Nieuws: Hou zondag 24 november 2019 vrij in je agenda! Dan is de jaarlijkse 3railforum gastendag! Lees er meer over in de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Baanplan Henk163
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Baanplan Henk163  (gelezen 3996 keer)

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Baanplan Henk163
« Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 09:52:46 »

Beste forumleden,

Heeft iemand nog suggesties of verbeteringen ten aanzien van onderstaand baanplan?
Ik heb helaas geen Wintrack, vandaar maar een poging het te tekenen.



Mijn baanplan "Märklinbaan Henk163" staat met foto's als topic onder Modelbaanbouw. Volgens mij hoort het thuis onder 'Banenplan ontwerpen'. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet veranderen. Misschien iets voor de beheerder?

Vriendelijke groet,
Henk163
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011, 09:54:19 door Henk163 »
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

EgMaf

  • Gast
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #1 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 09:58:28 »

Ziet er leuk uit! Paar vraagjes:
  • De groene kruising links-onder: Volgens mij heeft Märklin zoiets niet.
  • Rechter doodlopend spoortje: Ik zou nog wat recht spoor tussen de boog en het stootblok leggen. Anders kan het gebeuren dan de buffers van wagens achter die van het stootblok blijven hangen.
Gelogd

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #2 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 10:36:06 »

Hoi Henk,

Inderdaad een leuk baanplan.
Houdt er met deze breedte wel rekening mee, dat je ook achteraan goed bij moet kunnen. Wellicht onder de berg en/of plateau een wegneembaar deel maken.
Dan kun je achteraan er ook goed bij.

Ga je trouwens met C-rail of K-rail rijden?
Wellicht is er dan iemand die het voor je kan tekenen op de pc.

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #3 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 10:38:05 »

Hoi Henk,

het ziet er best leuk uit. Ik hoop dat je ook de bogen e.d. op schaal getekend hebt, zodat het e.e.a. in werkelijkheid ook haalbaar is? Evt wil ik je het plan wel met wintrack overtekenen.

Roy

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #4 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 12:36:00 »

@Hallo Egmaf,

De groene kruising bestaat uit twee aan elkaar liggende wissels:
Ik wilde dat spoortje gebruiken voor rangeerwerk naar de goederenloods. Er staat alleen een tenderlocomtiefje (3029).



@Hallo Ton,
Dit is inderdaad nu lastig. Ik kan er nèt bij, maar heb wel een krukje nodig. Ik moet eens kijken of ik er inderdaad een stuk uithaal. Ik kan wel de tafel verrijden. De tafel staat op 6 poten met wielen.
Het is een analoge baan met M-rail. Ik heb het allemaal nog los liggen en voordat ik deze baan ga bewerken met gips, modelleerpasta, er hoogteverschillen in ga aanbrengen, een viaduct ga maken...wil ik er eigenlijk zeker van zijn dat het sporenplan een beetje met de werkelijkheid overeenkomt. Dus voordat ik het helemaal vastschroef en en de sporen stel, dacht ik: "Laat ik jullie maar eens raadplegen"

@ Hallo Roy,
Dat zou ik wel héél mooi vinden (zodra je even tijd hebt). De buitenbochten bestaan uit Märklin M-rail 5200 en de binnenbochten uit 5100.
Hieronder zet ik nog een keer de foto's zodat je een idee hebt. Voel je vrij om van alles te wijzigen. Het enige is de berg...de spanten zijn al vastgelijmd.











Als je meer gegevens nodig hebt, lees ik het wel.

Vriendelijke groet,
Henk163
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #5 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 20:09:42 »

tsja, als je baan toch al helemaal klaar is, waarom heb je dan nog een baanplan nodig?

Roy

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #6 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 21:54:14 »

tsja, als je baan toch al helemaal klaar is, waarom heb je dan nog een baanplan nodig?

Roy

Hoi Roy,

Ik begrijp je reactie en het lijkt inderdaad alsof de baan klaar is, maar dat is die niet hoor. Voorlopig heb ik alles er maar op gezet en deze baan neergelegd (anders kan ik alles niet in deze kamer kwijt).
De berg is inderdaad, zoals ik al schreef, definitief. Maar huisjes eraf, treinen eraf en ik kan de baan nog wijzigen. Ik ben er wel tevreden mee, alleen ben ik benieuwd naar de reacties waarbij ik bijvoorbeeld iets over het hoofd heb gezien. Misschien zie je wel iets waarbij je zegt: "Dit zou ik toch echt zo neerleggen". Bovendien een realistisch wegenplan?...Kloppen de sporen het bij het station of moet je nou juist geen wissel in de binnenring bij het station neerleggen? Kun je eigenlijk wel blokken maken op deze, niet zo grote, baan? Wel of geen heuvel in de rechterhoek. Vanaf de afrit berg, toch een afslag naar rechts?

Kortom, nog wel wat twijfels. :)

Groet,
Henk163
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #7 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 22:08:25 »

Hoi Henk,

ik kan er niet veel op aanmerken. mijn ontgaat de functie van de wissels in het midden, bovenaan. Maar dat is dan ook alles

Zijn al je locs analoog? Of zitten er ook delta/digitale locs tussen?

ROy

EgMaf

  • Gast
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #8 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 22:16:34 »

ik kan er niet veel op aanmerken. mijn ontgaat de functie van de wissels in het midden, bovenaan.

Goed punt! Met het huidige plan kun je (met de klok mee) 2x van de groene baan naar de blauwe baan, maar je kunt nergens weer terug!
Gelogd

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #9 Gepost op: zondag 07 augustus 2011, 23:38:15 »

Hoi Roy en Egmaf,

Dank voor jullie reactie. Mijn locs zijn analoog op één na. Dit is de BR 38 (Märklin 37030)



Misschien kan ik op de beurs in Houten een Delta module kopen en kan ik wat meer treinen tegelijk laten rijden. Maar dan moet ik de andere locomotieven wel eerst ombouwen...

De wissels bovenaan had ik daar geplaatst om zo bergafwaarts via het onderste spoor bij het station weer op de blauwe baan te komen. Maar inderdaad dat kan ook al via de meegebogen wissel (net voor de berg)
Gek hè, daar heb ik gewoon overheen gekeken. :oops: Volgens mij kan ik dus de wissels bij de brug in het midden er gewoon tussenuithalen. Zo kan ik ze mooi met de handwissels rechtsvoor wisselen.

Henk163
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011, 00:06:49 door Henk163 »
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #10 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 07:03:25 »

Hey,

voor mij was de stap naar digitaal ook lastig, maar achteraf is het zo heel moeilijk allemaal niet. Je locs ombouwen naar decoder en andere magneet, en je kunt je baan gaan sturen met bijvoorbeeld een Mobile Station 1 of 2. (in jou geval is een 1 goed genoeg, en die koop je al voor minder als 50 euro op beurzen enzo)

Het kost even wat, maar dan heb je de grote voordelen, dat je geen 4 trafo´s meer nodig hebt, en gescheiden stroomkringen, met alle lastige gevolgen van dien.

Roy

EgMaf

  • Gast
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #11 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 09:20:40 »

wissels bovenaan had ik daar geplaatst om zo bergafwaarts via het onderste spoor bij het station weer op de blauwe baan te komen. Maar inderdaad dat kan ook al via de meegebogen wissel (net voor de berg)
Gek hè, daar heb ik gewoon overheen gekeken. :oops: Volgens mij kan ik dus de wissels bij de brug in het midden er gewoon tussenuithalen. Zo kan ik ze mooi met de handwissels rechtsvoor wisselen.

Ik zou (als dat kan) het laten zoals het nu is, maar alleen rechts-onder een extra verbinding maken (gespiegeld tov de wissel links-onder). Dan kun je het groene spoor in de tunnel zelfs als mini-schaduwstationnetje gebruiken, en zijn de blauwe goederensporen in het station makkelijker bereikbaar vanuit het rode deel.
Gelogd

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #12 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 11:29:22 »

Hoi Roy,

Volgens mij moet ik dan ook de wissels en seinen digitaal gaan aansturen? Kost inderdaad wel wat.
Het is een optie die ik nog eens moet overwegen maar ik zie op tegen het ombouwen van de locomotieven. Op dit moment rijden ze stuk voor stuk uitstekend. Op het forum lees ik nog wel eens problemen met decoders, stotterend rijgedrag, etc. Tja, ik moet er misschien naar toe 'groeien'.

Hallo EgMaf,

...even kijken... je bedoelt een gespiegelde wissel rechts-onder van de groene baan naar de blauwe? Dit gaat dan tegen de rijrichting van de groene baan in. Of bedoel je van rood naar groen?

Henk163
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #13 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 11:41:41 »

henk,

nee, dat hoeft niet. Ik ga ook de wissels gewoon analoog (dus gewoon met schakelaars) bedienen. Ik gebruik digitaal dus alleen maar voor het rijden op zich, wat het gezeur met stroomkringen oplost.

Roy

Marklinzolder

  • Gast
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #14 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 11:46:35 »

Hoi Henk,

Eén advies sla de stap naar Delta maar over en ga over op digitaal rijden,
bv. zoals eerder aangegeven met een Mobile station of een cu 6021.
Van Delta krijg je op korte termijn toch spijt en het ombouwen van de loks
kost even veel of het nou Delta of Digtaal is.
En je hebt met Digitaal toch weer meer mogelijkheden.
Het bedienen van de wissels en seinen kan je gewoon analoog blijven doen,
dat doe ik tenslotte ook.

                                                                                       Mvg. Bernard

Gelogd

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #15 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 11:50:10 »

Hallo Roy en Bernard,

Oké, ik dacht dat je dit dus ook allemaal moest veranderen. Het scheelt dat ik dat analoog kan laten.
Weet jij wat het ongeveer kost om bijvoorbeeld een BR03 en een BR41 om te bouwen. Moet je dit laten doen, of is het goed zelf te doen? Welke decoder heb ik dan precies nodig bij een Mobile station 1 of een CU 6021?

Vriendelijke groet,

Henk163
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011, 11:53:05 door Henk163 »
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:Baanplan Henk163
« Reactie #16 Gepost op: maandag 08 augustus 2011, 11:56:13 »

Daar kunnen anderen je wel mee helpen. Ik weet deze nummers niet exact. Maar tel een decoder (bijvoorbeeld Esu V3) op 25 euro, en dan nog een permanent magneet en evt een andere rotor. Gemiddeld zal het zo´n 40 euro per loc zijn schat ik. Het ombouwen zelf is niet zo moeilijk, maar als je nog maar weinig ervaring hebt met solderen, dan zou ik iemand vragen om je te helpen, die dit vaker gedaan heeft.

Roy
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.563 seconden met 23 queries.