Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

SNCF 67001 en DB 111004-8

Gestart door treinfanaat03 zondag 28 augustus 2011, 15:27:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

SNCF 67001 en DB 111004-8
Hallo

Voor mijn nieuwe baan wil ik een Jouef-baan met mijn Ecos 2 gaan besturen
Ik weet echter (onder andere door dit forum) dat ik dan mijn locomotieven moet gaan ombouwen, ik hoop dat ik hier goed advies kan krijgen over hoe ik het moet aanpakken :?

Ik heb twee keer de SNCF 67001 en een keer de DB 111004-8 (of zoeits)
hieronder wat plaatjes:

de SNCF 67001


opengemaakt van boven


opengemaakt van onder


De DB


opengemaakt


de motor

(deze moet vervangen worden want hij is ooit doorgebrand)

Aan het ombouwen kan ik de komende tijd nog niet aan beginnen maar ik hoop dat ik dan inmiddels een hoop advies heb mogen ontvangen en dat ik een aantal onderdelen heb aangeschaft

Jeroen


Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hoi Jeroen,

wat voor rails heb je? Dit zijn echte gelijkstroomloks en als ik de tandwielen zie in het draaistel van die franse lok dan zal het ombouwen (een sleper eronder monteren) een behoorlijke klus worden!
Als je gelijkstroomrails hebt is het verstandiger daarbij te blijven, als je verder marklin hebt is het wellicht verstandiger op een beurs een oudere marklin lok te kopen en die om te bouwen dan te investeren in deze loks.

vrgr

Frank
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Ik heb twee banen die ik met de ECOS 2 wil gaan aansturen de ene is een marklin C-rail baan en de ander is een Jouef-baan (gelijkstroom) op die Jouef baan wil ik deze drie locs laten rijden.

Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Ik zie dat ik het niet zo goed heb beschreven dus hierbij probeer ik het opnieuw

Ik wil alle drie de bovenstaande locs op een gelijkstroom baan laten rijden en ze besturen met mijn ECOS.
dus ik zou graag willen weten hoe ik ze moet ombouwen naar digitaal zodat mijn ECOS ze kan besturen.
Het is dus geen ombouwen van gelijkstroom naar wisselstroom (2-rail naar 3-rail).

Gr.
Jeroen

P.S. van de DB moet echter wel de motor worden vervangen omdat die het niet meer doet (naar mijn weten) :?
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Ik ben nog iets vergeten te melden.

Op dit moment zit er in geen van alle verlichting en dat wilde ik ook gelijk aanpassen tijdens het ombouwen

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Citaat van: treinfanaat03 op zondag 28 augustus 2011, 16:00:59
Ik zie dat ik het niet zo goed heb beschreven dus hierbij probeer ik het opnieuw
Ik wil alle drie de bovenstaande locs op een gelijkstroom baan laten rijden en ze besturen met mijn ECOS.
dus ik zou graag willen weten hoe ik ze moet ombouwen naar digitaal zodat mijn ECOS ze kan besturen.
Het is dus geen ombouwen van gelijkstroom naar wisselstroom (2-rail naar 3-rail).
Dag Jeroen,

Het misverstand is evident hoor, je zit hier op het 3-rail forum :-)
Wij steken overal een sleper onder...

Maar als je de Jouefs digitaal wilt laten rijden voor heel weinig geld (ik zou daar alvast niet veel centen willen tegenaan gooien) kun je eens kijken wat ik daar allemaal verteld heb over het inbouwen van een afgedankte Delta decoder. Het praatje over de sleper sla je natuurlijk over :-)

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Dankjewel Franky

Dat stuk is inderdaad erg handig voor mij ik heb alleen nog drie vraagjes

1. bij de DB moet er een nieuwe motor in wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken
2. de SNCF ziet er het van binnen iet anders uit dus zou iemand (misschien met behulp van een tekeningetje) kunnen aangeven hoe ik de decoder moet aansluiten
3. Waar kan ik het beste (goedkoopste) die decoders koopen

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Dag Jeroen,

Laat je niet afschrikken door 'helemaal anders'.
Er komen altijd 2 draadjes van de rails en er gaan altijd 2 draadjes naar de motor. Gelijkstroom is makkelijk hé.
Dus kun je in de Jouef net hetzelfde doen als in om het even welke oude DC loc, bv. die Lima in dat andere draadje.

En wat die verbrande motor betreft, daar moet op zijn minst een nieuwe rotor in (de rest is een permanente magneet), maar ben je wel zeker: op de foto ziet het er in ieder geval niet zo direct uitgebrand uit...

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Dankjewel voor je reactie

Die motor heeft het naar mijn weten nooit gedaan dus ik weet ook niet wat er mee gebeurd is, maar er zijn een aantal draden van de spoelen kapot en dat is niet te repareren lijkt mij.

Heb je (of iemand anders) toevallig ook een antwoord op mijn derde vraag en nu met toevoeging waar ik een nieuw rotortje kan halen.

Gr.
Jeroen

[edit]
ik zie nu trouwens ook dat het tandwieltje van de rotor is gebroken dus ik denk dat het makkelijker (en beter) is om hem te vervangen
[/edit]
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Jeroen,

Sorry aan een rotor kan ik je niet helpen.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Ik heb nog wat rotor's liggen denk ik...
PM me maar.


groeten Dylan
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8 (motortje)
Ik ben er zojuist achter gekomen dat er wel meer mis is met het motortje (ik had er nooit echt goed naar gekeken omdat hij toch kapot was :oops:)

maar nu ik eens goed naar ben gaan kijken heb ik ontdekt dat er geen geïsoleerde wielassen onder zitten (dit betekent toch dat hij voor wisselstroom/3-rails is of zit ik nou verkeerd te denken??

verder ontbreken er radertjes en is het contact met de wielen ook kapot dus nu mijn vraag waar zou ik een nieuw onderstel met motor kunnen krijgen???

Ik zit er nu aan te denken om de twee SNCF's om te bouwen naar gelijkstroom digitaal en de DB naar wisselstroom zodat ik die op mijn marklin baan ga laten rijden

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8 (motortje)
Citaat van: treinfanaat03 op zondag 28 augustus 2011, 20:31:25
maar nu ik eens goed naar ben gaan kijken heb ik ontdekt dat er geen geïsoleerde wielassen onder zitten
Dag Jeroen,

Dat lijkt mij toch sterk...
Heb je alle bedrading losgenomen bij het uitmeten van de wiel isolatie?
Mij lijkt het dat je een kortsluiting in de loc meet in plaats van in de wielen.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hoi Franky

Helaas beschik ik nog niet over een multimeter, zoals je misschien hebt begrepen uit een van mijn eerdere berichten is dit mijn eerste ombouwproject hiervoor had ik eigenlijk alleen maar het "plug and play" van marklin waarbij ik dus niet veel te maken had met het echte werk.

dus bij de aanschaf hoort ook het kopen van een multimeter.
Even [off topic]
ik heb een mooie set bij conrad gezien iets van werkplek voor beginners of zoiets maar heeft iemand met die set ervaring of zegt iemand dat ik beter ergens anders deze spullen kan kopen voor een betere prijs/kwaliteit
[/off topic]

maar ik weet dus niet zeker of het onderstel dus geïsoleerd is of niet

De school is nu ook weer begonnen dus echt veel tijd heb ik er niet voor maar ik hoop er toch binnenkort aan te gaan beginnen.

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Dag Jeroen,

Ik heb ook ooit wel eens zo een beginnersset gezien bij Conrad en dat leek mij prijs/kwallteit toch niet slecht. Er is altijd beter en altijd goedkoper, maar bij Conrad heb je toch ruim de keuze en echt slecht zit je daar bij mijn weten nooit.
De set waar ik het over had bestond wel uit een soldeerstation met geïntegreerde labovoeding en multimeter. Dat is handig en compact voor op de werkbank.
Maar iets waarmee je ook bij en onder je baan kunt lijkt mij toch geschikter. En dan ben je al gauw beter af met losse toestellen.
Voor een soldeerdbout zou ik direct gaan voor een model met temperatuurregeling, dat is een must. Dat zul je je nooit beklagen.
Maar geef om te beginnen niet teveel geld uit voor een multimeter, modeltreinen vragen niet direct de nauwkeurigheid die je nodig hebt voor hoog technologische elektronica. Dat is een decoder bijvoorbeeld wel, maar meer dan daar draden aan solderen zul je waarschijnlijk nooit doen. Dat moet dus niet echt een Fluke of zo te zijn. In bouwmarkten en zelfs in Aldi heb ik al heel aardige multimers gezien voor 10 euro.
En beter kopen kun je nog altijd, dan heb je er 2, komt altijd van pas!
Ik heb een Fluke, maar ook Elix uit Aldi. En ik ben van beiden heel tevreden.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Citaat van: treinfanaat03 op maandag 29 augustus 2011, 12:29:22
Helaas beschik ik nog niet over een multimeter, zoals je misschien hebt begrepen uit een van mijn eerdere berichten is dit mijn eerste ombouwproject hiervoor had ik eigenlijk alleen maar het "plug and play" van marklin waarbij ik dus niet veel te maken had met het echte werk.


Jeroen,

Met een (fiets)lampje o.i.d. en een batterij of andere stroombron kan je meten of wielen e.d. geísoleerd of niet geísoleerd zijn.
Maar als je vaker gaat knutselen is een eenvoudige multimeter wel handig.

Willy
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
@Willy Dankjewel voor de tip Willy

daar had ik nog niet aan gedacht

Ik heb het meteen uitgeprobeerd en de wielen zijn geïsoleerd dus ik ga toch terug naar mijn originele plan en bouw deze ook om naar gelijkstroom digitaal.

@Franky
Ik denk dat ik deze set dan maar ga aanschaffen want er zit een multimeter, een soldeerstation die analoog regelbaar is en een derde hand met loep bij samen voor een mooi prijsje.

Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Over hoe ik het moet ben ik er nu inmiddels wel zo'n beetje uit
in de DB moet een nieuwe motor en bij alle drie de locs moet ik de decoder aansluiten zoals Franky in het andere forum heeft laten zien

ik heb nu alleen nog een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gehad namelijk welke decoder ik nodig heb en waar ik die het beste kan kopen

verder heb ik nog een andere vraag  is het zo dat bij 2-rail de koplampen net zo kunnen wisselen (bij wisselen van rijrichting) als bij 3-rail

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hé Jeroen,

Je MOET het helemaal niet doen zoals ik gezegd heb hoor. Dat was maar een voorbeeld hoe je het heel goedkoop kan doen!
Je kunt ook decoders kopen die echt geschikt zijn voor DC motoren.
Ik gaf dat voorbeeld omdat veel mensen hier met afgedankte AC decoders liggen en niet altijd weten dat je er ook een DC motor kunt mee sturen.
Vandaar dat ik dat schemaatje daar heb gepubliceerd.
Dit ter verduidelijking.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hoi Franky ik bedoelde dat moet NIET als dat het de enige mogelijkheid was maar meer als de mogelijkheid die mij wel handig leek maar om terug te gaan op mijn vraag,
ik heb nog nooit een decoder ingebouwd en zou dus ook niet goed weten welke voor mij het beste is

wat ik wil is dat ik de locs kan besturen met een ECOS 2 en dat de koplampen aankunnen (en kunnen wisselen van rijrichting als dat kan??)

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Dag Jeroen,

Als je een decoder moet kopen zou ik er eentje kopen voor een DC motor. Je vind hier op het forum genoeg informatie over wat en waar te koop is. Of ga eens nar een beurs. dar hebben ze er zat.
Mijn tip was bedoeld als (heel) goedkoop experiment voor wie een oude AC decoder liggen heeft.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hallo Jeroen,

De loks zijn uitgevoerd met een gelijkstroom motor (DC) hiervoor kun je elke decoder nemen die voor DC motoren geschikt is. Enige waar je eventrueel rekening mee moet houden is dat een motoraansluiting aan het motorhuis kan liggen. Deze zal je dan van het motorhuis moeten isoleren.

Mvg,
Peter
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hoi Peter
twee vraagjes
1. waarvan moet het precies geïsoleerd zijn  (dus wat mag noot verbinding hebben)
2. waarom moet het precies geïsoleerd zijn (gewoon ter info dan weet ik dat ook weer :))

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Ik heb nog een algemeen vraagje

op het tweede plaatje van de DB kan je zien dat er een gat in het midden van het dak zit. Ik heb geen idee hoe het daar gekomen is of waar het voor dient dus weet iemand misschien of dat zo hoort of waar het voor dient
want ik weet het niet :? :?

Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Dag Jeroen,

Over dat gat weet ik niks...maar er ontbreekt ook nog een pantograaf...en...en...
Ik ga nu zeggen wat velen anderen al zullen denken: sorry, maar dat is echt wel een 'wrak' lokje hé...niet teveel centjes tegenaan gooien...
Leuk om iets me te doen als je een rommelbakje hebt met allerhande onderdeeltjes, maar als je alles moet aankopen kunt je beter ineens investeren in een goed 2de handslokje denk ik.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hoi Franky
ik denk dat je inderdaad gelijk hebt en dat ik dit "projectje" met de DB misschien later nog een keer oppak

maar ik denk dat de twee SNCF's het wel waard zijn toch?

Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Citaat van: treinfanaat03 op maandag 29 augustus 2011, 19:24:38
maar ik denk dat de twee SNCF's het wel waard zijn toch?
Dag Jeroen,

Dat denk ik wel. Daar zou ik toch mee doorgaan. De locs lijken mij dan ook een stuk beter gebouwd dan de DB. Er zit een fantastische tandwieloverbrenging in, leuk om te zien.

Groeten,

Franky
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hallo Jeroen,

Citaat van: treinfanaat03 op maandag 29 augustus 2011, 17:22:40
1. waarvan moet het precies geïsoleerd zijn  (dus wat mag noot verbinding hebben)
2. waarom moet het precies geïsoleerd zijn (gewoon ter info dan weet ik dat ook weer :))
Een van de motoraansluitingen kan aangesloten zijn op het motorhuis. Als deze niet wordt geisoleerd zal de decoder kortgesloten worden met een van de railaansluitingen.

Mvg,
Peter
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
treinfanaat03
gast

Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Hallo Peter

Als het zo bekijk zit dat niet aangesloten alleen hoe zou ik dit kunnen testen om 100% zeker te zijn dat er nergens een verbinding zit.

Gr.
Jeroen
Re:SNCF 67001 en DB 111004-8
Jeroen,


Het lijkt mij verstandig elke motor uit te bouwen of zo te isoleren van de rest van lok dat je de motor kan testen met een gelijkstroomtransformator (van bijv. Trix, Fleischmann, etc.) op goede werking.
Misschien hebben de motoren eerst onderhoud nodig (ik ben niet bekend met deze Lima motoren).

Decoders heb je van ESU, Uhlenbrock, Zimo, enz. Je kiest er een voor een gelijkstroom (DC) motor en bij voorkeur met het DCC protocol. De handleidingen bij deze decoders zijn duidelijk en geven zeer goed aan welke draden waar aangesloten moeten worden.

Voor de verlichting kan je voor LEDs gaan of voor een gloeilampje, die worden aangesloten op de functie-uitgang voor de verlichting van de decoder. Als dit goed is bedraad gaat bij het activeren van deze functie vanzelf de frontverlichting voor de geselcteerde rijrichting.

Zorg ervoor dat bij het bedraden en aansluiten van de decoder alleen de massa-draad naar de massa (chassis) gaat en GEEN ENKELE andere draad de massa raakt (geeft onherroepelijk kortsluiting en meestal een defecte decoder).

Soepel rijgedrag is afhankelijk van de motor en de instellingen van de decoderuitgang die de motor aanstuurt. Het is vaak stapsgewijs instellingen veranderen en dan uitproberen. ESU heeft in bepaalde handleidingen tabellen staan met min of meer "ideale" instellingen voor bepaalde type motoren.


Willy