Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) Nog meer filmpjes met geluidseffecten

Gestart door firstborneagle zaterdag 20 augustus 2011, 14:19:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Nog even een uurtje doorgedaan
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Gaaf! Om zo van niets iets te maken, en t wordt nog mooi ook verwacht ik. Wel een aardige klus, maar daarna voldoening! Hoop wel dat ze recht blijven als je ze gaat schilderen.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Zat er naar te kijken, samen met mijn ega. Zij vindt dit de top van de hobby: iets zelf maken wat er nog niet is.
Ik vind het mooie eraan de associatie van een verpakkingsvorm met een perronpijler.
Vindt zij ook. Dus we keken tegelijkertijd naar het melkpak. Naar de uitvouwbare opening. Niet naar het karton als zodanig.

Als ik je tekening nu zie, dan pak je niet de opening maar juist de rest van de verpakking.
Dan kan het ook met een wijndoos van de l'idl of een whiskeydoos, om maar wat te noemen: karton is karton.

Hanzi heeft wel een beetje gelijk: het ene karton is niet het andere; hoe reageert dit karton op a. verf, b. gips, of c. muurvuller?
Een melkpak, bijvoorbeeld, is aan de binnenkant gecoat. De gecoate kant zal anders reageren op verf, e.d.,  dan de buitenkant.
Wijndozen en whiskeydozen zijn niet gecoat, hooguit eenzijdig bedrukt, en zullen anders reageren. Ik ben benieuwd.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
@citaat Je hebt het nu over heel ander karton. Whisk(e)y- en wijndozen is golfkarton en is onbruikbaar hiervoor, ook een melkpak lijkt me niet handig. Arend gebruikt het dunne karton van een mueslidoos en dat is toch heel wat anders, Jan?!?
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Het klopt wat jullie zeggen, het is dun karton en zuigt geen verf op,waardoor de kans op kromtrekken erg klein is. Bovendien schilder ik de pilaar meteen aan beide zijden, dan zou kromtrekken elkaar op moeten heffen. Maar de belangrijkste reden waarom dit niet krom trekt is de constructie/ vorm. De 3mm brede strookjes rondom én middenvoor zorgen voor de stevigheid. Zou je zo'n poot 1:1 van plat staal maken gaat ie ook dubbel . Het enigste nadeel van deze werkwijze is dat het veel minder sterk is dan kunststof/plastic  etc.
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Dag Arend.

Prima project om zelfbouw toe te passen :thumbup:
Het levert een uniek en op maat gemaakt bouwwerk op!
Leuk om te volgen hoe dit bouwwerk zich gaat voltooien.

Vouwkarton leent zich prima voor dit formaat bouwdeel,
zoals je zelf ook aangaf. De kracht komt uit de constructie d.m.v. de kantstroken.
Je kunt het karton nog verder versterken door het te bestrijken met lijm.
Hiervoor kan bijvoorbeeld hout- of secondelijm gebruikt worden,
wat in het karton trekt en zodoende ermee geïmpregneerd wordt :wink:

Toch heeft het prototype van de pijler het niet gehaald
tot productie-exemplaar, kun je aangeven waarom? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Ik heb toevallig een filmpje gezien van een Duitser, die ook van karton een seinhuisje bouwde. Die impregneerde het karton met twee-secondenlijm. Is dat een optie?
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Bedankt voor de lijm tip :thumbup:
Erik, dat is een beetje perongeluk zo gegaan. Ik was wel van plan wat extra ondersteuning te geven onder de oksels maar vergat dit simpelweg bij het prototype, ik had wel wat scherpere knikjes  met de krantstroken willen maken maar dat bleek lastig, uiteindelijk ben ik wel blij met de mooie ronde vorm die het nu gekregen heeft. Ik zat nog te denken aan een rond gat in de poot, met de perforator(??) Maar weet dit nog niet zeker. Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Verder het hele weekend "out" geweest wegens griep, en heb pas vanavond weer wat kunnen doen aan de poten. Heb nog even zitten krabbelen voor de poten voor het andere perron die zeker 5 cm+ breder is, dit kan dus niet met 1 poot, ik wou wel het eerste ontwerp terug laten komen in de constructie dus heb 2 poten naast elkaar gelegd met de nodige overlap voor de juiste breedte (perronbreedte)  de glazen kap van de sporthallen er bij gepakt en gekomen tot het volgende ontwerp . ..
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Wat plaatjes er bij voor de duidelijkheid.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
O ja, en die koepel is het dak van de sporthal:
Busch 1026. Ga nu lekker slapen, morgen met de bus naar Rotterdam   ;)
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Citaat van: Hanzi op vrijdag 06 december 2019, 06:37:18
@citaat heel ander karton. Whisk(e)y- en wijndozen is golfkarton en is onbruikbaar hiervoor,
@citaat
wijndoos is golf, ja, whiskydoos (chivas en dimple hebben dun karton, geen golf, geen echte whiskey dus).
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Het is maar welke doos je bedoelt. Veel whisky zit per fles verpakt in een dun kartonnen doos(je). En die zitten dan weer met zijn twaalven in een golfkartonnen omdoos.

Zo nu dan lust ik ook wel een glaasje whisky maar ben geen groot gebruiker gelukkig. Daar zijn er hier in dit land al ruim genoeg van. Waarschijnlijk daardoor hebben ze hier een ietwat vreemde wet aangenomen. In de nabijheid (300 meter) van scholen mogen alcoholische dranken in winkels alleen per 10 liter verkocht worden.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
10 liter daar maak je een hele klas dronken mee  8o
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
 :mrgreen:
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Dag Arend.

Citaat van: Firstborneagle op dinsdag 10 december 2019, 00:25:09
Ik zat nog te denken aan een rond gat in de poot, met de perforator(??) Maar weet dit nog niet zeker.

Geen gek idee, dan oogt het wellicht minder massief.
Bovendien zou je die gaten ook nog kunnen toepassen
om later voor de verlichting LED-strips door te voeren :roll:

Groeten,

Erik.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Even een hulpvraag: ik ben op zoek naar balken voor onder de perronkap van 2 keer 2 mm ongeveer van hout. Weet iemand waar ik die kan vinden ? Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Wat dacht je van tandenstokers?
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Of even wachten op oud en nieuw. De stok aan een vuurpijl heeft ongeveer die afmeting  :idea:  >:-D
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Kleine lucifers misschien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Het Gouden Vijfje (Gerard Tieken) in Hoorn had altijd een heel assortiment balsahout voor modelvliegtuigjes ed. Is dat een idee?
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Verrek ja, Wim ik denk dat , dat precies is wat ik zoek
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Citaat van: Firstborneagle op woensdag 11 december 2019, 20:00:19
Even een hulpvraag: ik ben op zoek naar balken voor onder de perronkap van 2 keer 2 mm ongeveer van hout. Weet iemand waar ik die kan vinden ? Groet Arend
Suikerspin-stokjes, die zie je af en toe bij Action, Deen, Intratuin. Ze zijn alleen een beetje lang. En er bestaan vierkante, rechthoekige, ronde van verschillende maten, van 2, 3 en 4 mm: dus je moet ermee uitkijken.

@citaat
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 10 december 2019, 01:57:54
In de nabijheid (300 meter) van scholen mogen alcoholische dranken in winkels alleen per 10 liter verkocht worden.
De wetgever loopt altijd achter de feiten aan. Tot voor kort kon je gewoon een hash shop openen naast een school of creche.
In m'n schoolfriktijd, vormde een frietkot in de nabijheid van 300 meter een groter probleem dan een slijter met halfjes sterke drank.
Trouwens aan wat ik zoal naast de bankjes aantrof, kan de anti-lachgas verordening ook niet lang meer uitblijven.
Voortaan mag er vast in de nabijheid van scholen ook niet meer gelachen worden. Recreatief gebruik mag al niet meer, educatief gebruik wel.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Bedankt Jan, dit gaat em worden, hoe langer hoe beter, ik wil ze in de lengte onder de kap maken, hiermee wordt de boel nog wat steviger en ik denk dat het een perfecte goot vormt voor verlichting. ( Let strip tussen de middelste 2 "balken/gordingen")
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Ik zou haast zeggen: Letd there be Light!

Maar zonder dollen, naar die stokjes zat ik al eerder te kijken vanwege deze loods in Delémont:
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.)
Het was nog een hele zoektocht vandaag, 6 winkels bezocht, en waar ze suikerspinstokjes hadden waren ze rond. Uiteindelijk toch geslaagd in een hobby winkel. Hij had gewoon lengtes van een meter! Perfect!  Ik heb 3x3 mm gekocht, dit was de kleinste maat. Meteen twee flinke platen karton meegenomen zodat straks het dak uit 1 stuk gesneden kan worden. Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Ik heb een 7 cm brede strook karton gesneden met in het midden iets ingesneden zodat het knikje ontstaat in het midden. De strook is 1 meter lang, het hout ook, dat schiet dus lekker op. Op de foto ligt alles nog los op elkaar om te kijken hoe het lijkt, want nu moet ik de plaats van de poten gaan bepalen, dan uitmeten waar de lampjes komen en vervolgens proberen uit te mikken wat een mooie plek is voor dakramen, vooral boven het trapgat leek me dat wel een mooie meerwaarde. Maar voor nu ben ik al  blij dat ik weer even wat tijd voor de hobby heb.  Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Prachtig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
De lengte van de kabel met de ledjes heeft bepaalt hoe lang de overkapping word. Op de verpakking staat 195 cm maar als je de kabel mooi recht trekt Kom je over de 2 meter en omdat er op het het einde van het dak geen lampje hoeft kwam ik uiteindelijk op 215 CM uit. Dakramen heb ik afgezien omdat je dan de kabel en lampjes zou zien door het dakraam. Straks bij het brede Perron komt er wel glas in want daar is ruimte voor een dubbele lichtlijn
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Volg dit project met veel plezier Arend en ja het ziet er nu al prachtig uit. :thumbup:

Groet Michel
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Wordt mooi Arend (en zulke lengtes koop je niet even kant en klaar), maar ik ben even de draad kwijt....
Maak je nu 2 soorten perronoverkappingen? 1 hele lange die je het laatste liet zien en (ik neem aan kortere) een met een glazen boog? Of worden die 2 vormen ergens geïntegreerd?
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Dat zijn tenminste perrons, 2 m zeg  @citaat
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Dag Arend.

Mooie vorderingen aan de Scratch Built perronoverkapping :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Persoonlijk had ik hier twee LED-strips toegepast in vak 2 en 4, in plaats van 1 strip in vak 3.
Het middelste vak zou namelijk in werkelijkheid plaats bieden aan hemelwaterafvoer, wat
natuurlijk een ongelukkige combinatie is met verlichting ...

Maar ik ga er niet van uit dat je dat gaat aanpassen, wel kun je overwegen om over de LED's
een afdek-strip te plaatsen van mat doorzichtig plastic, om daarmee wat lichtspreiding te creëren.

Groeten,

Erik.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Dag Gertjan ik heb 2 eilandperrons, 1x tussen  spoor 2 en 3, een een brede tussen  spoor 4 en 5 . Ik ga op beide een kap maken en werk momenteel aan allebei.
Je hebt helemaal gelijk Erik, twee was veel beter geweest. Jammer dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik ga nu eerst zo verder bouwen en houd het dak voorlopig als los onderdeel, zo kan ik later zonder problemen 2 lichtlijnen er bij inplakken.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Dag Arend.

Citaat van: Firstborneagle op vrijdag 20 december 2019, 15:47:35
... zo kan ik later zonder problemen 2 lichtlijnen er bij inplakken.

Dan wel zodanig aansluiten dat je, na het plaatsen van de overkapping in de scenery,
kan bepalen hoeveel strips je laat branden, anders is het wellicht een overkill aan licht :wink:

Succes met de verdere afbouw van de perronoverkapping en blijf daarbij goed naar
de werkelijkheid kijken ter inspiratie, maar ook als voorbeeld voor de uitwerking.

Groeten,

Erik.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Vandaag met een klus begonnen waar ik al heel lang tegen op zie. Namelijk de gaten in het perron maken voor de trappen. Passagiers kunnen straks onder de sporen door naar de andere perrons. Ik kom voor mijn werk regelmatig op Rotterdam CS. Wat ik daar zie heb ik als voorbeeld genomen ondergrondse winkeltjes en de trappen naar de perrons in beide richtingen
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Ik had nog wat trappen liggen van het station ik maak ze wel iets smaller, omdat zo'n breed gat behoorlijk ten koste gaat van de sterkte van het perron, bovendien moeten de reizigers er ook fatsoenlijk bij langs kunnen lopen
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Hoi Arend,

Soms hik je tegen dingen aan en blijft het een tijdje liggen, eenmaal begonnen is er geen weg meer terug en ga je vol gas er tegen aan.

De dame aan de rechterkant is zeker de opzichter, ze heeft de handen al in haar zakken  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Klopt helemaal Peter. Bovendien moest ik eerst weten waar de poten van de overkapping zouden komen Alvorens een gat te graven. De dame heeft ook wel een schep, haar achterwerk steund op de steel, maar je hebt wel gelijk, zij is niet echt een snelle graver maar zij heeft straks de koffie wél klaar. Ook belangrijk in een graafteam. En kijk, ze hebben vannacht nog lekker doorgedaan ook ;)
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Mooi gelukt toch die sparing voor je trap in je perron.

MvG,

Timaximus
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Men heeft zeker lekker doorgewerkt de hele nacht. :) :thumbup:
Al zou ik persoonlijk de glazenwand halveren of net boven de trapleuning maken is nu hij zo hoog is is de hoge glazenwand erg aanwezig mijn in ziens.
Verder mijn complimenten voor je perron overkappingsmasten en overkapping met de aangebrachte verlichting ziet er erg fraai uit.

Groet Michel
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Ik ben er blij mee, dank voor de reacties.
Het nadeel van zo'n lange kap is dat het allemaal maar traag gaat. Zo moet er dus inderdaad snachts doorgewerkt worden  ;) hebben de treinreizigers er ook minder last van :) omdat de kap nog langer wordt dan eerst gepland heb ik ook nog wat poten bij moeten maken, deze meteen in de verf en alle andere poten van de tweede laag voorzien.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Oh, de priestertjes doen nachtwerk.... :D :thumbup:
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
De verf was eigenlijk nog niet droog maar het modelbaanvolk was zó benieuwd naar het resultaat dat ze allemaal mee geholpen hebben, en voor dat ik het wist stonden alle poten recht op :)
Ik heb het dak er even losjes opgelegd om het resultaat te bewonderen.  Groet Arend
(2e foto is geen top kwaliteit maar het gaat even om de eerste indruk)
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Prachtig stuk, hoedje af :thumbup:
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
je bent lekker bezig arend. je perronkap ziet er prima uit en ook het trapgat is goed gelukt. alleen die hele hoge glazen wand vind ik persoonlijk niet zo mooi. heb je dit naar voorbeeld van een bepaald station gebouwd? Eigenlijk zie ik altijd lagere randen om het trapgat. zoals bijvoorbeeld hier te zien is.
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Hmm, je bent de tweede al die de glazen wand veel te hoog vind Tim. Ik vond het juist wel leuk. Nét even wat anders, moderner, de traplopers zijn beter beschermd, minder tocht. Mijn reizigers vinden het gelukkig ook prima zo, het wordt steeds drukker!
de meesten hebben al een paar jaar in de doos gezeten, die willen nu eindelijk wel eens met de trein mee, Groet Arend
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31297.msg834973#msg834973   (2013 :O)
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Arend,
Dat mag natuurlijk. Jouw baan dus jouw wil is wet :D had even niet gezien dat er al eerder een opmerking over was gekomen.
Het is wel goed druk op je perron, maarja, in die treinen van je kan je heel wat passagiers kwijt gezien de lengtes :P
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
Kerstdrukte Tim. Men ging dit weekend nog even massaal naar de kerstmarkt, en dan wel één waar sneeuw ligt:  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54134.msg1330867#msg1330867
Groet Arend
Re: eindelijk!een grote spoorbaan(3,8 x 7 m.) zelfbouw perrondak
 @citaat
Heb die hogere randen toch al gezien hoor