Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

V36 Maxon inbouw en sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken

Gestart door Wasmi dinsdag 23 augustus 2011, 23:10:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V36 Maxon inbouw en sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Ik ben bezig net een BR 236 ombouw (art nr 3146). Het begon met allen het inbouwen van een Maxon motor. Dat stelt in dit model dus echt helemaal niks voor, de motor past klemvast in de uitsparing van de oude M motor. Geen lijm, helemaal niks. Lopi 4 eraan, niets  aan de motor instellingen gewijzigd, loopt prachtig! Maar goed, de verlichting in dit ding bestaat uit één gloeilampje. Dat slaat natuurlijk nergens op tegenwoordig. Nou had ik laatst een stelletje hele kleine duo ledjes rood/ warm wit, en ook enkelvoudige warm witte ledjes besteld. Tijd om er een paar te gebruiken! Dus, lichtgeleiders eruit, in de onderste openingen duo leds geplaatst, en in de bovenste witte leds. Nu dat allemaal zo mooi aparte verlichting is, kan er natuurlijk meer. De front verlichting komt natuurlijk aan F0 te hangen. Ik wil de sluitverlichting apart aan/uit schakelbaar maken met één van de functies (F1 lijkt me handig). Daarvoor heb ik een eenvoudige schakeling  gevonden in de wiki. Ik begrijp hoe het werkt en het bouwen gaat lukken. Alleen, nu zou ik ook nog graag rangeerverlichting willen kunnen inschakelen, bv met F2 (die is in mijn redenering nog over). In Dld is dat het driepuntssein aan beide zijden aan. (één van de onderste lampen aan beide zijden mag ook). Nu wordt het me een beetje te ingewikkeld. Wie weet hier een aansluitschema voor?

Walter
Re:sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Hallo Walter

Als je de beide frontseinen aan f0 hangt (een voor vooruit (aux0v) en een voor achteruit rijden (aux0a)) en die dan ommapt via een programmer/ecos enz. naar een bv : f2 dan heb je een rangeersein.

Ps: misschien een idee om de sluitseinen te hangen aan aux 1 en aux 2 zie : de buren
Re:sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
linkje met uitleg : link

Zojuist gevonden dat de handleiding van de inbouwset voor BR185 na een vraag van mij aan de heer Schonwitz voor de lopi 4 is aangepast.Er staat nu een volledige mappinglijst in.Wat een service.

link
Re:sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
heren,

mijn dank, ik ga dit eens op m'n gemak bestuderen.....

Walter
Re:sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Ok, ik ben er inmiddels achter dat mijn probleem 'gewoon' is op te lossen met functie mapping. Dat spreekt me erg aan, want dat scheelt een hoop gedoe met extra componenten. Wat ik dus ga doen is de witte leds aansluiten aan wit (voor) en geel (achter), en de rode respectievelijk aan F1 groen (voor) en F2 paars (achter). Daarna hoef ik alleen maar te experimenteren met de CV waardes voor de functies. Dat wordt de eerste keer voor me. Moet ik nog maar eens heel goed studeren op de lopi manual. Wordt vervolgd :)

Walter
Re:sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Na alle info eens goed op me te hebben laten inwerken, heb ik alle ledjes aangesloten volgens onderstaand schema



omdat de duo leds een gemeenschappelijke anode hebben, heb ik niet kunnen verzinnen hoe ik de leds in serie zou kunnen plaatsen, en heb ik de leds allemaal parallel geschakeld. Da's vervelend, want dat betekent dat er meer stroom wordt verbruikt, en er dus grotere weerstanden nodig zijn (1W). Daar had ik ook ff niet aan gedacht, dus wat je op de volgende foto's ziet zijn nog 0,25W weerstanden, en ik kan je zeggen dat ze vrij vlug best wel warm worden  8o 8o. Dat moet ik dus nog veranderen.



ledjes inlijmen



weerstandjes en connectortje op een stukje IC printplaat 9zitten achterop het printje, sorry, geen foto van de andere kant) en alle draadjes aangesloten. Ik begrijp nu ook Rieske met z'n ledjes in z'n trekker.... wat een *** werkje...

en dan het eindresultaat:

met F0 aan is alleen het A- sein aan in de rijrichting, (geen foto)



F1 aan (vooruit, A sein voor, sluitlicht achter bij achteruit rijden uiteraard andersom)



F2 aan (vooruit, sluitlicht achter)



F3 aan (rangeersnelheid actief, en dubbel A-sein aan)

dit was echt heel eenvoudig te programmeren met de lokprogrammer en de Lopi 4 software, hieronder een screenshot van de functiemapping:



Nu zijn er nog 3 klusjes en dan kan de lok dicht. Op de eerste plaats moeten de weerstanden worden vervangen door een zwaarder type. Ik ben bang dat ik daarvoor het hele printplaatje opnieuw moet maken, en al die 16 *** draadjes weer opnieuw moet solderen. Verder kan je goed zien dat de ledjes ook naar achter nogal stralen. Dat is aan de voorzijde niet zo spannend denk ik, maar achter is het absoluut storend. Ik denk dat ik ze maar afplak met wat zwart isolatietape. Als laatste moeten er nog lenzen in de lampen worden gemaat. dat doe ik of met crystal clear, of door de originele lichtgeleiders af te zagen en met wat blanke lak vast te zetten in de lampbehuizing.
Re:V36 Maxon inbouw en sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Walter,

Wat een leuk verslag heb je geplaatst! Leuk om te lezen voor iedereen.

Nog 2 vraagjes:

Doet F0 ook nog iets, of heb je daar geen LEDs op aangesloten?
Wat gebeurt er als je F1 en F3 tegelijk schakelt? Is je LED dan stuk?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:V36 Maxon inbouw en sluitlichten en rangeerlicht apart schakelbaar maken
Dennis,

Dank je, ik vond hem zelf leuk en leerzaam om te doen ivm de functie mapping. Met F0 wordt de normale frontverlichting geschakeld, dus alleen wit in de rijrichting. Als F1 erbij komt gaat het rood aan aan de achterzijde aan. Met F2 is alleen het rode licht aan, (bij gebruik als duwlok). Bij F3 dubbel A sein. als dan ook F1 of F2 aan zijn, maakt dat weinig uit. De rode leds blijven wel branden, maar dat valt vrijwel weg tov de witte leds. Er gaat niks kapot. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, mogelijk ga ik de functies koppelen aan functies van de lok (trekken, duwen, solo rit of rangeren), dat is denk ik ook vrij simpel te programmeren. Wat me minder bevalt is dat de anodes van de duo leds gemeenschappelijk zijn. dat is niet handig voor het stroomverbruik en je hebt grotere weerstanden nodig....

Walter