Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal

Gestart door chester2203 vrijdag 12 augustus 2011, 10:06:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Als kleine jongen kocht ik van mijn eerste (zuur) verdiende centen een DB BR E 103 (3054). Nu dat ik de hobby weer heb opgepakt "moet" deze lok natuurlijk ook op de baan komen te rijden. Ik wil dan ook deze gaan ombouwen naar digitaal. Wie kan en wil mij helpen door mij te vertellen wat ik precies nodig heb om dit voor elkaar te krijgen. Indien het mogelijk is zou ik er ook graag geluid in hebben.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Er zijn meerdere keuzes.

Je kunt de bestaande motor ombouwen naar DC met een magneet van ESU, bestelnummer 51960.
Verder kun je dan de loksound V4 inbouwen, met het geluid van de 103.
Om andere geluiden te laden heb je de ESU programmer nodig.

Of je neemt de nieuwe sounddecoders van Marklin, die zijn wat goedkoper dan die van ESU.
Voor deze lok heb je dan de 60947 nodig.
Deze heeft standaard niet het typische geluid van de 103 en je kunt deze decoder alleen via de CS2 een ander geluid geven.

Ook kun je de motor vervangen de een 5 polige DC motor van Marklin.
Hiervoor heb je dan de set 60944 nodig, maar die is nog niet leverbaar vrees ik, zou wel dit jaar leverbaar moeten zijn.
Van deze set heb je dan de volgende onderdelen nodig:
Anker: 210888 (8 tanden)
Motorschild : 214121 (type 2)
Magneet: 210882
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Bedankt voor je reactie..
Is zo,n loksound ook gelijke een digitaledecoder en werkt dit ook op een ms2.
Welke geluiden zitten er standaard in een loksound.

Ik ben een beetje aan het googlen geweest en kwam toch die Marklin 60944 set tegen voor 29,95


Zou je voor mij even duidelijk op een rijtje kunnen zetten wat ik precies nodig heb uitgaande van een Esu loksound.

Weet jij ook of er een goede handelaar op Houten staat welke dit tegen redelijke prijzen verkoopt.
alvast bedankt voor de moeite
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
google dan ook eens op loksound en lees zelf wat je vindt.......
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Sorry  8o dat ik het vroeg... Ik zelf ben nog maar een leek op dit gebied en met al die soorten en maten zie ik door de bomen het bos niet meer.
Volgens mij is dit forum er voor om dit soort vragen te stellen toch... Ben ander bang dat ik het verkeerde koop en het zijn geen spullen van een tientje toch....
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
ja da's allemaal prima, maar je kan je ook proberen eerst een beetje in te lezen en dan et iets gedetailleerdere vragen te komen. Als je vraagt of een loksound decoder ook een lokdecoder is heb je je niet erg verdiept in wat het is. er is hier op het forum alleen al heel veel info te vinden, zonder dat het veel moeite kost :) En, natuurlijk, als je er niet uitkomt krijg je alle hulp die je maar wilt
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Walther dit begrijp ik. Dit heb ik zeker ook gedaan  8o Alleen mijn duits is maar steekolen duits. Echter heb jij gezien ook hoeveel soorten en maten je al alleen van ESU hebt. Maar als ik het goed begrijp is de Loksound V4 een decoder en soundprocessor in 1.
en heb ik dus een Loksound en set 60944 van Marklin nodig om mijn 103 digitaal te maken en te voorzien van 103 geluid.
Nu weet ik waar ik aan toe ben en kan ik dit gaan aanschaffen in Houten of zo denk ik
Of weet jij een ander goed adres. Ik zal mijn vorderingen middel updates hier posten. Mocht je nog andere tips en trucs hebben of dingen waar ik specifiek op moet letten dan hoor ik dit graag.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Het makkelijks is om een hamo magneet te kopen met een esu locsound. Daarnaast heb je nog 2 diodes. Verder kun je even op het forum rondkijken er zijn nog heel wat draadjes over het ombouwen van locomotieven met sound, zonder sound noem maar op:)

groet,

Mathijs
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op vrijdag 12 augustus 2011, 14:56:20
Bedankt voor je reactie..
Is zo,n loksound ook gelijke een digitaledecoder en werkt dit ook op een ms2.
Welke geluiden zitten er standaard in een loksound.
Ja de loksound is een digitale decoder met sound op één klein printje.


Citeer
Ik ben een beetje aan het googlen geweest en kwam toch die Marklin 60944 set tegen voor 29,95


Zou je voor mij even duidelijk op een rijtje kunnen zetten wat ik precies nodig heb uitgaande van een Esu loksound.
Als je de motorset  60944 koopt krijg je alle onderdelen die je nodig hebt, dit is niet afhankelijk van de decoder keuze.
Van de motorset gebruik je het tweede motorschild (zie foto), de magneet en het anker met 8 tanden.


Citeer
Weet jij ook of er een goede handelaar op Houten staat welke dit tegen redelijke prijzen verkoopt.
alvast bedankt voor de moeite
Niet echt, misschien iemand anders hier op het forum.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Dank je Ad. Hier kunnen we verder mee :-).
Even gekeken op de site van Esu en dan zou ik voor de BR E 103 de volgende loksound nodig hebben
nr: 54463 LokSound V4.0 E-Lok "E 03 / BR 103", Spurweite 0,H0 Klopt dit?
Ik begin mijn lijstje al te maken voor Houten en wat ik daar niet kan vinden ga ik wel bestellen oid...
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
een redelijk goedkpe dealer in Houten is MCO (ModellCenter Oldenburg), als je binnenkomet de linker hal, ergens in het midden. Heeft normaal veel ESU spul, en 5* motor onderdelen
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Dank je :thumbup:

Nog 2 weken en je gaat het vervolg lezen en zien. Ik wil proberen om de ombouw zo gedetailieerd in beeld te brengen en zal ik hier posten...
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: Wasmi op zaterdag 13 augustus 2011, 11:06:38
een redelijk goedkpe dealer in Houten is MCO (ModellCenter Oldenburg), als je binnenkomet de linker hal, ergens in het midden. Heeft normaal veel ESU spul, en 5* motor onderdelen

Klopt, daar koop ik m'n ombouw spullen ook altijd. En het mooie is dat je de onderdelen apart kunt kopen. Je hoeft dus niet de hele set 60944 te kopen, maar alleen motorschild 214241, magneet 210882 en anker 210888. Vergeet niet ook twee boutjes M2,5 van 12 mm mee te nemen (of moet het M3 zijn?... even nameten. In ieder geval 12 mm lang)
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Kijk zo kan ik mijn lijstje goed sammenstellen dankje
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Frans, ik weet niet of het belangrijk voor je is maar de loksound V4 rijd alleen onder DCC en Motorola.
Mfx verstaat ie niet.

Citaat van: ArjanM op zaterdag 13 augustus 2011, 11:16:47
En het mooie is dat je de onderdelen apart kunt kopen. Je hoeft dus niet de hele set 60944 te kopen, maar alleen motorschild 214241, magneet 210882 en anker 210888. Vergeet niet ook twee boutjes M2,5 van 12 mm mee te nemen (of moet het M3 zijn?... even nameten. In ieder geval 12 mm lang)
Arjan, ben je voor losse onderdelen dan minder kwijt dan ?29,95?
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ad,

dat zat ik mezelf ook af te vragen... het zal niet veel schelen, maar misschien heeft het setje de prijs van de losse onderdelen onder druk gezet.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: Kappa op zaterdag 13 augustus 2011, 13:01:16
Frans, ik weet niet of het belangrijk voor je is maar de loksound V4 rijd alleen onder DCC en Motorola.
Mfx verstaat ie niet.

Heu... Nu moet je me even helpen hoor.. Ik gebruik een MS2 maakt dit uit en kun je misschien het verschil uit leggen..
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op zaterdag 13 augustus 2011, 14:26:19
Citaat van: Kappa op zaterdag 13 augustus 2011, 13:01:16
Frans, ik weet niet of het belangrijk voor je is maar de loksound V4 rijd alleen onder DCC en Motorola.
Mfx verstaat ie niet.

Heu... Nu moet je me even helpen hoor.. Ik gebruik een MS2 maakt dit uit en kun je misschien het verschil uit leggen..
Mfx is het protocol dat alleen Marklin gebruikt.
Het is een zgn bidirectioneel protocol, dat wil zeggen dat niet alleen de centrale opdrachten naar de decoder stuurt, maar de decoder praat ook terug.
Dmv dit terugpraten, kan de decoder zich aanmelden, maar ook is het erg makkelijk programmeren, doordat je niet middels CV's programmeert, maar middels een gui (grafische user interface).
Als je lok met mfx decoder op het spoor zet meldt deze zich vanzelf aan en kun je direct rijden.
De eerste keer duurt het aanmelden wel wat langer, maar als deze eenmaal in je MS2 zit, hoeft ie zich niet meer aan te melden.
Een DCC lok moet je eerst handmatig in je MS2 invoeren, zoals loknaam, adres, functies onder een knop zetten etc.
Dit hoeft ook maar eenmalig per lok, dus als je lok ingevoerd is, kun je er telkens na inschakelen van je MS2 direct mee rijden.
Zelf vind ik mfx een prima protocol,  maar er zijn mensen die er niets van moeten hebben.
Dit komt omdat de tweeweg-communicatie niet altijd verloopt zoals het zou moeten.
DCC heeft deze tweeweg communicatie niet en is daarom wat stabieler dan mfx.
Railcom bied tegenwoordig ook een tweeweg-communicatie met DCC, maar dat werkt niet met je MS2.
Als je nog geen DCC loks hebt, zou ik voor mfx kiezen, omdat er al diverse meldingen zijn geweest dat gemengd rijden met mfx en DCC wel eens problemen geeft.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ik ben momenteel in het bezit van de 39012  BR 001 met MFX decoder en de lok uit startset 29539. Dan gezien jou reactie is het dus verstandiger om dus een marklin (sound) decoder te nemen toch.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Frans, die lok uit de startset 29539 is geen mfx lok, alleen de 39012 is mfx.
Tja wat is wijsheid, zelf zou ik voor mfx kiezen, het is maar wat je zelf graag wilt.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ok ik heb even verder gelezen ;) en Decoders van ESU loksound die MFX ondersteunen worden aan gegeven met M4. Om dan het geluid van de 103 te kunnen weer geven kom ik dan uit op:
nr. 62463  LokSound V3.0 M4 E-Lok "E03 / BR103", Spurweite: 0, H0....
dit klopt toch?
Ik moet mijn lijstje dus iets aanpassen!!
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Klopt Frans.
Je kunt ook nog kiezen om een adapter te gebruiken.
Dat is een printje waar alle bedrading aan gesoldeerd is en met een 21 polige mtc connector waarop je de decoder prikt.
Märklin levert deze standaard bij de nieuwe decoders en dat is dus goedkoper dan bij ESU, waar je deze apart moet bestellen.
Ook zijn de nieuwe sound decoders van Marklin goedkoper dan de ESU sound decoders.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: ArjanM op zaterdag 13 augustus 2011, 11:16:47
Citaat van: Wasmi op zaterdag 13 augustus 2011, 11:06:38
een redelijk goedkpe dealer in Houten is MCO (ModellCenter Oldenburg), als je binnenkomet de linker hal, ergens in het midden. Heeft normaal veel ESU spul, en 5* motor onderdelen

Klopt, daar koop ik m'n ombouw spullen ook altijd. En het mooie is dat je de onderdelen apart kunt kopen. Je hoeft dus niet de hele set 60944 te kopen, maar alleen motorschild 214241, magneet 210882 en anker 210888. Vergeet niet ook twee boutjes M2,5 van 12 mm mee te nemen (of moet het M3 zijn?... even nameten. In ieder geval 12 mm lang)

Laatst diverse onderdelen gekocht, doch één anker koste mij toch echt ? 16,=, Motorschild 6,50 en permanentmagneet 6,50. voor een set heb je ook nog de 2 dioden en koolborstels nodig. Dus een set , zoals afgebeeld is niet duurder.

gr. Marcel
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Heren,

Maar waarom toch 5-polig anker??

Lok gaat in het algemeen meer herrie maken. Krijg je straks weer een draadje over zijn omgbouwde 103 stiller maken ;)

Dit is toch niet per se nodig? Als die lok vroeger genoeg trok, doet ie dat met ESU decoder helemaal.
Maakt ombouw alleen maar duurder en ingewikkelder.
Alleen een permanentmagneet ipv de veldspoel is dan voldoende naast de decoder. Of begrijp ik het nou niet?
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Daar ik toch even in de maasstad moest zijn toch even langs M&B gelopen (ook naar binnen) Daar even gevraagt wanneer ik set 60944 kon verwachten. Klopt het eea in de computer en wat blijkt gewoon op voorraad... gelijk maar mee genomen...
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
En hoeveel koste die set nu Chester?
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Wilde gok ? 29,95
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: linuxer op donderdag 18 augustus 2011, 20:28:03
Wilde gok ? 29,95
Das uvp (adviesprijs), ik verwacht ?26,95
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Laten we wachten op wat Frans er voor heeft moeten schuiven.

Mijn ervaring is echter dat de Marklin Shop in shop's nagenoeg altijd de (hoofd)prijs weten en ook vragen.
Meijer & Blessing is zo'n shop in shop. Vandaar mijn gok.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
"t zat er tussen in de prijzen bij M&B zijn vaak de prijzen van Marklin. Ze staan niet bekend om de scherpte van prijs naar de onderkant. Maar als "vaste" klant krijg je korting.
Betaalde 27,45.....  
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op donderdag 18 augustus 2011, 11:23:49
wanneer ik set 60944 kon verwachten.
gelijk maar mee genomen...

Toch 5* 
Ik hoop dan dat je sounddecoder boven de motorherrie uitkomt of dat dit in een BR 103 mee valt.
Sorry voor de kritische noot. Je bent gewaarschuwd in elk geval.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hajo, een lokpilot/loksound stuurt met 40kHz aan en is dus redelijk geluidsarm.
En een 3-polige maakt niet minder herrie dan een 5 polige motor, het is eerder andersom, omdat de 3-polige grovere stappen maakt.
Het is wel zo dat een kunststof kap iets meer herrie maakt dan een metalen kap.
Ook zal de mate van slijtage van het drijfwerk bijdragen aan het geluid.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Volledig met Ad eens.
Heb er inmiddels een zooi omgebouwd van 3 naar 5 polig,en het is inderdaad stiller,en de motor loopt rustiger.
Als ik nu iets ombouwd is het toch liever gelijk met 5 polig anker.


Mvg: Alex
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ik niet voor de prijs  :D :P Maar ik heb wel 1 loc met een 5 polig anker omgebouwd, rijdt wel mooi...



groeten Dylan
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ach Dylan,dat hebben we de meeste hier ook meegemaakt hoor.
Straks als je wat ouder bent , gaat er nog meer geld in zittten als je zelf gaat verdienen.
Als je eenmaal met het virus bent besmed , kun je toch niet meer zonder.... :D
Het maakt toch weer bijna de helft van de ombouw die je kwijt bent aan een 5* anker.
Kun je bijna de volgende ombouw weer financieren.... :D

Mvg: Alex
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Dat is waar... Marklin zou met C-sinus ombouwsetten moeten komen.
Zo eentje dat je gewoon in het motorhuis steekt (dus op de plaatst van het anker).

groeten Dylan
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 augustus 2011, 11:26:55
Het is wel zo dat een kunststof kap iets meer herrie maakt dan een metalen kap.

Ad, weet je dat wel zeker ?
Ik heb n.l. deze week de dubbele set BR03 binnen gekregen (37912), maar horen en zien vergaat je met deze dingen  8o
Ze hebben metalen kappen en de bekende 5-polige motoren.

Maar ja, ze zijn niet duur, voor M*-begrippen dan.

grv Huub
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Wakker worden Huub, het gaat hier over de 103 niet de 03. :P
En die set 37912 met 03.10 stoomloks hebben Fx (hobby) decoders en die sturen laagfrequent aan en dat maakt inderdaad veel meer herrie.
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
En Chester, is de ombouw gelukt?
Re:Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Heb nog geen sounddecoder  :( kon de door jullie beschreven man in houten niet vinden.
Heb wel contact gelegd met de decodershop.nl. Heeft iemand daar ervanring mee.
Moet hem dus nog bestellen... alleen blijft veel geld :?
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Het heeft even geduurd. Er moest een dikke laag stof van dit topic worden verwijderd
maar het gaat er nu toch van komen!
Heb in middels een Msd besteld via ebay. Nu even geduld tot hij op de mat ploft..
Bij hobby in praktijk willen ze het juiste geluid er voor me op zetten !!
Wordt vervolgt.......
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hallo Frans,

Nog even idee/tip voor de ombouw van dit model.

Als je de variant hebt waarin in het midden van de lok een voorziening is ingebouwd voor een lampfitting, kun je hiermee motorruim-verlichting toevoegen. Lampje (of led) komt dan precies onder de lichtgeleiders in het dak van de loc.
Aansluiten  op een van de aux/functieuitgangen van de decoder en klaar is kees.
Zal morgen wel eens even een foto maken van mijn 103, waarbij ik dat gedaan heb.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op donderdag 06 september 2012, 18:55:36
Heb in middels een Msd besteld via ebay. Nu even geduld tot hij op de mat ploft..
Staakt de Post?
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Nee hoor helemaal niet.. Post heeft keurig bezorgd en vervolgens heb ik die Msd mee genomen naar de opening van Hobby in Praktijk waar Sander voor mij het juiste geluid van de 103 er opgezet heeft!!
Zo nu op naar de volgende stap het daadwerkelijk ombouwen!!!

Oja en Rolf graag want de verlichting onder de kap is iets wat ik ook wel wil
Alvast bedankt
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Frans, dat van die post was maar een geintje.

Voor de machineruimverlichting kun je ook een stukje van de ledstrip of rijtuigverlichtingstrip nemen en op oude ongebruikte lampbeugel plakken.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal WE ZIJN BEGONNEN!!!
Nu we alles binnen hebben moet het nu eindelijk van gaan komen.
Allereerst de kap verwijderd en daar zien we het binnenwerk van onze oude 03



Vervolgens het schroefje los van het oude keerrelais



en dan ligt het hele boeltje los!!!



Het voorste draaistel verwijderd door eerst het schroefje van de koppeling los te draaien en te verwijderen.
Middels de 2 schroeven het oude motorschild verwijderd en het nieuwe schild met de nieuwe 5 polige rotor
geplaatst.Als mede de permanent magneet 

Er zitten 2 in het doosje een zwarte en een groene gezien het feit dat de as van de zwarte de zelde lengte had als de oude deze geplaatst. de groene houden we dus over
Tja en nu. Er zitten in het zakje nu nog 2 groene weerstanden weet iemnd waar die precies moeten en welke dingen mag ik zeker niet vergeten??
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Kijk maar naar de foto

Ruud
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
En het web adres van MCO is :  www.m-c-o.de
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: ribliek op zondag 16 september 2012, 22:45:20
En het web adres van MCO is :  www.m-c-o.de
Bedankt voor de super duidelijke foto!! Hier kan ik wat mee
Wat?? kan ik waar ?? vinden op de site van MCO?????
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Die groene "weerstanden" zijn geen weestanden maar spoelen en dienen voor de ontstoring.
Worden zo kort mogelijk aangesloten op de motor.