Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696

Gestart door NS-reiziger donderdag 11 augustus 2011, 17:02:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696

Bron: http://nsinmodel.com/

Heb dit slaaprijtuig destijds (na enig zoeken) gekocht om het simpele feit dat het een Nederlands model was. Zit nu eigenlijk pas wat rond te kijken voor een leuke combi om een trein mee samen te stellen.

Heb al enig speurwerk verricht op Internet en heb in ieder geval de verklaring gevonden waarom dit model zo lastig te vinden was; het schijnt een populair model voor combi's met modellen van _andere_ fabrikanten (dus al die 2-railers kapen onze rijtuigen ;)).

Informatie die ik zoal gevonden heb:
Bij de buren; vakantie-trein in 1:100 en treinsamenstellingen voor Alpen-Expres 1993-1995.
Daarnaast foto's van treinsamenstellingen Alpen-Expres in groot bedrijf alhier in dit berichtje.

Het valt mij echter op dat er (vrijwel) geen andere modellen uit het M* assortiment genoemd worden.


Daarom mijn vraag: is dit model een eenling en zijn er geen andere M* modellen te combineren met dit slaaprijtuig?!


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Honderd lezers verder en nog geen enkele reactie.

Hmmmmm.

Keesjan
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Keesjan,

ik heb er ook één (wil er nog één bij kopen) en die doe ik van tijd tot tijd gewoon tussen ICK rijtuigen. Zal vast niet helemaal kloppen maar ik vind het leuk.

Op groot spoor foto's zie je de rijtuigen steevast in combinatie met buitenlandse rijtuigen, belgisch, duits, zwitsers. Beetje rood, beetje blauw. Eventueel met een autowagon er bij en je hebt weer een andere combi. marklin rijtuigen te over dus om te combineren.

Mogelijk wil je het zo echt mogelijk nabootsen maar dan moeten de echt die hards maar reageren :) .

groeten,
Jeroen

Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
'k Combineer ze zelf met DB rijtuigen, ex-tui rijtuigen.. Tis maar net wat er voorhanden is:)

En afwisselend met een 1144, 1211 of 1601

Combinaties met SBB rijtuigen zijn ook heel normaal
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Met sbb/db gecombineerd:




Marklin heeft een set met 6 SBB rijtuigen. Doe hier een paar van die couchettes achter en je hebt een mooie combinatie. Niet 100% natuurgetrouw, maar wel mooi :)

Die SBB rijtuigen kwamen ook wel eens in nederland
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Iedereen bedankt voor jullie reacties en suggesties.

Citaat van: jeroenk op zaterdag 13 augustus 2011, 18:56:15
Op groot spoor foto's zie je de rijtuigen steevast in combinatie met buitenlandse rijtuigen, belgisch, duits, zwitsers. Beetje rood, beetje blauw. Eventueel met een autowagon er bij en je hebt weer een andere combi. marklin rijtuigen te over dus om te combineren.

Precies! Je zou toch zeggen dat er wel een M* model tussen moet zitten waarmee je deze treinsamenstellingen bij benadering kunt nabootsen. Maar zoals gezegd, in alle discussies over dit onderwerp wordt slechts het NS TEN slaaprijtuig 4151 genoemd.

Citaat van: rscosworth op zaterdag 13 augustus 2011, 21:54:41
'k Combineer ze zelf met DB rijtuigen, ex-tui rijtuigen.. Tis maar net wat er voorhanden is:)

Dat zou dan deze zijn (uit lijstje van 1 van de oorspronkelijke links):
DB Bcm in DB Ozeanblau/Beige

Ga je daarop zoeken in combinatie met M*, dan kom je op:
4177 (1) 1985-1987 RK 270 IV Bcm 51 80 59-40 402-1 DB ozeanblau/beige,"Hapag Lloyd Tours" (bron: http://www.bahn.hfkern.de/)

Zoek je echter verder op dit model dan kom je er achter dat dit helemaal geen Bcm is, al staat deze type aanduiding dus wel doodleuk op het rijtuig! 8o (bron: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=6867&p=59670)

Kom je dus toch weer uit op andere merken.

Citaat van: rscosworth op zaterdag 13 augustus 2011, 21:54:41
Combinaties met SBB rijtuigen zijn ook heel normaal

Moet zeggen dat ik van de combi met SBB rijtuigen nog niet eerder gehoord had. Welk type rijtuigen zouden hier dan bij passen?

Die SBB Eurocity rijtuigen zijn absoluut prachtig en heb ik zelf nog op A'dam CS zien staan vlak voor vertrek, maar dit vindt ik toch geen logische combi met een NS couchette rijtuig. Ik kan me natuurlijk vergissen. Als iemand het tegendeel kan bewijzen...


Vriendelijke groet,

Keesjan

Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Citaat van: NS-reiziger op zondag 14 augustus 2011, 11:51:35
Die SBB Eurocity rijtuigen zijn absoluut prachtig en heb ik zelf nog op A'dam CS zien staan vlak voor vertrek, maar dit vindt ik toch geen logische combi met een NS couchette rijtuig. Ik kan me natuurlijk vergissen. Als iemand het tegendeel kan bewijzen...

OK. Moet ik natuurlijk wél al die filmpjes bekijken die mensen hier plaatsen! Duh!!!

Hangen inderdaad 2 couchette rijtuigen en een AB-30 achter die SBB Eurocity!

Geweldig! Bedankt!


Keesjan
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Zie hier gaat de Lötschberg op met opdruk-lok

S'avonds hingen ze achter een EW-IV pendel.

Mvg, Johan
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:NS couchette rijtuig 'Alpen-Expres' 42696
De Alpen-express reed in een bonte samestelling van rijtuig en kleur. nimmer met auto-lacs.
De bestemming Oostenrijk en Zwitserland werd ook met gehuurde rijtuigen compleet gemaakt.
Keur RVS geribbelt, bordeau-rood ferrien-express, zandkleur en blauwe wagonlie rijtuigen al dan niet met rode band.
Roco en Rivarossi, later LS-models hebben deze uitgebracht.
De bestemming Frankrijk werd in Luik-Gillimens met Belgische rijtuigen uitgebreid van rail-tour.
Marklin heeft deze ooit ook uitgebracht. blauw met licht rose band, donker en licht blauwe banen en regenboog kleur. 4069-4116-4118-4119-4120
Het zelfde rijtuig werd in de zomer ook ingezet als auto-slaap express met een aantal auto-lacs, gemaakt door Lima maar zeer slechte loop eigenschappen. Ook zaten hier een aantal WGL rijtuigen bij.
Hier reed ook een restauratie rijtuig mee, de Andante of Adagio b.v gemaakt door Kleinbahn. een messing model!
Een beetje trein bestond uit 16 bakken + 14 auto-lacs
Cees