Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Loc 3040 schakelt niet meer

Gestart door peter zondag 28 augustus 2011, 13:57:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc 3040 schakelt niet meer
Dag forum techneuten.

Graag wil ik jullie het volgende probleem voorleggen.Gisteren heb ik in Houten een analoge loc 3040 gekocht Hij zag er nog prachtig uit en kostte weinig maar er was een klein probleempje, het schakelrelais zou kapot zijn. Ik dacht simpel een kwestie van het veertje stellen.Maar het blijkt toch iets ingewikkelder te zijn. Het schakelrelais werkt namelijk goed.Hij zet het palletje netjes om en ook de stroom loopt netjes van het relais naar de moter zowel naar links als naar rechts. Maar nu komt het bij het naar rechts omzetten resulteert dit niet in een voorwaartse beweging van de loc. Geef ik dan wat meer stroom dan schakelt het relais weer terug in zijn vorige positie. De lampjes voor en achter branden netjes. Heeft iemand van jullie een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Wat me nog meer opvalt is dat de loc redelijk vet is maar dit geeft met rijden geen probleem. Graag jullie wijze raad.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Het kan zijn dat de aansluiting naar de veldspoel voor één richting niet in orde is.
Of één wikkeling van de veldspoel is kapot.
Kun je een foto (scherpe) van het relais plaatsen?
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag Ad

Bedankt voor je reactie.Ik zal een poging doen om een foto te plaatsen. Hopelijk kun je hier wat mee.

Groet Peter

Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Bedoeld wordt de veldspoel van de motor.
Meet maar eens tussen massa en beide scakelcontacen van het relais. Een meet dan geen weerstand. Vergelijk het maar met een andere lok.

Veldspoeltje hoeft niet veel te kosten, er zijn zo veel mensen die ze er uit hebben gehaald bij het digitaliseren van een lok. Ff vragen wie er een over heeft.
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter, het relais ziet er nog goed uit.
Als de één van de wikkelingen van de veldspoel kapot is, kan het relais, als deze vrij slap staat afgesteld, worden bekrachtigd.
Controleer ook eens of de koolborstels niet te kort zijn, < 3mm.
Zet ook eens het relais met een houtje vast en kijk eens of de motor het dan wel wil doen, of iig bromt, want dat betekend dan de veldspoel wel werkt.
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag Ad en Franky

Fijn dat jullie zo meedenken.
Even wat opmerkingen n.a.v. jullie reactie.
Bij het omschakelen bromt het motertje maar hij gaat niet vooruit of achteruit.
Het relais springt pas terug in zijn oude stand bij volgas, is dit niet ongeveer te vergelijken met de stroomstoot die je geeft bij het omschakelen of is dat te simpel gedacht.
Koolborstels heb ik gecontroleerd zijn ongeveer 1,5 tot 2 mm en erg vet zou dit het kunnen zijn?

Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie.
Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Hierbij een paar trucjes om te kijken wat eraan schort.

Neem een gewone marklintrafo en sluit daar een bruine en rode draad op aan.
probeer nu de motor-aallsuitingen eens direct te voeden vanaf de trafo.

een draadje bijv. aan de koperen borstel en het andere aan een van de kontakten van de rijrichting schakelaar.
De motor zou nu moeten kunnen draaien.
Werkt het in een van de twee richtingen niet, dan is die verbinding van de veldspoel meestal gebroken.
Vaak gebeurt dit bij de aansluitingen aan de bovenzijde, waar de lakdraad uit de veldmagneet komt.
Het vervangen van deze veldspoelen is in principe niet echt moeilijk, maar de draadjes breken erg snel af.


Werkt het wel dan is het rijrichtingrelais de boosdoener.
Deze zou moeten schakelen bij 24V.  Het losse stangetje aan de bovenzijde schakelt om en om de beide veldspoelen.
Je kunt proberen of dit handmatig wel werkt, dan is het het meest eenvoudig het rijrichtingrelais te vervangen. Tweedehands heb ik die ook nog wel liggen.
Alternatief is een digitale decoder inbouwen (die ook analoog aankan).

Als de veldspoelen echt defect zijn, dan zou ik overwegen de veldspoel te vervangen door de Hamo-magneet en het relais door een decoder.
Dit is verhoudingsgewijs goedkoper dan nieuwe losse onderdelen bestellen.

John
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 17:44:16
Citaat van: Kappa op zondag 28 augustus 2011, 17:09:51
Als de één van de wikkelingen van de veldspoel kapot is, kan het relais, als deze vrij slap staat afgesteld, worden bekrachtigd.
Dag Kappa,
Sorry, maar dat kan echt niet hoor.....
Franky, ik weet dat het relais direct aan de railspanning hangt.
Het is echter wel zo dat als de motor niet draait, de trafo niet belast wordt en daardoor de spanning iets hoger zal zijn, waardoor deze het relais net kan doen omschakelen.
Ik denk toch dat het probleem in de motor zit.
Of het zijn de koolborstels die te ver zijn afgesleten, waardoor deze de collector blokkeren.
Of het is verharste olie in de motor, waardoor het anker niet kan/wil draaien.
Peter, kun je het anker handmatig laten draaien?
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Borstels met een lengte van 1,5 a 2 mm zijn compleet versleten borstels! mogelijk is de collector ook te vet. Een bijna op zijnde borstel geeft t.g.v. te lage borsteldruk meer vonk vorming met resultaat meer vervuiling.
Een schakelrelais welke bij volle rijspanning schakelt is te slap afgesteld, veertje moet iets meer spanning hebben.
Advies; anker van de motor met b.v 99,9% alcohol schoonmaken, controle op vervuiling van de collector spleten. borstels vernieuwen, een kool en een brons-gaas
en veerspanning bijstellen.
resultaat; loc zal rijden.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Aangezien de loc één kant op wel rijdt lijkt de motor op zich in orde (in ieder geval niet mechanisch vastgelopen oid). De andere kant op rijdt de loc niet, verbruikt de motor geen stroom en is alles beschikbaar voor het relais, dat, bij een wat slappe veerspanning, inderdaad zal schakelen bij vol gas. Daar zou ik nog niks aan doen totdat de loc weer twee kanten op rijdt. Het is goed mogelijk dat het relais bij vol gas niet schakelt als de motor het wél naar behoren doet.

Het lijkt er inderdaad sterk op dat de motorstroomkring van één van de rijrichtingen onderbroken is. Een onderbroken stroomkring kan verschillende oorzaken hebben. De twee meest voor de hand liggende zijn borstels en bedrading. Borstels van 1,5 mm zijn inderdaad op, die moet je zeker vervangen. Bijkomend risico van zeer korte borstels is dat die scheef en klem kunnen komen te zitten en zo de motor kunnen blokkeren. Ook ontvetten kan geen kwaad.

Lossen de borstels het probleem niet op, dan kun je kijken naar de bedrading. John geeft al aan dat met name de veldspoeldraden vrij kwetsbaar zijn. Een draadbreuk hoeft echter niet altijd zichtbaar te zijn. Meten of overbruggen (draadje erlangs leggen als bypass) zijn manieren om draadbreuken op te sporen. Je zou bijvoorbeel rijstroom direct op één van de soldeerpunten van de veldspoel kunnen zetten om zo het relais en de draad tussen relais en veldspoel te overbruggen.
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter
Nog eens kijken naar de foto in bericht 2 lijkt het mij dat het gebruikte veertje niet het goede veertje is.
Ook in rust, zoals de foto genomen is, moet de veer het relais van de kern afhouden. Enige voorspanning moet aanwezig zijn, te herkennen dat de windingen een beetje open staan.
Dit is op de foto niet het geval.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: efl045 op maandag 29 augustus 2011, 10:20:26
Citaat van: Acido op maandag 29 augustus 2011, 09:28:37
De andere kant op rijdt de loc niet, verbruikt de motor geen stroom en is alles beschikbaar voor het relais, dat, bij een wat slappe veerspanning, inderdaad zal schakelen bij vol gas.
Dag Acido,

Ik blijf het moeilijk hebben met 'verbruikt de motor geen stroom en is alles beschikbaar voor het relais'...
Als ik het hieronder allemaal goed lees beweegt de loc niet maar hij 'bromt', dan verbruikt hij wel stroom hé en waarschijnlijk nog meer dan hij zou bewegen.
Het relais staat hoe dan ook 'veel te slap', dat is het enige dat je nu al met zekerheid kunt zeggen.
Maar er moet inderdaad een 2de fout zijn.

Groeten,

Franky

Als het inderdaad de motor is die bromt, heb je gelijk, dat doet-ie niet als er geen stroom loopt. De conclusie of het veertje te slap is vind ik desondanks voorbarig; dat kun je pas beoordelen als de loc goed rijdt en je 'm vol gas laat lopen (als je dat al zou willen want die oudere locs zijn ware snelheidsduivels - bij dergelijke locs heb ik zelf liever dat er niet helemaal vol gas gereden kan worden dan dat je woeste bokkesprongen krijgt bij het keren).

Ik ben overigens benieuwd of het relais ook aantrekt als je de loc nu vol gas laat rijden in de richting waarin-ie op dit moment nog wél rijdt. Zo niet, dan is er met het veertje weinig aan de hand!

Hoe dan ook, het bij vol gas aantrekkende relais is niet de reden waarom de loc maar één kant op loopt. Daarom zou ik het veertje lekker met rust laten totdat de werkelijke oorzaak is gevonden...
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag steunen en toeverlaten.

Ben weer even aan het hobbyen geweest en heb het volgende gedaan.
Veertje strakker gezet, dit geeft geen resultaat, dus maar weer in de oude stand terug gebracht.
De boel ontvet.
Met een voltmeter de spanning gecontroleerd, tot aan de veldspoel heb ik stroom in beide rijrichtingen.
Donderdag ga ik nieuwe koolborstels monteren.
Dit was het voor nu.
Ik zal berichten of de nieuwe koolborstels de oplossing zijn.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter,
Het gaffelplaatje werkt correct?
De Draden van de veldspoel welke uitkomen op het relais hebben aan de onderkant een klein contact puntje. Het gaffeltje ligt aan massa.
Meet je aan de bovenkant, waar de draad gesoldeerd zit en je meet hierop spanning betekend dat hij niet aan massa contact maakt.
Zie je boven op het relais na het omschakelen beurtelings spanning op een van deze punten staan dan is de werking correct.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag Cees ( en ook de anderen)

Bedankt voor je reactie.

Ik ben weer even aan het meten geweest. Het volgende doet zich voor.
In de relais stand waarin de loc rijd meet ik geen spanning.
In de relais stand waarin de loc blokkeert meet ik wel spanning.

Ik heb gemeten op het relais en op de veldspoel waar de draden die van het relais naar de veldspoel lopen zijn vast gesoldeerd.

Klinkt voor mij onlogisch maar misschien kan je hier iets mee.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter,
Onder het soldeerpuntje van de veldspoel op het omschakelrelais zit een contactbolletje.
Mogelijk is dit weggebrand en maakt zodoende geen contact.
Het gaffeltje zelf kantelt-draait-kantelt terug bij activering en wisselt zodoende van contactvlak.
Het moment dat contactgemaakt wordt ligt dit punt aan massa en is het spannings niveau gelijk aan massa geworden. De electrische weerstand in deze kring is opgebouwd uit het anker en een helft van de veldspoel.
zo kun je de spanning meten op de linkerborstel ca 15 volt, de rechterborstel ca 4 volt, ingang veldspoel en uitgang nul.
Een grootdeel van de spanningval anker wordt veroorzaakt door de tegen EMK welke al draaiende ontwikkeld wordt in het anker t.g.v het magnetische veld.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter,
Nog even ter aanvulling. Op jouw eerste foto blijf je dan spanning houden op de onderste aansluiting?
Het messing is om het doorzichtige plastic gevouwen en met een nageltje vastgezet.
Dit verzorgd ook het contact met het gaffeltje. Bij de onderste is er wat verbogen aan het messingplaatje en het nageltje heeft een andere kleur.

Voor een paar euro kun je wel een andere relais kopen. Nieuw zijn ze bij marklin vrij prijzig, zelfde niveau als digitale ombouwset en daar kun je ook analoog mee rijden.
Met enig freubelwerk is ook zo'n puntje te herstellen.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Een foto zegt meer dan duizend woorden... :wink:

Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dat relais ziet er nog zo nieuw uit, ik kan me niet voorstellen dat er veel mee gereden is.
Kun je eens een foto van de motor plaatsen?
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter,
Je kunt proberen een by-pass draadje er tegen te houden.
1 Loc op de rails plaatsen
2 loc schakelen in de stand niet kunnen rijden, 50% rijspanning handhaven.
3 by-pass draadje tussen massa en de draad aansluiting houden waar de gaffel naar toe staat.
Gaat de loc nu rijden?
Mogelijk heeft dit contactplaatje, wat door het blanke plastic gaat, geen goede verbinding met het messing soldeerlipje waar het draadje aan zit.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag Cees en natuurlijk ook de anderen.



Cees ik heb je bypass uitgevoerd en het draadje tegen de massa en het contactje van het schakellipje gehouden en de loc rijdt niet. Ook heb ik via de bypass het draadje tegen het andere soldeerpunt op de veldspoel gehouden en de rijdt hij wel. Ik kom dan tot de conclusie dat het relais werkt. Want het geeft van beide punten stroom door aan de veldspoel, maar bij een kant volgt er geen reactie. Dus volgens mijn houtje touwtje redenering moet het in de veldspoel zitten of misschien toch de koolborstels. Klopt dit vlgs. jullie ? En dan maar meteen hoe los ik dat simpel op.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter,
Vooruit rijden lukt dan is de borstel werking aanwezig ook voor achteruit rijden.
Een mogelijkheid is dat de veldspoel stuk is, vooral de draaddoorvoering, indien aanwezig, bij de veldspoel is kwetsbaar.
Er zijn veldspoelen met soldeer punten op de veldspoel en er is een uitvoering dat de twee spoeldraden via een stukje kunstof rechtstreeks naar het omschakelrelais gaat, voorzien van zwartkunstof kous.
Ook kan de ingang veldspoel stuk zijn, zit bij de borstelhouder, 2 draden samen gesoldeerd.
Foto kan verhelderend zijn.
Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
 Dag Cees.

Klinkt allemaal lochisch. Ik zal proberen wat foto´s te maken maar dat kan even duren want er moet ook nog gewerkt worden.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Hallo Peter ,

Het lijkt me dat 1 van de wikkelingen van de magneetspoel is onderbroken.
Er zitten er namelijk 2 op , deze zijn tegengesteld gewikkeld zodat de motor links en rechtsom draait.
Van beide wikkelingen gaat er een draaduiteinde naar de schakelrelais , de andere 2 uiteinden zitten samen aan de koolborstelhouder gesoldeerd.
De 2 draden naar het relais toe zijn duidelijk te zien , zijn allebei voorzien van zwarte isolatie.
De andere 2 draden zijn heel kort , omdat de motorplaat vlakbij zit , deze draden hebben 1 gezamelijke isolatie.
Mijn vermoeden is dat bij de motorplaat 1 draadje los is. Dit is moelijk te zien.

Het verhaal over het brommen is correct , de schakelrelais staat altijd onder spanning , maar bij een rijdende lok hoor je het niet brommen , ook al wordt het relais dan wel een beetje aangetrokken.
Pas bij het geven van de schakelpuls op de trafo , de trafo is dan 24 volt , verliest het veertje en wordt er dus geschakeld.
Als de motor dan niet draait , gaat alle stroom naar het relais  waardoor deze staat te brommen .
Het kan dan inderdaad zijn dat het relais schakelt bij vol vermogen. Je moet het relais dan ook afstellen als de motor draait , anders heeft dit een andere invloed.
Wat bijvoorbeeld ook de schakelpuls kan beinvloeden op de trafo ,  is dat er een rijtje wagens achter de lok hangen met binnenverlichting : deze gaan dan feller branden , en omdat er dan veel stroom door de lampjes loopt , kan het zijn dat het relais niet schakelt zodat de lok er razendsnel vandoor gaat.
Dit heeft dus niets met het veertje op het relais te maken , en ook niet in jou geval .
Het veertje kan pas afgesteld worden als de lok 100 % functioneert .

Dus wat je nog moet controleren , alle 4 de draaduiteinden van de veldspoel controleren. Dus 2 aders op het relais en 2 aders op de motorplaat bij de koolborstels.

We horen het wel van je.

Groeten ,

Marcel.

Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Hallo Franky ,

Het schakelrelais staat altijd onder spanning , of de motor nou defect is of niet.
Alleen als de lok rijdt , hoor je em niet brommen omdat de lok zo'n herrie maakt....
Het veertje zorgt ervoor dat tijdens het het rijden de schakelrelais niet schakelt , daarvoor is de rijspanning van de trafo te laag.
Pas bij het schakelen op de trafo wordt het relais wel aangetrokken ( bekrachtigd ) omdat  de schakelspanning van de trafo hoger is als de rijspanning . Het veertje moet dan "verliezen" van deze spanning zodat het relais bekrachtigd wordt. Het relais duwt dan een schakelaartje naar links of rechts , deze bepaalt de rijrichting. En de rijrichting bij analoge lok's wordt bepaalt door 1 van de 2 spoelen  (wikkelingen )   in de veldmagneet. Het relais schakelt niet zichzelf uit.

De meest voorkomende kwalen van een lok die maar 1 kant op rijdt , maar wel kan schakelen:
- van de veldmagneet is 1 van de 2 draadjes los op het schakelrelais ,
- van de veldmagneet is 1 van de 2 draadjes los op op de motorplaat nabij de koolborstels.
- het schakelcontact op het relais is defect of vuil , of de contactjes raken elkaar niet.
- de koolborstels kunnen zodanig versleten zijn dat ze de motor blokkeren als deze de andere kant op moet draaien ( vooruit en achteruit rijden ) .
Dit laatste kan je testen om de lok een duwtje te geven , wel een stevig duwtje zodat de wielen draaien . Als de lok dan wel in beweging komt , of je merkt dat ie in beweging wil komen , kan het zijn dat de koolborstels versleten zijn. De koolborstels zitten niet strak in de houdertjes , met als gevolg dat ze een klein beetje schuin afslijten. Als de koolborstels heel erg kort zijn ,wordt dit erger en kan de koolborstel de motor blokkeren. Maar nogmaals:als je de lok dan een stevige duw geeft , dan moet ie in beweging komen. Wel raadzaam dan om de borstels te vervangen natuurlijk... :)

Groeten ,

Marcel.
-
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Na 31 antwoorden zijn we weer terug bij antwoord 1.
En
Citaat van: peter op zondag 28 augustus 2011, 20:48:02
Koolborstels heb ik gecontroleerd zijn ongeveer 1,5 tot 2 mm en erg vet zou dit het kunnen zijn?
Heb je hier al iets mee gedaan?
Er wordt wel veel rond de pot gedraaid, voor zo'n eenvoudig probleem. :?

Je kunt de veldspoelen heel eenvoudig ohms doormeten.
Meet dan wel zonder spanning op de lok.
Houd één meetpen op het soldeerpunt van het motorschild, daar waar de twee draden van de veldspoel samen komen.
Houd de andere meetpen op één van de twee soldeeraansuitingen van het relais en neem dan het vrij aansluitpunt.
Voor de ander veldspoel bedien je het relais 1x met de hand en meet je op het andere soldeeraansluitpunt van het relais.
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Hallo efl045 , op jouw schema kan je duidelijk zien dat de spoel van het schakelrelais rechtstreeks verbonden is met de sleper en de massa , en dus altijd onder spanning staan ( behalve als de trafo op nul staat natuurlijk ) De motor en de veldmagneet en de contactpunten staan daar buiten , oftewel parallel.

Verder heeft Ad wel een beetje gelijk...2X gelijk.....dat is de beste oplossing voor dit draadje , dus wat mij betreft: Peter , doe ff wat Kappa zegt en dan horen we het wel weer.

Groeten ,

Marcel
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Heren wat een verhalen.
Haal de motor uit elkaar en maak alles goed schoen doe er nieuwe koolborstels in en zet dan rechtstreeks spanning op de motor. om de beurt op iedere veld spoel dan weet je alles. als de motor goed draait ga dan naar de relais. Maakt de kontakten schoon en zet de spannning van  het veertje ( koper pootje verbuigen zodanig dat hij bij 22-24 Volt aantrek.

Koolborstels van 1.5 mm duid er toch op dat hij veel heeft gereden en door de hierdoor verlaagde veerspanning van de koolborstels zullen net/niet de collector raken.

Anders breng je hem naar mij ik heb hem in 15 minuten aan het rijden

groetjes wout123


Re:Loc 3040 schakelt niet meer
 :D :D mijn idee..... kleinigheidje, zo voor elkaar  :D :D :D
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag allen.

Even de laatste stand van zaken.
Koolborstels vervangen geen resultaat
Een flinke zet de goede richting in geen resultaat, kan wel de wielen handmatig laten draaien.
Veldspoel bekeken en volgens mij ontbreekt er een heel dun draadje van de veldspoel naar het soldeerpunt van het relais, of kan het zijn dat dit aan de onderkant loopt ? Dan is het voor mij niet goed te zien.
Nog even stroom gezet op de soldeerpunten bij de koolborstels. Hj rijdt beide kanten op alleen de ene kant doet het veel beter dan de andere kant.
Het meten van ohms e.d. zaken gaan mij boven de pet dus dat heb ik niet gedaan.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Als hij beide kanten op rijdt, betekent dat dat de veldspoelen allebei zijn aangesloten. Je hebt zoals eerder vermeld een contactprobleem op je omkeer relais. Contactpuntjes schoonmaken kan helpen...

Walter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Peter,
De 2 messing plaatjes op het relais zitten niet tegen elkaar aan? Op jou eerste foto zit er heel weinig ruimte tussen.
Jou opmerking stroom gezet op de soldeer punten bij de borstels begrijp ik niet, en hij rijdt dan wel 2 kanten op snel/langzamer.
Kun je niet een foto maken van het motorschild, bij de rechter borstelhouder moeten de draden zitten naar de 2 veldspoelen. ( ziet eruit als een spoel maar een deel is links om gewonden en het andere deel rechtsom)
De 2 draden naar het relais komen uit de bovenkant buitenzijde veldspoel. Bekijk ik de dikte van jou draden op het relais zitten deze ook gesoldeerd op bovenzijde veldspoel. Het gebruikte spoeldraad is heel dun.

Cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: peter op vrijdag 02 september 2011, 19:25:09
Het meten van ohms e.d. zaken gaan mij boven de pet dus dat heb ik niet gedaan.
Dag Peter,

En nochtans had je dat heel goed gemeten.
Ik heb dat al 2x proberen uitleggen, had mij dan maar teruggetrokken, maar omdat het nu toch juist blijkt te zijn, probeer ik het een 3de keer.
Je kunt best volgen door nog eens naar het schema te kijken.
Dit had je gemeten:

Ik ben weer even aan het meten geweest. Het volgende doet zich voor.
In de relais stand waarin de loc rijd meet ik geen spanning.
In de relais stand waarin de loc blokkeert meet ik wel spanning.


De 2 contacten van het omschakelrelais schakelen elk 1 van de 2 veldwikkelingen naar massa, afhankelijk van de rijrichting.
In de ingeschakelde stand moet op het relaiscontactje dus GEEN spanning worden gemeten want het moet aan massa liggen.
Dit is je eerste meting en is correct.

Als daarentegen WEL spanning gemeten wordt op het ingeschakelde contact is er dus GEEN massaverbinding en zit het fout.
Als je daar spanning meet kan die bovenaandien enkel daar terecht komen via de king rotor-borstels-veldwikkeling en weet je dat die kring ZEKER niet onderbroken is. Slecht contact zou nog kunnen.
Dit is je 2de meting en daar zie je dat het fout is.

Van bij je 2 metingen was dus al te zien dat de motor in orde was en het schakelrelais een slecht contact had.

Nu dit uiteindlijk toch boven komt, dat kan niet anders, wilde ik dat toch nog eens uitleggen.
Hopelijk heb je er iets aan.

En nogmaals ter verduidelijking: het gaat hier over de relais CONTACTEN en niet over de relais spoel zoals mijn verhaal de vorige keren blijkbaar steeds weer verkeerd begrepen werd.

En laat je niet ontmoedigen, doorgaan met meten als iets fout zit: meten is weten! Maar wel rustig nadien de meetresultaten interpreteren.
Met een schemaatje erbij vind je dan zo de fout.


Groeten,

Franky
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Wat een enorme zoektocht, terwijl het antwoord in de tweede zin van de eerste post staat. Het schakelrelais zou kapot zijn...

Waarom vervang je dat dan niet meteen? Als je de tijd die Peter en alle goed bedoelende forum posters aan dit topic hebben besteed in geld uitdrukt, is dit het duurste relais ooit  8o

In elk geval succes, best leerzaam   ;)
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: fnieste op zondag 04 september 2011, 13:32:30
Wat een enorme zoektocht, terwijl het antwoord in de tweede zin van de eerste post staat. Het schakelrelais zou kapot zijn...

Waarom vervang je dat dan niet meteen? Als je de tijd die Peter en alle goed bedoelende forum posters aan dit topic hebben besteed in geld uitdrukt, is dit het duurste relais ooit  8o

In elk geval succes, best leerzaam   ;)
Misschien omdat nagenoeg iedereen er Peter probeerde te van overtuigen, zelfs na zijn metingen, dat het relais goed moest zijn en de fout in het motortje zat?
Op die manier zal Peter het ook niet zo goed meer geweten hebben veronderstel ik...
Nog een geluk dat het een Märklin is, dat mag iets kosten :-)

Groeten,

Franky
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Hallo,

Citaat van: Kappa op zondag 28 augustus 2011, 21:42:53
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 17:44:16
Citaat van: Kappa op zondag 28 augustus 2011, 17:09:51
Als de één van de wikkelingen van de veldspoel kapot is, kan het relais, als deze vrij slap staat afgesteld, worden bekrachtigd.
Dag Kappa,
Sorry, maar dat kan echt niet hoor.....
Franky, ik weet dat het relais direct aan de railspanning hangt.
Zo te lezen wordt er in dit bericht (en ook in andere) op één of meerdere berichten gereageerd die weer verdwenen zijn. Hierdoor weten lezers niet meer wat de informatie precies was en of de reacties daarop terecht zijn.

Is het mogelijk de verdwenen berichten terug te plaatsen ?.


Mvg,
Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 15:47:44
Hallo,

Citaat van: Kappa op zondag 28 augustus 2011, 21:42:53
Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 17:44:16
Citaat van: Kappa op zondag 28 augustus 2011, 17:09:51
Als de één van de wikkelingen van de veldspoel kapot is, kan het relais, als deze vrij slap staat afgesteld, worden bekrachtigd.
Dag Kappa,
Sorry, maar dat kan echt niet hoor.....
Franky, ik weet dat het relais direct aan de railspanning hangt.
Zo te lezen wordt er in dit bericht (en ook in andere) op één of meerdere berichten gereageerd die weer verdwenen zijn. Hierdoor weten lezers niet meer wat de informatie precies was en of de reacties daarop terecht zijn.

Is het mogelijk de verdwenen berichten terug te plaatsen ?.


Mvg,
Peter
Dag Peter,

Daar heb je 100% gelijk in, maar ik heb dat al gedaan. Wat ik al 2x gezegd had, en inderdaad had weggehaald, omdat er enkel verkeerd werd op gereageerd (misschien was ik inderdaad niet duidelijk genoeg), heb ik een derde keer herhaald nu alles stilaan voor iedereen duidelijk begint te worden. En ook het schema opnieuw afgedrukt dat er al gestaan had. Er stond niks anders dan er nu staat, enkel heb ik nu om niet weer in dezelfde misverstanden terecht te komen extra in de verf gezet dat het over de relaiscontacten gaat (wat volgens mij toch uit de metingen van Peter bleek, maar blijkbaar niet voor iedereen) en niet over de spoel. Ik kan er dus niks meer aan toevoegen.

Maar om je tegemoet te komen, als ik mij nog eens uit een discussie terug trek, zal ik wat ik geschreven heb niet meer weghalen. Het zal mij werk sparen want nu heb ik alles opnieuw moeten schrijven. Alhoewel het nu volgens mij wel best duidelijk is.

Groeten,

Franky
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
In onderstaande foto is het relais te zien.
Aan de rechter kant zitten de 2 draden - elk voor een richting -
Op een van deze aansluitingen moet je nul Ohm naar het chassis meten
en in de andere stand van het relais moet de andere aansluiting nul Ohm naar chassis meten.
De verbinding naar het chassis is geen draad maar het koperen vlakje, het veertje enz. ligt aan het chassis van de lok als het relais goed gemonteerd is.

Dus toch een Ohmse meting en dus alle spanning er af halen voor de meting begint.
Ter info: als je de pennen van de meter aan elkaar legt dan zal de meter (ca.) nul Ohm aan geven.

Is er een van de twee metingen niet goed - niet nagenoeg nul Ohm - dan heb je de dader gevonden.

Citaat van: Acido op dinsdag 30 augustus 2011, 19:58:06

Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: Freak op zondag 04 september 2011, 15:47:44
Zo te lezen wordt er in dit bericht (en ook in andere) op één of meerdere berichten gereageerd die weer verdwenen zijn. Hierdoor weten lezers niet meer wat de informatie precies was en of de reacties daarop terecht zijn.

Is het mogelijk de verdwenen berichten terug te plaatsen ?.


Mvg,
Peter

Hallo Peter,

betreffende berichten lijken door de gebruikers zelf verwijderd te zijn in dit topic, en is er door het beheer van het 3rail forum niets uit het archief terug te plaatsen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Zo nu maar even de knuppel in het welbekende hoenderhok >:-D

Ik weet uit ervaring dat een loc met slechte borstels maar één kant op kan rijden en na omschakelen niet de andere kant op wil. Electro technisch gezien is dit voor een leek niet uit te leggen en compleet onlogisch. Ik ben zelf al eens druk doende geweest om relais over te solderen en het probleem was niet verholpen. Als de loc toch immers wel één kant op loopt moet het wel aan het relais of de veldspoel liggen!!! Natuurlijk zou dat ook wel kunnen maar in mijn geval was de oplossing echt héél simpel: BORSTELS !!!
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
dezelfde ervaring gehad

nieuwe borstels en goed schoonmaken

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Beste forum techneuten.

Ik dank jullie voor al jullie goede raad. Het blijkt maar weer eens dat er vele wegen naar Rome leiden. De loc loopt nog steeds niet beide kanten op. Maar ik heb wel veel geleerd van jullie en begin te begrijpen hoe e.e.a. werkt. Ik ga alle goede raad nog eens op mijn gemak proberen toe te passen en waar mogelijk onderdelen te gaan vervangen.
Nog even de laatste stand van zaken:
Heb de ohm gemeten en hij geeft op beide standen 0 aan.
Borstels zijn vervangen dus daaraan kan het niet liggen.
Ik denk dat ik het relais maar eens ga vervangen en ook de bedrading, misschien zit hier wel een breukje. De eerst volgende beurs in Houten ga ik op jacht naar een relais.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
je zal het aanbod wel meer krijgen, maar hoeveel wil je er hebben? bij mij liggen ze weg te kwijnen van alle ombouw projecten.

Walter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: Wasmi op maandag 05 september 2011, 15:11:57
je zal het aanbod wel meer krijgen, maar hoeveel wil je er hebben? bij mij liggen ze weg te kwijnen van alle ombouw projecten.

Walter

Dat heb ik nou ook ;-) . Als je in de buurt van de hoofdstad woont mag je met de loc langskomen dit weekeinde, dan repareren we hem samen even.

MVg,
Frank
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Dag Frank

Bedankt voor je aanbod. Het is erg leuk dat iedereen zo mee leeft en bereid is te helpen. Ik ben maar net begonnen met de treintjes gekte en ik vind het leuk en leerzaam om het zelf uit te vogelen, daar leer ik het meeste van. Maar als ik er helemaal niet meer uit kom dan mail ik je.

Groet Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
HIJ DOET HET

Dag forumleden

Mede dankzij de sponsoring van Walter die mij een paar relais heeft opgestuurd (dank hiervoor ) en een verwoedde soldeerpoging heb ik het relais vervangen en tot mijn grote blijdschap schakelt hij perfect en rijdt hij als een zonnetje, ook omdat ik hem eerder al had schoon gemaakt en de koolborstels en de sleper had vervangen.
Ik wil iedereen bedanken die zo met mij heeft mee gedacht en advies heeft gegeven. Op deze manier wordt mijn net begonnen treintjes hobby steeds leuker en leer ik elke keer wat bij.

Met vriendelijke groet

Peter
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Daar doe ik het ook voor en volgens mij met mij nog een heleboel.  :) Dat gepiel met techniek blijft leuk, alhoewel dat aan veel mensen niet is uit te leggen  :? Gelukkig deze keer met veel geduld een leuk resultaat en zonder frustratie, welkom bij de club  :D
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Das fijn heee , dat ie het weer doet.
Swel jammer dat we nu niet weten wat er precies aan de hand was...... :D
Re:Loc 3040 schakelt niet meer
Citaat van: maenmi op vrijdag 09 september 2011, 22:00:07
Das fijn heee , dat ie het weer doet.
Swel jammer dat we nu niet weten wat er precies aan de hand was...... :D

Misschien kan Peter je het oude relais opsturen, kun je het onderzoeken wat er stuk aan is >:-D