Na alle info eens goed op me te hebben laten inwerken, heb ik alle ledjes aangesloten volgens onderstaand schema
omdat de duo leds een gemeenschappelijke anode hebben, heb ik niet kunnen verzinnen hoe ik de leds in serie zou kunnen plaatsen, en heb ik de leds allemaal parallel geschakeld. Da's vervelend, want dat betekent dat er meer stroom wordt verbruikt, en er dus grotere weerstanden nodig zijn (1W). Daar had ik ook ff niet aan gedacht, dus wat je op de volgende foto's ziet zijn nog 0,25W weerstanden, en ik kan je zeggen dat ze vrij vlug best wel warm worden
. Dat moet ik dus nog veranderen.
ledjes inlijmen
weerstandjes en connectortje op een stukje IC printplaat 9zitten achterop het printje, sorry, geen foto van de andere kant) en alle draadjes aangesloten. Ik begrijp nu ook Rieske met z'n ledjes in z'n trekker.... wat een *** werkje...
en dan het eindresultaat:
met F0 aan is alleen het A- sein aan in de rijrichting, (geen foto)
F1 aan (vooruit, A sein voor, sluitlicht achter bij achteruit rijden uiteraard andersom)
F2 aan (vooruit, sluitlicht achter)
F3 aan (rangeersnelheid actief, en dubbel A-sein aan)
dit was echt heel eenvoudig te programmeren met de lokprogrammer en de Lopi 4 software, hieronder een screenshot van de functiemapping:
Nu zijn er nog 3 klusjes en dan kan de lok dicht. Op de eerste plaats moeten de weerstanden worden vervangen door een zwaarder type. Ik ben bang dat ik daarvoor het hele printplaatje opnieuw moet maken, en al die 16 *** draadjes weer opnieuw moet solderen. Verder kan je goed zien dat de ledjes ook naar achter nogal stralen. Dat is aan de voorzijde niet zo spannend denk ik, maar achter is het absoluut storend. Ik denk dat ik ze maar afplak met wat zwart isolatietape. Als laatste moeten er nog lenzen in de lampen worden gemaat. dat doe ik of met crystal clear, of door de originele lichtgeleiders af te zagen en met wat blanke lak vast te zetten in de lampbehuizing.