading in de loc is vervangen/vernieuwd, dus een behoorlijke dradenboel. De krimpkousen die ik met de printje meegeleverd kreeg kwamen dan ook goed van pas.


Foto met de verlichting uit. De printjes zijn met wat dubbelzijdig plakband in de loc geplakt.


Foto met de frontverlichting aan.


Foto met de sluitverlichting aan.


Foto met de frontverlichting én schijnwerpers aan.


Een foto van de loc met de frontverlichting aan, maar nu met de kap erop. Links naast de BR146.1 is zijn broer, de Re482 van SBB Cargo te zien. Ik zie toch wel een groot verschil tussen de verlichting van x-train en de standaard verlichting van de Roco. Die van Roco lijkt wat gelig, misschien wel warmwitte kleur.


Idem, maar dan met de rode sluitlichten aan.


Nu met de frontverlichting én schijnwerpers aan. Het verschil in lichtsterkte van de schijnwerpers lijkt alleen maar zo, denk dat het komt door de hoek waaronder de foto is gemaakt.

Zo, dat was het dan voor dit project. Het heeft even geduurd, maar het was alle moeite absoluut waard. Ik weet niet of ik nog een Marklin hobbyloc zou ombouwen op deze manier, maar wie weet.....

Ik overweeg alleen nog een setje Roco of Sommerfeldt pantografen op de loc te bouwen, omdat die van Marklin echt niet mooi zijn als ik ze vergelijk met die van mijn Roco Re482.
Misschien komt dus er nog een kleine update in de toekomst.

Voorlopig beschouw ik dit project als afgerondt. bedankt voor al jullie reacties en input, heb er zeker wat aan gehad. Tot de volgende ombouw dan maar ;)

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo Menno,

zeer mooi gedaan, heb het helemaal gevolgt, petje af !  :D

Mvg Gert
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Klasse...
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Klasse werk Menno. :D :D

Binnenkort ga ik ook een stukje schrijven over een dergelijke lok. Dan over de buitenkant en de ombouw naar een 145 (nou ja, bijna 145)

Bart
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: Lokpaint op vrijdag 07 september 2007, 02:04:44
Binnenkort ga ik ook een stukje schrijven over een dergelijke lok. Dan over de buitenkant en de ombouw naar een 145 (nou ja, bijna 145)

Zozo, ik ben erg benieuwd naar dit stukje. Ik mis namelijk de serie 145 in het Marklinassortiment en de Roco is veel te duur....
Hou ons op de hoogte ;)

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Hallo Menno,

ik ben diep onder de indruk van deze ombouw en vooral de manier waarop je dit aanpakt, verslaat op dit forum en ook documenteert met foto's.
Er schuilt in jou een groot modelspoorder!

Ik ben pas nieuw op dit forum en zag jouw onderwerp, omdat er gesproken werd over de Rocco Fluistersleper.
Toevallig heb ik deze week ook een mini-fluistersleper geplaatst onder mijn omgebouwde Rocco-Sik.
Dat was heel veel slijp en schuurwerk om ervoor te zorgen dat de Sik ook nog over m'n C-rail wissels gaat.
Het is een heel fijne en stille sleper, wel robuust en vooral handig omdat je de sleper heel eenvoudig kunt verwijderen en even polijsten met een polijstborsteltje, waardoor alles nog beter loopt.

ik ben benieuwd naar je volgende ombouwproject

Groeten

Nico

Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: nicploeg op zaterdag 08 september 2007, 11:55:38
ik ben benieuwd naar je volgende ombouwproject

Hoi Nico,

Ik kan je alvast verklappen, dat het volgende ombouwproject de bijbehorende dubbeldekkerwagons gaan worden. Deze zullen waarschijnlijk worden uitgerust met nieuwe verlichting, een DCC functiedecoder, en schakelbare (led) interieurverlichting via stroomgeleidende koppelingen. De bedoeling is dan om het mogelijk te maken dat een extra één, twee, of meer wagons kunnen worden aangekoppeld waarbij de verlichting dan direct meegeschakeld gaat worden met de rest van de stam rijtuigen. Hoe ik dat allemaal ga doen komt later wel in een nieuw draadje. Ben nu de electrische schema's aan het bedenken en de onderdelen aan het verzamelen. Heb echter maar heel weinig tijd, omdat het studiejaar weer is begonnen.

Groetjes,
Menno
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Citaat van: madmenno op vrijdag 07 september 2007, 08:36:45
Citaat van: Lokpaint op vrijdag 07 september 2007, 02:04:44
Binnenkort ga ik ook een stukje schrijven over een dergelijke lok. Dan over de buitenkant en de ombouw naar een 145 (nou ja, bijna 145)

Zozo, ik ben erg benieuwd naar dit stukje. Ik mis namelijk de serie 145 in het Marklinassortiment en de Roco is veel te duur....
Hou ons op de hoogte ;)

Groetjes,
Menno

Hoi,

Dit gaan we dus bouwen op een 185 basis.
Ben bijna zover en dan zal ik laten zien dat het best wel te doen is om van de marklinlok een 145 te maken. Een paar compromissen moet je dan wel kunnen accepteren t.a.v. het dak.

Onderstaand voorbeeld is een roco 145, deze was even wat sneller klaar (en goedkoper dan een marklin 185 :shock: :shock:)

Zal eerst Marcels 1611 en 6400 afmaken, anders wordt hij boos op me :(, daarna geht's los.



Bart
Re: Uitvoer ombouw BR 146.1
Heb daarstraks eens het hele draadje doorgelezen.

Man, weet waar je aan begon ,PFFFFFF :?

Maar dat resultaat is verbluffend.
echt zeer mooi uitgevoerd. :D

Dennis