Hoi Ruud,
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van de woning en succes met alles rondom de verhuizing!
Dan de ruimte: een mooie grote ruimte lijkt (op papier) altijd ideaal, maar je ziet bij tekenen pas hoeveel beperkingen er vaak zijn: ramen waar je bij moet, een schuin dak, een toegangsdeur die vaak verkeerd zit, soms nog een CV ketel of ander obstakels.
Bij jou zijn dat de toegangsdeuren en de ramen. De ramen in mindere mate, omdat je toch eigenlijk een niet al te brede tafel moet hebben en dus zijn die wel goed bereikbaar (wel de lichtinval dimmen ivm aantasten materiaal).
Je toegangsdeur(en) zitten helaas in het midden van een lange wand die je in theorie goed zou kunnen gebruiken. De opmerking van Ben is een goed wake-up call (naar ons allemaal trouwens) en hoewel direct, komt de boodschap in elk geval over (maar wat er daarna in onze modelbouw-hoofden gebeurt, sluit daar vaak nit bij aan...). Ik denk trouwens dat jij (Ruud), gezien je mooie foto's zeker wel een modelbouwer bent

.
Dan de eerste gedachten. Een E baan met voldoende lengte kan mooie ontwerpen opleveren. Op de middelste poot is op zich een mooi separaat thema uit te werken, bijvoorbeeld en havengebied. Er is echter ook een belangrijk nadeel aan veel zijtakken. Je moet er naar toe met bogen en bogen zijn niet de mooiste baanstukken op een modelbaan. Daarmee gaat de aandacht afgeleid worden van de mooie lengte die je daar (ook) hebt. Het zelfde geldt voor vreemde rechte uiteinden waar je in en uit moet, tenzij je daar alleen kopsporen in gaat leggen ( in baanplan 1).
Ik denk dat de focus kan liggen op de mooie lengte van 6 meter voor je ramen langs en dat je daar zo weinig mogelijk bogen moet hebben. Alle bogen en eventuele keerlussen zou ik dan aan de zijkant plaatsen en desnoods nog een deel langs 1 van de twee deuren (een U met een lange en een kortere poot).
gr. Gertjan