Dag Noud,
Bedankt voor je reactie.
Ik vind het fijn dat je mijn baanplan blijkbaar heel grondig hebt bekeken.
Ik probeer op alles te antwoorden, een hele boterham, dan zal een en ander wel duidelijker worden.
't Is alleszins sympathiek dat je aan mijn portemonnee denkt, maar dat had ik ook al gedaan. Bij het plannen heeft er altijd een euro tellertje meegelopen en ik blijf netjes binnen mijn budget

Maak je dus vanuit financieel oogpunt geen zorgen over het aantal slanke wissels.
En door volledig af te zien van de krakemikkige en waanzinnig dure Märklin aandrijvingen heb ik er zelfs 2 voor de prijs van 1

Nu over het waarom van al die wissels.
Kruiswissels zijn er niet in C, toch geen slanke. En die andere, die moet ik niet hebben. Dus heb je al altijd 2 wissels en dikwijls een kruising nodig waar het anders met een kruiswissel zou gaan. Dus dat loopt al op.
Achteraf gezien ben ik zelfs blij dat er geen kruiswissels zijn. Na urenlang puzzelen kan ik nu alles wat ik wil en wie weet hoeveel problemen spaar ik niet uit zonder die kruiswissels.
3-weg wissels moet ik ook al niet, dus weeral 2 wissels i.p.v. 1.
Die wissels zijn er zeker niet in de eerste plaats gekomen opdat iedere trein ieder spoor en perron uit om het even welke richting zou kunnen bereiken.
Dat dit nu bijna overal kan is mooi meegenomen, maar het uitgangspunt was dat ieder spoor moest bereikbaar zijn door een locomotief vanaf zijn stelplaats en omgekeerd.
Ik heb een veelvoud aan locomotieven ten opzichte van het aantal treinen dat zal kunnen rijden. Dus zal het station vooral moeten dienen om locwissels uit te voeren.
Vandaar ook al die opstelmogelijkheden voor locs, ik heb geen zin om die voortdurend in en uit de vitrine te doen, ze hebben daar nu al lang genoeg gestaan, nu moeten er zoveel mogelijk de baan op. In een soort 'dynamische' vitrine.
Iedem om reizigerswagons op te stellen
Ook wil ik dat treinen in het station kunnen keren, zowel door er een verse loc voor te spannen aan de andere kant als door de loc te laten omlopen.
En dan moeten ze niet perse terug keren in de richting van waar ze gekomen zijn. Links zijn er 2 dubbelsporige baanvakken. Rechts 1 dubbelsporig. Ik kan dus wel wat kanten uit.
Om dat allemaal te realiseren zijn echt veel wissels nodig. Er is daar heel goed over nagedacht. Ze zijn er niet zeker zo maar gelegd.
De vraag over dat ene specifieke wisselpaar kan ik niet plaatsen...hou je er wel rekening mee dat alle sporen in 2 richtingen zullen kunnen bereden worden? Zodat ik dus een dubbele aankomst en dubbel vertrek kan realiseren?
Dat meer wissels plaatsen de doorstroming zou hypothekeren snap ik eigenlijk niet...Je hoeft ze toch niet altijd zo te stellen dat de treinen mekaar voor de wielen rijden? Met wissels kun je toch nog altijd alles doen wat je zou kunnen zonder? Je kunt toch geen rijmogelijkheid verliezen? Omgekeerd wel natuurlijk , dat is een andere zaak, zo kun je zonder wissel maar 1 kant meer op...maar met een wissel doe je toch wat op dat moment het beste uit komt? En Koploper zal daar wel mee over waken dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Wat die enkelsporige 230° bogen betreft in de schaduwstations, dat is vrij simpel te verklaren...er is daar gewoon geen plaats om breder te gaan, anders had ik dat natuurlijk wel gedaan, maar ik moet er toch nog tussen geraken? 't Is nu al R1, kleiner is er niet hé.
Hopelijk heb ik hiermee voldoende duidelijk gemaakt wat mijn beweegredenen geweest zijn voor wat jij allemaal had opgemerkt, maar als je er nog verder wil op in gaan, graag!
En nog iets: niet alles, maar veel kan nog gewijzigd worden, want ik ben nog lang niet aan bouwen toe! De centen liggen gereed, het materiaal is er nog niet.
Groeten en nogmaals bedankt om dit te bekijken.
Franky