Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Busch 2875 Day&Night verlichting

Gestart door Tom vrijdag 23 februari 2007, 19:54:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Busch 2875 Day&Night verlichting
Geachte Marklincollega's,

Ik heb laatst een Busch 2875 Day&Night achtergrond gekocht. Het is de bedoeling dat je deze achtergrond op doorzichtig materiaal plakt en vervolgens aan de achterkant verlichting aanbrengt.

Welk doorzichtig materiaal is hier eigenlijk voor geschikt? Plexiglas o.i.d.?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom


Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Hoi Tom,

Ik zou denken plastic melkglas (zoals in gebruikt in treintoiletten maar dan dunner) om het licht diffuus te maken. Het is een beetje afhankelijk van hoe doorzichtig de Busch achtergrond zelf is. Als die al melkachtig is kun je ook met helder perspex/plexiglas/glas volstaan denk ik.
Kijk eens wat het effect is als je het voor een lamp houdt met en zonder een A4-tje ertussen, misschien werpt dat wat licht op de zaak ;-)

Fotootjes ervan zou natuurlijk helemaal mooi zijn :mrgreen:

Acido
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Dag Acido,

In verband met het gewicht en de breekbaarheid zit ik niet aan glas te denken. Het liefst dus kunststof, zoals plexiglas of plastic melkglas.
Waar zijn zulke materialen eigenlijk verkrijgbaar?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom


Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Probeer het eens bij de bekende doe-het-zelf zaken als Gamma, Big Boss, Praxis enz.
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Dag Gerard,

Je hebt gelijk. Ik heb zojuist de lokale bouwmarkt gebeld en ze hebben plexiglas gewoon op voorraad in enkele diktes. Ik ga het zo ff halen.

Bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Houdt er wel rekening mee dat plexiglas niet erg krasvast is. Dus erg voorzichtig mee omgaan.

Ook zou ik een lichtbron kiezen die niet veel warmte afgeeft.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Hallo Tom,

belangrijk is ook dat je de goede lijmsoort gebruikt die de kleurstoffen niet aantasten, gebruik fotolijm, kom je er niet uit, dan kan je de maker van de achtergronden van Busch Jowi Hintergrund uit Duitsland altijd mailen.

Deze man is zeer vriendelijk en volgens mij altijd bereid antwoord te geven,

Kom je er niet uit, of kan je zijn mailadres niet vinden, stuur mij dan een PB.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Hallo Tom,

Op de pagina van Busch staat ook een beschrijving hoe je de achtergrondplaat verwerken kan.
Is in het Duits maar misschien heb je er toch wat aan.
De beschrijving.

Mvgr.  Charlie.
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Zelf heb ik laatst ook zo'n achtergrond gekocht in een opwelling toen ik toch bij de modelspoorzaak was.
Alleen volgens mij goedkoper als bij Jowi wat ie bij Busch moet kosten weet ik niet.
Ik heb 2878 Gross stadt 2 = jowi 109.
Bij wijze van proef heb ik 'n tegen een lichtbak gehouden om het effect eens te kunnen bekijken. Erg mooi.
Ik ga ook nog eens testen met een setje kruidvat-ledjes.

Het advies bij Busch is overigens om de achtergrond voor een melk-(plexi)glas wandje te plaatsen en niet vast te lijmen.
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Ik heb ook even snel op de Busch-site gekeken, en voor iedereen die het Duits minder machtig is, komt het verhaal op hetvolgende neer.

De achtergrond wordt geplakt op een melkkleurige plaat glas of plexiglas (vraag naar melkglas bij de bouwmarkt of glashandel).
Deze monteer je aan de voorzijde van een soort vitrinekast, die aan de  boven en onderzijde, en zijkanten gesloten en lichtdicht is. De achterwand kan de muur zijn, maar ook een eigen plaat.
Op de Busch-site wordt gesuggereerd Hardboard, maar mdf of multiplex kan ook.

In deze kast monteer je op de bodem een TL-balk. Deze geeft het minste warmte af.
Kies hierbij voor de warme kleur.

De verlichting van de modelbouwkamer in combinatie met de TL-balk bepalen de uiteindelijke effecten.

John
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Dag Marklincollega's,

Ik heb de beide posters van de Busch 2875 gisteren met houtlijm op het plexiglas geplakt en ik ga straks ff testen met verschillende soorten verlichting.

Ik heb de site van Busch ff bekeken. Op zich is de door hen manier aangedragen manier natuurlijk wel de beste, maar voor mij hoeft het allemaal niet zo luxe.
Verder ga ik geen TL-balk in de lichtbak monteren omdat TL-verlichting niet zomaar dimbaar is.

P.S. Zo'n Busch achtergrond kost rond de 10 Eurootjes. Net zo goedkoop/duur als andere Busch achtergronden zonder het Day&Night effect.

Bedankt voor alle reacties.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
@ Tom

Al enige resultaten geboekt?
Foto van de constructie misschien?
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Dag Robkop,

Ik heb de achterkant van het plexiglas beplakt met A4-tjes wit papier en daar vervolgens 7 lampjes (Die je ook in huisjes gebruikt) inclusief reflectortje op geplakt.
Ik probeer komend weekend er met latjes een soort raamwerk aan de achterkant van het plexiglas te maken en het geheel vervolgens af te dichten met hardboard.

En een foto zal waarschijnlijk lastig worden. Ik heb namelijk alleen de beschikking over een Pocket-PC van de baas en die maakt in het donker geen mooie foto's.

Ik hou jullie op de hoogte als er iets zinnigs is te melden :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Tom, misschien is het de moeite waard om je constructie te fotograferen, het effect , vooral in het donker zal meer vergen van de gebruikte apparatuur, dus dat zal misschien niet lukken.
Had je succces met die losse lampjes of wordt het toch een Tl - buis?
Ipv losse modelspoorbaan lampjes zou je ook kerstverlichting kunnen gebruiken. zelf zou ik een setje Led verlichting willen proberen.
Ook vraag ik me af hoe dat lijmen van zo'n drukwerk met houtlijm lukt op plexiglas, geen bulten of rimpels?
Laatste vraag, is dat plexiglas kostbaar ?
Ik wilde eens kijken of er nog van dat voorzetramen-acrylplaat te koop is.
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Dag Robkop,

- Ik heb ca. 30 Eurootjes voor het plexiglas betaald. (2 meter breed, 34 cm hoog en 4 mm dik).
- Het plakken van drukwerk op plexiglas gaat inderdaad niet zo gemakkelijk als het plakken van behang. Er zijn dus wel bultjes te zien, maar die zijn gelukkig niet storend.
- Ik ga dit weekend latjes kopen die qua dikte voldoende zijn om later alsnog andere verlichting aan te kunnen brengen. Als de 7 modelhuislampjes niet voldoende sterk zijn, dan begin ik waarschijnlijk te experimenteren met buislampjes
- De lampjes zijn alle voorzien van een reflectortje (Afgezaagde Ledvoetjes).
- Als achtergrond zit ik aan hardboard te denken dat ik aan de binnenkant beplak met aluminiumfolie.

Ik ben zelf natuurlijk ook heel benieuwd naar het eindresultaat. Vooral omdat ik maar een klein baantje heb en voornamelijk in het (schemer)donker bij het baantje zit. Ik hoop dat de achtergrond een leuk extraatje is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Geachte Marklincollega's,

Zoals beloofd ff een update van dit draadje.
Ik heb het strijkkamertje van m'n vrouw (annex CV-hok) ff een uurtje geclaimd en ben aan het experimenteren geweest met de verlichting achter de Busch achtergrond.

Het is wel leuk om te zien hoe de achtergrond 'opleeft' als je de regelbare trafo inschakelt. Het ziet er dan uit als een (romantisch :-)) tafereeltje bij maanlicht.

Ik zal ff een fotootje maken met de Pocket-PC van de baas, maar ik geloof niet zo dat die een bruikbare foto zal kunnen maken.
Lukt het echter wel, dan zal ik de forumadmins vragen of deze foto te plaatsen.
Edit: Ik heb zojuist een fotootje proberen te maken, maar de Pocket-PC bakt er niets van in het donker.

In mijn testopstelling dien ik de trafo wel redelijk ver open te draaien, dus ik vraag me af of er, in verband met de levensduur, zwaardere lampjes te verkrijgen zijn voor de standaard-lampjes die je onder modelbouwhuisjes plaatst.

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Tom, je zou ook kerstverlichting kunnen gebruiken,
gewoon losmaken per set (serie)van net zoveel als je nodig hebt om 16 V te verbruiken.
Dan een aantal setjes parrallel schakelen.
Zoveel als je nodig hebt voor verlichting.
Een tekeningetje van de situatie zou ook fijn zijn.
Zelf ben ik ook eens bij de bouwmarkt geweest om te kijken voor plexiglas, toch best duur spul.
Ik ben ook aan het kijken of er altenatieven zijn.
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Dag Robkop,

Kerstboomlampjes vallen wat mij betreft af. In zoverre: het is heel storend als je het direkte licht van de lampjes kunt zien. Bovendien zijn kerstboomlampjes wat lastiger te monteren. (Althans, ik weet daar zo geen oplossing voor).
Vandaar dat ik gekozen heb voor de welbekende modelbouwlampjes op een 3-voetje. Het direkte licht heb ik afgeschermd met afgezaagde kunststof LED-voetjes.

Ook aluminiumfolie tegen de binnenkant van de achterwand valt af omdat  dit materiaal wat lastig helemaal egaal te plakken is. Kleine oneffenheden vallen direkt op een storende manier op.

Het recept lijkt dus een beetje te gaan worden:
- Koop een Busch Day&Night achtergrond naar keuze.
- Koop een plaat plexiglas (Of ander doorzichtig en stevig kunststof).
- Koop een plaat hardboard.
- Koop latjes.
- Beplak de voorkant van de plaat plexiglas met de Busch posters.
- Beplak de achterkant van de plaat plexiglas met wit papier/behang (Diffuus licht).
- Monteer de verlichting op het witte papier/behang. (Zodanig dat er geen direkt licht op de achterkant van de achtergrond schijnt).
- Schroef de latjes op de plaat plexiglas.
- Beplak de plaat hardboard met wit papier/behang (Diffuus licht).
- Schroef de plaat hardboard op de met latjes voorziene plaat plexiglas.

Het zag er gisterenavond heel leuk uit. Ik ga er vandaag weer verder mee testen omdat kleine wijzigingen in het materiaal dat ik voor reflectie/diffuus licht gebruik, grote verschillen in het eindresultaat oplevert.

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Busch 2875 Day&Night verlichting
Tom,
Je bent weer flink aan het knutselen geweest.
Wat betreft de kerstboom verlichting, die zou door gaatjes in het achterwand van het board gestoken kunnen worden.
De lampjes zouden dat aan de voorkant afgeschermd kunnen worden met alu folie of een kapje dat het licht verdeelt.

Verder zou ik zeggen ga zo door en vertel ons er over.
Ik wacht met belangstelling op de vorderingen.