Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

digitale toekomst

Gestart door niek donderdag 17 maart 2011, 14:26:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
dag anne,

ik wist niet dat een marklin-interface ook een centrale werd genoemd!
alles nu duidelijk.
vr.gr. niek
Re:digitale toekomst
Neen een interface is geen centrale maar je 6020 of 6021 wel . Een  interface verbind je pc met je centale in jouw geval dus je control unit.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Niek,

In principe is een centrale een apparaat wat, meestal, een electromechanische opdracht omzet in digitaal signaal voor de baan.

Een interface is een apparaat wat een computersignaal omzet in een electronisch signaal wat weer door de centrale wordt omgezet in een digitaal signaal voor de baan.

Er zijn uitzonderingen op deze princiep definities.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

offline
Re:digitale toekomst
Anne is geen elektronicus ........
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Huub,

Gelukkig niet, dat is zo éénzijdig, ik ben van origine een scheepswerktuigkundige en die moeten overal wat verstand van en inzicht in hebben, immers een schip is een komplete dorpsgemeenschap en midden op de oceaan kun je niet even een loodgieter/monteur/installateur of een elektronicus laten komen.

Verder: draaiknop is mechanisch, een potmeter is mechanisch/elektrisch, geldt ook voor de Ecos,of vergis ik me?

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
naief als ik ben, vind ik eigelijk dat een centrale van ecos of marklin van die prijs klasse ook zou moeten kunnen wat ik lees dat een raptor kan .....
Re:digitale toekomst
Citaat van: hulz op maandag 08 augustus 2011, 18:03:20
naief als ik ben, vind ik eigelijk dat een centrale van ecos of marklin van die prijs klasse ook zou moeten kunnen wat ik lees dat een raptor kan .....
En wat kan een Raptor dan ?, dacht nog altijd veel minder dan een CS, ECoS of IB.
En zoals al vele malen gezegd tel al het andere wat je bij de Raptor nodig hebt eens bij elkaar op en je bent net zo duur uit.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
nee dat bedoel ik niet, wat een centrale nu kan met alles wat een raptor kan. Dus dat je iegelijk geen pc meer nodig zou hebben, dat in de centrale al een programma als koploper, itrain or what ever zit.
Re:digitale toekomst
Daar zit een programma in wat niet eens de mogelijkheden van Koploper, iTrain of Railware zal en kan halen.
Verder draagt niet eens een CE-markering wat wettelijk voor dit apparaat verplicht is.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Spoorman
gast

Re:digitale toekomst
Dit topic gaat over de digitale toekomst, Raptor is heel erg 2005. ;)

Gr, Ben.
Re:digitale toekomst
deste vreemder dat we naast zo n dure centrale nog steeds een pc nodig hebben. Het gaat niet over raptor, maar over toekomt, ik vind prijs prestatie van de huidige centrales onder de maat ... anno 2011, als zon kassie van raptor dat al wel wel kon in 2005.
Re:digitale toekomst
Spoorman
gast

Re:digitale toekomst
Niemand wil een centrale (Marklin, Esu, whatever) met ingebakken programma's. Dan ben je gebonden en je hebt geen vrije keuze meer. En de fabrikanten moeten dan ook onderhouden en updaten en ze hebben die kennis niet in huis.

Raptor is een ander verhaal: een uit de hand gelopen hobby van een man die niets met Bill Gates heeft zoals hij zelf zegt. Als de man echter komt te overlijden stopt de verdere ontwikkeling.

Maar alle meningen tellen. :thumbup:

Baaidewee: iemand meldt zich straks wel met een ander verhaal. ;)

Gr, Ben.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: hulz op maandag 08 augustus 2011, 18:31:40
deste vreemder dat we naast zo n dure centrale nog steeds een pc nodig hebben. Het gaat niet over raptor, maar over toekomt, ik vind prijs prestatie van de huidige centrales onder de maat ... anno 2011, als zon kassie van raptor dat al wel wel kon in 2005.

Nee, je hebt niet een dure centrale nodig... Alleen een PC met een kabeltje en een delta-booster is ook al voldoende. Daar zijn al genoeg draadjes over. De digitale toekomst is maar één protocol: DCC. Märklin bouwt dat niet voor niets al in hun apparaten. Moet je dan eens zien hoeveel centrale's je dan kan kiezen.

Groet Ronald.
Re:digitale toekomst
Citaat van: ronaldk op maandag 08 augustus 2011, 18:54:05
Nee, je hebt niet een dure centrale nodig... Alleen een PC met een kabeltje en een delta-booster is ook al voldoende. Daar zijn al genoeg draadjes over. De digitale toekomst is maar één protocol: DCC. Märklin bouwt dat niet voor niets al in hun apparaten. Moet je dan eens zien hoeveel centrale's je dan kan kiezen.
DDW zul je bedoelen, dat is geen centale als zodanig.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Ha Peter,

DDW is die ik bedoel maar meer als een reactie op Hulz. Een dure centrale en een PC nodig om je baan te besturen. Je kan dat best zonder de "dure" centrale met alleen de PC.

DCC zal als protocol denk ik overleven ten opzichte van Motorola en MFX. Motorola en MFX zullen misschien wel ondersteund blijven maar niet volop zoals het nu gedaan wordt. Het zal steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Hallo Ronald,

Citaat van: ronaldk op maandag 08 augustus 2011, 20:37:09
DCC zal als protocol denk ik overleven ten opzichte van Motorola en MFX. Motorola en MFX zullen misschien wel ondersteund blijven maar niet volop zoals het nu gedaan wordt.
MFX is Marklins eigen schuld. MM hoeft zeker niet onder te doen t.o.v. DCC.
Bij multiprotocol worden de eigenschappen/instellingen van de decoder opgeslagen en zowel onder bij MM als DCC worden van deze  eigenschappen/instellingen gebruik gemaakt.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Hallo Peter,

Daar heb je gelijk in. Maar ik schat zo in dat de spoeling MM-decoders dunner gaat worden. Ze gebruiken DCC op het ogenblik vooral voor Trix. Ik kan mij voorstellen dat net als met de motoren er maar één (sound)decoder voor nieuwe locomotieven ingebouwd gaat worden. Maar dat niet alle functies onder MM beschikbaar zijn, alleen maar met DCC. Dit puur uit kostenbesparingen, de nieuwere centrales kunnen DCC aan dus die hobbel is inmiddels genomen.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Ben,

Ik heb besloten om nooit meer te reageren op jouw reacties, beter voor jouw en mijn gemoedsrust.

Beste Peter,

Ik waag te betwijfelen wat je beweert, uitroep van een lid van de MSG na een workshop Ra*: "ik wou dat ons Traincontroller programma dat feature van Ra* had".

Een echte mooie treinbaanautomatisering met CS, Ecos of IB is zonder computer niet mogelijk, nee mooi CV's programmeren kan Ra* niet, is ook niet een ding wat de gemiddelde modelbaanbouwer doet, behalve dan de standaard zaken als decodernummer, max. snelheid en optrekken/afremmen en dat kan met de Ra* ook.

Beste Ronald,

Ik denk, net als jij, dat MM/MFX uiteindelijk ten dode is opgeschreven, maar het zal nog even duren.

Waarom is Tilly afgestapt van DDW?

Beste Hulz,

Ik ben het eens met je stelling over de centrale met ingebouwde software, er is zeker een groep modelspoorders die dat beter vinden als een centrale met een computer, die groep praat niet mee in dit topic, dit is de groep die het, naast het modelspoor, ook leuk vinden om met computers en zo te werken.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 22:42:09

Waarom is Tilly afgestapt van DDW?

Anne,

Dat weet ik wel: DDW is niet betrouwbaar (genoeg) voor zo'n grote treinbaan.
De gekke dingen en meldingen die optraden zijn nu geheel verleden tijd met de TAMS centrale.

grv Huub
Re:digitale toekomst
Spoorman
gast

Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 22:42:09

Ik heb besloten om nooit meer te reageren op jouw reacties, beter voor jouw en mijn gemoedsrust.


Da's jammer. We zitten beiden in topics met vaak dezelfde onderwerpen. Jij met je Raptor propaganda en ik wil het graag een beetje breder houden als tegenwicht omdat er meer op de wereld is. :)

Gr, Ben.
Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 22:42:09
Ik waag te betwijfelen wat je beweert, uitroep van een lid van de MSG na een workshop Ra*: "ik wou dat ons Traincontroller programma dat feature van Ra* had".
Oh, het is een uitroep van maar 1 persoon. Weet zeker ook niet wat met Traincontroller zoal mogelijk is.  :D

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Hallo Anne,

Ik denk dat het ook wel een tijdje gaat duren voordat MM en/of MFX worden opgegeven. Het zal niet met een jaar gebeurd zijn. Maar we hadden het hier over digitale toekomst dus dat mag best over een jaar of drie nog zijn...

Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 22:42:09
Ik waag te betwijfelen wat je beweert, uitroep van een lid van de MSG na een workshop Ra*: "ik wou dat ons Traincontroller programma dat feature van Ra* had".

Dat is een erg makkelijke opmerking, Anne. Vooral als je er niet bij zegt welke functie Raptor wel heeft en Traincontroller volgens die beste man niet. Dat is voor ons niet te controleren.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Ronald,

Mijn boodschap is simpel: het ene programma kan dit, het andere programma kan dat, nee ik ga niet in een oeverloze discussie over wat het ene kan en het andere niet, kijk maar eens naar de filmpjes in mijn bouwtopic.

Natuurlijk gaat het "overlijden" van MM/MFX nog heel lang duren, maar het begin is er: multiprotokol decoders van M*, de volgende stap is ook simpel, nieuwe ontwikkelingen zullen alleen in het DCC gedeelte zitten, MM/MFX blijft wel mogelijk, maar wordt niet meer "vernieuwd".

Beste Peter,

Ik weet zeker dat hij weet wat er met Traincontroller allemaal mogelijk is, hij spreekt geregeld met Freiwald

Beste Huub,

Dank je wel, het illustreert de noodzaak voor een centrale voor de grotere banen en dat was mijn bedoeling met mijn vraag.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 23:22:19
Beste Ronald,

Mijn boodschap is simpel: het ene programma kan dit, het andere programma kan dat, nee ik ga niet in een oeverloze discussie over wat het ene kan en het andere niet, kijk maar eens naar de filmpjes in mijn bouwtopic.

Iedere software heeft zijn voor en nadelen. Heeft functies die andere pakketten niet hebben of beter hebben. Dat hoort erbij. Ik wil je best geloven dat jouw centrale de beste voor jou is maar niet voor iedereen. Helaas voor de makers van die centrale anders waren ze nu multimiljardair geweest want dan had iedereen zo'n centrale willen hebben.

Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 23:22:19
Beste Huub,

Dank je wel, het illustreert de noodzaak voor een centrale voor de grotere banen en dat was mijn bedoeling met mijn vraag.

Niet helemaal, Railz Miniworld werkt met Dinamo en Koploper als software. Dinamo is ook geen centrale in de zin van "centrale" die jij bedoeld. En Railz is ook geen echt kleine baan te noemen.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Citaat van: ronaldk op maandag 08 augustus 2011, 23:45:52
Niet helemaal, Railz Miniworld werkt met Dinamo en Koploper als software. Dinamo is ook geen centrale in de zin van "centrale" die jij bedoeld. En Railz is ook geen echt kleine baan te noemen.
Daar wordt de "grote baan " aangestuurd door meerdere PC's in een netwerk. Deel de baan op in het aantal PC's en blijkt het dan niet meer te zijn dan een aantal banen die tegen elkaar geplaats zijn. Dit geldt overigens ook voor de grote banen die in Duitsland te bezichtigen zijn.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Klopt helemaal, en op iedere baan nog met het aantal treinen dat John (Tilly) heeft rijden. De noodzaak van een echte "centrale" die Anne bedoeld is een beetje discutabel.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op maandag 08 augustus 2011, 22:42:09


Ik waag te betwijfelen wat je beweert, uitroep van een lid van de MSG na een workshop Ra*: "ik wou dat ons Traincontroller programma dat feature van Ra* had".


Groet, Anne W

Hallo Anne,

blijkbaar zit er 1 item in de Raptor die de gebruiker van RR&Co. aansprak, dit zal niet voor alle functies gelden. Jullie grote baan wordt jullie grote baan bij MSG Den Bosch niet voor niks met dit programma aangestuurd. Persoonlijk heb ik RR&Co. hoog staan ondanks dat het niet mijn persoonlijke favoriet is, al hoewel ik wel een software licentie heb. Onder de Engels talige gebruikers is dit programma absoluut nummer 1 op software gebied,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:digitale toekomst
Hallo Walter,

Welke versie heb je ?.
Lijkt me wel eens interessant om de diverse programma?s eens langs elkaar te plaatsen.


Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:digitale toekomst
Hallo Peter,

Ik heb een licentie van RR&Co. 5.5 de laatste 2 (na 5.8 ) versies heb ik niet meer aangeschaft,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Ronald,

Je wordt nooit en te nimmer een miljardair en ook geen echte miljonair in de modelspoormarkt, simpelweg niet massaal genoeg, miljardair wordt je als je aan het begin staat van een ontwikkeling in de IT, zoals de eerste aandeelhouders van Microsoft.

Zelfs de man die bij de start van het internet zat is geen miljardair geworden, wel miljonair, zie http://www.royalhuisman.com/en/yacht131.html

Zoveel mensen, zoveel zinnen, er zal nooit een product zijn wat alle mensen zint, zo ook voor digitale centrales, automatiserings software of combinaties daarvan

Beste Peter,

Automatiserings software vergelijken kan alleen maar in hele grote lijnen, anders verzandt de discussie in de vele details.

Beste Walter,

Natuurlijk heb je helemaal gelijk, verder wordt er wel eens gezinspeelt op het gebruik van een Ra* tijdens open dagen, juist omdat de vele mogelijkheden bij RR ook een zekere storingsgevoeligheid geeft, wat natuurlijk op dat tijdstip niet leuk is.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
goedemiddag,

maar nu de hamvraag:
kan je de control unit, control 80f, control 80 en interface vervangen door een centrale en dan door welke ( liefst zo goedkoop mogelijk)?
of nog een ander alternatief?
daarna de centrale aansluiten op een acer met afneembaar scherm en via windows 7 een extra groot scherm met het programma Itrain?
het woord is nu aan de echte experts!!!!!
met vr.gr. niek
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Beste Niek,

Niets hamvraag. Je wil gewoon je oude spullen vervangen door iets "nieuws". Dat nieuw ligt dus helemaal aan jezelf en hoeveel geld je er aan uit wil geven. Dus een dure centrale alla CS I, I reloaded en II, ECoS I en II, IB-II, IB I al dan niet IR of IB-COM, TAMS, Viesmaan Commander, allemaal geen enkel probleem. Het zijn jouw eisen die het hem doen, wat wil jij dat een centrale moet kunen. Zelfs een MS II met de spullen volgens dit draadje CAN-BUS.

Computer is niet belangrijk, zolang er maar Itrain op kan rijden. En alle bovenstaande apparaten kunnen wel met Itrain praten /Communiceren maar je daar maar geen zorgen over. Neem eens hier een kijkje voor een overzichtje.

Een andere oplossing is een software-centrale, alla DDW, waardoor je de computer ook meteen als digitale centrale gebruikt. Hoef je alleen maar een kabel voor de verbinding met je baan en een HSI-88 aan te schaffen voor de terugmelding van je S88-terugmelders.

Heeft dus niets te maken met het onderwerp van het draadje: Digitale toekomst.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Citaat van: ronaldk op dinsdag 09 augustus 2011, 14:57:55
Een andere oplossing is een software-centrale, alla DDW, waardoor je de computer ook meteen als digitale centrale gebruikt. Hoef je alleen maar een kabel voor de verbinding met je baan en een HSI-88 aan te schaffen voor de terugmelding van je S88-terugmelders.
Je noemt steeds DDW als goedkope oplossing, Wat is je ervaring daarmee. Mijn ervaring is dat je goed op moete letten welke decoders enz. je gebruikt of wil gebruiken. Verder draait DDW niet op elke PC, ook daar behoor je reekning mee te houden.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Niek,

Ronald zegt het goed, hij verwijst naar een goede bron bij het buurforum, ook het 3-rail forum heeft zo'n bron met de naam wiki.

Voor jezelf moet je nu uitmaken of je centrale veel toeters en bellen moet hebben en kunnen of een relatief simpele centrale moet zijn, min of meer een doorgeefluik.

Bij de MSG/Den Bosch draaien drie van de zes banen op een Tams centrale, die weer aangestuurd wordt door respectivelijk Traincontroller, Railware en Koploper of I-Train, men is erg tevreden over de Tams als doorgeefluik van wat de programma's "bevelen".

Groet, Anne W

Re:digitale toekomst
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op dinsdag 09 augustus 2011, 19:15:18
Ronald zegt het goed, hij verwijst naar een goede bron bij het buurforum,
In hoeverre is de bron goed ?, zie bij diverse centrales toch wel enige foutieve informatie of achterhaalde staan.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
MRdirect
gast

Re:digitale toekomst
Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 mei 2011, 21:11:07
Dat zie ik nu ook ;) Goed nog wel een van de goedkopere oplossingen. Een wat oudere PC of een oudere laptop heeft nog wel zo'n poort.

Groeten Ronald.
Die goedkope oplossing is er al meer dan 10 jaar!

Eén oude PC met MRdirect (www.MRdirect.nl), één (iets minder oude) met Koploper, één RS232 kabel naar een booster, één nulmodemkabel tussen MRdirect-PC en Koploper-PC en de S88-terugmelders (via het S88LPT-interface) aansluiten op de printer-/parallelpoort van de MRdirect-PC en je hebt een goede en betrouwbare infrastructuur.
Er zijn er die op deze manier met meer dan 40 treinen tegelijk rijden!

Lees de handleiding en start stukje voor stukje, dus niet alles tegelijk willen.

Marco Roede
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Peter,

In elke wiki/ency staan fouten, dus ook die bij de buren, ongetwijfeld zullen er in onze wiki ook fouten staan

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Laat ik nog eens een kringetje in de vijver gooien: in mijn krant stond gisteren een artikel over een Samsung Laptop met Google Chrome, de titel van het artikel was: "Een laptop die alles online doet en zelf niet veel kan"

De essentie van het verhaal is dat, en dat is mijn interpretatie, nagenoeg alle intelligentie op het web zit, dus dat de laptop niet meer is geworden als een invoer- en diplayapparaat, zoals de werkterminals die aan een groot mainframe hangen.

Ik heb me laten vertellen dat het principe van dit systeem, alles gebeurt op het web, de toekomst is, wat zou dat betekenen voor de modelbaan automatisering?

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2006

offline
Re:digitale toekomst
Anne W,

De toekomst ? Als IT-er heb ik al veel van die zgn. toekomsten gehoord en (nooit) gezien. Probleem is dat deze stelling niet aanslaat bij het bedrijfsleven. Welke firma gaat nu zijn data zomaar ergens op een onbekende computer gaan plaatsen ?
De nieuwe it-ers willen het wel, en zeker firma's zoals Microsoft om er dan heel veel geld mee te verdienen.

Guy
Re:digitale toekomst
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 12 augustus 2011, 12:31:29
Welke firma gaat nu zijn data zomaar ergens op een onbekende computer gaan plaatsen ?
Zeker fabrikanten die (produktie) machines aanturen zullen dat nooit via een Web uit (laten) voeren.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Guy en Peter,

Jullie worden al wat minder jong, net als ik trouwens, daar staat tegenover dat ik altijd een open oog heb voor nieuwe grote ontwikkelingen en iemand ben die nooit zal zeggen dat iets in de toekomst niet uitgevonden zal worden.

De argumenten die jullie beiden aanvoeren werden ook gebruikt bij het begin van het spoorwegtijdperk, met als bekendste: de melk wordt zuur en dan is er geen melk meer.

Natuurlijk zijn er zekerheden in te bouwen in systemen, zoals bijvoorbeeld: de data wordt versleuteld voor ze het web opgaat, de "sleutel" bevindt zich alleen maar bij de desbetreffende firma.

Productiemachines is wellicht een ander verhaal, is werken via het web snel genoeg om de productiemachine op tijd aan te sturen of om het dichter bij huis te zoeken: is het web snel genoeg om onze trein te stoppen als hij op de stopmelder is gekomen.

Groet, Anne w
Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op vrijdag 12 augustus 2011, 16:19:57
Jullie worden al wat minder jong, net als ik trouwens, daar staat tegenover dat ik altijd een open oog heb voor nieuwe grote ontwikkelingen en iemand ben die nooit zal zeggen dat iets in de toekomst niet uitgevonden zal worden.

Productiemachines is wellicht een ander verhaal, is werken via het web snel genoeg om de productiemachine op tijd aan te sturen
Anne, Als je aan HighTech chipmachines werkt (ontwikkeld) neem ik aan dat je altijd oog hebt voor nieuwe grote ontwikkelingen. En ja indien het moet is het web snel genoeg om productiemachines op tijd aan te sturen. Neem dat maar gerust van mij aan  ;).

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Peter,

Waarom zouden de eigenaren van productiemachines dan niet via het web willen werken, als dat een kostenbesparing zou opleveren en er vele zekerheden m.b.t. databescherming en beschikbaarheid van het web?

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Citaat van: Anne W op vrijdag 12 augustus 2011, 22:42:46
Waarom zouden de eigenaren van productiemachines dan niet via het web willen werken, als dat een kostenbesparing zou opleveren en er vele zekerheden m.b.t. databescherming en beschikbaarheid van het web?
En wat als er door een hacker ingebroken wordt die geheime informatie kan ontfutselen of zels productie machines kan stilleggen. Zou zeggen denk even verde na.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:digitale toekomst
Hallo Allen,

net een aantal reacties van persoonlijke aard op de man af gearchiveerd,

Svp terug naar het topic Digitale toekomst,

met vriendelijke groet,

Walter

Ps: in de gearchiveerde reactie van Freak o.a. het volgende te lezen
Citaat van: Freak op zaterdag 13 augustus 2011, 21:44:35
heb in het geheel niets tegen Anne W. hoe je daar bij komt.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Walter en anderen,

Even off topic
Citaat van: Freak op vrijdag 12 augustus 2011, 22:52:11
Citaat van: Anne W op vrijdag 12 augustus 2011, 22:42:46
Waarom zouden de eigenaren van productiemachines dan niet via het web willen werken, als dat een kostenbesparing zou opleveren en er vele zekerheden m.b.t. databescherming en beschikbaarheid van het web?
En wat als er door een hacker ingebroken wordt die geheime informatie kan ontfutselen of zels productie machines kan stilleggen. Zou zeggen denk even verde na.
Zal hier even een verdere toelichting op geven.
Als ik naar mijn werk kijk en een machine van 75 Miljoen via het Web zou besturen kan binnen afzienbare tijd een onverlaat (lees hacker) dat ook. Schades aan producties waarbij het over meer dan honderd miljoenen per dag gaat daar zit geen enkele fabrikant op te wachten. We hebben het dan nog niet over geheime informatie.
Kort gezegd, ja het is mogelijk. Nee het wordt niet gedaan om bovenstaande.

Mvg,
Peter

Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:digitale toekomst
Walter,Peter en anderen,

Het is toch geen geheim meer dat er mensen zijn (lees hackers) die soms illegaal,maar soms ook helemaal legaal geld verdienen met de sport die inbreken in dataprocessen heet.

Fabrikanten willen zelfs weten of het helemaal waterdicht is met beveiligingen,en je raad het al,dat is onmogelijk 8o

Zelfs achter supergeheime info komen de beste hackers,en was dat laatst niet het geval bij de Navo?

Dus voor een dergelijke hacker is de besturing van een ?75.000.000 kostende machine kinderspel.

En om dat te beveiligen kun je niet meer van kostenbesparing spreken,het zal eerder geld kosten.

De werknemer die dus naar de andere kant van de wereld moet vliegen,om daar een machine te besturen,is dus nog steeds goedkoper.

M.v.g.

Hans V200.0






Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:digitale toekomst
Hoi Hans,

Naar de andere kant van de wereld is niet altijd nodig, zolang je een afgeschermd netwerk gebruikt.
Ik werk ook met grote systemen, die in het geheel niet aan Internet hangen. De systemen hangen wel aan een intern netwerk van de klant en wij hebben hier specifieke toegang toe via een speciaal modem.

Afstandsbesturing komt ook in dit systeem voor, want, b.v. de machine draaien in Engeland en Ierland en er wordt op gewerkt vanuit Maleisie en de Filipijnen, want de arbeidskrachten zijn daar veel goedkoper. Het gaat hier om gegevens bij plaatjes te zetten.

Groet,
Bert
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: treinbert op zaterdag 13 augustus 2011, 23:31:40
Hoi Hans,

Naar de andere kant van de wereld is niet altijd nodig, zolang je een afgeschermd netwerk gebruikt.
Ik werk ook met grote systemen, die in het geheel niet aan Internet hangen. De systemen hangen wel aan een intern netwerk van de klant en wij hebben hier specifieke toegang toe via een speciaal modem.

Afstandsbesturing komt ook in dit systeem voor, want, b.v. de machine draaien in Engeland en Ierland en er wordt op gewerkt vanuit Maleisie en de Filipijnen, want de arbeidskrachten zijn daar veel goedkoper. Het gaat hier om gegevens bij plaatjes te zetten.

Groet,
Bert

Hoi Bert,

Die afscherming bedoelde ik helemaal niet,en ik weet ook dat die mogelijkheid bestaat.

Hiervoor hoef je ook niet naar de andere kant van de wereld te vliegen,dat was slechts een schets.

Dan heb je het wel over een netwerk buiten het internet,maar ergens komt de verbinding naar de andere locaties tot stand.

Ook waar de verbinding tot stand komt krijgt aanvallen van buitenaf.

Het is maar net hoe interessant het proces is om in te breken.

Sommige fabrikanten hebben ook mensen zitten aan de andere kant van de globe,maar sommige ook niet.

We wijken nu alweer te ver uit,en het ging eigenlijk over de digitale toekomst van het modelspoor,en gerelateerde software.

Gelukkig een hoekje dat de interesse van de hacker niet wekt.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Walter,

Hartelijk dank, ik heb er overigens niets van gezien, ik was de hele dag aan de andere kant van het land om een paar Ra* collega's te helpen.

Groet, Anne W