Dag Marty,
Nu begrijp ik wat je bedoelt, de overgang van vlak naar de helling.
Met hout is dat makkelijk, zeker met multiplex, dat buigt vanzelf in een mooie overgang. Je moet er best voor zorgen dat het hout onder je rails dan ook mooi doorloopt op de plaats van de overgang, zodat er geen 'knikken' ontstaan. Met je rails is dat iets moeilijker, je kunt in dat overgangsgebied wat kortere stukjes aan elkaar steken, dus een ketting van kleine knikjes maken, maar dat is duur....Beter is de bedding onderaan hier en daar inzagen zodat je de rail in de overgang een beetje (!) kunt buigen in de gewenste richting. En als je met kort materiaal rijdt mag dat allemaal wat 'ruwer' dan met lange locs of lange wagons. Met C of M rails is dat ook allemaal een beetje moeilijker dan met beddingloze rails zoals K rails die zelf gemakkelijker te buigen zijn, maar al bij al zul je wel ondervinden dat het wel mee valt hoor. Als er wissels liggen in de 'overgang' moet je wel heel goed opletten dat je daar niet te 'wild' doet, dat levert gegarandeerd ontsporingen op!
Die overgangen maken natuurlijk dat je helling wat langer wordt (met wisels zelfs veel langer), en dat kan bij relatief kleine banen wel eens voor problemen zorgen, zeker als je naar boven en weer naar beneden moet.
Daarom is het op een kleinere baan veel beter om met 1 helling te werken die zowel gebruikt wordt voor stijgen als dalen, zoals in het ontwerp hieronder, door met keerlussen te werken, of door te eindigen in een kopstation.
Met een aparte 'oprit' en 'afrit' loopt je gauw vast als je niet al te veel plaats hebt, of de boel ziet er wat 'geforceerd' uit, maar dat heb je wellicht al ondervonden als je al wat plannetjes hebt gemaakt.
Groeten en succes bij het plannen!
Franky