Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motoren Marklin 46715

Gestart door Artologic donderdag 11 augustus 2011, 18:51:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motoren Marklin 46715
Lid sinds: 2007

offline
Motoren Marklin 46715
Hallo Iedereen,

Ik heb laatst eindelijk de onderdelen voor mijn -reeds maanden- aan de kant staande kraantje 46715. Een van de piezo motoren was kapot en die heb ik dus vervangen. Nu wil het echter dat deze motor met heel veel moeite het rolletje waar de draad op zit kan draaien, in de hefbeweging. In de zak beweging komt er echter alleen maar geluid en voor de rest gebeurd er niets. Nu ben ik helemaal niet thuis in t principe van dit type motoren, dus hoopte ik iemand die me kan zeggen wat er eventueel gaande is en hoe ik het kan oplossen/bijregelen. Eveneens heb ik met mijn vingers wel het rolletje geraakt, kan dit een deel van het probleem zijn?

Ik hoop dat iemand er wat van weet, want ik zit met mijn handen in het haar en zou dit kraantje liever terug werkend zien :-)

Mvg Kristof
Re:Motoren Marklin 46715
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motoren Marklin 46715
Het principe van deze piezo motor is dat door de aangelegde spanning het piezo element zodanig vervormd dat het rolletje of wieltje telkens een heel klein stukje verder draait.
Dit zijn stapjes van enkele nano of micrometers, maar doordat dit wel 100.000x of meer per seconde gebeurd, lijkt het net een vloeiende beweging.
Dit is hier goed te zien:

Is de veerspanning waarmee het staafje tegen het rolletje drukt wel goed?
Re:Motoren Marklin 46715
Lid sinds: 2007

offline
Re:Motoren Marklin 46715
Hey Kappa,

Dat is mss ook het probleem, wat is de juiste veerspanning? Moet dit een hoge, lage of nog andere druk zijn?

Mvg Kristof
Re:Motoren Marklin 46715
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Motoren Marklin 46715
Kristof, ik heb zelf geen ervaring met deze piezo aandrijving.
Zit er geen schroefje of zoiets aan om de veerspanning te regelen?
Je zal een beetje moeten experimenteren.
Ik denk dat de veer te strak staat, dus misschien iets losser afstellen.
Re:Motoren Marklin 46715
Lid sinds: 2007

offline
Re:Motoren Marklin 46715
Hey Kappa,

Helaas geen schroefje, de veer spant rechtstreeks op de metalen piezo. Ik zal eens experimenteren. Ik laat in elk geval wat weten

Mvg Kristof