Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

2 leds aansluiten

Gestart door eulaersivan zondag 28 augustus 2011, 10:05:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 leds aansluiten
eulaersivan
gast

2 leds aansluiten
Ik werk aan een schakelpaneel en de stand van de wissels wordt aangegeven met een led. Wissel en leds worden geschakeld met een relais obv een 5V voeding.

Voor een Engelse wissel wil ik 2 leds per stand laten branden. Hoe doe ik dat best?

(1) De schakelaar stuurt 5V naar 2 relais waarbij ene een wissel en led aanstuurt en de andere enkel een led. (dit is niet mijn favoriet omdat ik geen plaats meer heb op mijn relais voor die extra relais).

(2) Aan 1 relaisuitgang 2 weerstanden hangen en aan elke weerstand een led.

(3) Aan 1 relaisuitgang 1 weerstand hangen en aan die weerstand 2 leds.

Wat is de beste werkwijze?

Ivan
Re:2 leds aansluiten
de Hoeve
gast

Re:2 leds aansluiten
je vraag zou een stuk beter te begrijpen zijn als je een schema er bij tekende.
je kunt dan eenvoudig vragen welk schema het beste is.

groeten,
Hessel.
Re:2 leds aansluiten
Lid sinds: 2009

offline
Re:2 leds aansluiten
Ik zou voor optie 2 gaan. Optie1 vind ik de meest onnozele omdat dat een extra relais kost en totaal zinloos is. En bij optie 3 zou jet risico kunnen lopen dat waneer 1 led stuk gaat er teveel spanning op de andere led kan komen te staan, en om de prijs van een weerstandje hoef je het niet te laten.
Re:2 leds aansluiten
efl045
gast

Re:2 leds aansluiten
Dag Ivan,

Aangezien je eigenlijk iets te weinig spanning hebt om 2 LEDs in serie aan te sluiten op 1 serieweerstand (je hebt maar 5V) en parallelschakelen van LEDs 'not done' is (de LED met de laagste brandspanning krijgt dan de meeste stroom) is er maar 1 goede oplossing: elke LED zijn eigen serieweerstand en dan alles parallel op de relais uitgang. Optie 2 dus.

Groeten,

Franky
Re:2 leds aansluiten
eulaersivan
gast

Re:2 leds aansluiten
Dank je. Dat probeer ik even uit.