Citaat van: peter op vrijdag 02 september 2011, 19:25:09
Het meten van ohms e.d. zaken gaan mij boven de pet dus dat heb ik niet gedaan.
Dag Peter,
En nochtans had je dat heel goed gemeten.
Ik heb dat al 2x proberen uitleggen, had mij dan maar teruggetrokken, maar omdat het nu toch juist blijkt te zijn, probeer ik het een 3de keer.
Je kunt best volgen door nog eens naar het schema te kijken.
Dit had je gemeten:
Ik ben weer even aan het meten geweest. Het volgende doet zich voor.
In de relais stand waarin de loc rijd meet ik geen spanning.
In de relais stand waarin de loc blokkeert meet ik wel spanning. De 2 contacten van het omschakelrelais schakelen elk 1 van de 2 veldwikkelingen naar massa, afhankelijk van de rijrichting.
In de ingeschakelde stand moet op het relaiscontactje dus GEEN spanning worden gemeten want het moet aan massa liggen.
Dit is je eerste meting en is correct.
Als daarentegen WEL spanning gemeten wordt op het ingeschakelde contact is er dus GEEN massaverbinding en zit het fout.
Als je daar spanning meet kan die bovenaandien enkel daar terecht komen via de king rotor-borstels-veldwikkeling en weet je dat die kring ZEKER niet onderbroken is. Slecht contact zou nog kunnen.
Dit is je 2de meting en daar zie je dat het fout is.
Van bij je 2 metingen was dus al te zien dat de motor in orde was en het schakelrelais een slecht contact had.
Nu dit uiteindlijk toch boven komt, dat kan niet anders, wilde ik dat toch nog eens uitleggen.
Hopelijk heb je er iets aan.
En nogmaals ter verduidelijking: het gaat hier over de relais CONTACTEN en niet over de relais spoel zoals mijn verhaal de vorige keren blijkbaar steeds weer verkeerd begrepen werd.
En laat je niet ontmoedigen, doorgaan met meten als iets fout zit: meten is weten! Maar wel rustig nadien de meetresultaten interpreteren.
Met een schemaatje erbij vind je dan zo de fout.
Groeten,
Franky