Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Led op 25v 8ma

Gestart door Looney Tunes zondag 28 augustus 2011, 09:27:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Led op 25v 8ma
Hallo Alle

Ik heb een bouwpakketje gesoldeerd en deze voordat ik de leds aangesloten heb doorgemeten toen kreeg ik 25 v 8ma eruit (hier moeten 2 led op worden aangesloten (in serie) ). De leds zijn 2v.

Kan dit of kan dit niet (ik denk van niet en dus een extra weerstand)

Wie geeft hier duidelijkheid in ?
Re:Led op 25v 8ma
Aliebengalie
gast

Re:Led op 25v 8ma
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Invullen en klaar is kees.
Mvg: Alex
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Alex

Dan kom ik op 2,2 Kohm uit en die zit er nu al voor. Dus daarom vind ik het verwarrend.
Re:Led op 25v 8ma
Blausee-Mitholz
gast

Re:Led op 25v 8ma
Ligt er aan waar en wat je meet, als je over de led meet meet je 2 V.
Meet je over led en weerstand dan meet je het totaal dus 25 V

Mvg, Johan
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Johan

Ik heb over de aansluitingen gemeten waar de leds op moeten worden aangesloten.
Re:Led op 25v 8ma
efl045
gast

Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: Looney Tunes op zondag 28 augustus 2011, 09:27:19
Ik heb een bouwpakketje gesoldeerd en deze voordat ik de leds aangesloten heb doorgemeten toen kreeg ik 25 v 8ma eruit
Ik vraag mij wel een beetje af hoe je die 8mA hebt gemeten zonder dat er iets was aangesloten....
Die 25 V, dat meet je zo met je voltmeter, maar om stroom te meten moet je er toch iets aanhangen?
Of bedoel je als de zaak kortsluit er dan 8mA loopt? Dan heb je met een stroombron te doen en zal er nooit meer dan 8mA kunnen lopen door je LEDs, er zit dan vast en zeker al een serieweerstand op de schakeling. Dan mag je (moet je zelfs) de LEDs aansluiten zonder serieweerstand.

Groeten,

Franky
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Franky

Het is een gelijkrichter bouwpakketje (4 diodes en een elko 35v 1000 uF) en daar achter zit een 2.2 K ohm weerstand (deze heb ik er zelf aan gesoldeerd).

En het is dan gemeten tussen de weerstand en de min van de elko.
Re:Led op 25v 8ma
Wasmi
gast

Re:Led op 25v 8ma
ja, Franky heeft gelijk, spanning meet je OVER twee punten (zoals jij hebt gedaan) en stroom meet je DOOR een component, dus door de meter tussen bv de led en de weerstand te plaatsen. Zoals jij het hebt gedaan kan je niet de stroom meten die door de leds zal lopen. Wat meet je over de plus en de min van de elko?
Re:Led op 25v 8ma
efl045
gast

Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: Looney Tunes op zondag 28 augustus 2011, 10:35:38
Het is een gelijkrichter bouwpakketje (4 diodes en een elko 35v 1000 uF) en daar achter zit een 2.2 K ohm weerstand (deze heb ik er zelf aan gesoldeerd).
En het is dan gemeten tussen de weerstand en de min van de elko.
Dan heb je zoals ik al dacht al een serie weerstand en mag je de LEDjes direct aansluiten.
Moesten ze te fel branden mag je een extra weerstand in serie opnemen, of beter nog, verhoog dan de weerstandswaarde die er nu al zit.


Groeten,

Franky
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: Wasmi op zondag 28 augustus 2011, 10:41:24
ja, Franky heeft gelijk, spanning meet je OVER twee punten (zoals jij hebt gedaan) en stroom meet je DOOR een component, dus door de meter tussen bv de led en de weerstand te plaatsen. Zoals jij het hebt gedaan kan je niet de stroom meten die door de leds zal lopen. Wat meet je over de plus en de min van de elko?


Hallo Walter

Ik nu jullie het zeggen schiet het me ineens naar binnen dat dat idd niet kan,de elko zal ik zo even meten.

Citaat van: efl045 op zondag 28 augustus 2011, 11:10:40
Dan heb je zoals ik al dacht al een serie weerstand en mag je de LEDjes direct aansluiten.
Moesten ze te fel branden mag je een extra weerstand in serie opnemen, of beter nog, verhoog dan de weerstandswaarde die er nu al zit.


Groeten,

Franky

Hallo Franky

Oke, maar gaan ze dan niet kapot door het veel te hoge voltage?



Re:Led op 25v 8ma
efl045
gast

Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: Looney Tunes op zondag 28 augustus 2011, 11:22:11
Oke, maar gaan ze dan niet kapot door het veel te hoge voltage?
Neen hoor, de spanning die 'er teveel' is zal over de serieweerstand staan. Over de LED zal enkel zijn 'brandspanning' staan die bepaald wordt door de maximale stroom die in de kring kan lopen. Sluit gerust aan en meet het maar eens na.

Groeten,

Franky
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
@Walter 25v >100ma over de elko.

Hallo Franky

Oke, we gaan het proberen.
Re:Led op 25v 8ma
efl045
gast

Re:Led op 25v 8ma
Dit moet ik er toch nog eens bijzeggen: waar de LEDs wel kunnen van kapot gaan is door ze 'verkeerd om' aan te sluiten! LEDs kunnen niet goed overweg met invers aangelegde spanning, een LED met een brandspanning van bv 2V kan al de geest geven bij een verkeerd aangelegde spannig van 5V! En daar kan de serieweerstand je niet tegen beschermen, die kan immers maar 'zijn deel van de spanning' opnemen als er effectief stroom door loopt. Sluit je de LEDs in jouw geval dus verkeerd om aan, dan zal er 25 V over staan, wat veel te veel is. Dat is dus wel een risiko als je met hoge spanningen werkt.
Sluit ze dus liefst ineens correct aan.

Groeten,

Franky
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Franky

Bedoel je de + en - verkeerd om ?
Re:Led op 25v 8ma
efl045
gast

Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: Looney Tunes op zondag 28 augustus 2011, 11:41:48
Hallo Franky

Bedoel je de + en - verkeerd om ?
Euh ja, wat zou je anders nog kunnen omkeren? Er zijn toch maar 2 draadjes?

Groeten,

Franky
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
@ Franky

Bedankt

Ik heb hem net aangesloten en hij werkt

Dus allemaal bedankt
Re:Led op 25v 8ma
efl045
gast

Re:Led op 25v 8ma
En als je nu nog eens de spanning meet over de 2K2 weerstand en die waarde deelt door 2200 weet je exact de stroom die door de LEDs stroomt.
Dan ben je helemaal gerust ;-)

Groeten,

Franky
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Franky

Ik vind het al best als het werkt.
Re:Led op 25v 8ma
de Hoeve
gast

Re:Led op 25v 8ma
nog even een opmerking (want het werkt nu) over de meting van de stroom. ik hoop niet dat dit te ingewikkeld is, maar het lost wel het raadsel op van de verschillende gegevens die in dit draadje worden genoemd.

als je de uitgangsspanning van je schakelingetje hebt gemeten (die was 25V) en daarna je multimeter op stroom zet, meet je de "kortsluitstroom" van de schakeling.

de 8mA is dus wel degelijk goed gemeten. even buiten beschouwing gelaten dat je op deze manier met een redelijke afwijking meet, want de echte kortsluitstroom is iets van 25/2,2 = 11mA. de afwijking komt doordat je multimeter ook weerstand heeft (ik denk ongeveer 1300 ohm).

de stroom door de LED is ongeveer 10mA. deze stroom is trouwens afhankelijk van de kleur van de LED!

groeten,
Hessel.

Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Hessel

Oke, nog wat geleerd.

Nu rest de vraag willen jullie foto's van het eindresultaat (ben nu op de helft)?
Re:Led op 25v 8ma
de Hoeve
gast

Re:Led op 25v 8ma
ja, altijd leuk!
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Dacht ik al...
Re:Led op 25v 8ma
Wasmi
gast

Re:Led op 25v 8ma
toch weer mooi he Hessel, dat de theorie en de praktijk zo goed op elkaar passen  :-) :-) :-) :-)
Re:Led op 25v 8ma
Lid sinds: 2009

offline
Re:Led op 25v 8ma
Als het goed is de inwendige weerstand van de meter in de ampere stand zeer laag anders klopt de meting natuurlijk al helemaal niet. Nu slaat de hele stroom meting die hier steeds word gedaan al helemaal nergens op want wat word je daar nou wijzer van????

Je hebt gewoon een gelijkspanning van 25 volt en daar wil je een ledje op laten branden. Dan is het belangrijk om te weten wat de drempelspanning van de led is en wat de maximale stroom door de led mag wezen. Dat zijn gegevens die in de datasheet staan van de led.
Als je nu uitgaat van een standaard 5mm rode led, deze heeft een drempelspanning van 1.8 volt en een gemiddelsde stroom van ongeveer 20mA
Dat betekend dat er over de weerstand 23.2 volt moet komen te valen bij een stroom van 0.02A. Nu is de weerstand de uitkomst van "spanning/stroom" = 23.2/0.02=1160 Ohm.
Dus ik weet niet waarom jij een weerstand van 2.2KOhm aan de uitgang van je schakeling hebt gemaakt maar je kan hem er wel weer af halen en eert gaan berekenen wat voor weerstand je nodig bent.
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Jan

Ik ben zelf lui geweest (kan het ook wel uit mijn hoofd) en heb alles in een weerstand calculator getikt en daar kwam 2.2 k uit dus dan zal het wel kloppen.
Re:Led op 25v 8ma
Lid sinds: 2008

offline
Re:Led op 25v 8ma
En er is natuurlijk geen verplichting om 20 mA door de led te jagen !
Re:Led op 25v 8ma
Wasmi
gast

Re:Led op 25v 8ma
???? dat zuigt dat ding toch zelf?????
Re:Led op 25v 8ma
Lid sinds: 2008

offline
Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: Wasmi op zondag 28 augustus 2011, 22:30:57
???? dat zuigt dat ding toch zelf?????
Nee hoor, er zit echt geen regeling in die een bepaalde stroom zal trekken.
Normaal gesproken dan.
De stroom door de LED is puur afhankelijk van de serieweerstand.
Daarbij biedt de wet van Ohm uitkomst om e.e.a. te berekenen.
Re:Led op 25v 8ma
Lid sinds: 2009

offline
Re:Led op 25v 8ma
Citaat van: huub op zondag 28 augustus 2011, 22:17:30
En er is natuurlijk geen verplichting om 20 mA door de led te jagen !

Die 20mA was puur als voorbeeld om e.e.a. uit te leggen want volgens mij zijn er een hoop mensen die geen vlauw benul hebben waar het nu om gaat. Zoals je zelf al zegt bepaald in deze schakeling de weerstand hoeveel stroom er door de led gaat.
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Hallo Allen

Ik ben nu de laatste draadjes aan het wegwerken en dan is het klaar dus komen er foto's (al moet het board dan wel ff verplaatst worden naar zelf/verbouw. Maar daar zal ik zo een pb over sturen.)
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
De draden zijn weggewerkt nu blijkt alleen dat er een andere weerstand nodig is dus die solderen we er morgen maar weer in.
Re:Led op 25v 8ma
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Led op 25v 8ma
Omdat de rest niet meer over elektronica gaat gaan we hier verder.