Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Voorbeeld slechte Märklin service

Gestart door AnalogDriver zondag 07 augustus 2011, 10:42:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorbeeld slechte Märklin service

Soms erger ik mij wel aan de slechte Märklin service. Ik bedoel, vooraanstaand merk, en van alles slecht geregeld.

Het begon er mee dat ik de motor van een BR 80 Delta (RAG uitvoering) wil vervangen en hem dan ook moet digitaliseren (is nu delta en dat vind ik slecht rijden, lelijker dan analoog rijden).
Dus te voren even de spanning over de lampjes opmeten om te weten hoe ik de verlichting straks moet aansluiten.

Helaas, tijdens het meten, lok op de rollenbank, licht uit en lok gaat maar door.
Wat blijkt: Delta decoder stuk  :thumbdown:  8o


OK, geen paniek, vond ik toch niets en gegevens heb ik wel in het doosje van de lok.


Handleiding er bij:
GEEN volt indicatie van het lampje  :O    Slechte handleiding, waardeloos die boekjes die er bij zitten gevouwen.  Kan ze eigenlijk net zo goed wegmieteren.
Ergernis #1


OK, meer werk dus, art.nr. opschrijven, 61008, en opzoeken op internet, Märklin Service.

61008: Onbekend  8o   Wát?  Die lok nog niet zo oud. In wit doosje e.d. Geen verwijzing naar ander artikel nummer.
Ergernis #2

Dan even snel via Helmut Kern artikelnummer van de lok opgezocht (doosje lag nog boven en dit via de Märklin site achterhalen, geloof niet dat ze zoeken naar oudere producten op type ondersteunen)
3404


Ersatzteilliste opgezocht:  8)
Aha! een ander artikel nummer!   :|   610040
Fijn zo'n handige verwijzing oud >> nieuw artikelnummer  :thumbdown:
Ergernis #3

En niet op voorraad, kost 1,50 per stuk maar levereenheid per 10 dus vervangende lampjes, mocht ik dat nodig hebben:
kost 15 euro + verzendkosten en is nniet leverbaar momenteel.
Ergernis #4


Maar nu weet ik nóg niet hoeveel Volt die lampjes zijn

610040 invoeren in onderdelen zoeken. Gevonden.
610040 - GLUEHLAMPE
1,99 ? Unverbindliche Preisempfehlung X


Gelukkig staat er hier wel een groen lantarentje, ab werk lieferbar.
Inconsistentie in voorraadsysteem
Ergernis #5


Maar ook hier GEEN indicatie van specs van dit lampje.
Ergernis #6


Via Google gezocht op 610040,
en via ebay aanbiedingen ampere en volt te weten gekomen.
19V 70mA
Hehe.


Wat een moeite voor zoiets simpels. Nu dus inclusief de Delta decoder die het loodje legt tijdens het meten aan het lampje (dus 0,0 beveiligd dat ding)   1 uur en 7 ergernissen verder met dit gezeur.


Wat maakt Märklin het toech lastig met zijn slechte aftersales service en selchte incomplete handleidingen  :( :( :(
Wanneer leren ze nu eens om volledige en juiste en complete info online te zetten, ook van hun oudere modellen,  juiste artikelnummer verwijzignen te maken en om te beginnen meer informatieve ersatzteilllisten en papieren bij hun modellen te doen?


Zo, dat wilde ik even kwijt  :|.
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Jammer dat een hobby zoveel ergenissen kan oproepen..........!
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: AnalogDriver op zondag 07 augustus 2011, 10:42:17

Soms erger ik mij wel aan de slechte Märklin service. Ik bedoel, vooraanstaand merk, en van alles slecht geregeld.


Daarin is Märklin niet de enige, ook andere merken zitten met summiere handleidingen, onvoldoende onderdelen leveringen.
Dan hebben wij het nog niet eens gehad over garantie afhandelingen.
Dealers en leveranciers worden er op aan gekeken en krijgen alles over zich heen en dat, terwijl zij er maar tussen in staan.

Hopelijk is het een troost dat je niet de enige ben die zich daar in irriteert.
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Je vergeet dat Märklin deze service eigenlijk alleen als extraatje biedt.

Eigenlijk proberen ze om je zo veel mogelijk alles via de dealers te laten lopen. Dat scheelt voor Märklin een hoop rompslomp, en maakt meteen ook de dealers blij omdat die dan meer omzet hebben, en meer klanten in de winkel  die dan waarschijnlijk ook meteen andere dingen bekijken en kopen.

En als de dealers happy zijn, heeft Märklin weer meer verkooppunten, waar Märklin dan weer beter van wordt.

Dus eigenlijk is het allemaal zo gek nog niet. Het zou pas erg worden als ook dealers je niet hadden kunnen helpen omdat Märklin ze niet meer aan de informatie of onderdelen zou helpen.
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Is toch van de gekke dat je voor elk wissewasje naar de "dealer" moet... :thumbdown:
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Waarom plaats je dit hier? Omdat:
- Jij het nu kwijt bent, en het voor ons geen toegevoegde waarde heeft.
- Om ons te laten weten dat je de volgende keer direct Google zal gebruiken.
- Jij de exploded view + nummerlijst die bij elke lok zit niet weet te waarderen.

:mrgreen:
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: Nobody op zondag 07 augustus 2011, 11:37:12
Is toch van de gekke dat je voor elk wissewasje naar de "dealer" moet... :thumbdown:

Wim,

Dat zou nog geen probleem zijn als de dealers, ongeacht welk merk, maar wilde investeren in een voorraad onderdelen.
Begrijpelijkerwijs is dat voor hen een kostbare zaak.
Alleen zal men er soms noodzakelijk naar toe moeten, immers importeurs leveren nu eenmaal niet rechtstreeks aan de consument. :(

Tijden veranderen want toen ik met mijn vader, ik was toen 10 jaar oud, naar de speelgoedwinkel gingen, welke ook Märklin verkochten en repareerde, kon je het gekste schroefje of veertje of onderdeeltje niet vragen of ze hadden het op wel voorraad.

Citaat van: Bassie op zondag 07 augustus 2011, 11:40:23
Waarom plaats je dit hier? Omdat:

Naar ik meen omdat dit een forum is en men hier alles wil delen met elkaar, de positieve en negatieve ervaringen cq. gevoelens in onze hobby.
Niets mis mee lijkt mij. :?
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
eigenlijk vind ik dit een beetje jammer..... hoezo slechte service? Als beetje hobbyist weet je inmiddels dat er lampjes zijn voor analoge loks (16V) en digitale (19V). Je volgt dit forum toch heel actief? Verder hanteert M* al jaren een 6-cijferige nummering, en was het lampje wat je zocht dus heel eenvoudig de 600080 geworden En om dan te roepen dat er in de 3404 een HEEL ander lampje zit... ja dat klopt, die lok is analoog (5 sterren motor), dus ander lampje namelijk 610040. Was handiger geweest om naar een digitale uitvoering van het lokje te kijken. Overigens, het lokje stamt uit 1994, ongeveer uit de periode dat M* overging van 5 naar 6 cijferige nummers. Overigens, als je net als voor de 3404 gewoon had gezocht op de website van M* bij de 3304, dan had je dit meteen geweten.
sorry, dit begint een beetje op Marklin bashing te lijken.

Ik zou zeggen, kijk eens op de website van bijvoorbeeld Philips, en probeer een onderdeeltje te vinden van en videorecorder uit 1994...... veel geluk!

Walter
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: Nobody op zondag 07 augustus 2011, 11:37:12
Is toch van de gekke dat je voor elk wissewasje naar de "dealer" moet... :thumbdown:

Een motor-vervang-en-decoder-ombouwproject noem ik geen wissewasje, al helemaal niet als er ook nog eens een decoder bij defect raakt omdat de hobbyist denkt dat nix stuk kan.

Oorspronkelijk ging het erom dat de specs van een gloeilampje niet in de handleiding stond (ergernis #1). Ik neem aan dat er ook niet staat wat de exacte dikte van de diverse kabels & printbanen is, noch welke legeringen daar precies voor zijn gebruikt.... En voor een lampje van 1,99 euro ga ik niet een online bestelling in het buitenland plaatsen. Daarvoor ga ik gewoon naar de dealer. Die had me misschien ook wel de specs van het lampje kunnen vertelen, zelfs over de telefoon (staat dat trouwens niet gewoon op de schoefdraad van het lampje?)

Ik begrijp de frustratie wel, ik denk alleen dat die ontstaan is doordat de TS door onkunde (danwel verdeerde aannames: dat zijn meetmethode geen kwaad kan) zijn Delta decoder opblies.
En daar is de Märklin service niet de oorzaak van geweest...
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
een 3304 heeft een 3-polige motor/rotor...
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
klopt en is Delta (en dus digitaal), de 3404 is analoog met 5 sterren aandrijving (en dus 5 polige rotor, niet te verwarren met de HLA 5 polige rotor...)
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
de 3504 heeft een analoge 5* aandrijving zonder delta !
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Ik mis ook vaak wat technische gegevens van de loks en andere digitale apparatuur...

Dennis
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: Riny op zondag 07 augustus 2011, 11:51:45
Citaat van: Bassie op zondag 07 augustus 2011, 11:40:23
Waarom plaats je dit hier? Omdat:

Naar ik meen omdat dit een forum is en men hier alles wil delen met elkaar, de positieve en negatieve ervaringen cq. gevoelens in onze hobby.
Niets mis mee lijkt mij. :?


Zat je maar een beetje te stangen hoor. ;)

Resultaat is nu wel dat TS voortaan handiger en sneller zijn informatie kan vinden. En dat lijk tme toch een mooi resultaat voor de zondagmiddag, nietwaar?
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Een bedrijf bestaat doordat er een positief verschil is tussen de omzet en alle kosten en zeg het maar simpel, een fabriek die vele tienduizenden particuliere klanten (dat zijn altijd de moeilijkste klanten) te woord moet staan over service moet heel veel kosten maken en daar is de omzet te laag voor.

Ook is de marketingstrategie erg simpel, een lok koopje om mee te rijden, de gebruiksdelen staan in de handleiding, voor de grotere zaken en ombouwen is er een dealerorganisatie, zodat een deel van de kennis bij de dealers zit en de fabriek een gelimiteerd aantal mensen aan de lijn krijgt met "vreemde" vragen.

Deze marketingstrategie wordt in nagenoeg alle particulier klanten markten toegepast, anders zouden de producten veel te duur worden.

Ik vind de klachtenopsomming dus niet terecht, als je het anders wilt dan zul je een andere hobby moeten zoeken of Märklin Dealer moeten worden, maar dan heb je weer andere zorgen.

Groet, Anne W
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: AnalogDriver op zondag 07 augustus 2011, 10:42:17
En niet op voorraad, kost 1,50 per stuk maar levereenheid per 10 dus vervangende lampjes, mocht ik dat nodig hebben:
kost 15 euro + verzendkosten en is nniet leverbaar momenteel.
Ergernis #4

In de jaren vijftig en zestig leverde Märklin speciaal samengestelde dozen met allerlei kleine onderdelen, dit was voor winkelier/reparateur een "must" om reparaties voor klanten te verrichten, natuurlijk waren deze onderdelen dan ook los te koop.
De prijs was toen al enige honderden guldens per doos en je had er meerdere nodig om alle typen locs minder dan 200!! van deze kleine onderdelen te kunnen voorzien.
Op dit moment zou je voor zo'n onderdelen sortiment waarschijnlijk (tien?)duizenden Euro's moeten investeren en dat bedrag wordt eigenlijk nooit meer terugverdiend.

Enige jaren terug heb ik een complete winkeliers voorraad onderdelen (origineel in Märklin verpakking) en alle boekwerken kunnen kopen, helaas was het bedrag dermate hoog dat dit niet ter sprake kwam, wel heb ik een aantal dozen met nieuwe en gebruikte onderdelen en de service boeken gekocht. (hoofdzakelijk schroefjes, koolborstels, slepers, motor onderdelen, lampjes, pantografen enz.)   

Citeer
Wat maakt Märklin het toech lastig met zijn slechte aftersales service en selchte incomplete handleidingen  :( :( :(
Wanneer leren ze nu eens om volledige en juiste en complete info online te zetten, ook van hun oudere modellen,  juiste artikelnummer verwijzignen te maken en om te beginnen meer informatieve ersatzteilllisten en papieren bij hun modellen te doen?

Ook v.w.b. de tekeningen en onderdeel lijsten bestonden er speciale boekwerken die door winkeliers/reparateurs aangeschaft konden worden, ook deze boekwerken kosten honderden guldens en zou op dit moment een veelvoud moeten gaan kosten.
Niet alleen voor Märklin maar ook voor de winkeliers is onderdelen service kostbaar en door de concurrentie van (goedkope) internet verkoop niet rendabel. 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Ik haak hier even op in ,+/-  2 jaar geleden moest ik een 2 tal lossen antislip wieltjes hebben zonder as  voor een Mehano loc .
Dit om deze trekkracht te geven.
De winkelier had ik het origineel assje gegeven  ik had geen nummer of wat dan ook bij me.
Hij heeft zich rot gezocht tussen de onderdelen en uiteindelijk wat gevonden.
De tijd die hij hiervoor kwijt was was ongeveer 1 uur.
De kosten van de twee wieltjes was wat van 4,50 aan eurotjes.
Ik ben nu nog dankbaar voor de serves .
Maar de winkel is gesloten. Ik wil alleen maar zeggen dat het zoeken meer koste dan dat hij zou zeggen dit hebben we niet.
Dan had hij nog geld verdiend.

Mvgr Ger  
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: Anne W op zondag 07 augustus 2011, 14:04:42
voor de grotere zaken en ombouwen is er een dealerorganisatie, zodat een deel van de kennis bij de dealers zit.

Ten dele eens met de aangegeven tekstinhoud, echter het geen in het citaat, daar kan ik niet echt 100% in meegaan.
Reden: Vele dealers weten nauwelijks iets van de digitale techniek wanneer mensen met vragen zitten, ook betreffende het ombouwen e.d. schieten sommige wel eens tekort.
Vaak hebben zij een "mannetje" die bepaalde werkzaamheden voor hun doet.

Dat ik dit weergeef heeft te maken met het feit dat ik, met regelmaat, materiaal binnen krijg welke door "dealers" is omgebouwd of gerepareerd.
Wanneer ik dan bijv. nieuwe decoders in locs zie zitten waarvan de functiedraden kort aan de decoder zijn afgeknipt omdat ze toch niet gebruikt worden zet ik daar dan toch mijn vraagtekens bij.

Let wel; dit geldt natuurlijk niet voor alle dealers/winkeliers. Er zijn er ook die hun werk serieus nemen.
Dus laat daar geen misverstand over ontstaan.

Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Beste Riny,

De zwakheid in het verhaal is dat sommige belangrijke mensen in fabrieken een dealerorganisatie weer als kostenpost zien en er dus niet in willen investeren, als je in een dealerorganisatie investeert, mag je ook weer wat terugvragen, zoals bijvoorbeeld de opbouw van "service kennis".

Overigens "de" fabriek bestaat niet, ook de fabriek is een verzameling mensen met elk hun eigen gedachten, wensen en gevoelens, net zols "de" markt ook niet bestaat.

Kortom, ideaal wordt het nooit, omdat ideaal voor nagenoeg iedereen verschillend is.

Groet, Anne W
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Een grote jongen zoals Marklin moet zijn service onderdelen magazijn zo up toe date hebben dat er van uit Gopingen overal in europa binnen twee dagen elk besteld onderdeel leverbaar is.
Dat is in de tv handel ook alleen als de bedragen klein zijn komt er een stukje kosten bij dat is logisch maar dat betekend wel dat je snel geholpen bent en dat is me ook wat waard nu moet je weken wachten voor je een onderdeel krijgt .

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: brupo-x op maandag 08 augustus 2011, 16:03:51
Een grote jongen zoals Marklin moet zijn service onderdelen magazijn zo up toe date hebben dat er van uit Gopingen overal in europa binnen twee dagen elk besteld onderdeel leverbaar is.
Dat is in de tv handel ook alleen als de bedragen klein zijn komt er een stukje kosten bij dat is logisch maar dat betekend wel dat je snel geholpen bent en dat is me ook wat waard nu moet je weken wachten voor je een onderdeel krijgt .

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
1. Vergeleken met "de TV handel" is Märklin echt geen grote jongen...
2. "De TV handel" levert onderdelen niet rechtstreeks aan de klant / eindgebruiker, maar alleen aan de reparatiedienst
3. Bovendien levert "de TV handel" geen onderdelen meer van toestellen die meer dan een paar jaar oud zijn.

Je vergelijking gaat dus niet op. Toch zijn vrijwel alle onderdelen snel (binnen een week of 2) leverbaar via de dealer. Dit omdat de (betere) dealers zelfs ook een voorraadje aan gangbare spullen aanleggen, dat ze aanvullen op de momenten dat Märklin die onderdelen (weer) produceert.

Märklin is simpelweg niet groot genoeg om alle onderdelen van alle modellen van de afgelopen 50 of 150 jaar continue bij te blijven maken, en ook niet om al die onderdelen voor de komende 50 of 150 jaar op voorraad te houden. Dus maken ze de onderdelen waar vraag naar is, en dan in hoeveelheden dat de dealers hun voorraad ook aan kunnen vullen om de vraag te voorzien op het moment dat er andere onderdelen gemaakt moeten worden.
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Tja ik ben het natuurlijk niet helemaal met je eens probeer op dit moment maar eens een onderdeel te krijgen van 37421 koplopper van marklin die is zelfs nog bijna pas uit produktie ik heb er een kopeling set van nodig en die is gewoon niet leverbaar ook niet met lang wachten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik kan al bijna een jaar er niet mee rijden omdat ze dat onderdeel gewoon niet hebben en zo kan ik wel meer recente onderdelen opnoemen hoor.


Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
@ Analogdriver,

Vindt dit een slecht voorbeeld :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 08 augustus 2011, 20:42:13
Vindt dit een slecht voorbeeld :(
Wat je vindtttt moet je naar het politiebureau brengen... :idea:
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Maar weer even back to topic.

Als je je lampje nu uit de lok verwijderd, en aansluit op een ouderwetse travo, en langzaam de stroom opregelt, tot je lampje vel genoeg brandt, kan je het gebruikte voltage (U) meten.

Hierna meet je de weerstand (R) van de lamp in ohm.

Als je nu op school goed hebt opgelet, weet je vast nog wel de formule: U = I x R
ofwel: spanning is amperage maal weerstand.
Volgens de basis-beginselen van de wiskunde (rekenen) volgt hieruit: I = U / R

Zo is dus het verbruikte amperage te berekenen, en had de deltadecoder nog geleefd......

M.v.g. Marcel
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
als je dat zo doet, kom je voor rare verrassingen te staan......
De weerstand van een lampje is in koude toestand (lampje uit) veel lager dan bij een lampje op volle spanning.
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Citaat van: Nobody op dinsdag 09 augustus 2011, 01:17:58
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 08 augustus 2011, 20:42:13
Vindt dit een slecht voorbeeld :(
Wat je vindtttt moet je naar het politiebureau brengen... :idea:

Ach ja,ik heb de lagere school wel afgemaakt hoor  ;)

Toch vind ik dit nog steeds een slecht voorbeeld :mrgreen:

Zal het ook maar even toelichten dan:

Als een decoder stuk is gaat niet ALLEEN de verlichting uit,en volgens Analogdriver bleef de motor gaan.
Dan is alleen de functie naar de haaien,niet de hele decoder.

Iedereen op het forum,weet hoe het zit de laatste tijd,met het verkrijgen van onderdelen bij Märklin.
Dan kunnen we het niet vinden,en vervolgens zijn we verbaast dat het nummer is gewijzigd.

Vind het vervelend om te melden,maar nergens ben ik een stukje tegen gekomen wat op de service van Märklin slaat 8o
Dat de nummers gingen wijzigen hebben ze zeker aangekondigd,immers zaten de reeksen van de nummering tot aan het dak toe vol.

En waarom koop je dan een Delta locje ?
Voor de prijs?
Natuurlijk zeg je dan!
Dan kan je elke decoder erin frotten die je maar wilt.

Analogdriver,doe jezelf een lol,en koop de volgende keer meteen de digitale.
Zoveel duurder zijn die nou ook weer niet,en je hebt meteen de goede lampjes,en als klap op de vuurpijl,zonder de Märklin service :thumbup:
En ook een beetje kleur bekennen zoiets als Analogdriver goes digital :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Voorbeeld slechte Märklin service
Hajo, waarom heb je hier niet eerst een draadje geopend, voordat de ergernis toesloeg en je je frustraties botvierde op de service van Märklin? ;)