Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

baan voor analoog en digitaal gebruik

Gestart door fredrans vrijdag 26 augustus 2011, 19:18:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan voor analoog en digitaal gebruik
Ik wil een baan bouwen die ik zowel voor mijn oudere analoge locs als voor digitale locs kan gebruiken. Ik kan uiteraard 2 verschillende banen op een tafel leggen maar is het ook mogelijk om het digitale systeem volledig uit te zetten (af te schakelen/overbruggen) en dan analoog te rijden?

Wie heeft een slimme oplossing?

Ik wil de echt oude locs niet digitaliseren.
Re:baan voor analoog en digitaal gebruik
je kan twee schakelaars gebruiken om de stroom van je centrale naar de rails te onderbreken. dan kun je analoog rijden.
je moet dan wel ook twee schakelaars om de analoge stroom te onderbreken anders heb je kortsluiting in je centrale.
heb het zelf al meegemaakt. (er zijn ook schakelaars die twee draden te samen onderbreken maar weet eventjes niet goed die heet.)
hopelijk ben je hier wat mee.

groeten flori2703(florian) :)
Re:baan voor analoog en digitaal gebruik
Da's niet zo ingewikkeld.

http://www.floodland.nl/aim/pdf/waldberg.pdf

Zie de laatste pagina van het PDF. Eenvoudige omschakeling van digitale spanning naar wisselspanning.

Je hoeft alleen de rode te schakelen, de bruinen van analoog en digitaal zitten aan elkaar geknoopt.

Gr, Ben.
Re:baan voor analoog en digitaal gebruik
@fredrans,

Kom op Eurospoor even kijken op de stand van Beneluxspoor.net
We hebben daar een hybride testbaan met Märklin C-rails, geschikt voor 2-rail en 3-rail, zowel voor analoog als voor digitaal verkeer.

Grzz,

Hans
Re:baan voor analoog en digitaal gebruik
Dit gaat goed , ik heb dit via een tuimelschakelaartje 2 polig.
Op het schakelaartje zitte 6  pinnetjes aan de onderzijde middelste gaan naar de baan dus rails   rechtse 2 pinnetje voor digitaal aanstuuring
Linker 2 pinnetjes analoog aanstuuring.
Schakelaar is zo ontworpen dat of de ene of de andere stroom op de rails komt, dus nooit samen.
Wel even door meten voor de zekerheid.
Je hoeft geen stekkers uit te trekken voor het omschakelen van het tuimelschakelaartje.
Ik zou wel van te voren alles even stil zetten, dus niet onder het rijden  omschakelen van digitaal naar analoog of anders om.
Ik denk dat de dicoders dit dan niet in dank afnemen.
Ik heb dit ook kan aansturen via mobiel station of centraal unit 6021 of analoog.
Mobiel station of centraal unit 6021 kan ik omschakelen onder het rijden via tuimelschakelaar 2 polig.
Treinen rijden dan gewoon verder op geschakelde aanstuuring.
Omschakelen naar analoog hiervoor zet ik de treine even stil.
Mvgr Ger