Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Slijtage draaistel

Gestart door Aad A zaterdag 20 augustus 2011, 22:13:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slijtage draaistel
Lid sinds: 2011

offline
Slijtage draaistel
Deze week een loc uit elkaar gehaald om te reinigen ed.
Kom ik dit tegen.

Is er een manier om dit te herstellen?
Zelf dacht ik aan een dunne koperen platte ring.
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Slijtage draaistel
Volgens mij niks ergs aan? Of is het een diepe groef?
Re:Slijtage draaistel
Seinwezen
gast

Re:Slijtage draaistel
Volgens mij is er ook niks mis.
Het hoort gewoon zo.

Zal wel zijn voor een betere massa afname via je draaistel.

groeten Sander
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Slijtage draaistel
Hoi Aad A,

Met dat blanke rondje is niks mis,daar krijgt je lok de massa vandaan.

De groef is een ander verhaal.

Als je het wil opvullen met een ring,kan je dat ook doen met een standaard ringetje van Märklin.

Deze zitten in een zakje van tien (weet alleen het nummer niet),en is voor de bevordering van de massa bedoeld.

Mocht je lok daar geen last van hebben,dan hoef je eigenlijk niets te doen.

Onderstaande foto toont zo'n ringetje.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Slijtage draaistel
Maar wat voor probleem levert dit nou op?
Re:Slijtage draaistel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Slijtage draaistel
Er is niets aan de hand met het frame, die plekjes zijn inderdaad van de de opstaande randjes die aan het draaistel zitten, waar het frame op rust en die zorgen voor massaoverdracht tussen draaistel en frame, gewoon goed schoon houden.
Maar bij jouw lok ziet alles er nog schoon uit, niks aan doen.
Die massaveren die Hans laat zien heb ik ook wel eens geprobeerd, maar geen goede ervaring mee.
Door zo'n ring te plaatsen creëer je alleen nog meer bewegende contactvlakken ( draaistel<> veer<> frame) en is de massaoverdracht minder betrouwbaar.
Re:Slijtage draaistel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Slijtage draaistel
Hallo Allen,

een voorbeeldje hoe je de massa toch kan verbeteren mocht er slecht contact zijn, is in het volgende draadje te vinden. Helaas heb ik de foto's nooit scherp gekregen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27577.0

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Slijtage draaistel
Het is niet zozeer de massa die problemen geeft.
Door de groeven ligt het draaistel wat dieper en raakt het plastic verenpakket de loc in bochten, welke dan ergens blijft haken.
Het gevolg is regelmatig ontsporen,als ik alles monteer buiten het verenpakket loopt de loc wel goed door de bochten.
Re:Slijtage draaistel
Aliebengalie
gast

Re:Slijtage draaistel
Aad,dan zouden de groeven millimeters zijn uitgesleten,dat lijkt me vrijwel onmogelijk.
Als ik onderstellen uitelkaar haal , kom ik dit ook regelmatig tegen.
Maar als het spul ontspoort,dan zal er toch iets anders aan de hand zijn.

Hoop dat je het snel kunt vinden.
Misschien heb je nog zoiets staan waar je vergelijk kunt maken.
Ik had namelijk met 1`locje het zelfde verhaal (bleek 1 slipbandje te ontbreken).
Is niet gezegd dat dat bij jou het zelfde is,maar eenvoudige kleine dingetjes zie je te snel over het hoofd.

Suc6 met de oplossing.
Mvg: Alex
Re:Slijtage draaistel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Slijtage draaistel
Zo te zien betreft het hier een Br 103.
Die groeven lijken mij zeer oppervlakking.
Aad, zitten de draaistelimmitaties wel goed met de nokjes in het draaistelframe?
Het wil nog wel eens gebeuren dat de de nokjes niet in de uitsparingen vallen, maar juist erboven en dan komt de immitatie tegen het lokframe aan tijdens rijden.
Re:Slijtage draaistel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Slijtage draaistel
Hallo Aad,

controleer tevens de tussenafstand van de wielen (aslengte) of er geen wielen verschoven zijn, de juiste afstand is 13,8 tot 14 mm. bij grotere afstand van de wielen zal de loc op wissels ontsporen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Slijtage draaistel
Aad,
Het draaistel kan soepel draaien om de middenas? Blijft het haken dan is een ontsporing in de bocht hierdoor mogelijk. Je moet hierbij denken aan dat gat in het draaistel teveel ruimte heeft op de as. De foto geeft geen indruk dat deze loc intensief is gebruikt waarbij je dit mag verwachten.
Het tussen plaatsen van een ringetje kan het soepel draaien bemoeilijken daar je het draaistel met een zegelring fixeerd.
Zelf heb ik het makkelijk ontsporen van een BR-103, in dit geval op het doorlopen van een wissel, wel gehad doordat de middensleper teveel opwaartse druk uit oefende. 2 mm boven de wielflens en het probleempje was opgelost.
Cees
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Slijtage draaistel
Allen,
Bedankt voor het reageren.
Ik ga met de gegeven adviezen aan de slag om de loc weer netjes rijdend te krijgen.
Re:Slijtage draaistel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Slijtage draaistel
En Aad, is het probleem al opgelost?
Re:Slijtage draaistel
Lid sinds: 2011

offline
Re:Slijtage draaistel
Is helaas nog niet opgelost.
Het is inderdaad het verenpakket wat probleem veroorzaakt,deze blijft niet op zijn plaats zitten.
De nokjes blijven niet in hun uitsparingen zitten.
Ik heb er verder niet meer naar gekeken hoe dit op te lossen,zal best wel goed komen de loc rijdt in ieder geval wel weer netjes.
Inmiddels wel verschillende locs schoongemaakt en voorzien van nieuwe koolborstels,deze rijden weer soepeltjes en een stukje stiller.
Ben inmiddels in het bezit gekomen van 2 oude draaischijven en probeer deze toonbaar en werkend te krijgen.
Heb begrepen dat het besturings kastje ( welke er niet meer bij waren) het meest lastige is om aan te komen.
Maar heb al gelezen dat er meerdere oplossingen zijn om het werkend te krijgen.
Re:Slijtage draaistel
Ik kocht een tijdje geleden een kastje voor mijn draaischijf 7286 via deze link "http://www.moba-digital.de/" misschien heeft hij er nog.