Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

probleem met lijm

Gestart door paardbart vrijdag 15 juli 2011, 00:33:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met lijm
paardbart
gast

probleem met lijm
Ik ben beginnend model bouwer en produceer bij het lijmen van huisjes nog wel wat geknoei :-(
Weet iemand tips om deze lijm resten weer weg te halen zonder de huisjes te beschadigen ik ben nu bezig met een heel kijn mesjes de lijm retjes weg te kransen maar dat moeten erg persies gebeuren en ik heb geduld te kort
Ik weet dat geduld wel belangrijk is maar alles valt te leren en is voor mij een goede oefening :D
Re:probleem met lijm
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:probleem met lijm
Hoi,

Ik zou zeggen wees zuinig met de lijm. Het klinkt misschien iets flauw,
maar is wel gemeend. De hoeken van de wanden zuinig met lijm uit een tube aanbrengen
en dan bij voorkeur mbv een cocktailprikkertje. Evt vloeibare lijm van faller etc
Zelf gebruik is de zgn gietbomen van de kit in stukjes geknipt om de hoeken te
versterken aan de binnenkant van het huis. Je kan dan lekker ruim met de lijm zijn.
Kibri kits hebben meestal nokjes op de wanden die eea toch wat makkelijker maken.

Voorkomen blijft beter dan genezen!

Zelf heb ik nog steeds problemen met het goed verlijmen van regenpijpen,
schoorstenen en dakgoten. Het contact-oppervlak is dan zo klein dat als
je er te lang naar kijkt het weer los laat. Bedenk ook dat de meeste lijmsoorten
veel beter werken zonder verf, dus direct plastic op plastic. Weg schrapen van verf
voor het lijmen van de delen helpt flink.

arnold
Re:probleem met lijm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:probleem met lijm
Hoi,

Ik raad je aan Revell 39604 te gebruiken:



Uitstekende lijm voor het lijmen van modelbouwplastic, is er dan ook speciaal voor gemaakt. Droogt snel maar niet zo snel als secondenlijm. Trekt geen draden zoals hobbylijm. Let op: zuinig gebruiken! Je hebt maar weinig nodig en dankzij de dunne doseernaald kun je het heel nauwkeurig aanbrengen.

Tip: Als de naald verstopt zit, even een vlammetje erbij houden zodat de lijm die de boel verstopt verbrandt.

Martijn
Re:probleem met lijm
Lid sinds: 2009

offline
Re:probleem met lijm
zoals reeds eerder gezegd ZUINIG ZIJN MET LIJM. Ik gebruik lijm van Faller, het zit in een wit vlesje en heeft ook een naald net als de revell van hierboven. Een paar druppen op een te lijmen delen is al voldoende.
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
 >:-D ik schaam me dood
julie almaal met prof lijm ik gewoon lijm van de aktion van 95 cent
maar goed bedankt voor de tips ik heb geen verf want ik koop huisjes die al kluer hebben want zelf verven is geen goed iede dan betaal ik wel wat meer :-)

bedankt hebben julie ook tips om lijm resten wegt te hallen :thumbup:
Re:probleem met lijm
Gerard
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: Acido op vrijdag 15 juli 2011, 09:51:44
Tip: Als de naald verstopt zit, even een vlammetje erbij houden zodat de lijm die de boel verstopt verbrandt.
Kijk daar wel even bij uit: het kan mogelijk een steekvlammetje opleveren en dat kan je dag verzieken.
Re:probleem met lijm
Buster
gast

Re:probleem met lijm
Ik gebruik deze:
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: Gerard op zaterdag 16 juli 2011, 00:04:05
Kijk daar wel even bij uit: het kan mogelijk een steekvlammetje opleveren en dat kan je dag verzieken.

Ja, te laat gezegd ik heb de boel al in de brand staan :D :D :D :D :D
Ik ben soms zo niet technisch
Maar goed was ik buiten want mag van mijn moeder niet binnen lijmen want dat word een bende zegt ze
En ik moet het op mijn slaapkamer mijn baan neer zeten heb geen aparte hobby ruimte tuis
Dus ga ik vaak in de schuur of buiten klussen aan mijn baan.
Daarom heb ik ook een verplaats bare baan uit modules van 50cm bij 50cm ongeveer erg handig
zelfs ook met gras strooien kan je buiten doen om dat je heel manlijk de baan kan verplaatsen
tip: niet doen als het hard waait heb ik ook al geprooberd geen sukses
en hoef allen dat stuk mee te nemen naar buiten wat ik wilt gaan bewerken en ik schuift ze zo weer ingeklaar als ik terug op mijn slaapkamer ben
Re:probleem met lijm
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:probleem met lijm
ik heb uit de aktion ook die goedkope superlijm.Daar een heel klein drupje doen voor delen die snel moeten vastzitten is makkelijk.Daarna de muren van binnenuit lijmen met de revel of fallerlijm.Wegwerken van lijm kan je ook met cellulose verdunner.Wel opletten nmet dat spul want het tast het plastiek aan.Ik gebruik dat ook om oppervlakken of delen voor te behandelen alvorens ze te schilderen.De verf houd dan stukken beter en verdeeld zich ook mooier.
Re:probleem met lijm
Ronald69
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: kazango op vrijdag 15 juli 2011, 23:37:19
Citaat van: Acido op vrijdag 15 juli 2011, 09:51:44
Tip: Als de naald verstopt zit, even een vlammetje erbij houden zodat de lijm die de boel verstopt verbrandt.
Da's een goeie tip :thumbup: heb hier zo'n tube met naald liggen die verstopt zit, wou deze als weggooien.
MvG Rien.

De beste oplossing voor mij is nog steeds om een koperdraadje in de naald te doen, nooit geen verstoppingen en zwartgeblakerde naald. Zelfs de blauwe lange dop past er nog op.

Grt, Ronald.
Re:probleem met lijm
Ik gebruik altijd Faller expert lijm omdat dit niet schadelijk is voor de gezondheid. En als ik zie hoeveel ik heb gelijmd in de afgelopen 10 jaar, ben ik daar erg blij mee. O:-D

Het resultaat van dat vlammetje klikt enigzins ''link'', ik hou het denk ik maar bij het koperdraadje. :)

Mvg,

Jeroen
Re:probleem met lijm
Ik gebruik die lijm van Revel

Steek gewoon een naald met zo'n bolletje er in i.p.v. het dopje dat er bij zit. Verstopt niet en droogt niet uit van de hele naald is dicht, super handig!




groeten Dylan
Re:probleem met lijm
Nobody
gast

Re:probleem met lijm
Ik gebruik M.E.K. Afkorting van Methyl Ethyl Keton. Dun als water. Spaarzaam gebruiken.
Door capilaire werking kruipt de lijm tussen de te verlijmen oppervlakken.
B.V. Muurdeel op bodemplaat uitlijnen. Vasthouden. Beetje M.E.K. met kwastje langs de naad strijken,
eventjes wachten, en de las is klaar. Ideaal :important:
Re:probleem met lijm
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:probleem met lijm
Ik ken idd MEK al jaren als favoriet plakseltje voor met name PS materiaal,
maar heb hier in de regio nooit kunnen scoren (Haarlem).
Dit vanuit railhobby artikeltjes.
Als ik bij div winkels (modelbouw, verf etc) naar MEk vroeg,
begonnen ze vooral en meteen over schapen.

Waar kan je dat spul kopen ?

Arnold
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
Als Julie albij zo kapot van MEK zijn moet ik dat maar eens proberen
Als beginner luister ik graag naar mensen die al wat langer in het vak zitten
Ik woon in Winschooten en ik kan met de trein naar Groningen stat, kan ik ook nog even met de trein in groot spoor leuk idee:D
En in Groningen zit een nieuw model winkel zins een paar week
Dus ik ga daar even kijk hij is tenslotte vele male groter dan de model winkel die op de zelfde plek gesloten is voor een maand.
Meschien dat ze het daar hebben moet ik jou tip en via een pb als ik daar dat spul vind of is Groningen te ver weg voor jou
Laat het me even weten
Re:probleem met lijm
Nobody
gast

Re:probleem met lijm
@ Paardbart,
M.E.K. te verkrijgen o.a. hier ===> Klik
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: Nobody op zondag 17 juli 2011, 10:57:23
@ Paardbart,
M.E.K. te verkrijgen o.a. hier ===> Klik
oke dankje maar bestel nietr graag online ga liver naar een winkel toe geen geduld snapje  :-)
Re:probleem met lijm
Nobody
gast

Re:probleem met lijm
De meeste bedrijven die schilders benodigdheden verkopen hebben MEK in het assortiment.
Bij modelbouwzaken betaal je de hoofdprijs. I.E. tien euro voor een klein flesje. Bij de groothandel krijg je daar minstens één liter voor. Daar doe je je hele leven mee.... :important:



Edit Nobody: Tikfout verbeterd.
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: Nobody op zondag 17 juli 2011, 13:17:43
De meeste bedrijven die schilders benodigdheden verkopen hebben MEK in het assortiment.
Bij modelbouwzaken betaal je de hoofdprijs. I.E. tien euro voor een klein flesje. Bij de groothandel krijg je daar minstens één liter voor. Daar doe je je hele leve mee.... :important:
ow welke groot handel ik ken imand die een bedrijf heeft dus ook naar de groothandel.
allen weet niet voor welke groot handels hij almaal pasjes heeft
Re:probleem met lijm
Nobody
gast

Re:probleem met lijm
Groothandel in schildersmateriaal, natuurlijk...
Re:probleem met lijm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:probleem met lijm
Wat een geM.E.K.ker hier zeg.  :P
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: Nobody op zondag 17 juli 2011, 18:43:17
Groothandel in schildersmateriaal, natuurlijk...
oja had ik zelf kunnen bedeenken stom
Re:probleem met lijm
Spoorman
gast

Re:probleem met lijm
Of probeer het even bij de MekDonald's.

Gr, Ben.
Re:probleem met lijm
paardbart
gast

Re:probleem met lijm
Citaat van: Spoorman op zondag 17 juli 2011, 19:19:27
Of probeer het even bij de MekDonald's.

Gr, Ben.
jah oor :D :D :D
Nou ja als je ik heb ooit een keer bij een programma van tmv gehoord dat patat bij de Mc Donald naar een half uurtje naar dat het koud is al op kougom lijkt meschien gaat het dan wel plakken net als kougom
Re:probleem met lijm
Buster
gast

Re:probleem met lijm
 :D :D :D
Re:probleem met lijm
Lid sinds: 2010

offline
Re:probleem met lijm
mekkerdemekmek,

in praktisch alle plasticmodellijm is mek de basis, aangevuld ,met een of ander goedje wat de lijm dikker maakt. en juist deze zooi is wat je ziet. ik gebruik al jaaaren mek omdat het fantastisch spul is. ik heb nog 3 ltr staan. dus voorlopig zit i wel goed.