Hoi,
In navolging van Johan (Blausee-Mitholz) ook van mij een aantal kiekjes van mijn tiendaagse bezoek aan het prachtige Zwitserland! Ik reisde vanuit Nederland via Basel naar Interlaken, waar ik zo'n tien dagen verbleef. Vervolgens via Brig en Göschenen naar Zürich gereisd en een dag later terug met de CityNightLine.
Station Interlaken-West vanuit de Heimwehfluh gezien. Daar is net een ICE gestopt. Het is een lang perronnetje, maar veel meer stelt het niet voor. Dat geldt trouwens voor bijna alle Zwitserse stations. Nog wel uitzonderlijk aan deze foto is dat de trein op spoor 2 staat; vrijwel alle SBB-treinen stoppen normaal op spoor 1. De Heimwehfluh is een uitzichtpunt op een half uurtje bergbeklimmen vanaf het station en er bevindt zich daar ook een modelspoorbaan. Voor 9 franc (met korting) geen aanrader; de gemiddelde baan hier op het forum ziet er beter uit.
BLS-boemeltje op spoor 2. Aan het eind een Re4/4.
Dagje Blausee gedaan. Niet voor het treinen spotten, want dat is niet zo bijzonder meer, maar wel voor het blauwe meertje. Echt leuk! 5 franc entree, maar dan kun je daar lekker vertoeven. Uitzicht is magnifiek. Om er te komen reis je met de Lötschberger, die je op deze foto ziet. Ze kunnen gekoppeld rijden tot vier stellen en doen dat soms ook als samengestelde trein Bern-Zweisimmen en Bern-Brig. In Spiez wordt dan gesplitst. Deze foto is genomen in Frutigen en je ziet links op de foto dus ook het toegangsportaal dat uiteindelijk naar de Lötschberg-basistunnel gaat.
Met de bus verder naar Blausee. Even een busfoto, de grap is dat de lijnbus hier met een bagagekarretje rijdt; een grappig gezicht!
's-Middags ging ik naar Bern, waar een groot deel van het centrum is afgezet voor vernieuwing van de tramrails. Er werden ersatz-bussen ingezet. Hier zie je de bouwvakkers aan het werk.
In Bern heb je vanaf de Kornhuisbrug (die ook met een Nederlandstalig straatnaambordje wordt aangegeven) een mooi uitzicht over de spoorbrug. Daarvoor zie je de Lorrainebrug, maar die is wat lager, waardoor deze Re460 met dubbeldekstam prima te zien is.
Vanuit de trein deze KISS-trein voor de Oostenrijkse Westbahn, die volgend jaar in het Liliput assortiment te vinden is. Later in de week zag ik ook een SBB exemplaar nabij Zürich staan. Hopelijk gaat Liliput deze ook snel uitbrengen
.
Vanuit mijn standplaats Interlaken heb ik een rondje om de Brienzerzee gefietst. Langs de noordzijde loopt de smalspoorlijn van de Zentralbahn. Dit is de voormalige Brünigbahn. In een dorpje deze leuke foto gemaakt van een lokaal treintje. De lijn is grotendeels enkelspoor maar kent veel kruisingsmogelijkheden. Er rijdt daarom toch elk half uur een trein tussen Interlaken en Brienz.
Hier kwam ik voor... het prachtige stationnetje Oberried! Toch grappig om dit station in het echt te zien, omdat ik het Kibri model ervan op mijn modelbaan heb staan. Het model lijkt trouwens prima op het echte station, dat heeft Kibri toch netjes gedaan.
Een aantal delen van de spoorlijn zijn duidelijk gerenoveerd. Zo zie je vrijwel geen houten liggers meer en is dit mooie viaduct ook niet uit de 19e eeuw
. Wel heeft men duidelijk het oude viaduct zoveel mogelijk intact gehouden en er een betonnen laag bovenop geplaatst, denk ik.
In Brienz loopt een typisch Zwitsers bergtreintje. Naar ik heb begrepen wordt er ook af en toe met stoom gereden, maar deze trein van de Brienz-Rothorn-Bahn is duidelijk een dieseltje. Ik zat lekker te lunchen in een restaurant en had niet eens door dat dit lijntje er achter liep en was dus ook stom verrast toen dit treintje ineens langs reed.
Zwitserland is echt een prachtig land en dat zie je goed als je er doorheen fietst. Vanaf de zuidzijde van het meer nam ik met flinke zoom deze foto van een GTW ter hoogte van Brienz.
Vlakbij Interlaken Ost vertrekt een bergtreintje naar 1322 meter, de Harder Kulm. Vanuit dit bergtreintje zie je station Interlaken Ost prima.
De meest beroemde spoorweg van Zwitserland is denk ik toch wel de Jungfraubahn, de hoogste spoorlijn ter wereld. Massa's toeristen gaan met dit treintje, waarvoor je ten minste 120 franc mag neertellen, met de huidige koers is dat ook zo'n 120 euro. Om er te komen moet je eerst met twee andere treintjes rijden en je kunt er vanaf twee zijdes komen. Vanuit Interlaken vertrekken deze smalspoortreinen gecombineerd waardoor de trein op deze foto uit 14(!) rijtuigen bestaat.
Reis je vanuit Grindelwald naar de Jungfraujoch, dan ga je met deze tandradtrein.
Vanuit Wengen rijden ook wat oudere exemplaren, getuige deze foto.
In Spiez kwam ik deze tegen. Het is helaas niet goed te zien, omdat de trein net ging rijden toen ik de foto wilde nemen. Rechts op de wagon staat DEPOT: Amersfoort. Toch altijd leuk om zoiets te zien. Dit is overigens het gevolg van de overname van Railpro door een Oostenrijkse firma.
Tijdens onze hele vakantie slechts één aansluiting gemist, en wel een van 5 minuten in Brig. Hierdoor de trein gemist, waardoor ik deze foto van de Glacier Express kon maken. De Glacier Express is echt een afrader... hij zit propvol Aziatische toeristen, je betaalt al 33 franc voor een enkele reis 2e klas reservering (er vanuit gaande dat je al een kaartje hebt) en dat ding rijdt overal door. Veel leuker is het boemeltje naar Göschenen te nemen. Hier zit geen hond in waardoor je van links naar rechts in de trein kunt gaan voor de mooie uitzichten. De ramen kunnen tot de helft open dus geen weerspiegelingen als je mooie foto's van de landschappen wilt nemen. En de stationnetjes waar je stopt zijn prachtig
.
In Spiez zag ik nog een Ae6/6 rijden (als rangeerloc), in Göschenen kwam net een Crossrail trein langs toen ik foto's ging maken maar pas echt blij was ik even later met deze posttrein (met Re10/10) aldaar. Al deze treinen heb ik zelf ook in h0, dus dat maakt het zo leuk!
Dan als afsluiter deze zonsondergang van het emplacement van Zürich. Op de voorgrond nog een Rbe540.
Zürich is trouwens een grote stad en er zitten ook twee modelspoorwinkels in het centrum. Roundhouse is denk ik het meest bekend. Deze heeft helaas zeer selectieve openingstijden, dus informeer daar van te voren goed naar. De winkel stelt ook niet zo veel voor en voor mij zelf was het een afknapper. Zuri-Tech zit in het centrum, vlakbij station Zürich en BEMO liefhebbers moeten daar zeker even kijken, getuige deze foto:
In Interlaken (Bühler) had ik mezelf al getrakteerd op een tweetal Zwitserse seintjes en een postauto. Er zijn trouwens vele merken die de Zwitserse seinen bouwen en die zijn in lokale winkels goed te vinden!
Reacties zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
Dennis