Hallo medeforumleden,
Zoals in een aantal andere draadjes aangekondigd, dan nu eindelijk na veel vertraging de start van de ombouw van mijn BR 146.1.
Ik zal eerst even uitleggen wat de bedoeling is van dit ombouwproject en wat ik van plan ben.
Zoals jullie wel weten is de BR 146.1 van Märklin een hobbyloc en heeft daarom maar matige prestaties en weinig functies. Aangezien ik wel graag dit type loc op mijn baan wil hebben, maar dan met meer functies heb ik gekozen om de loc om te bouwen. Ik heb het idee opgedaan van Blausee-Mitholz zijn ombouw. Alleen zal die van mij wat meer electronische aanpassingen bevatten en wat minder uitvoerige structurele 'aanpassingen'.
De bedoeling is om de huidige decoder, motor, verlichting, sleper en koppelingen te verwijderen en deze te vervangen door een Zimo MX64H locdecoder, een Maxon REmax17 4,5W klokankermotor, verlichtingprintjes van
x-train.de, ROCO fluistersleper en electrisch bedienbare Krois UV2 koppelingen. Eigenlijk wordt dus het hele binnewerk vervangen. Zie
hier voor het electrische aansluitschema.
Ik zal nu het eerste deel van de ombouw uitleggen aan de hand van wat foto's, omdat foto's natuurlijk veel leuker zijn dan een lap tekst
Hierboven de BR 146.1 met de kap eraf, maar nog in originele staat. (Maar niet voor lang meer
)
Hier de loc al deels uit elkaar gehaald. Zoals je wel kunt zien zit de loc erg eenvoudig in elkaar en is met de bijgeleverde onderdelentekening zonder moeite uit elkaar te halen.
STAP 1: roco fluistersleper inbouwen. Zoals je hierboven op de foto ziet, verschilt de roco sleper (bovenste van de 2) nogal van de standaard Märklin sleper. De metalen lipjes zitten te ver naar binnen om door de gleufjes van het plastic plaatje te passen en de sleper is een stuk korter, wat later problemen zou blijken te geven.
De oplossingen voor de niet passende lipjes, was om met een figuurzaag de gleufjes wat naar binnen toe te vergroten. Zoals je in de foto hierboven kunt zien zit de fluistersleper nu aan het Märklin plaatje vast. De bijgeleverde schroef was helemaal niet eens nodig. De sleper zit nu stevig vast.
De eerste problemen!!. Wat bleek nou, de roco fluistersleper was zoals gezegt korter en ook wat dikker in de hoogte. Het gevolg was, dat de sleper op wissels de loc wel 2mm omhoog drukt wegens te krappe ruimte en de loc daardoor ontspoorde. Eerst heb ik geprobeerd om met een Dremel wat plastic weg te halen op het frame, maar dit bleek nog steeds niet voldoende. Na wat nadenken heb ik uiteindelijk de zwarte plastic strips van de sleper afgehaald en de uiteinden voorzichting wat afgeplat. Dit bleek gelukkig te helpen, met het bijkomende voordeel dat de sleper iets flexibeler is geworden en dus de middelrailpinnetjes beter volgt. Op de foto hierboven is ook te zien dat ik de voedingdraad direct op de sleper heb gesoldeerd, omdat de bestaande draad niet meer gevoed werd door de nieuwe sleper.
STAP 2: de motor. Ik heb voor de ombouw gekozen voor een Maxon REmax17 klokankermotor. Dit is type 216012 en heeft een maximaal vermogen van 4,5W en een maximaal voltage van 21V. Ik heb het motortje zo gekozen, dat het precies tussen de bestaande schotjes past en dat zo min mogelijk aan het frame hoeft te worden veranderd. Op de bovenstaande foto is te zien hoe klein het motortje wel niet is. Slechts 25,4mm lang en een diameter van 17mm.
Hier is op de foto te zien, dat er toch een klein stukje uit het frame moest om plaats te maken voor de voedingspootjes. Ook is duidelijk te zien dat de uitsparing in het frame aan de kop van de motor te groot is voor de hals van de Maxon motor, hier heb ik al een oplossing voor en wordt ook aan gewerkt.
Voor zover de ombouw, ik kan pas volgende week zaterdag (3 maart) weer verder werken. ik zal dan later zien hoe ik het probleem met het halsje oplos en ook zal ik laten zien hoe het motortje vast komt te zitten in het frame.
Laat gerust weten als er iets niet duidelijk is of als er andere vragen zijn, ik beantwoord ze graag.
Groetjes,
Menno