Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR-38 Delta loc

Gestart door Jan Bergsma woensdag 10 augustus 2011, 23:49:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2011

offline
BR-38 Delta loc
Ik wil mijn br-38 delta loc ombouwen naar digitaal.
De motor die er nu inzit is een kleine schijf colector.
wie kan mij vertellen welk ombouw setje moet gebruiken.
Het moet wel een 5 polig hoogrendement motor zijn.
gr jan.
Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR-38 Delta loc
Hallo Jan,

Heb je een catalogusnr, of een bedrijfsnummer? (op machinistenhuis)

Een 5-polige motor kost ca ? 40,-; hier komen ook de decoderkosten nog bij; en eventueel kosten voor ombouw, als je dit laat doen.

M.v.g. Marcel
Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2011

offline
Re:BR-38 Delta loc
hallo Marcel
Het nr op het machinistenhuis is 038362-8
Weet jij wat voor ombouw setje ik moet gebruiken.
IK zag bij Conrad het setje 60903 staan voor 32.99 euro.
Kan ik deze gebruiken.
Gr Jan
Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR-38 Delta loc
Gaat hier dus om een 3099 uit 29525 uit 1998. (038 382-8)

Het gaat hierom: Als je de kap verwijderd, zie je dan een motor met 2 koolborstels, van grafiet, (vierkant in doorsnede) (gebruik set => 60901)

of één ronde koolborstel van grafiet, en een opgerold stukje kopergaas als 2e borstel. In het laatste geval gebruik je set 60903.
(60903 voor 32.99 euro is erg goedkoop voor decoder EN motor. In de gulden-tijd betaalde je hier zeker 159,- voor. Misschien om oude voorraden weg te werken, een lage prijs?)

Gr. Marcel

Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2007

offline
Re:BR-38 Delta loc
Even op Helmut Kern gekeken.
==> hier  ;).

Lok heeft een kleine schijf collector. Wil je 'n complete set dan moet je inderdaad 60903 hebben. (32.99 is idd wel errug goedkoop voor zo'n setje)

Of je haalt de nieuwe ombouwset (zonder decoder) 60943 (ca ?25,-), dat is alleen 'n ombouwset voor de motor en dan haal je daarbij 'n losse decoder.

Wil je per sé 5 polig? Anders heeft ESU ook nog wel setjes.

Of 'n heel ander alternatief staat in dit topic, echter weet ik niet of dat in deze lok past.

succes ermee.
Re:BR-38 Delta loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:BR-38 Delta loc
Citaat van: loc1200 op donderdag 11 augustus 2011, 00:04:45
Een 5-polige motor kost ca ? 40,-;
Märklin verkoopt nu ook losse motoren voor ?29,95 advies, gaat nog 10% af, als je bij een goede dealer koopt.

Jan als je even op onderstaande link klikt (3rail Wiki) kijkt vind je alle info over de motoren en welke onderdelen je nodig hebt.
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:marklin_motoren
Re:BR-38 Delta loc
Freak
gast

Re:BR-38 Delta loc
Inderdaad gaat het hier om een lok met SFCM motor.
Neem zoals Sjabbules aangeeft een 60943 ombouwset met ESU Lopi-decoder.

Mvg,
Peter
Re:BR-38 Delta loc
AlexH
gast

Re:BR-38 Delta loc
Heb ooit geprobeerd een BR-81 om te bouwen met 60903 maar dit was geen succes. Omdat de as van het 5 polige anker korter is dan van de originele 3 polige kleine schijf collector motor liep dit aan. Het originele anker en schild met een ESU magneet werkt een stuk beter. Hier zou ik ook even goed naar kijken voor je de keuze voor 5* maakt.
Re:BR-38 Delta loc
Spoorman
gast

Re:BR-38 Delta loc
Citaat van: AlexH op donderdag 11 augustus 2011, 08:45:36
Heb ooit geprobeerd een BR-81 om te bouwen met 60903 maar dit was geen succes. Omdat de as van het 5 polige anker korter is dan van de originele 3 polige kleine schijf collector motor liep dit aan. Het originele anker en schild met een ESU magneet werkt een stuk beter. Hier zou ik ook even goed naar kijken voor je de keuze voor 5* maakt.

Dan heb je het verkeerde anker toegepast. Gebruik even de zoekfunctie, ergens staan de juiste codernummers.

Gr, Ben.
Re:BR-38 Delta loc
AlexH
gast

Re:BR-38 Delta loc
Het was die uit set 60903 welke voor de kleine schijf collector motor is. Ik had eerst ook het vermoeden dat ik de verkeerde had gekregen maar na een hoop uitzoekwerk en vergelijk met afbeeldingen op internet bleek het toch de goede te zijn. Het 5* anker liep niet door tot onder het smeer potje met het sponsje d'r in.
Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR-38 Delta loc
dat is apart, er zijn namelijk ook nog 2 soorten 5* ankers van tante M* voor de schijfcollectormotor.. maar als je het goed wilt doen dan neem je een hamo-magneet, esu lopi en dan neem je je oude anker mee naar je locale dealer om een 5* anker met dezelfde afmetingen mee te nemen!

dan heb je een loc met hoogvermogen aandrijving en een prima decodertje.

Mvg,
Re:BR-38 Delta loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:BR-38 Delta loc
Citaat van: AlexH op donderdag 11 augustus 2011, 08:45:36
Heb ooit geprobeerd een BR-81 om te bouwen met 60903 maar dit was geen succes. Omdat de as van het 5 polige anker korter is dan van de originele 3 polige kleine schijf collector motor liep dit aan.
Dan heb je een anker erbij gekregen uit een 60901 set.
Bij de ankers uit de 60903 en 60904 is aan de tandwielkant een bus geperst met daaraan het tandwiel.
De as van deze bus heeft een diameter van 2mm en het anker zelf is 1,5mm.
Op de foto is dat goed te zien.

Door deze bus is de ankeras ook iets verlengd.
Re:BR-38 Delta loc
AlexH
gast

Re:BR-38 Delta loc
Die op de je foto had ik. De originele 3* die er in zit lijkt nog iets langer te zijn. Misschien dat het aan het huis van m'n loc lag.
Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2007

offline
Re:BR-38 Delta loc
Vergeet ook bij de 5* motor niet dat je een stukje van de bovenkant van de plaats waar het motorasje steunt in het motorschild moet afschuren omdat je anders de loc niet meer dicht krijgt!
Re:BR-38 Delta loc
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR-38 Delta loc
Citaat van: Artologic op vrijdag 12 augustus 2011, 12:43:00
Vergeet ook bij de 5* motor niet dat je een stukje van de bovenkant van de plaats waar het motorasje steunt in het motorschild moet afschuren omdat je anders de loc niet meer dicht krijgt!

hier heb ik echt nog nooit van gehoord?
Heb eens een 5* anker in m'n 1139 gezet en naast dat het anker wat versleten was geen problemen mee gehad?!

groet,

Mathijs