Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)

Gestart door Loet maandag 08 augustus 2011, 00:35:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Hallo allemaal.

Ik heb net een oude Roco 4155 op de kop getikt.
Hij rijdt prima op wisselstroom, maar nu wil ik hem ombouwen naar digitaal. Ik heb nog een ESU decoder liggen die ik er in wil bouwen.

Klopt het dat het gedeelte in het zwarte plastic het analoge omschakel relais is? En dat ik dat er zo uit kan halen?
Moeten er nog weerstanden ingebouwd worden tussen de decoder en de motor.?  (Net als bij een Marklin motor) Ik heb nl. alleen maar een kale decoder. Zo ja, hoe groot moeten die zijn?

Groeten

Loet
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_Roco_NS2200/2300 voor een beschrijving van een 2rail versie. Het omschakelrelais uit jouw 3rail lok gaat eruit. En er hoeven geen weerstanden meer in (je bedoelt smoorspoeltjes).

Gr, Ben.
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Ik mis de sleper Ben
Ik heb heel wat Roco 2200-en van slepers voorzien

Mvg Johan
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Citaat van: Spoorman op maandag 08 augustus 2011, 07:17:10
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_Roco_NS2200/2300 voor een beschrijving van een 2rail versie. Het omschakelrelais uit jouw 3rail lok gaat eruit. En er hoeven geen weerstanden meer in (je bedoelt smoorspoeltjes).

Gr, Ben.

Hahahaha  :thumbup:
Johan lezen Johan..... :D :D :D

Mvg: Alex (we krijgen niets meer te zien van 3 -rail hoor van Ben)..... :D :D :D
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
De sleper is juist het detail waarmee de ombouw valt of staat, dus aan een tweerail
beschrijving heeft hij niet zoveel

Mvg, Johan
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Zo te lezen is het al een drierail model........
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
 :mrgreen:
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Citaat van: Wasmi op maandag 08 augustus 2011, 12:26:36
Zo te lezen is het al een drierail model........
Nee hoor, ook al zou er een sleper onderzitten rijdt de lok nog steed op 2 rails. 
3 rail is duidelijk te herkennen, zij hebben 3 wielen per as.  :D
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Citaat van: Loet op maandag 08 augustus 2011, 00:35:17

Ik heb net een oude Roco 4155 op de kop getikt.
Hij rijdt prima op wisselstroom, maar nu wil ik hem ombouwen naar digitaal. Ik heb nog een ESU decoder liggen die ik er in wil bouwen.


Klopt het dat het gedeelte in het zwarte plastic het analoge omschakel relais is? En dat ik dat er zo uit kan halen?

Groeten

Loet


Loet,

Dat moet dan een makkelijke ombouw zijn: motor is al gelijkstroom lijkt mij, sleper zit er al.

Of daar nog smoorspoeltjes of weerstanden tussen moeten? Lijkt mij niet, maar zou ik ook niet weten. ESU decorders zijn er toch voor om aan elke gelijkstroom motor te hangen.


Wel even met een multimeter controleren of na verwijderen van alle draden en voor decoder inbouw, het motorhuis geen contact maakt met de lok/rails massa. Dit staat een beetje kryptisch in de ESU handleiding.
Bij sommige oude Fleischmann loks bijvoorbeeld moet dan ergens een printbaan doorgekrast worden.

Dus: weerstand meten,
1 pin aan de rails (meet tegen beide rails),
andere pin op diverse plaatsen aan de motor.
Weerstand moet overal oneindig zijn (geen contact)



Let meteen even op (meten) of deze Roco lok de massa van links én rechts (wielen) pakt. Zo nee, waarschijnlijk zitten er al sleepcontactes voor de 2-rail uitvoering, en die doorverbinden. Heb je beter massa contact, want op beide kanten. Ik weet niet hoe dit bij oude Roco loks was, maar kwam dit een paar keer tegen bij Fl. en nieuwere Roco loks.


Die oude analoog omschakelaar: niet weggooien!  Daar zou je mij nog een groot plezier mee doen. Heb hier een oude Fl. lok staan waar al wel een sleper onder zit, maar geen omschakeling. Ik vind hem geen decoder meer waard, zoek dus nog een analoog electronische/relais omschakeling Roco of Fl.
Dus mocht ie anders de afval/rommelbak in gaan...ik hou mij aanbevolen  :).


Gr., Hajo
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
ik heb deze loc ook al omgebouwd rijden.
met de motoren van Roco is het makkelijk tedoen.
je haalt alles eruit van de huidige besturing en plakt dan de decoder erin.
bij mij rijdt het erg goed.
gr.Ton
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Hallo allemaal.

Hier gaat dus iets niet goed.

Alle diodes, spoeletjes en de condensator er uit gehaald.

De decoder (Lokpilot 4.0) ingebouwd en alles aangesloten.

Rode draad naar het sleepkontakt.
Zwarte draad naar de andere zwarte draden.
Oranje naar de motor
Grijs naar de motor.
Geel naar een lampje
Wit naar een lampje.
Blauw naar de massa van de lampjes en doorverbonden met het andere lampje.

het enige wat nu werkt zijn de lampjes.

Zelfs geen geluid uit de lok. Als ik de spanning meet tussen de rails en de motor aansluitingen staat er 17 Volt op allebei de aansluitingen.
Op wisselstroom reed de lok perfect.
Adres verandert, geen probleem daar reageert hij o

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?


Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Citaat van: Loet op donderdag 11 augustus 2011, 02:25:42
het enige wat nu werkt zijn de lampjes.

Als ik de spanning meet tussen de rails en de motor aansluitingen staat er 17 Volt op allebei de aansluitingen.


17V op de motor aansluitingen, maar toch niet tegelijk? (wel schakelend met de 'rijrichting'?)

Heb je nog ergens een oude 2-rail analoge trafo? Dan even oranje en grijs lossolderen en motortje nogmaals testen.

En meet je 0-weerstand tussen zwarte draden verzamelpunt en de rails? Oftewel, heeft massaverzamelpunt wel goed massa contact met de rails?
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Je moet de spanning TUSSEN de motoraansluitingen meten, die moet groter dan nul zijn anders werkt ie natuurlijk niet.
Je moet wel IETS meten maar het signaal is pulserend, met een variabele duty-cycle...
De waarde op een gewone multimeter zegt niks, alleen OF er spanning is.

Wat betreft de aansluitingen: de zwarte draad naar andere zwarte draden is wel erg wazig ?
De zwarte draad moet aan de railstaven dus de wielen komen.
Verder de blauwe draad mag wel aan de lampjes komen maar verder geen verbinding hebben met alle andere draden.

De lampjes branden: kan je aan- en uitschakelen met de besturing ? Dan zit je goed.
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Hajo en Huub

Ergens is er dus iets mis gegaan.

Ik meet inderdaad 17 V op beide motor aansluitingen tegelijk. Als ik tussen de twee motor aansluitingne meet met een multimeter, wijst die 4.3 V aan.
De lampjes branden over eenkomstig de rijrichting.

Ik heb de draden van het motortje afgehaald en op een trafo aangesloten. Geen reactie. Draait niet. Lijkt erop dat ik het motortje op de een of andere manier opgeblazen heb.  Niet zo mooi. Toen ik de condensator van de printplaat afhaalde zag ik dat er twee koperen stripjes aan de printplaat zaten. Moeten die op een bepaalde manier ergens in of aan.? Ik neem aan dat die de stroom naar de motor geleiden. Ik heb het printplaatje voorzichtig weer terug gestopt en hoop dat ze goed zitten.

De zwarte draad aan de andere zwarte draden had inderdaad wat duidelijker gekund. Wat ik bedoel is dat de zwarte draad van de decoder door verbonden is met de zwarte draden die van de wielen van de lok komen.

Zijn er andere mogelijkheden behalve kapotte motor en dan waarschijnlik ook een decoder die de geest gegeven heeft?

Loet
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Ik denk dat je de verbinding naar de motor dan onderbroken hebt.......
Effe gaan zoeken; ik heb ook ergens en roco 2200-lok (ac-versie)

Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
wat voor motor heb je erin zitten??
en welke aansluiting?? cardan of veertje??
grt.Ton
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Huub

Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb net het printplaatje er af gehaald en de motor getest en hij loopt prima.
Er zit een motor met een veertje in

Loet
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
OK, truc gelukt.

Het was inderdaad de motoraansluiting.  Alles loopt nu als een trein.

iedereen bedankt voor de hulp.

Groeten

Loet
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Heb de lok wel gevonden en ook een foto gemaakt, maar het hoeft natuurlijk niet het zelfde zijn uitgevoerd:



Uploaded with ImageShack.us
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
ik heb er 3 rond rijden, waarvan 2 aanelkaar gekoppeld
en 1 daarvan met knipperlichtjes
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Dat lijkt me de 2201 Huub?
Het binnenwerk ziet er in ieder geval heel anders uit dan bij de oude 4155. De 2200 is technisch een paar keer opgewaardeerd door Roco.
Re:ombouwen roco NS 2200 (Roco 4155)
Citaat van: henkv op donderdag 11 augustus 2011, 22:28:59
Dat lijkt me de 2201 Huub?
Het binnenwerk ziet er in ieder geval heel anders uit dan bij de oude 4155. De 2200 is technisch een paar keer opgewaardeerd door Roco.
Jawel Henk, en het bestelnummer is 69926.
Het grote voordeel is dat ie al 3-rail was toen ik hem kocht (bij MTE op de beurs).
Mijn ervaring met Roco qua onderdelen-leverancier is domweg beroerd  :?

grv Huub