Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn DD-AR staakt

Gestart door R_tist woensdag 10 augustus 2011, 21:59:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn DD-AR staakt
R_tist
gast

Mijn DD-AR staakt
Waarde heren en dames(?),

Vorig jaar heb ik in Houten een gebruikte DD-AR stuurstandrijtuig gekocht van het merk Rivarossi. Er zou alleen iets aan het uiterlijk ontbreken, maar nu blijkt dat deze loc 'spontaan' stopt, alsof ie geen stroom meer krijgt. Althans, ik neem aan dat dat het is, het motortje maakt geen geluid en de lampjes gaan ook uit....

Aan de baan lijkt het niet te liggen, nieuwe locs gaan er met gemak over.

Is dit een typisch defectje, dat er bijvoobeeld in de loc een draadje los zit?

Ik ben totaal een leek in electronica, en heb ook nog nooit een loc open gehad. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?

Bedankt!! :)
Re:Mijn DD-AR staakt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Mijn DD-AR staakt
Hoi,

Lijkt mij ook een contact probleem.
Het gaat hier naar mijn inziens om het motorrijtuig.  :D
Zeer waarschijnlijk een gebroken draad, of vervuilde contacten.

Aangezien ik dit model (nog) niet heb, kan ik je niet vertellen, hoe de lok open gaat; maar de gebruiksaanwijzing zou uitkomst moeten bieden.

M.v.g. Marcel
Re:Mijn DD-AR staakt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Mijn DD-AR staakt
R_Tist
Lijkt op een contact probleem.
Heeft de middensleper de juiste stand, 2 a 3 mm boven de wielflens.
Zijn de contact overgangen in orde?
Je kunt ook een spannings draadje knopen (kleine krokodillenklemetjes ideaal) aan de sleper en een massa aan een wiel. Rijtuig op zijn kant en de motor moet gaan lopen.
Zit er een decoder in of analoog?
Stuurstand rijtuig heeft een cabine, geen motor.
Motor rijtuig heeft een andere raam indeling en een motor.
Cees
Re:Mijn DD-AR staakt
R_tist
gast

Re:Mijn DD-AR staakt
Excuus voor het verwarren van het motor rijtuig met het stuurstand rijtuig. De loc is anoloog.

Het is me zojuist opgevallen dat aan het voorste en achterste draaistel één 'rubbertje' om de wielen zit. Volgens mij is dit om wielspin tegen te gaan? Maar klopt het dat een rubbertje per draaistel genoeg is?
Zoals op de foto te zien is (rechtsboven).

Ook lijken de koperen contactpuntjes vies/beschadigd te zijn. Kan dit kwaad? Deze zien er bij het andere draaistel beter uit (foto 2)
Wat mij hierbij ook opviel is dat op deze foto, linksboven een ijzerdraadje uitsteekt, maar niet vast zit/gesoldeert is zoals dat aan de onderzijde wel is (op de foto zit aan de onderzijde het kapje/plastic onderdeeltje er nog op, maar heb ik na er naderhand vanaf gehaald ter vergelijking).

En hoort het middelste draaistel zo ver naar buiten te kunnen? (foto3)

Een hoop vragen weer, en misschien maak ik een hoop gedoe om niets, maar hopelijk kom ik er iets verder mee. :)
Re:Mijn DD-AR staakt
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mijn DD-AR staakt
Zo te zien 1 antislipband. Maar verder is de loc zo te zien verzadigd van de olie. Eens goed schoonmaken is mijn advies.
Re:Mijn DD-AR staakt
R_tist
gast

Re:Mijn DD-AR staakt
Citaat van: wijbe op donderdag 11 augustus 2011, 13:54:06
Zo te zien 1 antislipband. Maar verder is de loc zo te zien verzadigd van de olie. Eens goed schoonmaken is mijn advies.
Kan ik dat doen met een wattenstaafje en wasbenzine, of moet ik daarvoor de hele kermis uit elkaar halen?
Re:Mijn DD-AR staakt
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mijn DD-AR staakt
Citaat van: R_tist op donderdag 11 augustus 2011, 14:05:11
Citaat van: wijbe op donderdag 11 augustus 2011, 13:54:06
Zo te zien 1 antislipband. Maar verder is de loc zo te zien verzadigd van de olie. Eens goed schoonmaken is mijn advies.
Kan ik dat doen met een wattenstaafje en wasbenzine, of moet ik daarvoor de hele kermis uit elkaar halen?

Dat kan, maar als ik het zo bekijk zou ik de loc eens helemaal gaan openhalen, en de kermis uit elkaar halen en goed schoonmaken. Na de schoonmaak slechts 1 a 2 druppeltjes olie geven.

Ik las dat je niet weet hoe hij open moet, maar kijk eens goed na of je schroefjes vind etc. Verder lijkt het mij ook niet goed dat het middenste draaistel zover naar buiten kan, waarschijnlijk zit die niet meer goed vast?
Re:Mijn DD-AR staakt
Spoorman
gast

Re:Mijn DD-AR staakt
Citaat van: wijbe op donderdag 11 augustus 2011, 14:13:35

Na de schoonmaak slechts 1 a 2 druppeltjes olie geven.


Geen olie maar vet gebruiken.

Schoonmaken kun je doen met een droog wattenstaafje. Het vet op de tandwielen lekker laten zitten.

Controleer even of inderdaad de draadjes van de stroomafnemertjes vast zitten.

Foto 3 zegt me niks. Weet niet of dat normaal is.

Gr, Ben.
Re:Mijn DD-AR staakt
R_tist
gast

Re:Mijn DD-AR staakt
Dank jullie beide snelle reactie  :) Ik zal het eens controleren als ik hem open heb liggen, ik heb alle 4 de schroefjes aan de uit-eindes eruit, maar toch lijkt het nog ergens vast te zitten... *gewoon rustig blijven* ;)
Re:Mijn DD-AR staakt
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mijn DD-AR staakt
@ Ben,

Is Faller 170489 dan vet? Ze noemen het op het flesje een speciaal oliespuitje :lol:

@ R_tist,

Inderdaag gewoon rustig blijven, als je rustig en georderd te werk gaat vind je het probleem vanzelf. Tevens leer je meteen hoe je een volgende keer aan het werk gaat.
Re:Mijn DD-AR staakt
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Mijn DD-AR staakt
R_Tist,
De messing plaatjes bij voorkeur schoon, verzorgd het massa contact.
Er zit, zoals ook door medespoorders opgemerkt, voor wel 3 loc's aan vet op.
Dit gebruikte vet lijkt op molycote grafietvet, opzich prima maar niet in overdaat aanbrengen.
Cees
Re:Mijn DD-AR staakt
R_tist
gast

Re:Mijn DD-AR staakt
Allemaal hartelijk bedankt voor de hulpvolle reacties!!
Het vet zat er nog op van een van de vorige eigenaren, maar is in hoeveelheid afgenomen. Ook heb ik even mijn broer laten kijken, hij maakt electronische voedingskasten voor in de vee-sector. Alles zat nog goed gesoldeerd, het enige dat hij opmerkte was dat de messing plaatjes schoon gemaakt moesten worden, deze zaten dus ook vol met vet.... nu rijdt hij weer... :D

Of nouja, hij reedt prima... onder het afbouwen van de kap is de as die tussen het 'goude foto-rolletje in het midden' en het draaistel zit los geraakt. Deze heb ik daarna weer op zijn plek gezet, maar sprong er tussen uit tijdens het rijden. Dus die weer even goed(!) op z'n plaats zetten, en dan hoort deze loc weer naar behoren te werken!

Nogmaals, iedereen hartelijk bedankt! :)