Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

enkelspoor traject

Gestart door hermanus woensdag 08 juni 2011, 20:14:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 25 juni 2011, 15:44:26
in de formules zitten nog twee foutjes. zo moeten ze worden:
B1a(bezet) =  Schakelaar(rangeren)        OF   (s1 EN W2(overloop))  
B1a(vrij)     =   W3(overloop)  EN   s4b
----> als je de rangeerschakelaar indrukt, moeten ook W3 en W2 recht gaan. Volgens de formules kun je dan heen en weer rijden op B1a, maar s4b kan B1a niet vrij geven. S1 kan groen worden als B1b vrij is, want W2 ligt recht!

B4(bezet) = s4a OF s4b OF s4c OF s4d
B4(vrij) = s5 OF s6 OF s8
----> B4a en b zijn allen hetzelfde blok. in B4 rijdt slechts 1 trein. het blok wordt vrij als die trein het blok verlaat.
aangepast
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 25 juni 2011, 15:44:26
Nee, op deze manier zul je niet ver komen. De formules zijn ook niet voor niks gemaakt.
Maar niet getreurd: de tekening is wel hoe ik het bedoel, alleen die blauwe streepjes moeten nog even weg. Sluit aan de bovenkant alle elf schakelrails aan (s1, s2 enz) en de rangeerschakelaar. Aan de onderkant komen de negen blokken (B1a, B1b, B2, B3, B4, B5 enz). Er tussen in komen de wisselstandschakelaars.
Ik ga toch niet de blokken schakelen maar het sein wat voor het blok staat
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
dit zijn de signalen die de seinen gaan schakelen.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
En nu?
Re:enkelspoor traject
petermarklin
gast

Re:enkelspoor traject
hallo mede spoorlui
ik heb het marklin sein 7339
deze werkt niet zoals zou moeten
hij wil op groen maar zet ik de schakelaar om dan gaat hij niet op rood
en ook geen spanning op mn M rails
hoe los ik dit op
Mvg Peter
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
Ziet er netjes uit en dit nodigt echt uit om de draadjes te gaan leggen. Dat is heel eenvoudig, nu de formules klaar zijn. Ik zou de B's een rode en een groene helft geven.

Voorbeeld:
B4(bezet) = s4a OF s4b OF s4c OF s4d
B4(vrij) = s5 OF s6 OF s8

vanaf S4a en S4b en s4c en s4c gaat elk een draadje naar B4 rode helft.  vanaf s5 en s6 en s8 loopt elk een draadje naar B4 groene helft.

zo ga je alle formules af die beginnen met "B= ".
bij een OF ga je parallel, bij een EN zet je de schakelaars in serie

Groeten,
Hessel

Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
zoiets
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
yep! zo doe je dat dus. :thumbup: dit is dus een soort geprogrammeerde schakeling, een computer doet in principe ook zoiets.

ik heb ook nog een aanvulling: zet B3(bezet) ook nog als W3(overloop) EN S4b. De trein vanaf 4b kruist namelijk B3 en dat wordt op deze manier beveiligd.

Het ziet er goed uit, maar volgens mij heb je de volgende formules niet goed getekend:
B1b(bezet)=(s1 enW2(recht))
B1b(vrij)=s2

En we zijn er nog niet! er moet een besluit worden genomen over de punten waar meerdere blauwe lijntjes samenkomen. je kunt kiezen uit twee schakelrails achter elkaar, of met gelijkstroom sturing gaan werken, dan kosten die knooppunten je alleen maar een diode (5 cnt /st). Je zou ook nog schakelrails  kunnen vermeerderen met relais, maar dat is toch een vrij dure oplossing (ongeveer 7 euro per relais).
De diode oplossing is verreweg het goedkoopst.

groeten,
Hessel.

Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op maandag 04 juli 2011, 22:05:46
Het ziet er goed uit, maar volgens mij heb je de volgende formules niet goed getekend:
B1b(bezet)=(s1 enW2(recht))
B1b(vrij)=s2
aangepast
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Citaat van: de Hoeve op maandag 04 juli 2011, 22:05:46
De diode oplossing is verreweg het goedkoopst.
als ik het ook nog kan aansluiten.
ik zit ook te denken om bij de blokken 2,5,6,7 en 8 een mono relais te gebruiken
Re:enkelspoor traject
de Hoeve
gast

Re:enkelspoor traject
een diode is makkelijk aan te sluiten. dat kan ik wel tekenen.

je ziet de monostabiele relais al zitten... als je die onder aan de B's aansluit gaat het helemaal werken.
maar het ligt ook aan de soort seinen die je gebruikt. daar zit al een monostabiel relais in. dat hoef je dan niet te kopen. dit gaat wel goed komen.

hoe ver ben je met de uitvoering? het zou leuk zijn als je al iets kunt testen.

groeten,
Hessel.

Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
zover ben ik nog niet. Het enige wat ik heb is al gebruikt in mijn schaduw station. Vakantie staat voor de deur en daar ben ik momenteel druk mee als die voorbij is ga ik de prullen kopen die ik nodig heb.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
Hallo
De vakantie zit er weer op en de caravan staat weer schoon in de stalling en we zijn al weer een week aan het werken.
Tijdens de vakantie met de gedachten gelopen dat het toch ook op een simpele manier moet kunnen om het baantje van mij te beveiligen en hier op uit gekomen.
Re:enkelspoor traject
hermanus
gast

Re:enkelspoor traject
ofzo met maar 3 blokken maar wel voor 5 treinen