Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Nog meer filmpjes met geluidseffecten

Gestart door firstborneagle zaterdag 20 augustus 2011, 14:19:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Nog meer filmpjes met geluidseffecten
Na jaren baantjes leggen op de keukentafel is er nu een heuse treinenkamer.
Een eenvoudig ontwerp moet het begin worden van een ruim 100 meter lange h0 baan.
Het zal een rondgaande baan worden op zolder met de trap in het midden.De ruimte is 7 meter lang en 3,8 meter breed.

de kamer is nog lang niet klaar, wel krijgen de plannen voor een stoomdepot vorm:ontwerp stoomdepot
de zelfgemaakte draaischijf is bijna klaar: mijndraaischijf
dit geld ook voor mijn zelfgemaakte slakken kuil: mijnslakkenkuil

Dit is de INDEX van mijn draadje, het is op volgorde van bouwen.
kijk het rustig door en mocht je niet kunnen vinden wat je zoekt, stuur dan gerust een berichtje,
ik help je graag op weg, daar is het forum toch voor!
Vriendelijk groet Arend.

BAANPLAN met dank aan Peter

1.een losweg maken
2. gras maken
3. mijn eerste bus (halte)
4.zelf bomen maken
6.schaduwstation gemaakt
7.zelf zeecontainers maken
8.zelf riet maken
9.een sloot maken (water)
10graan trein
11de kastanje boom
12meer bomen maken
13nog een manier om bomen te maken
14knotwilgen
15leilindes
17huisje-boompje-beestje
18de treinkamer blauw verven
19de eerste wolkjes
20een viaduct van beton
21zelf NL Perrons maken
22eigenbouw trambaan/rails
23een parkeergarage
24een bak vol lupine
25dakplataan
26 aanleg container overzet
27het kantoorgebouw
28de weegbrug
29het graanbedrijf
30goedkope figuren pimpen
31aanleg pompstation
32kreupelhout
33ballast op het opstelterrein
34  FILMPJE (klik op de "klik"in post 901)
35een hele grote eik
36 uitleg over het maken van een GROTE boom
37 leislag in deze post vind je ook een link naar een leislag draadje.
38een hunebed maken
39een nieuw bedrijf op de baan verhuurbedrijf "Leen mij".
40verbouw reclame vrachtwagen
41tuinplantdag
42zelfbouw (spoor) draaibrug
43schepen en zelfbouw pontons
44Faller havenkraan
45havenwater maken
46zelfbouw heizlok
47helix en hump yard
48brugkraan
49 laadperron    voor de autotrein https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31297.msg1277545#msg1277545
50 zelfbouw perronoverkapping https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31297.msg1328694#msg1328694
51 zelfbouw locloods/werkplaats
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78562.msg1343785#msg1343785
52aansluiten 1e booster 6017: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60609.msg1358582#msg1358582
53
54
55
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Bovenaan liggen de sporen soms wel dicht tegen elkaar...


groeten Dylan
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Citaat van: linuxer op zaterdag 20 augustus 2011, 14:35:35
Nou dat is dan 45 meter spoor :)



Citaat van: firstborneagle op zaterdag 20 augustus 2011, 14:46:43
hoe doe je dat zo snel !!?
ik had er dagen aan gewerkt.

ik ben trouwens een nieuw topic gestart met dit baanje, ik hoop daar verdere reacties te ontvangen : "eindelijk! een grote spoorbaan..."

Het ontwerpen heeft meer tijd in beslag genomen dan het na-tekenen in WinTrack

(mocht er behoefte zijn aan het *.tra bestand dan even per email)
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Dag Arend,

Als je zoveel ruimte hebt, zou je dan niet beter vermijden dat je tegen zoveel buitenbochten moet aan kijken? Onderaan in het midden zie je niks dan buitenbochten, die bovenaandien vrij kort zullen moeten zijn omdat de treinen daar 180° bochten maken, en daar ziet een trein er toch altijd veel minder fraai uit dan dat je hem van de binnenkant bocht ziet: gezien vanuit binnenkant bocht sluiten de rijtuigen veel beter tegen elkaar aan.
Op zo een grote zolder zou ik de treinen lekker rondom laten rijden op zo breed mogelijke bochten.
En terwijl ik nu toch bezig ben :); is het niet leuker als de treinen van 'ergens' naar 'ergens anders' rijden? Zoals ik het nu zie lijkt het een beetje op een slotcar parcours...(waar ik ook heel erg van hou, maar dan met race auto's ;-) ) Ik weet wel dat je er nog wissels zult aan toevoegen, maar of dat daar nog veel zal aan veranderen?
Je had er om gevraag hé...En 't is goed bedoeld hoor.
'Schiet' maar eens ongeremd terug, ik zit ook te wachten op commentaar: Arnoville

Groeten,

Franky
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
De opzet is inderdaad simpel.Daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik liever geen kapitalen aan electronica uitgeef(waar ik bovendien weinig verstand van heb)

De bedoeling is minimaal 10 treinen achter elkaar te kunnen laten rijden.Die treinen moeten de seinen die ze passeren op rood zetten en het sein daarvoor weer op groen.

Het station komt aan de bovenkant en wordt zeker 10 sporig. Ik kan een binnenkomende trein dan langs perron 1 stilzetten, en de overige 9 via perron 2 door laten rijden.

Vervolgens kan dan de trein die bijvoorbeeld al een tijdje langs perron 3 staan weer gaan rijden.
Ik rijd met een 6021 plus meerdere control 80's

Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Kijk eens hier voor een interessante wissel-loze baan.
Geweldig gemaakt, veel actie te zien en 0 wissels.

Groet,
Ronald
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Dag Ronald,

Die baan ken ik, en als je goed kijkt zie je dat de bouwer er net zo over denkt als ik: hij hoeft tegen geen enkele scherpe buitenkant bocht aan te kijken, zijn rijdende treien zijn dan ook een lust voor het oog.

Groeten,

Franky
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hallo Franky,

Ik heb helaas niet zoveel ruimte als jij of Arend hebben, daarom ben ik bezig met een rondom lopende baan waarin ik altijd tegen de binnenboog aankijk (overigens wel met wissels). Het plan komt t.z.t. ook op dit forum te staan.

Groet,
Ronald
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Citaat van: rorail op zondag 21 augustus 2011, 11:40:16
daarom ben ik bezig met een rondom lopende baan waarin ik altijd tegen de binnenboog aankijk

Dag Ronald,

De 'binnenkant' is wel de goede kant hé :-) 't Is juist langs die kant dat alles goed 'aansluit' en er geen 'gaten' te zien zijn tussen de wagons. Ik heb al midden in heel kleine banen gestaan met korte bochten en van daaruit gezien vallen de korte bochten minst op. Dat zal dus wel meevallen.

Groeten,

Franky
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hallo Arend.
Zo'n soort ontwerp heb ik al eens op mijn U-vormige treinbaan uitgelegd.
Heerlijke baan om ongecompliceerd je treinen te laten rijden maar na enige tijd zo saai dat deze alleen nog maar als "racebaan" door mijn kleinzoons werd gebruikt! 8o
BigBoy met enorme sleep wagons tegen nog een BigBoy, toen dit op een keer eindigde in een enorme "treinramp", heb ik deze baan weer snel afgebroken.

Het voorbeeld van Ronald (Rorail) laat zien wat voor verrassende rij mogelijkheden op deze baan zonder wissels mogelijk is, jammer dat nergens de totale afmetingen te vinden zijn maar geweldig om te zien.

Het baanplan wat jij op deze grootte zou kunnen ontwerpen moet toch zeker vele verrassingen kunnen herbergen.

Veel succes met je baanontwerp.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Het bovenstaande plaatje is alleen maar om te laten zien wat de hoofd-route is.
personen treinen kunnen elkaar afwisselen langs de perrons, goederen treinen kunnen aan- en af koppelen op het rangeerterrein voor het station langs. Rangeerlocjes kunnen de wagens dan parkeren. (Ik hou van stootblokjes)
De kleinste boog is de 330.
Wat betreft die buitenbogen hebben jullie gelijk , dik is een mooi plekje voor een stadje met hoogbouw, of nog beter: BOS (om de CO2 uitstoot van de loc's te compenseren !

De wisselstraten zijn er voor om 5 gescheiden rondjes te creeren , zodat de kinder lekker kunnen racen zonder te botsen, zo nu jullie weer !      vriendelijke groet Arend.
Een plaatje komt binnen kort.....
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
dit is die dan, Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden maar ik kan dit ontwerp met gesloten portemonne leggen.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Dag Arend,

Dat ziet er al helemaal anders uit! En als je onder midden inderdaad een stad of bos voorziet zeker. Je hebt ons eerst een beetje op het verkeerde been gezet...
Succes met de verdere planning.

Groeten,

Franky
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
ziet er leuk uit!! Wanneer ga je er mee beginnen??
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
hoi Marty, ik ben nog aan het verbouwen, maar ik hoop de kamer af te hebben in november, dan zouden eind dit jaar de eerste treinen rond kunnen !

Ik wou eigenlijk een foto plaatsen van de kamer maar het lukt me niet om hem te verkleinen (hij is nu 1,3 Mb)
vr.gr.Arend
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
hier is de foto
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hoi Arend,

prachtige ruimte :thumbup:

Betreffende het plan: persoonlijk zou ik voor een dubbelsporige hoofdbaan en een enkelsporige zijlijn gaan. Dit kun je realistischer aankleden dan twee dubbelsporige trajecten.

Alvast succes gewenst met de bouw!

Groetjes, John
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Helaas gaat het bouwen langzaam (ben ook bezig met een badkamer en slaapkamer,en die moeten eerst klaar...
maaaaaar de kachelpijp is verdwenen (Ik kan er wel een spelletje van maken: zoek de verschillen)
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Wat ik onlangs nog wel even gedaan heb is een treintafel in elkaar knutselen.
Voor modelspoorders die dit interressant vinden volgt hier een materiaal lijstje.
-een hardhouten triplex plaat van 9 mm dikte (1220x2440)
-latten voor het frame zijn 20x60mm vuren
-poten voor het frame zijn  40x70mm vuren.

De houtdikte is minimaal om het geheel niet te zwaar te maken,
(deze tafel is prima te tillen)
De poten zijn demontabel ( 6 ! stuks)

totaal ga ik 6 tafels maken voor de complete rondgaande baan
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
op de laatste foto staat een bergje hout te wachten op montage van de volgende tafel
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
het korte pootje is de mal, laat deze niet zitten want als er per ongeluk montage (bruis) lijm aan komt krijg je hem er niet weer uit als die droogt.
groetjes Arend.

Bij deze de laatste foto,             nog vragen? laat het gerust weten...
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
sorry bijlage vergeten, bij deze
groet,Arend
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hoi Arend,

ziet er goed uit, de houthandel bij jouw in de buurt heeft weer goede zaken gedaan :)

Groetjes, John
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hallo Arend.
Prachtige ruimte waar je lekker ongestoord aan het werk kan. (zolder garage?)
Het houtwerk is veel maar ziet er goed uit en nu de eerste tafel klaar is kun je meteen als werktafel in gebruik nemen.

De nieuw ontworpen baan ziet er geweldig uit, ik kan (nog) niet alles doorgronden maar dit plan heeft vele mogelijkheden.

Veel succes met alle verbouwingen en de bouw van je baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hoi,

naar mijn mening (maar wie ben ik :help:) is dit plan veel te druk en veel te vol. Ik zou geen open keerlussen in de baan leggen. Of ga je dit verstoppen onder een berg? En ik zie geen schaduwstation?

Roy
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Ik ben zelf ook zeer blij met deze ruimte, het is de oude hooi zolder achter in de boerderij !

Over het baanplan heb ik al zeer uiteenlopende reacties gehad, wat ik leuk vind, want dat geeft weer stof tot nadenken !
De open keerlussen zijn al eens besproken, deze wou ik inderdaad in het bos laten verdwijnen...
Wat betreft een schaduwstation: daar wou ik niet aan beginnen: 1 grote vlakke baan de kamer helemaal rond...dat lijkt mij het mooist...
Maar de meesten gaan wel voor een schaduwstation en heb ik er stiekem ook wel eens over nagedacht om bijvoorbeeld 1 open keerlus onder de andere te plaatsen, hier zou dan later(als er weer geld voor nieuwe rails is) een schaduwstation van gemaakt kunnen worden !
Groet, Arend.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Ik weet niet, hoeveel materieel je hebt, maar meestal kun je niet alles op je baan laten staan ergens. En dan is een schaduwstation erg handig. Je kunt heel afwisselend treinen laten verschijnen en laten verdwijnen.

En het hoeft niet altijd met een spiraal. Bij een lange, smalle baan, is een helling vaak makkelijker er mooier in te passen.

Als je links bijvoorbeeld 2 2-sporige lijnen legt. 1 die gewoon rond gaat, en 1 die langzaam daalt en verdwijnt achter een bos. (in gedachte dus een aftakking naar een andere stad.)

Roy
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
beste mede spoorders, ik zat wat te denken over de verlichting van de treinenkamer...

Zelf zat ik te denken aan t.l.verlichting (niet duur/veel licht/geen schaduwen)

wie heeft hier nog goede tips???
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
TL verlichting is een goede keuze gebruik ik ook alleen als je foto's gaat trekken zou je andere verlichting moeten hebben.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hoi Arend.
Op mijn tijdelijke treinkamer ben ik wat verlichting aan het uitproberen geweest.
TL verlichting is eenvoudig, goedkoop en doeltreffend maar d.m.v. spotjes, floodlicht enz krijg je wel wat meer sfeer.
Zelf nu dubbele TL bak, draaibare spots met verschillende kleuren, rode en groene floodlampen, leuk om hier wat mee te spelen.
Maar het mooiste is natuurlijk om dit, al of niet automatisch, aan te kunnen sturen d.m.v. PC, lichtorgel, dag en nacht schakeling enz.

Gewoon het e.e.a. uitproberen en het beste behouden.
Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
toch maar gekozen voor tl verlichting, bleek ook nog eens in de aanbieding bij de Gamma!
1 tl bak met 36 Watt lamp voor maar 10,99

De treinkamer schiet nu echt lekker op, ik heb ook het hele weekend flink doorgedaan, zelfs de tl lampen hangen al (zitten nu nog op een verlengsnoertje) Het licht bevalt goed...
wordt vervolgd...groet Arend.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
mooie ruimte toch, en dat gaat helemaal in orde komen zo te zien.

Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Na bijna 5 liter grondverf ziet de kamer er zo uit...
De onderkant van de tafels maak ik ook wit voor een goede licht reflectie mocht ik later nog een schaduw-
station willen aanleggen.

Maar nu klinkt het enorm hol in de kamer. Door al dat hout krijg je een soort echo wat het geluid versterkt !
Vloerbedekking wou ik eigenlijk niet i.v.m.stof,
Heeft iemand nog suggesties ????
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Als je modelbaantafel er staat een stoel en een kast etc.
dan klinkt het al gauw minder hol  :?
Je kan ook een paar oude gordijnen op hangen ivm. de demping.

Succes er mee  :)

Gr Einte
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Rockfon? Ook van Rockwool. Zit vaak in kantoren tegen het plafond. Of anders acoustisch sierpleister, krijg je gelijk diffuus licht vanwege de grove korrel.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
@Arend

ik heb een baan gehad in een kamer met laminaat, nu weer een baan op zolder waar vloerbedkking ligt :thumbup:

Mijn ervaring is dat ik liever vloerbedekking heb ipv laminaat, bij laminaat dwarrelen de stofnesten door de kamer, met vloerbedekking niet ;)

Mvg Gert
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hallo Gert,
Ik had elders op het forum gelezen dat medespoorders niet blij zijn met vloerbedekking,dit geld dus niet voor iedereen.
Ik heb in de hal  vloerbedekking wat nog vervangen gaat worden door tegels, dit zou ik kunnen gebruiken.

Hallo Einte,
Gordijnen aan de treintafel is ook een goeie heb je gelijk de troep die er onder ligt verborgen.

Hallo William,
Ik was eigenlijk niet van plan nog meer (dure)bouwmaterialen aan te schaffen, dat potje is nu wel leeg...
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hoi Arend.
De treinenruimte begint steeds mooier te worden, ook de isolatie ziet er goed uit.
Op mijn treinenkamer heb ik een (goedkope) ondervloer gelegd en daarop (2e hands) tapijttegels van Heugaveld, dit met het doel om dit later te vervangen door iets anders.
Maar voorlopig bevalt dit uitstekend, dempt geluiden erg goed en vrijwel geen stof in de kamer zelf, 1 x per jaar de stofzuiger. (kan wel vaker natuurlijk! :D)
Enige nadeel is dat je af en toe iets "kwijt" bent op de vloer, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Veel succes met de verdere aankleding.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Hey Arend,

Een lege ruimte klinkt altijd hol, maar eens je ze begint te vullen, vermindert dat fel.
Gewoon even proberen en als het nog "naklinkt" kan je nog met gordijntjes en dergelijke werken ;-)
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Ik ben gister nog even lekker bezig geweest , en heb de meeste tafels in elkaar gezet !
De kamer is nog lang niet klaar maar ik kan niet wachten om eens wat treinen te zien rijden !
Er is wel weer een nieuw probleem...
Aan het begin van dit draadje staat mijn baanplan en in grote lijnen wil ik hier aan vast houden,
maar gaande weg begonnen er ideen te borrelen om een (stoom)locdepot de bouwen.
Ik heb toen bedacht dat dit op een 2e niveau moest gebeuren . De open bogen in het basis-plan zijn hiermee meteen afgedekt...MAAR NU KAN IK ER HAAST NIET MEER BIJ !
Op de foto is te zien dat onder de lange poten al een blokje ligt, Het hoogte verschil tussen de baan en het depot is nu 30 cm . Dit is voor mij acceptabel ...
Op de toerit van het depot komen opstelsporen(een soort verhoogd schaduwstation),                          MAAR HOE KRIJG IK MIJN TREINEN DAAR ?
30CM OMHOOG ...HOE LANG MOET DE OP-/AF RIT DAN WORDEN ???
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Als je treinen 30cm omhoog moeten en je wilt niet meer dan 3% stijgen heb je 10 strekkende meter raillengte nodig. Simpeler is het niet uit te leggen.

Gr, Ben.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
dat is inderdaad simpel. Ik zat aan een spiraal te denken maar het treinverkeer wat daar onder door moet mag daar geen hinder van ondervinden, dat is tenslotte de "hoofd"baan. Dit is best lastig want ik heb een behoorlijk "vol"plan.

Ik zat er aan te denken direct na een buitenbocht een wissel te leggen, nu vraag ik me wel af:
KAN IK DAN DIRECT BEGINNEN MET STIJGEN ? (na die wissel dus)

Hallo Spoorman ik wou tegelijk kunnen stijgen EN dalen ! Dus dat wordt 20 meter, best wel veel...
Laat ik maar meteen aan het zagen gaan...tot later, Arend
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Ik heb soortgelijke problemen gekend, en gekozen om de baan toch nog te herbezien om onder de problemen uit te komen. Je kunt direct gaan zagen/bouwen, maar als het niet uitkomt ben je veel tijd en materiaal kwijt omdat je toch e.a.a. weer gaat omzetten. Zou in het ontwerp gewoon nog iets meer tijd steken. Maar als het past en klopt, tsja... dan gewoon bouwen natuurlijk.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Jaren geleden zat ik eens een baan te tekenen en had een eureka moment toen ik de basis van dit ontwerp klaar had, sindsdien kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen...

Geinspireerd door de vele mooie banen/ideen op dit forum is er al het een en ander aangepast,               en nu ga ik er voor...
Het kost inderdaad veel hout en tijd , maar ik ben dit nieuwe jaar vol goede moed begonnen:
1. ben gister meteen de schuur in gedoken met een stapeltje rails(430/530) en ben gaan
     tekenen/zagen
2. tot in de late uurtjes de "ronde stroken" aan elkaar geschroefd (nog niet gelijmd)
    Op de foto lijkt het al heel wat maar het echte werk komt nog.....
    (het vloeiend laten verlopen van de helling)
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
dat ziet er al flink uit, Arend...

Enkel 1 opmerking ; ik had als ik jou was, de stroken iets breder gemaakt, omdat je ze op één of andere manier gaat moeten bevestigen.  Als je dat met houten latjes of draadeinden wil gaan doen, dan heb je zo te zien net echt heel veel ruimte over naast je sporen en als je een lange wagon of loko laat passeren, riskeer je dat die dan tegen de draadeinden aan schuurt.   

Maar dat is enkel "op zicht", want misschien ga je dat probleem helemaal NIET hebben, aangezien ik je ergens zag vermelden bochten 430 en 530, dus is het op de foto's misschien gewoon gezichtsbedrog en LIJKT de strook naast het spoor enkel maar smal omdat de spiraal zelf vrij groot is.

In elk geval een mooie opbouw al.  2012 begint goed !

Dani
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
De strook is inderdaad smal maar gelukkig zijn de bogen ruim.
Ik werk van boven naar beneden met plinten om op niveau 0 minimaal last heb van de constructie.
Hier begin ik vanmiddag mee...

Hieronder 2 foto's van mijn langste wagon...
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Je hebt ruimte zat, dus.   Ik dacht het wel maar wou effe checken met jou.
Met die grote ruime bochten lijkt de spiraal zo smal, maar als je er dan een wagon op zit wordt ineens duidelijk dat het toch wel een flink stuk houtconstructie is !

Mooi werk
Dani
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan...
Kijk eerst een balkje van de juiste dikte onder de tafel(in dit geval ongeveer 5cm(halve cirkel))
Dan een plinje onderlijmen(wit) Dan een balkje 10cm(volle cirkel) dan weer een plintje onderlijmen.

Ziet er wel wat rock en roll uit maar ooit ga ik al dat hout uit het zicht werken met natuur ontwikkeling of iets dergelijks....ga vanavond verder, Hopelijk morgen de eerste trein richting locdepot...spannend.
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan........(3,8x 7 meter rondgaande baan)
We zijn boven !!!
Wat een werk zeg, dat viel nog wel even tegen, MAAR DE EERSTE TREINEN ZIJN BOVEN !

Op wat kleinigheden na is de spiraal klaar voor gebruik, Boven meteen een opstelterrein aangelegt en aan de andere kant aangesloten aan het locdepot waar ik ondertussen ook aan werkte (ook nog lang niet af)

Ik denk dat nu wel duidelijk wordt waarom ik in mijn andere draadje  "ontwerp van een stoomdepot" vast hield aan die (onzichtbare) keerlus...
ontwerp van een stoomdepot ?
Re:eindelijk ! een grote spoorbaan........(3,8x 7 meter rondgaande baan)
Schitterend....echt een mooie grote baan.... :thumbup:

Mvg: Alex