Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw van een BW en Station: revived!
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw van een BW en Station: revived!  (gelezen 2890 keer)

ramdani

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 17:37:10 »

meestal ontsporen meerdere wagons bij een wissel en houden ze het blok voor of na bezet,maar net zoals Barry ben ik nog nooit wagons verloren op een wissel;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

brietdijk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog CC-Schnitte + MS2
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 17:40:57 »

Bij deze het filmpje wat ik gemaakt heb van de diodetruc.

Gelogd
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog cc-schnitte

Gr. Barry

MS2, CC-Schnitte, iTrain4 Pro, Arduino

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 17:54:32 »

Hallo,

ik rij al heel veel jaren computergestuurd, ook in iTrain is het echt niet noodzakelijk om terugmelding op wissels te detecteren, het is wel essentieel om betrouwbaarheid van het schakelen van wissels en terugmelders te hebben. Als een wissel 100 keer een schakelopdracht krijgt, dan moet hij meer dan 99 keer omgaan om automatisch met een treinbaan te rijden, dit geldt ook voor de melders. Rij je met 100 treinen en je hebt 99% betrouwbaarheid gaat er constant iets mis

Wissels hoeven niet teruggemeld te worden, mits je rijdt met juiste instellingen van treinlengte, bloklengte met of zonder lengte van wissels in combinatie met de juiste lengte van terugmelders (en of lengte van de wissels) met gebruik van harde melders. iTrain gaat hier ook goed mee om.

Rijden met virtuele melders en stopplaatsen in combinatie met te vroeg stilvallende treinen, of verkeerd geijkte treinen is uit den boze. Kan wel werken, maar geeft geen garantie op rijden zonder aanrijdingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 20:35:22 »

.....
Met volledige detectie bedoel ik niet 1 hele melder per blok, maar bedoel melders die uit meerdere rail elementen bestaan zodat alle rails in het blok gedetecteerd zijn.
Zie voorbeeld op afbeelding.

Zo had ik het niet direct begrepen Barry,
Dat betekent dat je in een blok ook meerdere melders hebt om bv. iTrain op possitie te corrigeren. Neemt niet weg dat iTrain de positie alleen correct kan corrigeren als de melder direct aan het begin wordt geactiveerd. Dat is de enige bekende 'harde' positie voor iTrain. Als het begin van je melders vervuild zijn, gaat dat problemen opleveren met op positie rijden. Daarom denk ik ook dat volledige detectie ter ondersteuning van op positie rijden geen toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk wel voor detectie in algemene zin: is het blok wel/niet bezet. Als er bij mij tussen de melders een stukje trein staat wordt dat niet gedetecteerd en kan het blok als onbezet worden gezien. Dat zal bij volledige detectie niet voorkomen.

Mvrgr,
Rob.

NB: de diodetruc heb ik toegepast in iedere melder. Leuk filmpje! Dat laat zien dat al dat soldeerwerk destijds niet voor niets was :)
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 19 februari 2020, 20:45:41 »

Hallo,

ik rij al heel veel jaren computergestuurd, ook in iTrain is het echt niet noodzakelijk om terugmelding op wissels te detecteren, het is wel essentieel om betrouwbaarheid van het schakelen van wissels en terugmelders te hebben.
.....
met vriendelijke groet,
Walter

Hallo Walter,
Volledig mee eens en dat is ook waar ik nu al weken mee bezig ben: betrouwbaar kunnen rijden met iTrain! Helaas wil het niet vlotten: mijn wissels werken onbetrouwbaar zoals je eerder in het topic kunt zien. En de opmerking is ook al eerder gemaakt: alles lijkt toch samen te hangen met een gebrekkige stroomvoorziening. Ondanks het gebruik van een booster die aan een standaard Märklin trafo 60052 (60VA) hangt. Achteraf kun je natuurlijk alles beredeneren (zoals het rustverbruik van 17 wissels dat tegen de 0,5A loopt), maar ik had de euro's voor nieuwe aandrijvingen en decoders waarschijnlijk in mijn zak kunnen houden door gebruik te maken van externe decoders  :(

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ramdani

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 06:15:07 »



Zo had ik het niet direct begrepen Barry,
Dat betekent dat je in een blok ook meerdere melders hebt om bv. iTrain op possitie te corrigeren. Neemt niet weg dat iTrain de positie alleen correct kan corrigeren als de melder direct aan het begin wordt geactiveerd. Dat is de enige bekende 'harde' positie voor iTrain. Als het begin van je melders vervuild zijn, gaat dat problemen opleveren met op positie rijden. Daarom denk ik ook dat volledige detectie ter ondersteuning van op positie rijden geen toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk wel voor detectie in algemene zin: is het blok wel/niet bezet. Als er bij mij tussen de melders een stukje trein staat wordt dat niet gedetecteerd en kan het blok als onbezet worden gezien. Dat zal bij volledige detectie niet voorkomen.

Mvrgr,
Rob.




als jouw eerste melder vervuild is (en een foute positie geeft), moet bij jouw de trein tot de volgende melder rijden die op het einde van blok is eer iTrain de foute positie corrigeert,bij volledige detectie wordt de positie reeds in het midden van het blok gecorrigeerd.
als je ongedecteerde stukken wil gebruiken,gebruik je beter Koploper,Xander (van iTrain) heeft zijn programma anders opgebouwd,anders had hij wel een kopie van Koploper gemaakt;

en anders moet je jouw werkwijze maar is voorleggen aan Xander op het iTrainforum;

mvg,
Michel
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 februari 2020, 06:48:05 door ramdani »
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 16:11:36 »

 @citaat Hallo Michel,
De manier waarop ik mijn melders heb geplaatst in de blokken heb ik afgeleid uit de handleiding van iTrain. Daarin staat dat:

a. Elk blok terugmelders moet bevatten om aan te geven wat er in een blok gebeurt en voor positie rijden is het nodig de lengte van het blok en positie + lengte van de melders in te vullen.
=> ieder blok bij mij bevat twee melders en iTrain is volledig gevuld met de lengte en positie informatie.

b. Bij op positie rijden staat in de handleiding: '?Gebruik posities? - gebruikt precieze rem- en stopposities (in cm) die hetzelfde zijn voor alle treinen (eventueel met een perrondefinitie om de trein in het midden van een perron te laten stoppen). Het werkt goed met één terugmelder en zelfs nog beter met meerdere melders indien de terugmelder-posities correct zijn ingevoerd.'.
=> Het uitgangspunt van iTrain is niet 'volledige detectie', maar wel 'hoe meer melders, hoe nauwkeuriger de trein kan worden gevolgd'. En bij meer melders wordt ook het effect van een vervuilde melder (geen positiemeting) sneller opgelost. Maar dat geef je zelf ook al aan.

c. Voor het nauwkeurig stoppen in een blok is een stopmelder nodig (bij het in twee richtingen rijden in een blok aan beide zijden: dan wordt inrijmelder ook stopmelder en andersom). Bij H0 heeft die bij voorkeur een lengte van 20-35 cm. Zie pagina 115 waarin dat wordt toegelicht door Xander en waarin hij in voetnoot 49 schrijft: 'Het is ook met twee melders mogelijk door het gedeelte tussen de twee stopmelders niet te detecteren.'
=> Hier komt feitelijk mijn keuze vandaan om in mijn schaduwstations alleen gebruik te maken van inrij en stopmelders en het middelste gedeelte niet te detecteren. Ook omdat een inrijmelder kan worden gebruikt als vrijgavemelder voor het voorgaande blok, als die melder niet meer is geactiveerd (de trein is er in zijn geheel voorbij). Daarnaast gebruik ik 'verschuiven' om de trein na de inrijmelder te laten afremmen naar remsnelheid. Met wat proberen heb ik nu ingesteld dat iedere trein 10cm vóór het eind van een blok stopt en 100cm vóór het eind van een blok naar remsnelheid gaat. Tot nu toe ben ik nog geen problemen tegen gekomen.

Hieronder heb ik een afbeelding van een voorbeeld uit de iTrain handleiding geplaatst. Je ziet dat de inrij- en stopmelder relatief kort zijn en dat er ook gebruik wordt gemaakt van een bezetmelder (dat maakt dan volledige detectie mogelijk, maar is voor positierijden niet belangrijk en heb ik achterwege gelaten). In het te bouwen Centraal Station ben ik overigens wel van plan om 1 of 2 extra melders te plaatsen, voor het nauwkeurig kunnen uitlijnen van treinen langs het perron.

Samengevat: als je kiest voor volledige detectie zou ik icm iTrain het voorbeeld uit de handleiding volgen en drie melders plaatsen. Dat maakt positie rijden nauwkeuriger. Ik heb er voor gekozen om de bezetmelder weg te laten.

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

wimpietje

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 16:42:00 »

Dus heb jij maar 2 melders , of versta ik het verkeerd ?
Ben iTrain aan het « leren », vandaar de vraag 😇
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

ramdani

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:07:05 »

 :thumbup: als het zo goed werkt is het ok,
ik ben alleen benieuwd hoe het volgende scherm er bij jouw uitziet :arrow:


plaatje 'klassiek' of plaatje 'positie'


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:10:42 »

 @citaat Dat klopt Wim,
In ieder blok heb ik een inrij- en stopmelder geplaatst. En overigens niet direct aan het begin en het eind, maar er zit -meestal- een rails tussen de start en het einde  van het blok en het begin of einde van de melder.
Dat geeft een trein ook voldoende lengte om te stoppen (vanuit remsnelheid).

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:13:28 »

 @citaat @citaat Michel,
Ik rij op positie, dus het plaatje positie is ingevuld. Zie hieronder een voorbeeld van Blok 1 van mijn SS2.

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:25:53 »

En zo ziet de informatie over de terugmelders in blok 1 van SS2 er uit (zie afbeelding).

Ik ben begonnen met alle marges op 0 cm in te stellen, maar ben daarmee aan het proefrijden in dit blok. Wat mij opviel is dat een trein wel het blok kiest waar hij vwb lengte inpast, maar dat het dan wel eens voorkomt dat het laatste wagonnetje wel erg dicht op de wissel staat. Door een marge in te stellen probeer ik iTrain een andere keuze te laten maken: een blok waar de trein iets ruimer inpast  ;)

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ramdani

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 20 februari 2020, 17:43:34 »

 :thumbup: goed bezig,
veel proefrijden,dan leer je het meest,heb ik zelf ondervonden;


 ;) nu nog het probleem met jouw decoders oplossen;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.113 seconden met 31 queries.